mai 02, 2024, 21:28:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Justering av camber fremme på linkpin.  (Lest 627 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: juni 01, 2012, 11:40:09 am »

Etter montering av senkespindler på ovalen har jeg justert med shims i.h.t. haynes boka men opplever positiv camber på begge sider fremme. Vil korrigere dette ved å flytte flere shims til innsiden nede og til utsiden oppe. Spørsmålet er, hvor mye kan man justere ?

Blir nok prøving og feiling men er det noen som vet hvor mye hjulet flytter på seg ved f.eks å flytte ett shims innover nede og ett utover oppe ?

Jeg forsøkte på den ene siden her om dagen og lot kun ett shims ligge igjen på "utsiden" nede og ett på "innsiden" oppe. Dette blir nok for mye da jeg ikke engang får den øverste linkbolten langt nok inn til at jeg får i strammeskruen. Ser for meg at det vil bli et voldsomt press/drag på linkarmene dersom jeg skal montere dette så "skjeivt".

Oppdaget i samme slengen at strammeboltene må byttes, de så ikke bra ut.
Loggført

1961 T1 - Custom
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #1 på: juni 01, 2012, 12:36:18 pm »

Jeg hadde noen passe slitte bolter og foringer på loftet :-)
Husker ikke hvor mange shims det er på hver side, men jeg har lagt de inn max før de "klyper" på 54'en
Sammen med nye dempere, krengehemmer framme, camber kompensator bak og justering av høyden (opp fremme) har den mye bedre sving egenskaper.

Men.. sliter likevel med at høyre forhjul tar i skjermkanten fremme ved venstre sving og passasjer med.
Er byttet skjerm der en gang for lenge siden etter en liten skade. Ser ut til å være en oringal skjerm men den "henger" ca 1.5cm lengre ned over hjulet når jeg måler fra skjermkjede listen og ut/ned mot skjermkanten en den høyre.

5,5 356 felger med 165R dekk
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2 på: juni 01, 2012, 13:10:41 pm »

Det er 10 shims, etter å ha brukt tabellen i haynes var min 100% på den siden men 5 shims på hver side. Da har jeg positiv camber, regner med at dette er på grunn av senkespindlene. Med originale spindler og akkurat lik shimsing var hjula ca loddrette.

Var ute å kjørte 1. Mai og slet bort mye lakk i hjulbuen på ovalskjermen.

Senkespindlene bygger ut en halv tomme på hver side og hot owls adapterne bygger også litt. 4,5x15 fake fuchs med 145R15 og min tar også i skjermkanten på venstre side hvor jeg har original ovalskjerm. Ikke noe problem på andre siden der det er nyere skjerm.
Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!