mai 21, 2024, 23:23:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Reaksjon fra biltilsyn ved for stor motor??  (Lest 6229 ganger)
Pingu
Gjest
« på: august 28, 2011, 22:02:33 pm »

Er jo veldig mange som setter i større motor i bobbler å buggyer en det de er registrert i vognkortet med.
Hvis en blir stoppet av fks biltilsynet, hva blir reaksjonen da?
Får en bare mangellapp å må inn å vise bilen med den motoren den er godkjent med da??
Loggført
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #1 på: august 28, 2011, 22:09:55 pm »

Du får vel mangellapp og må vise den. Jeg har 1600 med turbo i bussen min og har snakket med BT og de sa at selv om denne var mindre en 2 literen som var orginalt. Så må det effekt måles og godjennes inni vognkortet for at du skal ha lov til å kjøre med det.
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Pingu
Gjest
« Svar #2 på: august 28, 2011, 22:20:11 pm »

Stemmer.. Har kjøpt meg en buggy jeg vil kjøpe ny motor til i løpet av vinteren. Tenker på 150-200 hk, men uten turbo. Så da skal det vel litt til at de henger seg opp i hva jeg har bakpå så lenge det ikke er en turbo på den. Med mindre de har litt peiling på motorer da Glad
Loggført
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #3 på: august 28, 2011, 22:24:08 pm »

Litt rart hvor "redde" vi er for politi og biltilsyn når vi kjører rundt i våre "hjemmelagde" IKKE godkjente kjøretøy.
Store skrekken her må vel være hvis bilen blir innblandet i en ulykke og ting ikke er på stell.
Tror ikke det er mange forsikringselskaper som hjelper deg ut av det økonomiske uføret...

Loggført

Har laaang VW-pause.
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: august 28, 2011, 22:31:26 pm »

For at forsikringsselskapet skal kreve erstatning (regress) må det være en sammenheng mellom skaden og "feilen" ift spesifikasjoner. Dvs hvis du sklir inn i bilen foran i sneglefart på glatt is med 400 hk bak i bilen  - ingen regress (de 400hk kan ikke ses i sammenheng med skaden). Hvis du derimot krasjer i 150 km/t på enden av en kort rettrekk - regress (du hadde ikke fått det til med org motor). Men du har nok større problemer dersom du krasjer i 150 med ei boble enn regress hos forsikringa. Moralen er at man uansett motor må kjøre forsiktig på offentlig vei. Hold deg godt innenfor originalprestanda når du kjører, både for å bevare egen (og andres) helse og unngå evt regress.
Loggført
Pingu
Gjest
« Svar #5 på: august 28, 2011, 22:38:20 pm »

Er sant det dere sier her ja. Buggyen min er uansett ikke noe fartsmaskin, så det går ganske forsiktig når jeg er ute. Skal en spinne å sladde får en finne seg en stor parkeringsplass, uten biler på Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: august 28, 2011, 22:51:47 pm »

Hvis du skal ha 200hk i bilen uten turbo, koster det deg 50.000.- i motor, 30.000.- i drivverk. Da kan du likegodt fyre opp 15.000.- i bremser og få bilen til å stoppe, og kanskje klare å få det godkjent.
Og hvis du spør han som har bygd buggyen du har bilde av, vet han mer om de fleste om det med motor i forhold til lover og regler  Gliser
« Siste redigering: august 28, 2011, 22:55:19 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7148
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: august 29, 2011, 07:48:34 am »

Helt enig med de som sier det viktigste ikke er mangellappen, men regress evt ansvarsforhold i en ulykke...

Men for å svare på spørsmålet, så kan det også hende at BT eller politi på en utekontroll tar skiltene på stedet. KOmmer antakelig litt an på hvor "ivrig" tjenestemannen er, og ikke minst hvordan sjåføren oppfører seg Blunker
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: august 29, 2011, 07:51:41 am »

Stemmer.. Har kjøpt meg en buggy jeg vil kjøpe ny motor til i løpet av vinteren. Tenker på 150-200 hk, men uten turbo. Så da skal det vel litt til at de henger seg opp i hva jeg har bakpå så lenge det ikke er en turbo på den. Med mindre de har litt peiling på motorer da Glad
Og når de prøvekjører bilen på eu kontroll, legger de muligens merke til forskjell mellom 30hk og 200hk siden bil er jobben deres.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7148
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #9 på: august 29, 2011, 07:54:03 am »

Når jeg godkjente min med større motor, tok saksbehandler seg en gooood lang prøvetur, og de har nok mer peiling enn noen av oss tror ja...

Pluss at alle de andre gutta på trafikkstatsjonen visstnok var litt sur på at han tok alle slike jobber, for han fikk prøvekjørt så my morsomt Glad
Loggført
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #10 på: august 29, 2011, 09:20:54 am »

Det er litt rart hvis Trafikkstasjonen ikke har sanksjonsmuligheter. Å bryte loven uten noen form for bot/straff høres ikke riktig ut. Allikevel har jeg aldri hørt om noen som har fått sanksjoner.

Kanskje utfallet blir verre hvis man gjentatte ganger blir stoppet uten godkjenning på ombygget bil.
Loggført
Pingu
Gjest
« Svar #11 på: august 29, 2011, 09:51:20 am »

Hvis du skal ha 200hk i bilen uten turbo, koster det deg 50.000.- i motor, 30.000.- i drivverk. Da kan du likegodt fyre opp 15.000.- i bremser og få bilen til å stoppe, og kanskje klare å få det godkjent.
Og hvis du spør han som har bygd buggyen du har bilde av, vet han mer om de fleste om det med motor i forhold til lover og regler  Gliser

Bilen min på bildet har org 112 hk så det koster ikke så mye så 50.000 for å få 150 hk ut av den Blunker Han som bygget den har peiling til langt over gjennomsnittet ja Glad men har snakket med folk som bygger motorer som jobb. Å fikk et annet regnestykke der. På motoren!!  Gliser

Men takker uansett for meninger og svar  Glad

Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #12 på: august 29, 2011, 11:04:37 am »

Det er flere her inne som kjører wasserboksere med mer enn 112 hk, det er sikkert :-)
Loggført

1961 T1 - Custom
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: august 29, 2011, 11:07:07 am »

Hvis du skal ha 200hk i bilen uten turbo, koster det deg 50.000.- i motor, 30.000.- i drivverk. Da kan du likegodt fyre opp 15.000.- i bremser og få bilen til å stoppe, og kanskje klare å få det godkjent.
Og hvis du spør han som har bygd buggyen du har bilde av, vet han mer om de fleste om det med motor i forhold til lover og regler  Gliser

Bilen min på bildet har org 112 hk så det koster ikke så mye så 50.000 for å få 150 hk ut av den Blunker Han som bygget den har peiling til langt over gjennomsnittet ja Glad men har snakket med folk som bygger motorer som jobb. Å fikk et annet regnestykke der. På motoren!!  Gliser

Men takker uansett for meninger og svar  Glad


Jeg fikk pris fra motorbygger på kr. 25.000.- montert i bil. Den kostet 60.000 når jeg var ferdig. (Kan ikke laste motorbygger)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: august 29, 2011, 11:24:46 am »

Det er også mange som har 150hk som kjører rundt med 112hk
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #15 på: august 29, 2011, 13:05:50 pm »

Det er litt rart hvis Trafikkstasjonen ikke har sanksjonsmuligheter. Å bryte loven uten noen form for bot/straff høres ikke riktig ut. Allikevel har jeg aldri hørt om noen som har fått sanksjoner.

Kanskje utfallet blir verre hvis man gjentatte ganger blir stoppet uten godkjenning på ombygget bil.

Dette kommer nok mer på banen etterhvert som det skjer mer med biler som har for stort gap mellom vognkort og virkelighet. Men foreløbig virker de ganske "greie".

En jeg vet om med bil med orginalt 170hk, bygget denne om med annen motor og ca 500hk for ikke å ta i. Samtidig med ganske store modifikasjoner i motorrom, ikke større bremser eller noe for å kompansere for effekten. Han kjørte uten skilt, dro av i ei grøft klipte av en lyktestolpe og landet på taket i veien, rett utenfor ett bolighus, i en 60sone, ca 1km fra en barneskole, kl 10 på kvelden. Mistet lappen, i ca 6mnd en mild bot og erstatning av lyktestolpen.
Jeg syntes dette var usedvanlig billig. Boten var mindre enn om du mister lappen på 90 vei.

Og her snakker vi sikkert om idiotkjøring i boligområde og sikkert 120-140km/t.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: august 29, 2011, 14:00:40 pm »

Men on topic: Jeg spurte BT hva som må til for å få godkjent 160hk. Jeg fikk svar, når har jeg gjort som jeg ble bedt om, og skal inn å vise bilen sammen med tuv papirer. Forventer knirkefri godkjenning, og da er problemet løst. Han som bygde buggyen din mener det er kommet nye regler for ombygging av kjøretøy. Om disse følges bokstavelig, kan du ha over 200hk i bobla, med standard bremser.
Men det er ikke dumt å oppgradere bremsene uansett, for det er vel stor sannsynlig for at de med 200hk i bobla har en litt mer aktiv kjørestil enn mange andre, som igjen fører at til gode bremser akkurat kan redde dem/omgivelsene ut av noen skumle situasjoner...
(På seg selv kjenner man andre  Øyerulling )
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: august 29, 2011, 15:27:41 pm »

Men on topic: Jeg spurte BT hva som må til for å få godkjent 160hk. Jeg fikk svar, når har jeg gjort som jeg ble bedt om, og skal inn å vise bilen sammen med tuv papirer. Forventer knirkefri godkjenning, og da er problemet løst. Han som bygde buggyen din mener det er kommet nye regler for ombygging av kjøretøy. Om disse følges bokstavelig, kan du ha over 200hk i bobla, med standard bremser.
Men det er ikke dumt å oppgradere bremsene uansett, for det er vel stor sannsynlig for at de med 200hk i bobla har en litt mer aktiv kjørestil enn mange andre, som igjen fører at til gode bremser akkurat kan redde dem/omgivelsene ut av noen skumle situasjoner...
(På seg selv kjenner man andre  Øyerulling )

De nye reglene du prater om har vært på høring, men jeg har aldri hørt at de har blitt vedtatt. Har du?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Pingu
Gjest
« Svar #18 på: august 29, 2011, 16:39:37 pm »

Men on topic: Jeg spurte BT hva som må til for å få godkjent 160hk. Jeg fikk svar, når har jeg gjort som jeg ble bedt om, og skal inn å vise bilen sammen med tuv papirer. Forventer knirkefri godkjenning, og da er problemet løst. Han som bygde buggyen din mener det er kommet nye regler for ombygging av kjøretøy. Om disse følges bokstavelig, kan du ha over 200hk i bobla, med standard bremser.
Men det er ikke dumt å oppgradere bremsene uansett, for det er vel stor sannsynlig for at de med 200hk i bobla har en litt mer aktiv kjørestil enn mange andre, som igjen fører at til gode bremser akkurat kan redde dem/omgivelsene ut av noen skumle situasjoner...
(På seg selv kjenner man andre  Øyerulling )

De nye reglene du prater om har vært på høring, men jeg har aldri hørt at de har blitt vedtatt. Har du?


Høres jo ganske vilt ut å få godkjent 200 hk med standar bremser i en bobble. Er jo ikke verdens beste bremser org  Rekker tunge Hadde jo ikke vært dumt om disse reglene ble innført, da det hadde blitt lettere å få godkjent motorbytter. Men er veldig enig i at en bør oppgradere bremsene når en øker effekten. Gode bremser er bra å ha uansett om en har 50 eller 150 hk  Glad
Loggført
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #19 på: august 29, 2011, 18:21:36 pm »

Det går en VW 411 i Tyskland med godkjent 2.7 Porsche sekser på orginale type 4 bremser.
Nå jeg kommenterte dette til Tüf sier de at bremser ikke har med motoreffekt men med toppfart å gjøre.
Tror Norge har mere fokus på bremser enn det Tüf har.
Forklaringen de hadde til denne bilen var at med orginal gearkasse så går egentlig ikke bilen fortere enn med standard motor. De nevte at bremsene til forskjellige biler er dimmensjonert til toppfarten bilen skal kunne oppnå med den utvekslingen den har. Og det ble ikke sagt noe om at en kraftigere motor orker lettere å oppnå toppfart.
En standard 2.7 (165 HK) Porsche sekser har nok ikke noe høyere topp turtall enn en type 4. Kanskje tvert om.
Det var nå det svaret jeg fikk.

Men det er vel egentlig ikke dette tråden handler om........
« Siste redigering: august 29, 2011, 18:23:21 pm av VW 612 RS » Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: august 29, 2011, 18:47:48 pm »

og i Norge har vi uansett ikke lov å oppnå toppfarten til en originalbil engang........
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #21 på: august 29, 2011, 19:15:26 pm »

Det er litt rart hvis Trafikkstasjonen ikke har sanksjonsmuligheter. Å bryte loven uten noen form for bot/straff høres ikke riktig ut. Allikevel har jeg aldri hørt om noen som har fått sanksjoner.

Kanskje utfallet blir verre hvis man gjentatte ganger blir stoppet uten godkjenning på ombygget bil.

Det har de. De kan velge å melde forholdet til Politiet. Kan skje f.eks om du blir stoppet for samme mangel gjentatte ganger.
Har dog aldri hørt om at det faktisk har skjedd.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #22 på: august 30, 2011, 08:23:34 am »

Men on topic: Jeg spurte BT hva som må til for å få godkjent 160hk. Jeg fikk svar, når har jeg gjort som jeg ble bedt om, og skal inn å vise bilen sammen med tuv papirer. Forventer knirkefri godkjenning, og da er problemet løst. Han som bygde buggyen din mener det er kommet nye regler for ombygging av kjøretøy. Om disse følges bokstavelig, kan du ha over 200hk i bobla, med standard bremser.
Men det er ikke dumt å oppgradere bremsene uansett, for det er vel stor sannsynlig for at de med 200hk i bobla har en litt mer aktiv kjørestil enn mange andre, som igjen fører at til gode bremser akkurat kan redde dem/omgivelsene ut av noen skumle situasjoner...
(På seg selv kjenner man andre  Øyerulling )

De nye reglene du prater om har vært på høring, men jeg har aldri hørt at de har blitt vedtatt. Har du?
Han som uttalte seg gjorde det på en slik måte at jeg oppfattet det som at reglene var innført. Men det er de sikkert ikke, for da hadde flere visst om det.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #23 på: august 30, 2011, 12:49:19 pm »

Men on topic: Jeg spurte BT hva som må til for å få godkjent 160hk. Jeg fikk svar, når har jeg gjort som jeg ble bedt om, og skal inn å vise bilen sammen med tuv papirer. Forventer knirkefri godkjenning, og da er problemet løst. Han som bygde buggyen din mener det er kommet nye regler for ombygging av kjøretøy. Om disse følges bokstavelig, kan du ha over 200hk i bobla, med standard bremser.
Men det er ikke dumt å oppgradere bremsene uansett, for det er vel stor sannsynlig for at de med 200hk i bobla har en litt mer aktiv kjørestil enn mange andre, som igjen fører at til gode bremser akkurat kan redde dem/omgivelsene ut av noen skumle situasjoner...
(På seg selv kjenner man andre  Øyerulling )

De nye reglene du prater om har vært på høring, men jeg har aldri hørt at de har blitt vedtatt. Har du?
Han som uttalte seg gjorde det på en slik måte at jeg oppfattet det som at reglene var innført. Men det er de sikkert ikke, for da hadde flere visst om det.

Derfor burde man ikke videreformidle ubekrefta sladder Blunker
Vegtrafikkloven ligger åpen på nett for alle som føler behov for den.
Loggført

Member #1 /Spliths venner
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #24 på: august 30, 2011, 13:21:12 pm »

Helt enig. Jeg tar sjølkritikk  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #25 på: august 30, 2011, 19:38:31 pm »

Bremser har to oppgaver; klare å låse hjulene (best bremseeffekt er når man er helt på grensen til låsing, ref ABS) og å lede vekk varmen som oppstår under bremsing.

Mer effekt gjør at man kan måtte ta vekk mer varme pr tid - akselerere bilen fortere opp og ned i hastighet.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #26 på: august 30, 2011, 19:55:50 pm »

Mer effekt gjør at man kan måtte ta vekk mer varme pr tid - akselerere bilen fortere opp og ned i hastighet.

jepp, som gjør att bremsene må være kraftigere , ved kraftigere motor.
siden bremsene også får mye mindre tid på kjøle seg , siden bilen akkselerer kjappere opp igjen til lovlig hastighet.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #27 på: august 31, 2011, 08:25:07 am »

Mer effekt gjør at man kan måtte ta vekk mer varme pr tid - akselerere bilen fortere opp og ned i hastighet.

jepp, som gjør att bremsene må være kraftigere , ved kraftigere motor.

Ja eller av annen type, som kvitter seg med varme fortere enn trommel bremser.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #28 på: oktober 17, 2011, 05:55:51 am »

Helt enig. Jeg tar sjølkritikk  Blunker
Nå er jeg overbevist om at det er sant allikevel. 18hk pr. 100kg er visstnok formelen de godkjenner etter.
Boble 790kg + fører 75kg kan da ha 155,7 hk.
Dette er blitt meg fortalt av en som har ringt og fått det bekreftet fra BT sin egen ombyggingsgruppe. Vedtaket er gjort, ikke lengre "ute på høring"
« Siste redigering: oktober 17, 2011, 16:27:50 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #29 på: oktober 17, 2011, 16:23:07 pm »

Helt enig. Jeg tar sjølkritikk  Blunker
Nå er jeg overbevist om at det er sant allikevel. 18kg pr. 100hk er visstnok formelen de godkjenner etter.
Boble 790kg + fører 75kg kan da ha 155,7 hk.
Dette er blitt meg fortalt av en som har ringt og fått det bekreftet fra BT sin egen ombyggingsgruppe. Vedtaket er gjort, ikke lengre "ute på høring"

Er det ikke 18hk pr 100kg istede?
Loggført

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!