mai 14, 2024, 03:15:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Porsche 616/33-1 motor til 54'en  (Lest 24734 ganger)
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #30 på: juli 02, 2008, 18:15:55 pm »


Bilen ja, her er det ikke mye "stuk" for å si det sånn. og det kommer ikke heller  Rekker tunge


det var jaggu fint at det ikke blei stuk, får den er fet som den er. helt klart Sjokkert
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #31 på: september 02, 2008, 06:53:49 am »

Så er nesten sessongen over.. og jeg venter fortsatt på deler....
USPS er jo værre en Posten Norge!

Det kom til slutt en pakke med pakningsett og wire til turteller...
En måned fra USA til Norge.. men den hadde da vært en tur innom Australia da... Sjokkert


Cylindersettet kommer kanskje til  neste år?
Står på tracking hos USPS at det er sendt fra USA den 24 Juli, men der slutter alle spor
Og sender for ikke noe erstatning fra USPS før det er gått 17 dager etter at pakken er meldt savnet  Hæ
Har ringt og snakket med USPS kundeservice selv også
« Siste redigering: september 02, 2008, 06:57:25 am av tmatre » Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #32 på: september 02, 2008, 07:01:52 am »

Og så har jeg snekret litt i garasjen
Guttungen mente det var en flott fuglekasse med plass til 4 familier.. å så lys å vindu...


Er bare noen gamle forskalingsflaker, et plexi glass fra et gammelt drivhus, et Biltema lysrør og noen kraftige hansker fra Felleskjøpet.
Bruker Biltema sin sandblåsepistol men har kappet sugeslangen for sand til ca 1/3 del. Fungerer mye bedre da
Har en industri støvsuger som lager vakum i kabinettet når jeg blåser

Så nå er alt kjøleblekk klart for lakk
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #33 på: september 02, 2008, 09:45:57 am »

DIY - love it!
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #34 på: september 08, 2008, 12:54:40 pm »

ÅÅÅ..endelig kom et cylindersett i hus :-)
Sendt ut av USA 24 Juli, mottatt 5 september  Sint - USPS!

Skal få kontrollmålt alt før montering.

Toppene er nå match portet mot innsug og eksos
Toppene var forresten 356 a/b topper med 38/31 ventiler (n / S motor)

Kraftig stamme på de her Porsche ventilene  Sjokkert
Veier en god del også, blir ikke noe turtall maskin dette her likevel, har bestemt meg for original kam  Øyerulling
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #35 på: september 09, 2008, 01:34:12 am »

Må man bytte kam på disse industrimotorene eller er det en myte?

Hejs,,

Du har rätt i det Lid,
Nu ser jag att denna motorn får en full genomgång så då spelar det ingen roll men för info:

Både Porsche och VW industrimotorer har annan kompression, andra kamaxlar, dålig tändkurva i magnet fördelarna och beroende på modell så finns det även industrimotorer med andra kanaler än vad bilmotorerna levererades med.

Det finns gott om inormation om detta på nätet oc forsvaret var/är storförbrukare av denna typ motorer och har mycket bra information.

Om intresse finns så tror jag att jag kan ha lite papper i en pärm på hyllan någonstanns.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #36 på: september 10, 2008, 18:53:47 pm »


Både Porsche och VW industrimotorer har annan kompression, andra kamaxlar, dålig tändkurva i magnet fördelarna och beroende på modell så finns det även industrimotorer med andra kanaler än vad bilmotorerna levererades med.

Det finns gott om inormation om detta på nätet oc forsvaret var/är storförbrukare av denna typ motorer och har mycket bra information.

Om intresse finns så tror jag att jag kan ha lite papper i en pärm på hyllan någonstanns.

Jeg har lett etter informasjon om kam på denne motoren, men har ikke funnet noe.
Dersom du har data på dene er det flott..
Jeg hadde nå tenkt å kjøre med original kam'en men om den er for snill vurderer jeg å kjøpe en 270 eller 280 graders kam, eventuet en sc/912 kam
Skal som sagt ikke være raser motor dette, bare ok effekt og bra moment til cruizing
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #37 på: september 10, 2008, 19:01:11 pm »

Hei,

Jag tror som sagt att jag har en pärm i hyllan om vw och porsche industrimotorer.
Jag är ute på jobb men kan se på det i helgen. (Om jag kommer ihåg... bara send ett PM så ska det nog lösa sig Glad  ..)

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #38 på: mars 26, 2009, 10:09:06 am »

Denne tråden er for interessant til å ligge død, noe nytt her - både fra tmatre og lövdal?
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #39 på: mars 26, 2009, 12:51:28 pm »

Har fått alle delene hjem, lakk står klar i kjelleren
Venter bare på litt bedre temperatur for lakk :-)

Gjenstår maskinering av toppene, var ikke helt 100% anleggsflaten mellom cylinder og topp.
Skal ikke ta av mer en akkurat nok :-)

Ligger nok litt mer i tråden på vårt lokale Sør Rogaland VW klubb forum
http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?65
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #40 på: mars 26, 2009, 14:32:33 pm »

DETTE er en artig motortråd. Kjedelig om alle skal bygge med nye deler Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #41 på: mars 26, 2009, 15:47:59 pm »

DETTE er en artig motortråd. Kjedelig om alle skal bygge med nye deler Blunker

X2 Blunker
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #42 på: mars 26, 2009, 16:11:54 pm »

Tror egentlig ikke Torgeir for til dette.
Loggført

Mvh

Marius
Elwood
Supermedlem
*****
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark


Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now


Vis profil
« Svar #43 på: mars 27, 2009, 13:25:41 pm »

Og så har jeg snekret litt i garasjen
Guttungen mente det var en flott fuglekasse med plass til 4 familier.. å så lys å vindu...


Er bare noen gamle forskalingsflaker, et plexi glass fra et gammelt drivhus, et Biltema lysrør og noen kraftige hansker fra Felleskjøpet.
Bruker Biltema sin sandblåsepistol men har kappet sugeslangen for sand til ca 1/3 del. Fungerer mye bedre da
Har en industri støvsuger som lager vakum i kabinettet når jeg blåser

Så nå er alt kjøleblekk klart for lakk

Hvis du borrer et hull til i midten så kan du få det riktig så moro.... Gliser Gliser Gliser

Sorry...kunne ikke dy meg  Gliser  Gliser
Loggført

Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #44 på: mars 29, 2009, 10:28:40 am »

Tror egentlig ikke Torgeir for til dette.

OK, kanskje litt mer en akkurat nok da.... Øyerulling
Dersom det var det du mener...  Blunker
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1904
Bosted:


Vis profil

« Svar #45 på: mars 29, 2009, 13:15:13 pm »

Kult Torgeir , koster litt å ta en slik motor skikkelig men du så givende senere..
Mvh
Erich
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #46 på: mars 29, 2009, 13:23:56 pm »

Er noe med lyden der som kanskje gjør det verdt alle utleggene... kr. for kr./time for time er det sikkert smartere med en T1 motor, men du blir kanskje ikke like heftig å begeistret etterpå! Osteaktig
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #47 på: mai 02, 2009, 17:57:15 pm »

Fikk litt inspirasjon etter 1. mai treffet her, så jeg sandblåste fort alle motordeler/deksel på nytt i går ettermiddag...
Noen små brune prikker var komt frem i løpet av vinteren.
Har epoxy grunnet alt i dag.
Alle delene jeg måttet sveise (lage eller bygge om) har blitt tinnsparklet, og det ser OK også etter grunning. Blir litt vanlig sparkel på selve viftehuset, men ser heller at det er noen småfeil i lakken en at sparkel sprekker og løsner på grunn av varme og vibrasjon i fremtiden.


Fikk bare med ca halvparten av delene på bildet ja  Blunker
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #48 på: juni 12, 2009, 09:12:08 am »

Ferdig  Gliser

Mer info i tråden på Sør Rogaland VW klubb's hjemmeside
http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?65

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #49 på: juni 12, 2009, 11:13:38 am »

Fine mann... sånn helt plutselig... ferdig....

Blir gøy å se denne live.
Loggført

1961 T1 - Custom
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #50 på: april 11, 2010, 21:53:46 pm »

Da er bilen hentet ut fra vinter dvalen.
Den gamle motoren og krasjboxen er pensjonert inntil videre.

Porsche motoren og ny girkasse er på plass i hestehuset.


Det ble trangt ja... Selvom jeg har senket motoren en cm på bakre motorfeste er det ikke plass til topp dekslene
(Det var plass da jeg bygget alt klart i 65'en men det er nok litt trangere i 54'en)
Det blir derfor å kappe ut en liten bit i hvert støtfanger feste.
Kapper "pent" med tynn skive slik at den kan enkelt sveises tilbake om jeg vil

Mangler også en adapter til oljetrykk bryter og overgang mellom stag og gass wire.
Grenrøret jeg fikk tak i fra Porsche har flensen litt for høyt, så  må bygge om rør til potta litt
Er fortsatt noen timer til oppstart ja
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #51 på: april 11, 2010, 21:55:54 pm »

Blir veldig bra Torgeir:) Riktig så pent!
Loggført

Mvh

Marius
Ørjan Evensen
Medlem
***
Innlegg: 174
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #52 på: april 11, 2010, 22:19:54 pm »

ENIG, dette så kjempebra ut!! Sjokkert Er sykt spent på å se ferdig resultat i bilen, ble skikkelig grymt Blunker
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #53 på: april 12, 2010, 06:03:45 am »

Herlig!!!
Loggført
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #54 på: april 12, 2010, 07:55:05 am »

Pent dette Fint å se på de som får til  Blunker
Loggført

sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #55 på: april 12, 2010, 08:09:34 am »

Ser skikkelig bra ut.
Hva slags eksosanlegg skal du bruke?
Og skal du bruke J tubes eller varmebokser?
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #56 på: april 12, 2010, 08:22:51 am »

Bruker bare j-tubes som var på industri motoren
Har org industri motor eksosen også, men den var så klumpete og stor at jeg kjøpte et brukt grenrør og en type "quiet pack"
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #57 på: april 12, 2010, 08:28:20 am »

Det anlegget ligner veldig på det jeg så på ebay. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe likt det du har eller om jeg skal kappe av sidene og sveise et original anlegg, slik at det blir ca 10 15 cm kortere.
Jeg synes prisene på brukte deler på ebay er greie. Det er vel egentlig frakta som drar prisene litt opp. Spesielt på store deler som et eksosanlegg.
Skal du ikke ha varme i bilen din?
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #58 på: april 12, 2010, 08:32:44 am »

Sommerbil :-)

Var meget tynt gods i det grenrøret, men bilen burkes så lite at jeg tror det varer en stund likevel
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #59 på: april 12, 2010, 08:35:04 am »

Hvilket svinghjul bruker du?
Loggført
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!