mai 05, 2024, 11:43:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: type 4 med turbo  (Lest 10784 ganger)
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« på: oktober 08, 2008, 18:56:44 pm »

han her hadde ca 170 HK. en daske som bygde en 2.0 type 4 motor med turbo på, er det så enkelt som det ser ut? innsuget som går fra toppene å til midten med turboen på, stromberg (volvo) gasser, å fra turboen, eksos ut på høyre side, men hvor går da det svarte røret som kommer opp i fra midten av motor å inn til turboen? går det inn til innsuget? er det trykkboks jeg ser ved siden av eksos? å skal trukkboksen inn på innsuget den å? eller er jeg langt på jorde? får hvor sitter den "hjemmelagde" trykkboksen. dette har jeg lurt på lenge Glad sorry litt mange spm. nå merker jeg  Øyerulling


* type 4 T.jpg (57.6 KB, 550x412 - vist 434 ganger.)
« Siste redigering: oktober 08, 2008, 19:06:58 pm av Martin » Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 08, 2008, 21:54:50 pm »

Med sugeoppsett har du jo ikke trykkbokser. Ser ut som en slags åndeboks etter min mening? Det sorte røret fra turboen går nok ned til innsuget eller kanskje et plenumskammer? Sugeoppsett er ikke stort mer komplisert enn dette...
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 09, 2008, 08:08:25 am »

men er det en slags adapter fra gasser til turbo da? å hva slags turbo kan jeg bruke. er det noen spesielle til sugeoppsett?
Loggført
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 09, 2008, 09:10:31 am »

Er ikke trykkboks og plenumkammer det samme?

Eller er dette begreper som skiller trykk/suge oppsett?

Funksjonen til kammeret er vel å holde og utjevne trykket mellom toppene og å mikse drivstoffet skikkelig med lufta før innsuget.
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: oktober 09, 2008, 09:52:23 am »

Gasseren sitter rett på turbo'n, eksosen kommer opp på hver side av motoren og går inn bak på turbo'n. Med eksos til friluft ut på høyre side.
Røret som kommer fra turbo'n som kommer mot oss og ned treffer nok det originale plenumskammeret som fordeler blandingen ut til toppene slik VW designet det, man kan bare såvidt se innsugene. "Boksen" er nok et varmeskjold.
Loggført

Speed is no substitute for direction
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 09, 2008, 10:10:31 am »

men er det en slags adapter fra gasser til turbo da? å hva slags turbo kan jeg bruke. er det noen spesielle til sugeoppsett?
Det er nok litt forskjeller på oppsett, om du ikke vil gjøre alt selv fra grunnen av så kan du kikke på dette: http://www.lowbugget.com/turbo_bus_kit.html I en forholdsvis tung buss er turbo veldig kjekt i forhold til dreiemoment.
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 09, 2008, 12:33:16 pm »

har jeg fårstått det rektig her eller?


* type 4 T.jpg (58.38 KB, 550x412 - vist 337 ganger.)
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 09, 2008, 12:49:43 pm »

? på toppen er nok olje til turbo?

Og det du kaller eksos manifold er vel innsuget på ene sia... tilsvarende på andre sia... er jo der luft/bensin samlingen i overtrykk fra turboen kommer...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Kormi
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #8 på: oktober 09, 2008, 13:26:42 pm »

(?) er olje til Turbo som trond nevner.

Tror kanskje Trond blingser litt Blunker Der du har skrevet eksos-manifold er riktig..

Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 09, 2008, 14:08:33 pm »

Helt korrekt.. jeg bøyer meg i støvet... eller gresset?
Jeg ser innsuga såvidt nå der hvor rørert fra turboen ender...
får skylde på at jeg ikke kjenner motoren :-D
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #10 på: oktober 10, 2008, 07:51:18 am »

dette oppsettet er jo knall.  kan jeg bruke orginal nyoverhaldt innmat i 2.0 literen? å hvor henter jeg olje til turboen i fra? den skal vel ikke ha store mengder. å får man tak i adapter til gasser eller må det lages.
Loggført
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 10, 2008, 11:49:10 am »

Olje kan du hente ut ved oljetrykksbryteren
Og alt av rør lager du jo selv, lille rørmockare Rekker tunge
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #12 på: oktober 10, 2008, 12:09:16 pm »

kan jeg bruke orginal innmat da? bare høvle toppene litt, å hvordan ser jeg på turboen at det er en sugeturbo
« Siste redigering: oktober 10, 2008, 12:18:51 pm av Martin » Loggført
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 10, 2008, 12:46:52 pm »

Kjøp en sånn bok
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VW-BUG-BUS-GHIA-TYPE-3-TURBOMANIA-BOOK_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp3286Q2em63Q2el1177QQhashZitem370090260061QQitemZ370090260061

så får du noen svar Hæ

Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #14 på: oktober 10, 2008, 13:18:14 pm »

å kan jeg bruke dette innsuget å gasseren her til noe?


* innsug T4.jpg (22.67 KB, 520x371 - vist 207 ganger.)
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #15 på: oktober 10, 2008, 13:21:19 pm »

type 1, men er vel samme prinsippet.


* type 1 sugeturbo.jpg (78.24 KB, 550x412 - vist 261 ganger.)
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #16 på: oktober 10, 2008, 16:24:06 pm »

Tror ikke du bør høvle toppene, du trenger vel helst lavere kompresjon. Kobberringer mellom sylinder og topp sies å være veien å gå for å få best mulig tetning.
Med utgangspunkt i et greit grenrør bør du kunne legge opp et fint "hideaway" anlegg f.eks noe sånt som dette fra http://www.turbothomas.com/headersframe.html
Vær obs på at turboen bør plasseres sånn at oljen får renne ned i blokken så ikke de blir kokset. Ellers finner du mye "hardware" som oljestusser her, men CB har visst ikke prioritert type4 http://cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=310
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #17 på: oktober 10, 2008, 17:02:01 pm »

et sånt som bilde der har jeg jo laget. skal ikke grenrøret gå som på bildet på toppen. trur je må ha virkelig hjelp til dette hvis dette skal funke


*  (71.39 KB, 564x423 - vist 178 ganger.)
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #18 på: oktober 10, 2008, 17:03:43 pm »

Noe for Knasten eller Knoten, kanskje? Han kan jo dette opp og ned i mente!
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #19 på: oktober 10, 2008, 17:10:24 pm »

som på det øverste bildet er jo varmeboksene tatt av, å eksosen lagt oppover siden å inn på turboen på toppen av motor.
« Siste redigering: oktober 10, 2008, 17:57:14 pm av Martin » Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #20 på: oktober 10, 2008, 17:56:56 pm »

Mange måter å lage dette til på, ja! Mener det sto en plass i bibelen som det refereres til (eller et annet sted, husker ikke) at lik lengde på rørene frem til kollektor ikke hadde noen betydning i en turbomotor. I så fall står en litt friere når en skal sveise til selv. Samtidig er det jo enkelt å benytte hyllevare også, så det er jo en avveining. Et grovere rør fra kollektor til turbo er jo relativt enkelt å sveise til, flenser får man jo tak i.
Kan det være en slags åndeboks? Husker ikke helt med type 4, men var ikke peilepinnen der omtrent? Ser hvertfall hjemmelaget ut det også.
Finnes jo en masse tidsfordriv om temaet som f.eks. http://www.shoptalkforums.net/viewtopic.php?t=115287
http://www.bug-talk.com/international/viewtopic.php?t=200
(Greit å sitte på jobb og kunne jobbe litt på nett med fornuftige ting også innimellom i stille stunder..Glad
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #21 på: oktober 10, 2008, 18:08:34 pm »

ja jeg lager alt som skal sveises sjøl. å jeg trur jeg må snakke med noen som har vert borti dette med sugeturbo, er vel noen volvo folk som har gjort detta. takk får innspill Blunker
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #22 på: oktober 10, 2008, 18:29:30 pm »

Smart det! Sugeturbo er vel den enkleste måten å turbomate på, men det begrenser seg i "fase to (når mye vil ha mer!)" siden du ikke kan kjøre med ladeluftkjøler. Men du kan jo ha mye morro før det slår inn?!
Her er visst et klipp av (den forøvrig originale) 2-liter CU motoren med innsprøytning og intercooler fra første tråden

får ikke sett det selv, ser/høres det bra ut?
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #23 på: oktober 10, 2008, 19:12:52 pm »

Tror ikke du bør høvle toppene, du trenger vel helst lavere kompresjon. Kobberringer mellom sylinder og topp sies å være veien å gå for å få best mulig tetning.
Med utgangspunkt i et greit grenrør bør du kunne legge opp et fint "hideaway" anlegg f.eks noe sånt som dette fra http://www.turbothomas.com/headersframe.html
Vær obs på at turboen bør plasseres sånn at oljen får renne ned i blokken så ikke de blir kokset. Ellers finner du mye "hardware" som oljestusser her, men CB har visst ikke prioritert type4 http://cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=310

Det hender at disse kobber-ringene i toppen ryker..  Vet om en T4 turbo som blåste disse etter få km..  Lavkompstempler eller shimse sylinder i underkant ville jeg heller ha gjort...  Det hender faktisk at disse pakningene mellom sylinder og topp blåser selv på sugemotorer med høyere komp. , da er det lite håp for at det holder med turbomating..  Går fint an å hoppe over pakning mot topp ved å bruke ventilslipepasta og slipe til sylindertopp mot topp i stedet for pakning.. Hvis du i tillegg "deler" toppen, så blir det "potte-tett`".  Med å dele topp, så mener jeg å sage topp NESTEN i to.. Her gjelder det å vite hvor/hvor mye en skal kappe.. Ved en eventuell liten høydeforskjell på to syl. siden av hverandre vil den pga. kapping føye seg og tette når du drar til toppene...
« Siste redigering: oktober 10, 2008, 19:20:30 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #24 på: oktober 10, 2008, 21:02:36 pm »

OK, greit å vite om sånt. Var det denne typen http://cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=125 eller hjemmemekket?
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #25 på: oktober 10, 2008, 21:45:04 pm »

OK, greit å vite om sånt. Var det denne typen http://cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=125 eller hjemmemekket?

Var nok ikke disse da de her er beregnet for T1 motor, mulig at de 94mm ringene passer for 2,0 (94mm). Sikkert greie disse på en T1 motor uten turbo. 94 mm borring i T1 har generellt problem med blow-by i toppen og det er mulig at disse kan hjelpe der. Når det gjelder 0 i vendehøyde som det står om her, så er det nok mer å hente med en sugemotor enn en trykkmata en, men som det står i reklamen for dem der så er vendehøyde hk, men samtidig er blowby i toppen veldig surt oxo. Hørte om et tilfelle der de faktisk gjorde det motsatte på T1 94 mm for å unngå blow-by, der de freste spor i toppen lik sylindertopp og i tillegg shimset sylinder i underkant for å sikre seg mot blow-by, dette vil jeg heller ikke kalle noen optimal løsning, men bedre enn blow-by i toppen...
« Siste redigering: oktober 10, 2008, 21:46:50 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #26 på: oktober 10, 2008, 22:20:17 pm »

Ser at bl.a Matt Keene anbefaler disse på T1 med turbo, i likhet med CB, og jeg hadde i grunnen tenkt å bestille disse når jeg skal skru min 1915 i hop. Men da får jeg vel revurdere og sjekke opp temaet med blowby før vi kjøper noe som ikke funker!
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #27 på: oktober 14, 2008, 20:28:13 pm »

hva heter dette?  Glad


* type 1 sugeturbo.jpg (40.92 KB, 550x412 - vist 229 ganger.)
Loggført
Kormi
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #28 på: oktober 15, 2008, 14:50:10 pm »

Eksos hus/Exhaust Housing?

Annbefaler deg absolutt å finne noe lektyre på emnet.. Et par god forslag er vel nevnt over her.
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #29 på: oktober 15, 2008, 18:47:09 pm »

jepp boka er på ønskelista. er det noen spesielle beegnelser som sier at det er sugeturbo? står det noe sted på turboen.
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!