mai 14, 2024, 01:54:36 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp! Problem med lading på T4-77  (Lest 1885 ganger)
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« på: april 10, 2011, 18:47:45 pm »

Har endelig fått satt in motorn i westyn.. Startet og går, men det er noe gale med ladingen..
Når motorn går, skal det vel vare mulig å koble ifra batteriet?? Det går i hvert fall på bobla..
Men det går ikke på bussen. Motorn stopper når jeg kobler ifra batteriet Hæ..
Batterispenningen ligger på 12V, når motorn går måler jeg 13,8V. Så noe må den ju lade??
Koblet fra ladekabeln fra dynamo for å se hvor mye strøm/spenning den leverer.
Målt i likspenning, ger den 30V og det går ca 9A gjenom instumentet ved måling.
Målt i vekselspenning viser instrumentet alt fra 9-16v, men teller raskt ned til null i løpet av noen sekunder.
Det går ca 1A genom instrumentet.
Har prøvd to forskjellige ladereleer, med samme resultat..
Har skiftet børster og lager i dynamoen.

Hva gjør jeg nå??

Jonas


Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #1 på: april 10, 2011, 20:25:54 pm »

Ingen som har noen forslag på videre fremdrift?

Kan det vare noe annet feil i ladekretsen som er årsaken?
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
B-Bay
Seniormedlem
****
Innlegg: 497
Bosted: Buskerud



Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 10, 2011, 21:46:58 pm »

Hjelp?
Mannen begynner og bli frustrert nå....
Loggført

1973 Boble 1303 Cab
1973 Boble 1300s BUDDY
1977 Westfalia
1969 VW Buss (Prosjekt)
1971 Lillebror
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #3 på: april 10, 2011, 21:55:26 pm »

Hm. Noe som også er litt rart er at ladelampen slokker, enda jeg har koblet bort den grove ladekabeln fra dynamoen.

skal den gjøre det eller er det noe som er feil koblet Hæ

Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #4 på: april 10, 2011, 22:52:55 pm »

Videre i saken.. Åpnet laderegulatorn for å se hvordan den så ut inni. Startet motorn, ladenampen slukker, men releet drar ikke skikkelig. Det står en konstant gnist mellom polene når reletet drar.
Trykte litt på fjøra for å hjelpe elektromagneten, å da sluttet det å gniste.

Laderegulatorn blir j..lig varm..

Fortsetning følger... Håper det kommer noen gode råd i løpet av natta Glad
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #5 på: april 11, 2011, 06:10:34 am »

med vekselstrømsdynamo kan du ikke koble fra batteriet når den går.Ja og lampa slokker når du tar bort den tykke kabelen.har du hatt i fra hverandre dynamoen??
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #6 på: april 11, 2011, 21:38:59 pm »

Ja, har demontert og skiftet børster og lager..
Har sjekket ganske mye om dette i dag. Har snakket med flere bilverksteder, elektrikere og diskutert på medlemsmøte i Hallingdal Veteranvognklubb.
Alle er enige i at biler med likspenningsdynamo fortsetter å gå hvis batteriet kobles bort.
Når det gjeller vekselspenningsdynamo er folk litt mer i tvil. Dette kan bero på at det finns forskjellig type likretting av spenningen.
På boble og buss er det 3 dioder i dynamoen. det ger en ganske urein ladespenning. Batteriet fungerer her som filter og renser spenningen, sån at motorn kan bruke den. Hvis bateriet fjernes får motorn feil spenning og stopper.
På mange andre biler, bruker man 4 dioder i dynamoen, hvilket gjer en mye jevnere spenning. Denne spenningen er "klar for bruk",
så motorn fortsetter å gå hvis batteriet fjernes.

Hvis denne teorien stemmer, er nok dynamoen vår i orden. Den lader 14,2V uten belastnig og 13,5V hvis jeg skrur på alt elektrisk på bilen.

Er det noen som har noen kommentarer på dette, vil jeg gjerne høre!
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #7 på: april 12, 2011, 13:01:56 pm »

Boble og buss med vekselstrøm har en trefase synkrongenerator med 9 dioder. 6 høystrømsdioder (2-veis sekspuls)
 og 3 dioder til feltstrøm/regulator (+ 3 høystrømdioder mot jord) Vet ikke forskjellen på likestrøm og vekselstrøm, men vet at synkronmaskiner har remanens i rotor som gir en viss spenning uten magnetiseringsstrøm. Hvis det ikke er koblet batteri til, kan spenningen kanskje bli for høy pga remanens og knekke elektronikk. reguleringen kan vel også bli ustabil ved for lav last.
Spenningen bør holde seg ganske konstant til 50% av merkestrøm, for så synke ved høyere strøm pga høyere spenningsfall i høystrømsdiodene enn i de tre til feltstrømmen. (Referansen blir feil)
Loggført
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #8 på: april 12, 2011, 16:11:22 pm »

Dette skal jeg videreføre til alle andre som tror de vet hva de snakker om Gliser
Det var litt mer info en jeg klarer å fordøye, men konklusjonen er vel litt den samme,
at uten batteri får motorn feil spenning og derfor stopper??

Jeg blir ju også litt sysjerrig, er dette noe du kan, eller noe du har finni på nettet?
Uansett høres det veldig bra ut!

Mvh
Jonas
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #9 på: april 12, 2011, 16:16:31 pm »

Det er faget mitt. Elkraft.
Loggført
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #10 på: april 13, 2011, 06:17:11 am »

Ok! Takker og bukker Glad
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6115
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #11 på: juni 26, 2012, 23:23:45 pm »

Når kom buss med vekselstrømsdynamo? Er en nabo her som sliter litt med lading på en 76 med 2,0 liter.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #12 på: juni 27, 2012, 08:04:08 am »

Kom vekselstrøm på t4 motoren 1700 og 1800 og på 1600 i 1974
Ladeproblemene er sikkert utslitte børster i dynamoen,ta ut dynamoen og sjekk det visst allt annet ser bra ut.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6115
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #13 på: juni 27, 2012, 08:25:37 am »

da skal jeg tipse ham. Er dette en stor jobb?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6115
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #14 på: juni 27, 2012, 14:39:50 pm »

Regner forresten med at "naboen" straks er inne på denne tråden - Han skal på langtur til uka - og begynner å bli litt stresset.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #15 på: juni 27, 2012, 16:52:34 pm »

er litt jobb å få ut dynamoen på en T4 motor men det går Glad
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6115
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #16 på: juni 27, 2012, 18:41:33 pm »

Han skrur nok nå vil jeg tro...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6115
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #17 på: juni 27, 2012, 23:12:43 pm »

Kan det også være ladereleet som har tatt kvelden? Har hatt buss-sjåføren på telefonen i kveld.

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!