mai 03, 2024, 12:40:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Merkelig startproblem  (Lest 7452 ganger)
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« på: oktober 06, 2009, 01:33:20 am »

Först å fremst vil jeg si at jeg aldri har hatt boble tidligere, men er blitt en lykkelig eier av en 1965 modell med 1600 maskin.

Når man kinner en vanlig bil så går starteren raskt (kinner med godt tempo) om det var forståelig. Men når jeg kinner min boble går starteren / motoren veldig tregt rundt (vet ikke om det er normalt på boble)?. Den starter alltid når den er kald etter noen få omdreininger. Men om jeg feks kjörer ifra jobb i 20 minutter, for så å stoppe på ica å handle noe mat å skal starte den igjen 5 min etter, er det bare 1-4 veeeldig trege omdregninger med starteren og bilen starter ikke. Pröver jeg å vri nökkelen tilbake å kinne igjen kommer det bare et klikk uten at startmotoren starter. Lys fungerer utmerket og batteriet er bra når dette problemet oppstår. Det går veldig fint å trille den i gang når dette skjer, da starter den med en gang. Om jeg lar bilen stå i ca. 1/2 - 2-3 timer etter dette problemet oppstår starter den helt som normalt igjen.

Det skal sies at ikke dette problemet skjer vär gang, men ganske ofte (70 % av alle gangene i mitt eksempel).

Det kan jo ikke väre batteriet ettersom det er i god stand.

Hva kan väre galt, og hva bör jeg feilsöke?

Enkelt sagt så starter bilen alltid raskt og fint når den er kald, men etter en kjöretur om jeg skal starte den igjen så vil den ikke starte pga starteren bare gjör at motoren får et par omdregninger, og det er det...

« Siste redigering: oktober 06, 2009, 01:35:21 am av pengelek » Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 06, 2009, 06:58:48 am »

En ting du kan gjøre, som hvertfal vil hjelpe startmotoren din er å installere et relé.
Tenningslåsen din er antakelig sliten, så om du installerer et relé på kursen til startmotoren slik at en får litt kortere og evt. litt tykkere ledninger mellom batteriet og starteren vil nok den gå bedre.
Du kan f.eks. bruke Biltema's art.nr. 42-302 og 42-314 pluss litt ledning og kabelsko.
Her er en illustrasjon på hvordan en skal koble: http://www.glenn-ring.com/temp/starter_relay.jpg
(Ledningen mellom tenningslåsen og startmotoren finner du bla. under baksetet)

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 06, 2009, 09:08:06 am »

Tviler på at tenningslåsen er problemet hvis du alltid hører et klikk når du vrir om tenningsnøkkelen. Den lyden er enten den elektriske ventilen på forgasseren som åpner, eller starteren som forsøker å slå inn, og da har tenningslåsen skapt kontakt.

Jeg ville begynt med å sjekke at alle kabler til starteren sitter som de skal og har god kontakt, samt at jordinga (en kabel som går mellom girkasse og chassis) er fin og hel med gode kontaktpunkter. Deretter kan man begynne å overveie ting som utslitt starter/dårlig foring mellom starter og girkasse/utslitt tenningslås.
Loggført
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 06, 2009, 11:41:31 am »

Stemmer det Pan, kan være mye som skaper dårlig kontakt/er ødelagt. Men jeg har opplevd akkurat det samme som han, at hvis jeg av en eller annen grunn ikke klarte å starte på første forsøk så sa det kun "klikk" da jeg prøvde igjen. Løsningen min (Siden jeg visste at starter og andre ledninger fungerte) var å montere et start-relé.
 - Men dette er kun et forslag til en løsning av deler av problemet, det løser f.eks. ikke problemet med at motoren er tregstartet! -

Lykke til videre, pengelek!

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #4 på: oktober 06, 2009, 15:06:21 pm »

Tipper det er "tørr" eller utslitt starterforing i girkassehuset...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 06, 2009, 23:45:56 pm »

Kan jo være så enkelt som utslitt starter.........
Loggført

Tlf 92062314
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 07, 2009, 22:59:47 pm »

Takk for gode råd.. Skal sjekke litt mer opp i det, så kommer jeg med en tilbakemelding om hva som var galt.. Om jeg finner det ut da!
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 08, 2009, 01:16:36 am »

hadde samme problem, da var det rust på feste til den tykke ledningen inn til starteren (er nok den som er prob her etter som starteren prøver gå rundt), jeg brukte en kjemikalje som omdanner rust, funket fint.

Sjønner ikke poenget med rele da det er et rele inne i start motoren, og ledningen fra tennings låsen kun er en singnal kabel der det går en liten strøm.

Funker ikke å friske opp kontaktene, kan det være bateriet, hører du sier det lyser fint osv, men ofte kan ødelagt baterier ikke ha noe problem med å levere strøm til lys ol, da det trekker lite strøm. Startmotoren derimot trekker mye strøm og da kan du få et spenningsfall over bateriet som er så høyt at motoren går trekt. lett måte å sjekke dette på er rett og slett sttart kabler fra en annen blir (vær obs hvis du har 6 v system).

Normalt at biler med varmeregulert choke er litt mer tungstart når de er varme, dette er fordi oråde rundt forgasseren kjøles ned mye fortere en motoren forøvrig. Jeg pleier å la tenningen stå på i 30 sec før jeg starter når motoren har stått i 5-10 min.

En ting som sjeldendt velikeholdes på biler er giret til starteren, dette trenger olje (gris). Dette fylles enkelt på ved å skru ut en plugg på girkasse huset til starteren og man fyller på hvis det er tørt. Er det ikke tørt og alt annet er sjekket kan man sprute litt wd40 inn da det kan i sjeldne tilfeller være litt rust inni der.

foringen i girkassen kan også være slitt, den er mulig, men veldig vanskelig å få ut mels motoren er i, min erfaring e at det er raskere å ta ut motoren, da får man også sjekket kluch, svinghjul og evt byttet simmering (anbefaler å bytte simmering og o-ring (evt papir pakning for 6v) og cluch plate da dette er billig og det er kipt å måtte ta ut motoren kort tid etter man allerede har gjort det.
Loggført
Tom_A
Medlem
***
Innlegg: 206
Bosted: Hamar


Ghost Riders


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 08, 2009, 23:08:51 pm »

Hadde samme problem på bilen min. I mitt tilfelle var det starteren som var defekt,starteren gikk tungt rundt.Skiftet den og alt ble som normalt igjen.
Loggført

1960 t1
1966 t1
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: oktober 09, 2009, 09:09:48 am »

Uansett - begynn med de tingene som er enkle å sjekke Glad Selv en ny starter vil bare fungere av og til hvis diverse andre kontaktpunkter er dårlige.
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 09, 2009, 15:18:11 pm »

Hvordan har du sjekket om batteriet er i god stand?  Jeg ville ha sjekket syremengden i alle cellene om du ikke har et vedlikholdsfritt batteri da.

Sjekk jording til batteri og ellers det som har med starteren og gjøre, hørtes ut som en elektrisk feil iallefall...

Håper du får det til:)
Loggført
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #11 på: oktober 10, 2009, 23:48:40 pm »

eller bare teste med "jump start" fra en annen bil som oppererer med samme spenning. funker alt bra, så  er bat dårlig.
Loggført
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 27, 2009, 00:03:02 am »

Oppdatering:

Nå fungerer ikke starteren i det hele tatt, uavhengig om bilen har stått stille lenge eller kort tid. Den er rett å slett helt död. Det har den värt i litt over en uke. På denne uken har det kommet 1/4 omdregning på starteren en eneste gang når jeg har prövd å kinne. Når jeg har lysene på bilen å kinner blir lysene noe svakere, noe som kansje tilsier at strömmen kommer frem til starteren å den trekker ström slik at lysene blir svake.

Jeg har prövd med start kabler fra annen bil som var i gang, og ingen forskjell. Er helt dödt.

I går tok jeg av bakre höyre dekk for å komme til starteren. Det regnet ute og var litt mörkt så var ikke godt å se noe der. Så ut som om det gikk 2 kabler til starteren. Målte på begge 2 og satt sort ledning til voltmeteret på chassiet. Den viste 12 V selv om tenningen var av, og endret seg nesten ikke når en kamerat inni bilen kinnet.

Det kommer derimot en liten lyd bak i motoren når man kinner.. Et lite klikk fra en rund, kort liten metall sak som jeg ikke vet hva er. Når jeg målte denne viste den 0 v når tenning var av, og 12 v når tenning var på.

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, og hva jeg bör gjöre videre? Kan det väre noe törrt eller noe som sitter ved starteren? Virker jo merkelig det også siden den fungerte fint for noen uker siden og nå er helt död. Var jo bare når bilen var varm den ikke fungerte tidligere.

Må få fikset dette för snöen kommer, ikke så greit å trille i gang da:P
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 27, 2009, 00:29:15 am »

Du har jo fått ei smørbrødliste over det du enkelt kan feilsøke,,,begynn med batteriet Blunker
Loggført

Tlf 92062314
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 27, 2009, 02:58:43 am »

Du har jo fått ei smørbrødliste over det du enkelt kan feilsøke,,,begynn med batteriet Blunker
Batteriet har jeg jo sjekket. Brukte startkabler ifra den andre bilen min som sveiv og rett på batteriet. Ikke noe forskjell. Polene på batteriet har god kontakt.
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #15 på: oktober 27, 2009, 08:03:12 am »

Ja her er eg ganske sikker på at det er starteren som har tørr fremdrift av startkranshjulet i starteren. Ta ut starteren, sett ene øyret i ei skrustikke og spray på med CRC e.l. Smør opp å rens, dra ut og vri startkranshjulet, blås reint, myk opp.
Test starteren igjen med eit batteri +grov ledn. fra batteriet til +grov på startren, liten ledning fra stikkeren til pluss grov på starteren.--ja og minus fra batteriet til gods då sjølvsagt...
Det er mangel på en rens og oppsmøring der framme som er problemet, men kan også være at starteren har gitt opp fordi den har blitt tilført strøm som ikkje har fått st.motoren til å gå skikkelig på lang tid.
« Siste redigering: oktober 27, 2009, 08:05:36 am av ovalt » Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #16 på: oktober 27, 2009, 08:20:17 am »

Det hender ofte at grov pluss skruen på starterinnslaget sitter noke j...gt, då anbefaler eg at du berre tek av grovledningen v batteriet...(klypper\skrur av batteriklemma) og løyser grovledningen til dynamoen også, slik at desse to fylgjer med ut. Dei er lettare å løysa utan å "vri sundt" grovskruven på innslaget når st.motoren sitt i skrustikka da. Glad
Loggført
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #17 på: oktober 27, 2009, 14:59:30 pm »

Takk for alle gode svar. Får tilgang på belyst garage om 3-4 dager, så da blir det testing av alt dette:)
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: november 02, 2009, 13:58:16 pm »

Den lille runde metalldingsen som klikker når tenninga blir slått på (12V tilført) og har 0V når tenning er av, er kun en liten elektromagnet på gasseren som kutter sluppetilførsel når tenning er av. Da vet du det i alle fall. Dette har ingenting m. saken å gjøre riktignok. Lykke til videre med strevet. Du får nok fiksa det bare mekkeomgivelsene dine omsider blir litt mer medgjørlige Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #19 på: november 02, 2009, 18:38:13 pm »

Den lille runde metalldingsen som klikker når tenninga blir slått på (12V tilført) og har 0V når tenning er av, er kun en liten elektromagnet på gasseren som kutter sluppetilførsel når tenning er av. Da vet du det i alle fall. Dette har ingenting m. saken å gjøre riktignok. Lykke til videre med strevet. Du får nok fiksa det bare mekkeomgivelsene dine omsider blir litt mer medgjørlige Blunker

det er en sak i giret på startmotoren som sier klikk, dette høres dog kun hvis du ikke har hovedstrømmen til start motoren koblet til

denne sier klikk ikke når tenninga kobles på, men når man prøver å starte
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: november 02, 2009, 18:53:15 pm »

Ja, innslaget (Bendixen) vil gi lyd fra seg når en vrir nøkkelen til startposisjon.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #21 på: november 02, 2009, 19:13:25 pm »

Starteren til motoren må ha to trinn. Først når man begynner å vri startnøkkelen mot START.. så sler startinnslaget "elektromagnetisk" inn giret som skyver fram det lille tannhjulet som går i inngrep på startkransen på svinhjulet. (Dette er det som blir "tørt eller tregt" etter en tids bruk), og hvis giret m lille tannhjulet ikke kommer helt fram til startkransen... så vil det selvfølgelig bare klikke da.
Når "giret" er helt fremme så treffer innslagstempelet en kontakt som når man holder nøkkelen helt på START også aktiverer hovedstrømmen til starteren.
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #22 på: november 02, 2009, 19:27:17 pm »

Igjen: når det gjelder den grove + skruen (m 13mm mutter) så sitter denne i et spor innvendig i bakkelittdelen på innslaget. Dersom den skruen (bolten) begynner å snu før mutteren løsner...så knuser man bakkelitten innvendigt. Så dette er altså en obs obs bolt da.
Da trur eg at det meste om starter er tatt opp i denne tråden. Gliser
Loggført
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #23 på: november 02, 2009, 19:28:59 pm »

Takk og takk for mange gode svar.. Håper min far får kjørt militær beistet ut av garasjen snart så jeg kan få inn bobla å begynnt:)
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: november 02, 2009, 19:32:06 pm »

Hvor på sørlandet bor du? Kanskje jeg kan hjelpe med sted å stå og litt grunnleggende mekkeferdigheter... Har fiksa stareren på Bobla mi' tidligere for å si det sånn. Om motoren bør taes ut, så er jeg ganske erfaren med den biten.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #25 på: november 02, 2009, 19:56:59 pm »

Hvor på sørlandet bor du? Kanskje jeg kan hjelpe med sted å stå og litt grunnleggende mekkeferdigheter... Har fiksa stareren på Bobla mi' tidligere for å si det sånn. Om motoren bør taes ut, så er jeg ganske erfaren med den biten.
Hei! Jeg bor i Grimstad, men er jo ikke lange biten til krsand nå med den nye veien:) Du har tatt ut starteren før ja?
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #26 på: november 02, 2009, 19:58:17 pm »

Jeg har ahtt starter ute før og reparert starterinnslaget. Er ikke lange veien til Kjevik vetu. Du kommer jo dit før du kommer til kr.sand sentrum hvis du reiser fra Grimstad. Bare hyggelig å hjelpe en Boblekamerat i nød Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #27 på: november 02, 2009, 21:02:56 pm »

.
« Siste redigering: juli 29, 2010, 10:27:10 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #28 på: november 02, 2009, 21:06:10 pm »

Jeg har bedre verksted enn Race-buggy! Gliser Bare tuller. Jeg veit ikke hvilke avtaler du har gjort med Race-buggy, men du får bestemme selv. Vil bare stå til hjelp hvis det er noe jeg kan gjøre eller bidra med. Hos meg kan du stå innendørs i 20 grader å jobbe. Jeg har løftebukk og smøregrav, selvom løftebukken egner seg bedre til denne jobben.
« Siste redigering: november 02, 2009, 21:15:12 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #29 på: november 02, 2009, 22:58:52 pm »

Takk og takk for mange gode svar.. Håper min far får kjørt militær beistet ut av garasjen snart så jeg kan få inn bobla å begynnt:)

som nevnet,er det bare å komme ut her å skru,er jo kjekt å stå på smøre grava å fikse dette. er jo bare 10 min ut til meg fra deg  Blunker
Setter pris på det, men er ikke så bra vær fortiden så hadde vært greit å fått gjort det innendørs... Huff, høst å vinter er ikke noe morro :/
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!