mai 15, 2024, 11:32:00 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: V-ring/stempel tetning til hovedbremssesylinder  (Lest 3422 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« på: februar 28, 2013, 19:26:18 pm »

eg driv å hjelper eigaren av ein annerkjent grøn 412 variant med fiks av bremsesystemet, hovedpompa lakk som ein sil, pga mykje gravrust. ny pompe vart kjøpt via the samba, NOS ATE pumpe. den vart montert inn og etterkvart viste da seg at den og lakk som ein føkkings tesil!

pumpa vart då opna opp og studie av gommidelene begynte. den ytterste tetningsringen var jo syndaren for ved demontering so rakna den, altso heilt sprø.. og kragen på ringen var dårlig så den tetta ikkje skikkelig mot sylindarveggen.

MEN er da nokon som veit kor den er å få tak i? dette er vel ein forholdsvis universal del? nokon som har tips til kem som selger desse?

dimensjon:

utvendig diameter 19mm
innvendig diameter 11mm
høgde/bredde: ca 6mm(5.8?)

alle tips motas med takk. og mail er sendt til ATE classic foreløpig utan svar.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 28, 2013, 19:37:37 pm »

gammel pumpe detta da. Gummi blir sprøtt og morkent over tid.
O-ringer er jo mulig å oppdrive i de fleste dimensjoner. Jernvarehandel eller nærmeste bilverksted/mekaniske verksted er et lurt sted å starte.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #2 på: februar 28, 2013, 21:03:55 pm »

Vet at en av 412 eierne her inne fikk reparert sin hos det som tidligere het Christoffersen og Bekken i Oslo, mulig de nå heter Clutch & Brems? Du kan ev sende meg en pm så kan du få nr til han som overhalte pumpa si der.

Er jo som Dewil sier at gummi blir gammel og hard, samme ser man på biler som står lenge uten og bli brukt.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #3 på: februar 28, 2013, 22:02:17 pm »

Må da være mulig å få tilpassa/laget en brakett for bruk av sylinder fra boble?
Er jo mange år siden det ble laget master til disse, og derfor også umulig å få tak i noe brukandes.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #4 på: februar 28, 2013, 22:16:02 pm »

Det er noen som har laget brakett som gjør at man kan bruke Type 1 sylinder, søk på shoptalkforums...
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: februar 28, 2013, 22:31:42 pm »

med tanke på kor mange kroner som er lagt ut på dette til no er da nok lite aktuelt å ta heilomvendig.

da er altso KUN den ytterste ringen som er dårlig, resten er mjukt og fint og i god stand. ytterste ringen ligg jo og i ner kontakt med oksygen so ikkje so rart at den tørkar ut.

O-ring kan naturligvis ikkje brukast til dette, må ha tak i ein V-ring i rette dimensjonar. otto olsen ser ut til å verta løysinga vist ingen andre skulle finna nokon bedre tips. kan kontakta clutch/brems og høyra
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 01, 2013, 16:16:43 pm »

Har du bilde av restene?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: mars 01, 2013, 16:37:23 pm »

bilder kan komma, men no fekk eg tips via 412 sida på facetuben at repkit til boblesylinder 55-60model skal vera like V-ringar i. Nokon som veit kor dei selger sånt. er jo ikkje so populert å fiksa bremsedeler no til dags..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: mars 01, 2013, 16:45:28 pm »

Har kanskje noen greier...
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: mars 01, 2013, 16:59:54 pm »

kult! eg skal ta å grava fram ein hovedsylindar og kontrolera om den ringen FAKTISK er lik på boblesylindarane. da vil isofall gjera ting vesentlig enklare:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #10 på: mars 01, 2013, 18:17:57 pm »

Eg har kjøpt mange slike deler etter mål på den gamle, med stort hell, av Autodeler i Bergen Er visst flytta til Åsane ?!?
http://www.autodeler.no/-mapping=4.htm
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: mars 01, 2013, 19:20:07 pm »

takk for tips! tar kontakt med dei og:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #12 på: mars 01, 2013, 20:29:23 pm »

Husk at 19mm er omtrent 3/4"  Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: mars 03, 2013, 00:29:58 am »

godt tips, Kjell Roar! da ER faktisk 3/4" som er den korekte dimensjonen, altso 19.05mm.

Christoffersen og Bekken hadde NOS greier. ikkje intresangt


M E N ! Problemet er løyst   Glad Glad

hovedpompene til 1302+1303 (72-79) har samme tetningar innvendig!!
delenr 113-611-015/BH
og med alt hell so skal eg ha liggande nokon sånne som ikkje er so gamle Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #14 på: mars 03, 2013, 00:31:22 am »

Det er jo flaksest! Godt det løste seg Gliser
Da veit man hvordan man fikser problemet om det skulle dukke opp flere.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: mars 03, 2013, 00:47:40 am »

jepp og ellers har eg lest opp og ned på diverse forum, og da som går igjen ang type 4 hovedbremsesylinder er følgande:

dei er plassert inne, oppunder dashen, dei kondenserar innvendig pga at dei ikkje har ventileringa som er på bobler, bussar etc. og dermed rustar dei innvendig.

pakningane vert jo dårligare å dårligare med alderen. den gamle hovedsylindaren hadde mykje gravrust.
no vert da NOS sylindar med nye pakningar frå 03 pompa so då tenker eg att da vert bremser på skuta igjen Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #16 på: mars 03, 2013, 01:03:35 am »

Ikke rart pumpene tar kvelden da nei.
Lurt å skifte bremsevæske hvert 2.år (eller oftere), så holder bremsekomponentene mye lengre.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: mars 03, 2013, 01:08:10 am »

og akkuratt DA trur eg MANGE slurvar med!!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #18 på: mars 03, 2013, 01:11:45 am »

"Alle" slurver med det. Tro meg, jeg ser flere sånne hver dag.
Bremsevæske suger jo til seg fuktighet.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #19 på: april 01, 2013, 17:58:37 pm »

Passa 02/03 pakninger?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #20 på: april 01, 2013, 20:18:18 pm »

har ikkje fått prøvd endå men reknar med da skjer iløp av veka. pakningane i den gamle pumpa eg demonterte var ivertfall so å sei heilt identiske. gjenstår berre å få dei nye av stempelene, utan å skada dei.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #21 på: april 01, 2013, 20:23:07 pm »

Jeg har en brukt pumpe som jeg tenkte jeg skulle renovere før jeg monterer den. Har fått ut ytterste stempel, men det innerste (innenfor fjæren) sitter fast. Du hadde vel ikke det problemet med NOS pumpa?

Har luftet og luftet med vakumlufter, men det kommer stadig luft. Pumper opp greit trykk med pedalen, men klarer og trykke den til bunns etterpå. Regner med at det er hovedpumpa som er problemet. Hva tror du?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #22 på: april 01, 2013, 20:32:50 pm »

skrudde du ut den vetle bolten på sylindaren? vist den fortsatt sitter kan du jo prøva med trykkluft inn eine kanalen til bremserøyr og plugga dei andre. då bør du få den ut ivertfall.

stor sjangse for at masterpumpa er kaputt på din og. virkar som ein standard feil på 412 pga at pumpa er inni bilen og den ruster pga kondens. men vist du spretter av mansjetten bak på pumpa når du holder trykk so ser du vel om da lekker av pumpa.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #23 på: april 01, 2013, 20:47:41 pm »

Har skrudd ut skruen, og forsøkt med trykkluft - uten hell. Har sausa inn med WD40, så får den ligge en dag eller to. Kunne kanskje prøvd trikset med fettpresse. Det rare er at pumpa ser meget bra ut innvendig, men kan jo hende den er værre lenger inner.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #24 på: april 01, 2013, 20:55:00 pm »

merkelig! har du prøvd å dunke stempelet inn med eit eigna verktøy? kanskje da som skal til
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #25 på: april 01, 2013, 21:17:12 pm »

Har ikke turt og dunke det indre inn nei, men sånn jeg fikk løs det ytre. Får finne meg et dor og gi det et forsiktig kakk. Eventuelt får jeg kaste inn servo'n jeg har liggende, da kan jeg bruke Transporter T3 sylinder.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #26 på: april 01, 2013, 21:26:31 pm »

du får legga sylindaren i dieselkur ei stund so kanskje den vert meir medgjørlig:) servo er ikkje da eit hjelpemiddel for sveklingar? Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #27 på: april 01, 2013, 22:47:09 pm »

Hjelpemiddel for og kunne bruke std pumpe hehe
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #28 på: april 10, 2013, 01:03:04 am »

DÅ var greiene iboks!

hovedsylindaren er tett og opprativ etter gammalt! brukt hovedsylindar med gravrust ønskest solgt, følger med NOS pakningar Gliser

so etter å ha fått lufta ut av systemet fant me ut at da var påtide med litt nye bremseskjever og trommlar pga kast og rust. eine kalipperen satt eindel og, sånn at da blei ein del vandring på pedalen sjølv om den var "fast og fin" langt ca nesten i botn.

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #29 på: april 10, 2013, 10:23:51 am »

Kom og luft mine!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!