mai 22, 2024, 04:46:19 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bøye 1/2" aluminiumsrør (fuel) LØST  (Lest 5018 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: februar 11, 2016, 14:21:43 pm »

Har kjøpt liknende bøyeren som på bildet under.
12mm var det eneste jeg fant her i landet.
Da røret er 12,7mm passer det ikke helt.
Har prøvd å slipe ut av begge deler, så røret kommer lengre ned i sporet.
Allikevel blir det litt flatere i bøyen.

Når jeg nå leter etter 1/2" bøyer, altså for 0,7mm mer(!) finner jeg bare bøyere som er dyre, lang leveringstid, og/eller som er like de 12mm men heter 1/2".
Vet ikke om det er faktisk forskjell på dem eller om de bare endrer salgsteksten.

Noen råd? Har sett bruksanvisninger på youtube, tror jeg gjør det riktig, tror det det er feil verktøy.  Øyerulling


* 95691369475_1_1.jpg (35.24 KB, 792x600 - vist 200 ganger.)
« Siste redigering: februar 16, 2016, 08:50:15 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #1 på: februar 11, 2016, 15:10:10 pm »

Hva skal du bøye ?
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: februar 11, 2016, 15:28:42 pm »

Står i tittelen. Aluminiums fuel rør
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #3 på: februar 11, 2016, 16:05:36 pm »

Kanskje litt dårlig formulering av meg.... tenkte mer på hvordan det skal bøyes, siden han skriver at han tror han har feil verktøy.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #4 på: februar 11, 2016, 17:33:01 pm »

Kan selvfølgelig være noe galt med utstyret du bruker , men var borti noe lignende for en tid tilbake, jeg skulle bøye rør i rustfritt hvor de ble noe tendens til å bli flate i bøyen . Det viste seg i mitt tilfelle at jeg hadde valgt rør som var for tynne i godset eller med andre ord jeg måtte opp i utvendig diameter for å få rett innerdiameter som jeg ønsket å ha ,da ble de ikke flate for meg
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: februar 11, 2016, 22:35:07 pm »

Du fyller røret med sand for at de ikke skal bli flate når du bøyer det.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: februar 12, 2016, 07:57:34 am »

Er klar over dette med sand, og sette inn fjær.
Men trodde at det var mulig å få til uten, siden sideveggene på verktøyet skal hindre at det blir flatt..
Tror jeg skal kjøpe en liten pose sandblåser sand på biltema eller kattesand og smi til et par vinkorker og prøve igjen.
Aller aller først skal jeg kappe opp noen biter og trene på teknikken. Får heller bestille en ny kveil med rør.
Jeg vil gjerne bøye 90graders bend med liten radius. Er klar over at med større radius, hadde det vært lettere. Godstykkelse har jeg ikke tenkt på før.
Takk for innspill :-)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: februar 12, 2016, 08:36:26 am »

Du må ha riktig verktøy for å få bra resultat. For trang og du klemmer radien. Du kan forsøke med sand og også varme røret med varmepistol før du bøyer dem. Du kan kanskje også pusse radien på verktøyet ditt 0,7mm?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 12, 2016, 09:03:10 am »

Hvis du ikke får det til sett det bort til noen som kan det da Gliser
Vektøy er det som skal til da.du har brukt feil Rørbøyer
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #9 på: februar 12, 2016, 10:25:12 am »

http://westcon.no/yards/rorboying-ror/  Blunker Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #10 på: februar 12, 2016, 12:02:58 pm »

Er klar over dette med sand, og sette inn fjær.
Men trodde at det var mulig å få til uten, siden sideveggene på verktøyet skal hindre at det blir flatt..
Tror jeg skal kjøpe en liten pose sandblåser sand på biltema eller kattesand og smi til et par vinkorker og prøve igjen.
Aller aller først skal jeg kappe opp noen biter og trene på teknikken. Får heller bestille en ny kveil med rør.
Jeg vil gjerne bøye 90graders bend med liten radius. Er klar over at med større radius, hadde det vært lettere. Godstykkelse har jeg ikke tenkt på før.
Takk for innspill :-)

Liten radius gjør det vanskeligere å bøye.  Er det trangt om plassen som gjør at du ønsker to 90* bend?  Alternativet er jo å lage en stor U ikke I_I
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: februar 13, 2016, 00:49:25 am »

Klart enklere med større radius.. Trenger ikke så krappe bøyer heller. Syntes bare det så finere ut..
Får prøve litt mer. Takk  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #12 på: februar 13, 2016, 11:26:09 am »

Klart enklere med større radius.. Trenger ikke så krappe bøyer heller. Syntes bare det så finere ut..
Får prøve litt mer. Takk  Glad

Dårligere flow i skarpe bend Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #13 på: februar 13, 2016, 12:02:03 pm »

Klart enklere med større radius.. Trenger ikke så krappe bøyer heller. Syntes bare det så finere ut..
Får prøve litt mer. Takk  Glad

Funksjon før form!

 Glad
Loggført
Sveins Autohaus
Juniormedlem
**
Innlegg: 58
Bosted: Bergen

Canpro AS


Vis profil

« Svar #14 på: februar 13, 2016, 15:31:06 pm »

Stikk innom Svafas, tipper de har verktøy for tommestørrelser. Og de har Swagelock verktøy. Samme prinsipp som avbildet verktøy, men har ruller i stedet for glideflater.
Funket topp når jeg var der på kurs. Håper de er greie nok til å hjelpe deg.
Loggført

'64 Dobbelkabiner
'73 1303S
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: februar 16, 2016, 08:50:05 am »

Oppdaterer denne tråden, løste det med litt "salt i røret"..  Øyerulling


* IMG_6291.jpg (32.3 KB, 640x480 - vist 185 ganger.)

* IMG_6295.jpg (64.61 KB, 640x480 - vist 219 ganger.)

* IMG_6297.jpg (36.38 KB, 640x480 - vist 235 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: februar 16, 2016, 08:50:54 am »

Klart enklere med større radius.. Trenger ikke så krappe bøyer heller. Syntes bare det så finere ut..
Får prøve litt mer. Takk  Glad

Funksjon før form!

 Glad
Joda, fant heldigvis Ole Brum løsning.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!