VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Pingu på august 28, 2011, 22:02:33 pm



Tittel: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Pinguaugust 28, 2011, 22:02:33 pm
Er jo veldig mange som setter i større motor i bobbler å buggyer en det de er registrert i vognkortet med.
Hvis en blir stoppet av fks biltilsynet, hva blir reaksjonen da?
Får en bare mangellapp å må inn å vise bilen med den motoren den er godkjent med da??


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Lars Brattengaugust 28, 2011, 22:09:55 pm
Du får vel mangellapp og må vise den. Jeg har 1600 med turbo i bussen min og har snakket med BT og de sa at selv om denne var mindre en 2 literen som var orginalt. Så må det effekt måles og godjennes inni vognkortet for at du skal ha lov til å kjøre med det.


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Pinguaugust 28, 2011, 22:20:11 pm
Stemmer.. Har kjøpt meg en buggy jeg vil kjøpe ny motor til i løpet av vinteren. Tenker på 150-200 hk, men uten turbo. Så da skal det vel litt til at de henger seg opp i hva jeg har bakpå så lenge det ikke er en turbo på den. Med mindre de har litt peiling på motorer da :)


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: GeirHaugust 28, 2011, 22:24:08 pm
Litt rart hvor "redde" vi er for politi og biltilsyn når vi kjører rundt i våre "hjemmelagde" IKKE godkjente kjøretøy.
Store skrekken her må vel være hvis bilen blir innblandet i en ulykke og ting ikke er på stell.
Tror ikke det er mange forsikringselskaper som hjelper deg ut av det økonomiske uføret...



Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Speed-Demonaugust 28, 2011, 22:31:26 pm
For at forsikringsselskapet skal kreve erstatning (regress) må det være en sammenheng mellom skaden og "feilen" ift spesifikasjoner. Dvs hvis du sklir inn i bilen foran i sneglefart på glatt is med 400 hk bak i bilen  - ingen regress (de 400hk kan ikke ses i sammenheng med skaden). Hvis du derimot krasjer i 150 km/t på enden av en kort rettrekk - regress (du hadde ikke fått det til med org motor). Men du har nok større problemer dersom du krasjer i 150 med ei boble enn regress hos forsikringa. Moralen er at man uansett motor må kjøre forsiktig på offentlig vei. Hold deg godt innenfor originalprestanda når du kjører, både for å bevare egen (og andres) helse og unngå evt regress.


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Pinguaugust 28, 2011, 22:38:20 pm
Er sant det dere sier her ja. Buggyen min er uansett ikke noe fartsmaskin, så det går ganske forsiktig når jeg er ute. Skal en spinne å sladde får en finne seg en stor parkeringsplass, uten biler på :)


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Formula Veeaugust 28, 2011, 22:51:47 pm
Hvis du skal ha 200hk i bilen uten turbo, koster det deg 50.000.- i motor, 30.000.- i drivverk. Da kan du likegodt fyre opp 15.000.- i bremser og få bilen til å stoppe, og kanskje klare å få det godkjent.
Og hvis du spør han som har bygd buggyen du har bilde av, vet han mer om de fleste om det med motor i forhold til lover og regler  ;D


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Roy Grellandaugust 29, 2011, 07:48:34 am
Helt enig med de som sier det viktigste ikke er mangellappen, men regress evt ansvarsforhold i en ulykke...

Men for å svare på spørsmålet, så kan det også hende at BT eller politi på en utekontroll tar skiltene på stedet. KOmmer antakelig litt an på hvor "ivrig" tjenestemannen er, og ikke minst hvordan sjåføren oppfører seg ;)


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Formula Veeaugust 29, 2011, 07:51:41 am
Stemmer.. Har kjøpt meg en buggy jeg vil kjøpe ny motor til i løpet av vinteren. Tenker på 150-200 hk, men uten turbo. Så da skal det vel litt til at de henger seg opp i hva jeg har bakpå så lenge det ikke er en turbo på den. Med mindre de har litt peiling på motorer da :)
Og når de prøvekjører bilen på eu kontroll, legger de muligens merke til forskjell mellom 30hk og 200hk siden bil er jobben deres.


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Roy Grellandaugust 29, 2011, 07:54:03 am
Når jeg godkjente min med større motor, tok saksbehandler seg en gooood lang prøvetur, og de har nok mer peiling enn noen av oss tror ja...

Pluss at alle de andre gutta på trafikkstatsjonen visstnok var litt sur på at han tok alle slike jobber, for han fikk prøvekjørt så my morsomt :)


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: BABOONaugust 29, 2011, 09:20:54 am
Det er litt rart hvis Trafikkstasjonen ikke har sanksjonsmuligheter. Å bryte loven uten noen form for bot/straff høres ikke riktig ut. Allikevel har jeg aldri hørt om noen som har fått sanksjoner.

Kanskje utfallet blir verre hvis man gjentatte ganger blir stoppet uten godkjenning på ombygget bil.


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Pinguaugust 29, 2011, 09:51:20 am
Hvis du skal ha 200hk i bilen uten turbo, koster det deg 50.000.- i motor, 30.000.- i drivverk. Da kan du likegodt fyre opp 15.000.- i bremser og få bilen til å stoppe, og kanskje klare å få det godkjent.
Og hvis du spør han som har bygd buggyen du har bilde av, vet han mer om de fleste om det med motor i forhold til lover og regler  ;D

Bilen min på bildet har org 112 hk så det koster ikke så mye så 50.000 for å få 150 hk ut av den ;) Han som bygget den har peiling til langt over gjennomsnittet ja :) men har snakket med folk som bygger motorer som jobb. Å fikk et annet regnestykke der. På motoren!!  ;D

Men takker uansett for meninger og svar  :)



Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Kjetil Limaaugust 29, 2011, 11:04:37 am
Det er flere her inne som kjører wasserboksere med mer enn 112 hk, det er sikkert :-)


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Formula Veeaugust 29, 2011, 11:07:07 am
Hvis du skal ha 200hk i bilen uten turbo, koster det deg 50.000.- i motor, 30.000.- i drivverk. Da kan du likegodt fyre opp 15.000.- i bremser og få bilen til å stoppe, og kanskje klare å få det godkjent.
Og hvis du spør han som har bygd buggyen du har bilde av, vet han mer om de fleste om det med motor i forhold til lover og regler  ;D

Bilen min på bildet har org 112 hk så det koster ikke så mye så 50.000 for å få 150 hk ut av den ;) Han som bygget den har peiling til langt over gjennomsnittet ja :) men har snakket med folk som bygger motorer som jobb. Å fikk et annet regnestykke der. På motoren!!  ;D

Men takker uansett for meninger og svar  :)


Jeg fikk pris fra motorbygger på kr. 25.000.- montert i bil. Den kostet 60.000 når jeg var ferdig. (Kan ikke laste motorbygger)


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Hot Owlaugust 29, 2011, 11:24:46 am
Det er også mange som har 150hk som kjører rundt med 112hk


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2august 29, 2011, 13:05:50 pm
Det er litt rart hvis Trafikkstasjonen ikke har sanksjonsmuligheter. Å bryte loven uten noen form for bot/straff høres ikke riktig ut. Allikevel har jeg aldri hørt om noen som har fått sanksjoner.

Kanskje utfallet blir verre hvis man gjentatte ganger blir stoppet uten godkjenning på ombygget bil.

Dette kommer nok mer på banen etterhvert som det skjer mer med biler som har for stort gap mellom vognkort og virkelighet. Men foreløbig virker de ganske "greie".

En jeg vet om med bil med orginalt 170hk, bygget denne om med annen motor og ca 500hk for ikke å ta i. Samtidig med ganske store modifikasjoner i motorrom, ikke større bremser eller noe for å kompansere for effekten. Han kjørte uten skilt, dro av i ei grøft klipte av en lyktestolpe og landet på taket i veien, rett utenfor ett bolighus, i en 60sone, ca 1km fra en barneskole, kl 10 på kvelden. Mistet lappen, i ca 6mnd en mild bot og erstatning av lyktestolpen.
Jeg syntes dette var usedvanlig billig. Boten var mindre enn om du mister lappen på 90 vei.

Og her snakker vi sikkert om idiotkjøring i boligområde og sikkert 120-140km/t.


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Formula Veeaugust 29, 2011, 14:00:40 pm
Men on topic: Jeg spurte BT hva som må til for å få godkjent 160hk. Jeg fikk svar, når har jeg gjort som jeg ble bedt om, og skal inn å vise bilen sammen med tuv papirer. Forventer knirkefri godkjenning, og da er problemet løst. Han som bygde buggyen din mener det er kommet nye regler for ombygging av kjøretøy. Om disse følges bokstavelig, kan du ha over 200hk i bobla, med standard bremser.
Men det er ikke dumt å oppgradere bremsene uansett, for det er vel stor sannsynlig for at de med 200hk i bobla har en litt mer aktiv kjørestil enn mange andre, som igjen fører at til gode bremser akkurat kan redde dem/omgivelsene ut av noen skumle situasjoner...
(På seg selv kjenner man andre  ::) )


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Trond Dahlaugust 29, 2011, 15:27:41 pm
Men on topic: Jeg spurte BT hva som må til for å få godkjent 160hk. Jeg fikk svar, når har jeg gjort som jeg ble bedt om, og skal inn å vise bilen sammen med tuv papirer. Forventer knirkefri godkjenning, og da er problemet løst. Han som bygde buggyen din mener det er kommet nye regler for ombygging av kjøretøy. Om disse følges bokstavelig, kan du ha over 200hk i bobla, med standard bremser.
Men det er ikke dumt å oppgradere bremsene uansett, for det er vel stor sannsynlig for at de med 200hk i bobla har en litt mer aktiv kjørestil enn mange andre, som igjen fører at til gode bremser akkurat kan redde dem/omgivelsene ut av noen skumle situasjoner...
(På seg selv kjenner man andre  ::) )

De nye reglene du prater om har vært på høring, men jeg har aldri hørt at de har blitt vedtatt. Har du?


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Pinguaugust 29, 2011, 16:39:37 pm
Men on topic: Jeg spurte BT hva som må til for å få godkjent 160hk. Jeg fikk svar, når har jeg gjort som jeg ble bedt om, og skal inn å vise bilen sammen med tuv papirer. Forventer knirkefri godkjenning, og da er problemet løst. Han som bygde buggyen din mener det er kommet nye regler for ombygging av kjøretøy. Om disse følges bokstavelig, kan du ha over 200hk i bobla, med standard bremser.
Men det er ikke dumt å oppgradere bremsene uansett, for det er vel stor sannsynlig for at de med 200hk i bobla har en litt mer aktiv kjørestil enn mange andre, som igjen fører at til gode bremser akkurat kan redde dem/omgivelsene ut av noen skumle situasjoner...
(På seg selv kjenner man andre  ::) )

De nye reglene du prater om har vært på høring, men jeg har aldri hørt at de har blitt vedtatt. Har du?


Høres jo ganske vilt ut å få godkjent 200 hk med standar bremser i en bobble. Er jo ikke verdens beste bremser org  :P Hadde jo ikke vært dumt om disse reglene ble innført, da det hadde blitt lettere å få godkjent motorbytter. Men er veldig enig i at en bør oppgradere bremsene når en øker effekten. Gode bremser er bra å ha uansett om en har 50 eller 150 hk  :)


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: VW 612 RSaugust 29, 2011, 18:21:36 pm
Det går en VW 411 i Tyskland med godkjent 2.7 Porsche sekser på orginale type 4 bremser.
Nå jeg kommenterte dette til Tüf sier de at bremser ikke har med motoreffekt men med toppfart å gjøre.
Tror Norge har mere fokus på bremser enn det Tüf har.
Forklaringen de hadde til denne bilen var at med orginal gearkasse så går egentlig ikke bilen fortere enn med standard motor. De nevte at bremsene til forskjellige biler er dimmensjonert til toppfarten bilen skal kunne oppnå med den utvekslingen den har. Og det ble ikke sagt noe om at en kraftigere motor orker lettere å oppnå toppfart.
En standard 2.7 (165 HK) Porsche sekser har nok ikke noe høyere topp turtall enn en type 4. Kanskje tvert om.
Det var nå det svaret jeg fikk.

Men det er vel egentlig ikke dette tråden handler om........


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Speed-Demonaugust 29, 2011, 18:47:48 pm
og i Norge har vi uansett ikke lov å oppnå toppfarten til en originalbil engang........


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: JSaugust 29, 2011, 19:15:26 pm
Det er litt rart hvis Trafikkstasjonen ikke har sanksjonsmuligheter. Å bryte loven uten noen form for bot/straff høres ikke riktig ut. Allikevel har jeg aldri hørt om noen som har fått sanksjoner.

Kanskje utfallet blir verre hvis man gjentatte ganger blir stoppet uten godkjenning på ombygget bil.

Det har de. De kan velge å melde forholdet til Politiet. Kan skje f.eks om du blir stoppet for samme mangel gjentatte ganger.
Har dog aldri hørt om at det faktisk har skjedd.


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Formula Veeaugust 30, 2011, 08:23:34 am
Men on topic: Jeg spurte BT hva som må til for å få godkjent 160hk. Jeg fikk svar, når har jeg gjort som jeg ble bedt om, og skal inn å vise bilen sammen med tuv papirer. Forventer knirkefri godkjenning, og da er problemet løst. Han som bygde buggyen din mener det er kommet nye regler for ombygging av kjøretøy. Om disse følges bokstavelig, kan du ha over 200hk i bobla, med standard bremser.
Men det er ikke dumt å oppgradere bremsene uansett, for det er vel stor sannsynlig for at de med 200hk i bobla har en litt mer aktiv kjørestil enn mange andre, som igjen fører at til gode bremser akkurat kan redde dem/omgivelsene ut av noen skumle situasjoner...
(På seg selv kjenner man andre  ::) )

De nye reglene du prater om har vært på høring, men jeg har aldri hørt at de har blitt vedtatt. Har du?
Han som uttalte seg gjorde det på en slik måte at jeg oppfattet det som at reglene var innført. Men det er de sikkert ikke, for da hadde flere visst om det.


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: BTaugust 30, 2011, 12:49:19 pm
Men on topic: Jeg spurte BT hva som må til for å få godkjent 160hk. Jeg fikk svar, når har jeg gjort som jeg ble bedt om, og skal inn å vise bilen sammen med tuv papirer. Forventer knirkefri godkjenning, og da er problemet løst. Han som bygde buggyen din mener det er kommet nye regler for ombygging av kjøretøy. Om disse følges bokstavelig, kan du ha over 200hk i bobla, med standard bremser.
Men det er ikke dumt å oppgradere bremsene uansett, for det er vel stor sannsynlig for at de med 200hk i bobla har en litt mer aktiv kjørestil enn mange andre, som igjen fører at til gode bremser akkurat kan redde dem/omgivelsene ut av noen skumle situasjoner...
(På seg selv kjenner man andre  ::) )

De nye reglene du prater om har vært på høring, men jeg har aldri hørt at de har blitt vedtatt. Har du?
Han som uttalte seg gjorde det på en slik måte at jeg oppfattet det som at reglene var innført. Men det er de sikkert ikke, for da hadde flere visst om det.

Derfor burde man ikke videreformidle ubekrefta sladder ;)
Vegtrafikkloven ligger åpen på nett for alle som føler behov for den.


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Formula Veeaugust 30, 2011, 13:21:12 pm
Helt enig. Jeg tar sjølkritikk  ;)


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: JTWEaugust 30, 2011, 19:38:31 pm
Bremser har to oppgaver; klare å låse hjulene (best bremseeffekt er når man er helt på grensen til låsing, ref ABS) og å lede vekk varmen som oppstår under bremsing.

Mer effekt gjør at man kan måtte ta vekk mer varme pr tid - akselerere bilen fortere opp og ned i hastighet.


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechaugust 30, 2011, 19:55:50 pm
Mer effekt gjør at man kan måtte ta vekk mer varme pr tid - akselerere bilen fortere opp og ned i hastighet.

jepp, som gjør att bremsene må være kraftigere , ved kraftigere motor.
siden bremsene også får mye mindre tid på kjøle seg , siden bilen akkselerer kjappere opp igjen til lovlig hastighet.


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Hot Owlaugust 31, 2011, 08:25:07 am
Mer effekt gjør at man kan måtte ta vekk mer varme pr tid - akselerere bilen fortere opp og ned i hastighet.

jepp, som gjør att bremsene må være kraftigere , ved kraftigere motor.

Ja eller av annen type, som kvitter seg med varme fortere enn trommel bremser.


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Formula Veeoktober 17, 2011, 05:55:51 am
Helt enig. Jeg tar sjølkritikk  ;)
Nå er jeg overbevist om at det er sant allikevel. 18hk pr. 100kg er visstnok formelen de godkjenner etter.
Boble 790kg + fører 75kg kan da ha 155,7 hk.
Dette er blitt meg fortalt av en som har ringt og fått det bekreftet fra BT sin egen ombyggingsgruppe. Vedtaket er gjort, ikke lengre "ute på høring"


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Atmobiloktober 17, 2011, 16:23:07 pm
Helt enig. Jeg tar sjølkritikk  ;)
Nå er jeg overbevist om at det er sant allikevel. 18kg pr. 100hk er visstnok formelen de godkjenner etter.
Boble 790kg + fører 75kg kan da ha 155,7 hk.
Dette er blitt meg fortalt av en som har ringt og fått det bekreftet fra BT sin egen ombyggingsgruppe. Vedtaket er gjort, ikke lengre "ute på høring"

Er det ikke 18hk pr 100kg istede?


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Formula Veeoktober 17, 2011, 16:27:16 pm
He he.. Jo, det er det seff. Redigerer forrige innlegg.  ;)


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Formula Veeoktober 17, 2011, 16:30:10 pm
Meeen.. i forsikringsvilkårene mine, SR Bank, på veteranbil, står det bl.a. at de vil korte inn eventuell erstatning ved endring av motoreffekt...
Så mulig det ikke er nok å få det godkjent av BT, mulig du bør gå en runde med selskapet også.


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Roy Grellandoktober 17, 2011, 16:35:52 pm
lurt...  det gjorde i alle fall jeg. Bruker IF


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Dewiloktober 17, 2011, 16:38:21 pm
En av gutta jeg leier sammen med i garasjen (som er en god venn av meg) vraket sin mustang med diger motor i. Der ble det ikke kortet inn noe fra forsikringselskapets side da motoren ikke hadde noe med uhellet å gjøre...


Tittel: Sv: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??
Skrevet av: Formula Veeoktober 18, 2011, 06:05:28 am
Joda, men det jeg mener er at selskapet har hjemmel til å gjøre som de vil, så lenge det står i vilkårene som du har godtatt ved å betale premien.
Så den dagen det blåser en sparevind over selskapet, og de ansatte får beskjed om å knipe igjen, DA kan vi ha et problem som kun kan løses med dialog i forkant.