mai 03, 2024, 07:35:28 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp!! For lang vandring bremse pedal  (Lest 7774 ganger)
plankthon
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted:


Vis profil

« på: september 21, 2009, 13:19:53 pm »

Har vært på Eu kontroll med min 1968mod 1300, som jeg har byttet til skiver fremme på.

Problemet er at når jeg nødbremser går pedalen helt i gulvet, bremsene tar så som så.
BT likte ikke den store vandringen på pedalen.

Hvordan kan jeg få pedalen til å ta lengre ute/mindre vandring?

Har luftet uten noe endring.
Har justert ut bremsen bak så de nesten ligger på uten at dette hjalp noe på vandringen på pedalen
Har prøvd å justere pedalen, men fikk nesten ikke justert noe før bremsene begynnte å ligge på.

Har lest litt om bytting til skiver uten å bytte hovedsylinder, men finner ikke noen sammenheng med denne feilen.
« Siste redigering: september 21, 2009, 15:17:16 pm av plankthon » Loggført
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #1 på: september 21, 2009, 13:27:59 pm »

Legg inntil bremseband bak først,så kan du justere stanga fra pedalen til pumpa Kult
Loggført

Tlf 92062314
plankthon
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: september 21, 2009, 13:32:31 pm »

Har justert ut bremsen bak så de nesten ligger på uten at dette hjalp noe på vandringen på pedalen
« Siste redigering: september 21, 2009, 14:45:29 pm av plankthon » Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #3 på: september 21, 2009, 13:46:37 pm »

Det er mer forskjell på bremse systemet enn bare skiver eller ikke.... uten at jeg husker hvordan VW har løst problemet (spesiell hovedpumpe eller lurium ventiler). Ring Unneberg
Loggført

Speed is no substitute for direction
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #4 på: september 21, 2009, 14:15:14 pm »

Slakke ut håndbrekkvire, justere inn bremseband, stramme inn håndbrekkvire igjen. Kjøre litt, slite til bremsebelegget, justere en gang til. Lufte.
Justere stanga fra bremsepedalen slik at det er minimalt med frigang før du trykker inn stemplet i hovedsylinderen. Sjekke om det er noe mellom klossene og stempelet i caliperet foran. (Antiskrikplate med gummibelegg etc) Eventuelt sjekke slanger.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: september 21, 2009, 15:40:02 pm »

Forskjellen på hovedsylinderen ligger i at skivebremser skal være selvjusterende, mens trommelbremser er det ikke. Hovedsylinder for trommelbremser har derfor ventiler som ikke slipper ut alt trykket etter første trykk på bremsepedalen på en kjøretur, slik at det skal bli kortere vandring.
Loggført
plankthon
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: september 22, 2009, 11:01:23 am »

Legg inntil bremseband bak først,så kan du justere stanga fra pedalen til pumpa Kult

Har prøvd å justere ut bremsene bak også justerte jeg noe på pedalen, men var ikke mulig å justere mye før bremsene begynte å ligge på.
Det var ikke mye endring i vandringen på pedalen.

Er ikke sikker på hvordan bremse pedalen skal oppføre seg på en gammel bil, men den tar jo mere og mere jo lengre inn jeg trykker og når den er nesten i gulvet så låser den. Er det bare sånn det er eller kan jeg ha noen dårlige bremse slanger som utvider seg eller lignene?
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: september 22, 2009, 11:45:23 am »

Er ikke sikker på hvordan bremse pedalen skal oppføre seg på en gammel bil, men den tar jo mere og mere jo lengre inn jeg trykker og når den er nesten i gulvet så låser den. Er det bare sånn det er eller kan jeg ha noen dårlige bremse slanger som utvider seg eller lignene?

På en bil med riktig nyjusterte trommelbremser, skal det være temmelig liten dødgang på bremsepedalen. Dødgangen blir større etter hvert som bremsene slites - dette skjer såpass langsomt over tid at du knapt legger merke til det før du justerer bremsene på nytt og plutselig har veldig liten dødgang igjen. Og ja - bremsene skal selvsagt ta hardere og hardere jo hardere og lenger inn du trykker pedalen, men bremsene skal låse seg lenge før pedalen er i bunn.

Dårlige bremseslanger har vel mest en tendens til å tette seg innvendig, slik at bremsene ikke går av igjen når du slipper pedalen. Har du derimot luft i systemet eller lekkasje noe sted, blir pedalvandringen større.
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #8 på: september 23, 2009, 08:26:55 am »

Bremseslanger kan være myke. På min Porsche 914 hadde jeg "blokkeringsfrie" bremser i mange år, helt til jeg byttet til stålomspundne slanger. Nå låser jeg lett alle hjul uten å trykke veldig hardt på pedalen. Til info.
Loggført
plankthon
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: september 23, 2009, 15:26:32 pm »

Bremseslanger kan være myke. På min Porsche 914 hadde jeg "blokkeringsfrie" bremser i mange år, helt til jeg byttet til stålomspundne slanger. Nå låser jeg lett alle hjul uten å trykke veldig hardt på pedalen. Til info.

Takk for tipset, tror jeg vil prøve å bytte bremse slagene.
De har vel sett sine beste dager uansett
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #10 på: september 23, 2009, 20:50:36 pm »

tror jeg ville bytta hovedpumpa du har vel drive å trampa pedalen i bunn så mange ganger nå att pakningene er helt utslitt.På en gammel hovedpumpe må du ikke finne på å trå pedalen helt i bunn for der er alltid noe rust innerst som du da ødelegger pakningene Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
ovejohan
Supermedlem
*****
Innlegg: 557
Bosted: breim



Vis profil
« Svar #11 på: september 23, 2009, 21:47:42 pm »

jeg trodde også det var noe feil med bremsene på min 69, men fant til slutt ut at det var lekkasje i hovedpumpen. Skal ikke være store lekkasjen før det blir endring i dødgangen. Så ville nok skiftet denne også.
Loggført

1961 T-1 boble (Edna)
1969 T-1 boble (Turid)  (oppussing pågår)
2005 Vw passat 1.9 tdi 130hk

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #12 på: september 24, 2009, 01:30:09 am »

jeg trodde også det var noe feil med bremsene på min 69, men fant til slutt ut at det var lekkasje i hovedpumpen. Skal ikke være store lekkasjen før det blir endring i dødgangen. Så ville nok skiftet denne også.

For ikke å snakke om at torpedoveggen som hovedsylinderen er festa til, er dobbel, så her kan det lekke ut uten at du ser noen åpenbar lekkasje på bremseanlegget noe sted.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!