mai 05, 2024, 23:01:10 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Elektronisk tenning...igjen.  (Lest 819 ganger)
Hoyo
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« på: juni 09, 2013, 21:23:28 pm »

Gents.

Jeg har sett igjennom en del av de tidligere inleggene.

Bilen min, -58 med en 1600 og 12v.
Den starter lett og drar på bra. Det som derimot er helt på trynet er kjøring i konstant hastighet. Det rykker og napper som fy. Det er helt jævlig å kjøre bilen som den er nå.
Det virker for meg som om den ikke fyrer på alle.

Jeg kjøpte bilen både usett og uprøvd og stolte litt vel mye på fyren som solgte vidunderet.

Jeg tenker tennings problemer og vurderer bytte ut orginalt med Pertronix II.

Er det noen synspunkter det ute på dette?

Kan noen gi meg et realt bra råd for å få bilen til å gå bra slik den står med orginal tenning?

G
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: juni 09, 2013, 21:29:25 pm »

Sjekk om forvarmerrøret ditt er åpent. Ofte tetter det seg, og du får forgasserising. Da kan motoren gå som ei bøtte med dritt. Og at alle blekk, slanger og tilkoblinger er der. Er du usikker, ta et bra bilde av motoren eller 3, og legg ut i tråden.
Har du sjekket ventiler, justert noe på lufteskrueneller justert tenning?
Bytt plugger og gjerne også pluggledningene hvis du ikke veit når de er byttet sist.
Åpner choken seg som den skal?

Litt vanskelig å gi deg råd, når du ikke forteller hva du har sjekket. Det er mye som bør sjekkes før du bytter til elektronisk, faktisk bør motoren gå bra før du bytter.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Hoyo
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #2 på: juni 09, 2013, 21:37:44 pm »

Sjekket forvarmerøret i morgen.
Plugger og ledninger er nettop byttet.

Fyren jeg kjøpte av er mekaniker og hadde justert både tenning og gasser for to uker siden.
Han påstår at bilen gikk som en klokke da han leverte den fra seg til bilfraktern.

G
Loggført
Hoyo
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #3 på: juni 09, 2013, 21:41:28 pm »

Jeg ser at Hr. Pompel løste sine problemer med en ny coil fra Biltema.

Jeg tror jeg prøver en slik i morgen for å se om det hjelpe.
G
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: juni 09, 2013, 22:25:08 pm »

Stift er alltid verd å kontrollere. Ellers har jeg opplevd at dårlige jordingskontakter i fordeler gjorde bilen helt håpløs å kjøre.

Bensintilførsel er også en mulig synder - er alt av slanger i god stand? Ikke bare i mottorrommet, men også bensinslange mellom tank og bensinrør foran, og ved girkassa bak?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: juni 09, 2013, 23:47:25 pm »

med ein tenningslampe kan du enkelt finna ut om den går på alle 4, ved å sjå om den blinkar jevnt og fint på alle sylindarane, tegn til opphold i blinkingen betyr at den ikkje slår gnist.

eg har derimot veldig god erfaring med elektronisk tenning, kjøpt sånn billig shait på ebay, hotspark eller noko. godt nok på ein org motor, men godt mulig petronix er endå bedre.. uansett da som er viktig er å få stilt rett avstand til magneten + at du må kobla rett! du har berre ein sjangse på deg..ellers grilla du heile greio,fant eg ut.. og so må du stilla inn tenningen statisk, før du prøver deg på å fyra han igang, ellers vil du ogso grilla den.. når du har havna sånn sirka på rett kjøl statisk tar du fininstilling med tenningslampe. den motoren eg har el tenningen på, er den mest hissige orginalmotoren eg har, greitt med skikkelig gnist når kompresjonen er segen å slark både her og der:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!