mai 03, 2024, 12:27:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: -67 Boble Starttrøbbel.  (Lest 7691 ganger)
knubra
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted:


Vis profil

« på: mai 20, 2011, 12:55:18 pm »


Hei

Prøver å få liv i den gamle bobla til fatter'n.
Nytt batteri og ny starter.

Kan noen med bilder eller med gode ord forklare hvor jordingsslisse mellom chasie og girkasse er?
Ser den ut som den som er på batteriet? Skrue/mutterstørrelse?
Dersom jeg skal forsøke med "ekstern" jording fra batteri,- hvor kobler jeg den inn hen i nærheten av starter?
Loggført
Vwwasser
Seniormedlem
****
Innlegg: 396
Bosted: Halsnøy, Kvinnherad



Vis profil
« Svar #1 på: mai 20, 2011, 13:33:16 pm »

Jordingen på girkassen er koblet på undersiden, i fremkant av girkassen. På en mutter der.
Loggført
knubra
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: mai 20, 2011, 14:28:47 pm »

OK, på midten under eller på den ene eller mer til høyre/venstre.
Tok av høyre bakhjul, men er ikke kar om å se den.
Har ikke tilgang til bukk akkurat nå, men har forstått det som mulig å skru av uten å ha den på bukk?

Det er en sånn slisse som på batteriet?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: mai 20, 2011, 14:33:07 pm »

Legg deg under bilen og finn framkant av girkassa. der som rammegaflane samlar seg. jordingen er skrudd inn på girkassa med ein 13mm mutter og so er den skrudd inn mot chassis på samme festet som girkassa henger i framme, med ein 17mm mutter

Den er ikkje lik den på batteriet, ingen polsko i eine enden. den ser sånn ut: http://www.unneberg-bil.no/product/2572
« Siste redigering: mai 20, 2011, 14:35:14 pm av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
knubra
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: mai 20, 2011, 20:15:20 pm »

OK, da fant jeg den.
Etter hva jeg skjønner er ikke det den letteste delen å bare skru ut, pusse å sette inn igjen. Må prøve å få start på den og komme meg på en bukk..

Hvor er det enkleste stedet å koble på en ekstern jording (om det så er ut gjennom vinduet og inn bak) bare for å prøve å få start.
Må vel være noen her som vet om en lett tilgjengelig skrue jeg kan jorde meg innpå provisorisk?
Holder det med en 6mm2 kabel for en test f.eks?
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #5 på: mai 20, 2011, 22:13:15 pm »

Hvor er det enkleste stedet å koble på en ekstern jording (om det så er ut gjennom vinduet og inn bak) bare for å prøve å få start.
Må vel være noen her som vet om en lett tilgjengelig skrue jeg kan jorde meg innpå provisorisk?

Bruk startkabel fra batteriet til girkassa/nosekone i hullet der giroverføringen er.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
knubra
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: mai 21, 2011, 08:36:39 am »

Hei

Takker for tips!
Beklager at jeg er helt blank, men nosekone? Hvor er det og det hullet?
Har du et bilde av dette "stedet"?
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #7 på: mai 21, 2011, 08:45:11 am »

Det finner du under ett ovalt lokk ved siden av batteriet. Chassisnr står også rett ved dette lokket.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
knubra
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: mai 22, 2011, 18:40:43 pm »

Da fikk jeg forsøkt dette uten hell i kveld.
Spenninga detter fra 6.4 til ca. 6.1 når jeg forsøker å starte.
Det er et klikk i det jeg "vrir om", men vet ikke om det er flere steder som skal "klikke".
Klikket er ikke veldig høyt, men det er der..

Hva med å prøve startkabelen rett på den skruen som fester starteren fra undersiden?
Loggført
knubra
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: mai 23, 2011, 13:23:26 pm »

Da har jeg kommet noe videre.
Starteren er ute og jeg har koblet startkabel til starteren fra batteriet til både + og -. den fungerer uten startkabel på +, men man må jo ha på - siden starteren er ute..

Det jeg måler over voltmeteret på tenningsstrøm og til jord når starter ikke er koblet inn er 5,8V. Kobler jeg tenningsledning inn på starter måler jeg bare 2,7V. Sterter slår ikke inn.
Tjuvkobler jeg tenningsstrøm skoen på starter rett på starterens hoved + ledning får jeg starteren til å gå.

Noen som kan forklare meg hvorfor jeg får spenningsfall på over 3V via tenningslås, men at det fungerer med tjuvkobling til batteriet (utennom tenningslås)?
Jordingen er jo eksakt den samme, dvs startkabel direkte til batteriet?

Går ledningen fra tenningslåsen direkte til starter eller er det noen koblingspunkter på veien jeg bør sjekke?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: mai 23, 2011, 14:39:53 pm »

Ikkje umulig att tenningslåsen er defekt. gå ogso over kontakane på ledningen framm og bak.
mangen lagar eit rele ved batteriet sånn att da kun går ein styrestraum fram til tenningslåsen mens hovedstraumen går frå batteriet til startar(=mykje kortare kabel)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #11 på: mai 23, 2011, 14:53:05 pm »

Ikkje umulig att tenningslåsen er defekt. gå ogso over kontakane på ledningen framm og bak.
mangen lagar eit rele ved batteriet sånn att da kun går ein styrestraum fram til tenningslåsen mens hovedstraumen går frå batteriet til startar(=mykje kortare kabel)

Dette har jeg gjort og har aldri opplevd starteren har klikket pga spenningsfall fra tennigslås til innslagsrele. Kan anbefales hvis man opplever gjentatte klikk selv med toppladet lavvoltsbatteri:)
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
knubra
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: mai 23, 2011, 18:42:11 pm »


Ja forstår at man velger relee når man får trøbbel med slikt spenningsfall.

Spørsmål:
Er ledningen hel i fra tenningslås og frem til starter?
Eller betyr "T" noe i disse bildene : http://www.ramva.org/dragenwagen/pics/start%20circuit1.jpg

Er spennigsfall også vanlig ved dårlig/lav kontakt når en krets for belastning?
Siden jeg har i underkant av 6v når starter ikke er koblet inn og kun 2,7V når den er koblet til starter?

Er det noe annet en starter som "slår inn" ved det siste hakket på tenningsbryter. Lurer på hva annet jeg kan ha hørt "klikke" siden det helt klart ikke kan ha vært innslaget på starteren..
Loggført
knubra
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: mai 24, 2011, 10:23:20 am »


Speningstapet på ledningen til starter har for stort spenningsfall. Det klikker i starter, men ikke nok til å "kjøre" innslaget.
Når starter er ute kommer den ut (med de orginale ledningene), men da må jeg hjelpe den i gang.
Ledning rett på batteriet, så går de av seg selv.

Jeg har sett en tråd her inne hvor noen ramser opp deler med delenr på hva man trenger og hvordan man monterer et startrele.
Noen som kan hinte meg om hvor jeg finner igjen den tråden?

Nå gjenstår det bare å se om motoren starter etter 8års stillstand... Gliser
Loggført
knubra
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: mai 25, 2011, 20:38:12 pm »

Starteren tilbake på plass. ledning rett på batteriet og ikke via tenningslås og bobla fyra i gang etter litt kinning  Gliser
Spenningsfallet fra tenningslås til innslag var årsaken til at bobla måtte stå 8år og ruste før noen gadd å finne ut av det...

Nå spørs det bare om fatter gidder å gjøre noe med rusta... Noen som sveiser billig?...
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!