mai 10, 2024, 11:43:10 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trimming: Valg av forgasser?  (Lest 2714 ganger)
Kieron
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Tromsø, Norway


Vis profil

« på: juni 09, 2013, 20:03:19 pm »

Heisann, jeg tenker på å få litt mer futt i min ellers originale 1600 AD motor (dobbelporta), og lurer på om noen har innspill på hvilke gassere jeg skal putte på?

Jeg har både 2x doble 44 IDF webere på hånda, og 2x single 34 Solex eller DPC gassere.
Det jeg ikke vet, er hva jeg kan forvente i effektøkning av de forskjellige oppsettene, og hva de vil gjøre med bensinforbruket mitt.

Alle svar mottas med takknemlighet, og tilsvarende ofre til de luftkjølte gudene.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4055
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: juni 10, 2013, 06:54:06 am »

Hvis du finder et sæt med 28mm venturier skal det går fint at dyse de 44idf ned til en 1600.
Hvilken type Solex er der snak om?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: juni 10, 2013, 07:19:39 am »

Forgasservalg handler også om hvor i turtallsregisteret du ønsker mer effekt. Derfor er mindre forgassere bedre til gatebruk, enn de større (eller en løsning som Jens-Ole skriver, mindre venturi i de store gasserne).
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #3 på: juni 10, 2013, 07:50:40 am »

Hva med EMPI sitt sett med dobbel 40mm?
Vurdrer dette settet til min 1600 AD.
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Kieron
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Tromsø, Norway


Vis profil

« Svar #4 på: juni 10, 2013, 08:36:43 am »

Jeg ser mest etter brukte sett, da blir ikke kontoen så lei seg. Finner mest Weber i 44mm der, finner endel single 40, så man kan alltids lage et sett av de.

Tror bang-for-bucks messig at jeg vil gå for doble 44mm's, også heller finne noen mindre dyser.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 10, 2013, 08:42:56 am »

Doble 40 med 28mm halsring passer fint på en 1600.
Kjørte med dette selv i fjor, meget kjørbart og med et litt mer åpent eksosanlegg så vil du fort få rundt 70hk ut av en 1600 i god stand.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #6 på: juni 10, 2013, 11:06:13 am »

Hos Paruzzi har de Dual EMPI HPMX 40 mm carburettor kit T1 engines (dual port) for 4560 + 21% moms.
Bedre pris enn noen andre jeg har funnet =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Kieron
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Tromsø, Norway


Vis profil

« Svar #7 på: juni 10, 2013, 11:32:27 am »

Fant et lett brukt kit med 44mm's til 300USD (ca 1700kr), dysene, bensinslangene og evt rebuildkit kan ikke være så dyre at de koster mer enn nye 40's. Må se litt hva jeg skal bruke pengene på først. Vurderer å kjøpe en 1303s som ligger i nabolaget først, så bygge på den istedet for slitern jeg har nå Rekker tunge
Loggført
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #8 på: juni 10, 2013, 12:05:42 pm »

Lykke til, fint om du legger ut bilder når muskelboxer`n er ferdig =)

Ps, for justering av doble gassere er det greit å ha en dings som måler innsuget av luft.
(carburetor synchronizer tool/air flow meter)

Skal kjøpe en på ebay så snart jeg har tid/ork =P
Disse skal vist gjøre jobben mye enklere =)

Du finner mange instruksjonsvideoer på youtub om dette.


* airflow tool.jpg (16 KB, 250x322 - vist 124 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4055
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #9 på: juni 10, 2013, 12:16:14 pm »

Husk at det ikke bare er små dyser Du skal have, men også venturiene (halsringene)
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #10 på: juni 10, 2013, 12:57:03 pm »

Husk at det ikke bare er små dyser Du skal have, men også venturiene (halsringene)

Har du oversikt over hva han trenger i tillegg til forgasserne?
Så får han kansje lagt ut ønskeliste på "Deler ønskes kjøpt" =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Kieron
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Tromsø, Norway


Vis profil

« Svar #11 på: juni 10, 2013, 13:03:41 pm »

Husk at det ikke bare er små dyser Du skal have, men også venturiene (halsringene)

Har du oversikt over hva han trenger i tillegg til forgasserne?
Så får han kansje lagt ut ønskeliste på "Deler ønskes kjøpt" =)

Bra forslag Glad

Kitene jeg finner til salgs inneholder oftest både gassere, stag, manifolder og filter. Det jeg da trenger er evt deler til å modifisere gasserne, og bensinoppsettet.

Venturiene er for å begrense inntaket av luft? Finner 30mm venturis på thesamba, sikkert mye rart på ebay også.
« Siste redigering: juni 10, 2013, 13:11:25 pm av Kieron » Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4055
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #12 på: juni 10, 2013, 14:04:15 pm »

Husk at brugte gassere ofte skal have alt fra let til fuld overhaling før de monteres..
Og så ville jeg have fundet 28mm venturier til standard 1600. De fleste nye 40mm idf kommer med det som standard og hvis du ikke skal bygge over 2 liter turtallsmotor er to 40mm idf veldig fint til mere 1600 også.

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Kieron
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Tromsø, Norway


Vis profil

« Svar #13 på: juni 10, 2013, 14:11:41 pm »

Hva vil forskjellen være på fra 28 til 32mm venturis?

Billigste kitet jeg finner er Her, på ebay helt nytt.
« Siste redigering: juni 10, 2013, 15:03:00 pm av Kieron » Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4055
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #14 på: juni 10, 2013, 18:36:51 pm »

Hvor meget suppe de kaster ned i motoren Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #15 på: juni 10, 2013, 18:40:50 pm »

Har et sett med 40 idf med 28halsring og innsug om du vil bytte. Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: juni 10, 2013, 18:45:55 pm »

Jeg har et sett weber idf 36 som passer utmerket til en 1600. Satt org i alfa romeo disse. Gasserne er tilpasset vw bruk (alfa emusjonsrør er helt annerledes) 2000 kroner. Dette er bare for gassere. Tatt ut av fungerende motor. Helt i iorden.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #17 på: juni 10, 2013, 18:53:51 pm »

Hvor meget suppe de kaster ned i motoren Blunker

Mindre halsringer gir større trykkforskjell over og under gasseren. Mindre halsringer gir mer vakum, noe som igjen drar fuel gjennom gasserene.

Til en org 1600 så hadde jeg ikke valgt noe over 40mm gassere med 28halsringer (til nød 30mm halser) for å få en motor som er lettinnstilt og lettkjølt. Med for store halsringer så må man jage motoren litt for å lure fuel ut av gasserene.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Kieron
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Tromsø, Norway


Vis profil

« Svar #18 på: juni 10, 2013, 19:35:41 pm »

Hvor meget suppe de kaster ned i motoren Blunker

Mindre halsringer gir større trykkforskjell over og under gasseren. Mindre halsringer gir mer vakum, noe som igjen drar fuel gjennom gasserene.

Til en org 1600 så hadde jeg ikke valgt noe over 40mm gassere med 28halsringer (til nød 30mm halser) for å få en motor som er lettinnstilt og lettkjølt. Med for store halsringer så må man jage motoren litt for å lure fuel ut av gasserene.

Tusen takk, det var veldig informativt. Akkurat nå sitter jeg muligens på en ny boble også, hvis jeg kjøper den blir det mer langvarig prosjekt på meg, da tar jeg 1600'n ut av den nåværende bobla og setter inn original 1300 motor (bilen er originalt en 1300), så har jeg en 1600motor til overs, setter den i benk og kjører hele behandlinga, kammer, fullflow, og hele sulamitten =)

Iom at jeg må legge av litt penger til den bilen avventer jeg med gasserkjøp.

Skulle det bli gasserkjøp høres det ikke dumt ut å bytte 44'ene i et sett med 40'er Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!