mai 06, 2024, 04:22:59 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dekk og kjøreegenskaper på type3  (Lest 1338 ganger)
Finn Christian
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: april 05, 2009, 13:29:54 pm »

Jeg la om til sommerdekk på Varianten i går og nå har den blitt veldig nervøs og vinglete i styringen/hele bilen. Det føles som om den slipper bak i svinger mens fronten hiver og dykker inn i svingen, litt vanskelig å forklare. Den er tilnærmet orginalhøyde bak og har 205/70-15 og foran er den senket 1 hakk (tror jeg) og har 165/65-15. Vet at det er nok dekk-kombinasjonen og høyde forskjellen som gjør dette, men noe må man ofre for look'en. Hva er det som den litt mindre vinglete/nervøs? Litt høyere og bredere dekk foran, stabstag, stivere dempere eller noe annet? Noen som har noen forslag?

Det å senke den bak er uaktuelt Glad

Bærekulene er i god stand og det er nye oljedempere foran, men styredemperen er sliten hvis det har noe å si.
Loggført

Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 05, 2009, 15:13:17 pm »

har du sjekka luft trykket etter dekka har stått i vinter?
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Finn Christian
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: april 05, 2009, 15:24:22 pm »

har du sjekka luft trykket etter dekka har stått i vinter?

Har samme felger på vinter og sommerdekk så dekkene er nettopp lagt på felgene og balansert til 0. Var inne på tanken at det kunne være noe med lufttrykket. Jeg hadde først 1,5 foran og 1,7 bak, nå er det 2,0 i alle uten at det ble noe bedre. Skal prøve å gå ned i trykk igjen i morgen får å se om det hjelper. Tror ikke det hjelper for det virker som sideveggene på dekkene foran ikke er stive/sterke nok og da hjelper det lite med mindre trykk.
Loggført

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: april 05, 2009, 19:28:46 pm »

På min 65Notch hadde jeg noe av den samme følelsen. Føltes som bakhjulet hadde lyst til å forsvinne inn under bilen i litt kraftig sving, og viss jeg bremset litt samtidig  Sjokkert

Jeg borret et 6mm hull der hvor fjærplaten bak treffer stopperen når du jekker opp bilen. Satt i en 6mm bolt med 10mm hode og mutter på baksiden. Dette gjør at fjæringen stopper i bolthodet, og fjæren på motsatt side trykkes lenger mot bakken i stedet. Fungerte utmerket  Gliser
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #4 på: april 06, 2009, 07:30:40 am »

Sett på nye dempere bak og skift styredemper... Da blir problemet bort...

Min onkel hadde samme prob med sin Variant men etter dette ble den bra.... Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
Finn Christian
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: april 06, 2009, 08:53:55 am »

Sett på nye dempere bak og skift styredemper... Da blir problemet bort...

Min onkel hadde samme prob med sin Variant men etter dette ble den bra.... Blunker

Da skal jeg prøve det. Tror du nevnte en gang at bakdemperene var slitene, men det var jo glemt tydeligvis  Osteaktig
Loggført

Finn Christian
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: april 06, 2009, 08:54:40 am »

På min 65Notch hadde jeg noe av den samme følelsen. Føltes som bakhjulet hadde lyst til å forsvinne inn under bilen i litt kraftig sving, og viss jeg bremset litt samtidig  Sjokkert

Jeg borret et 6mm hull der hvor fjærplaten bak treffer stopperen når du jekker opp bilen. Satt i en 6mm bolt med 10mm hode og mutter på baksiden. Dette gjør at fjæringen stopper i bolthodet, og fjæren på motsatt side trykkes lenger mot bakken i stedet. Fungerte utmerket  Gliser


Takk for tipset! Prøver nye dempere i første omgang og så får vi se hvordan det går Glad
Loggført

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 13, 2009, 21:43:05 pm »

Kjører du med samme dekktrykk rundt om?

Jeg ville hatt ca 1.5 foran og 2.0-2,3 bak....

Uansett....prøv deg frem...,men for høyt dekktrykk foran gir fort vinglete bil...

205/70 er store/høye dekk...185 eller 195 bredde med lavere profil hadde nok også hjulpet litt på kjøreegenskapene...

« Siste redigering: april 13, 2009, 21:46:38 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Finn Christian
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: april 13, 2009, 22:03:06 pm »

Kjører du med samme dekktrykk rundt om?

Jeg ville hatt ca 1.5 foran og 2.0-2,3 bak....

Uansett....prøv deg frem...,men for høyt dekktrykk foran gir fort vinglete bil...

205/70 er store/høye dekk...185 eller 195 bredde med lavere profil hadde nok også hjulpet litt på kjøreegenskapene...



Kjørte en liten stund med samme trykk rundt om, men nå har jeg mindre foran enn bak, holder på å prøve litt forskjellig nå.

Grunnen til at jeg har 205/70 bak er at det fyller hjulbuen perfekt i bredde og høyde Glad og at det gir et greit stuk Kult

Kan ellers melde om at bilen er mye mer stabil rett fram nå (sporer litt enda) etter å ha byttet bakdempere og styredemper, men den er fortsatt ikke helt god i svinger. Planen videre er å kjøpe noen høyere og bredere framdekk(185/60 eller 65) og heve den en smule foran, jeg håper at det skal hjelpe en del.

Loggført

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #9 på: april 13, 2009, 22:13:18 pm »

Det med dempere er viktig. Kjøpte en -70 variant en gang. Var mektig imponert over hvor godt den ellers originale bilen satt på veien...Det viste seg at det var røde Konis bak og bare det kompenserte jo godt for kjøpesummen på hele 1500 kroner for vogna...

Flyttet over disse dempere til en annen jeg har stående når jeg "hugde" den gamle.
Det fine med Koni er jo at de kan justeres i "trinn". Nest stiveste var fint mener jeg å huske...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!