mai 03, 2024, 09:47:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Slakk i girkasse  (Lest 7725 ganger)
coupe-69
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Fauske



Vis profil WWW
« på: september 03, 2014, 22:28:31 pm »

Lurer bare på om noen vet hvor mye "slakk" det skal være i akslingen på girkassa, den som går inn i svinghjulet?
Eller skal den være helt uten denne slakken?   Har mistanke om sistnevnte Glad

Har skiftet gummitettningen i girkassa, men fortsatt lekkasje, mistenker at denne slakken spiser opp tettningene jeg setter inn.

Takker for svar Glad

Frode F.
Loggført

-69 Oval Bastard

Doningen er ikke tidsriktig - heller ikke original, og det vil den aldri bli..... Glad
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 03, 2014, 22:52:42 pm »

Den kan ha slakk. Men se inni svinghjulet, der skal det sitte et lager som akselen går inn i. Om dette er slitt eller mangler så blir det problemer. Husk å smøre lageret med fett når du evt setter inn nytt.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
coupe-69
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Fauske



Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 04, 2014, 00:35:44 am »

Har hatt av svinghjulet, sitter ikke noe lager der....
Mener du innenfor svinghjulet?  Glad
I så fall, hvis dette er ødelagt, kan dette da forårsake lekkasje av girolje, trodde at problemet satt på kassa?

Frode F.
Loggført

-69 Oval Bastard

Doningen er ikke tidsriktig - heller ikke original, og det vil den aldri bli..... Glad
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: september 04, 2014, 06:28:39 am »

Er du sikker på at det er girolje som lekker? Isåfall kjenner man det som regel på lukta. Hvis ja så er sannsynligheten stor for at olja kommer fra girkassen med mindre noen har fylt girolje på motoren (man kan jo aldri vite)

Utgående aksling har litt slakk og for å unngå at det lekker girolje ut rundt denne akslingen så ligger det en tetning innerst inne i clutchuset. Du ser den enkelt når du fjerner utløserlageret. Er du helt sikker på at det er girolje og ikke motorolje så er det denne som lekker. Koster ikke mange kronene å bytte men kan være vrien å trekke ut. Selv bruker jeg en tang med mothaker og rykker til. Jeg anbefaler også at du bytter utløserlageret når du først er igang. Det koster heller ikke mange kronene og du får begge delene fra Unneberg. Husk å gjør skikkelig reint inne i selve clutchuset og også trykkplaten. Har det i tillegg kommet girolje på lamellen så er denne ødelagt og må byttes. Kjennes ofte som et seigt belegg.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: september 04, 2014, 06:54:00 am »

Det lageret, som skal holde enden på giraksling, sitter i bolten som holder svinghjulet fast. Når du først har det i fra hverandre kan det være lurt å ta svinghjulet av, skifte simmerring bak dette, sette på et nytt nålelager i bolten(skifte bolt) og skifte den simmerringen i girkassen.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 04, 2014, 08:43:30 am »

Om det ikke er noe galt med det.. Ser jeg ikke noen grunn til å skifte. Lageret i svinghjulsbolten er kun i bruk når klutsjpedalen er inne, og kan derfor ha en levetid på rundt 200.000 km om det har fett i seg. Det som normalt tar dette lageret er voldelige motorinnsettinger. Hvor de får har medfart etter møte med inngående aksel til girkassen. Simringen byttes når den lekker. Verken før eller siden  Osteaktig
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: september 04, 2014, 16:47:41 pm »

Simringen byttes når den lekker. Verken før eller siden  Osteaktig

Særdeles enig. Folk som bytter ting som er iorden "fordi da er det nytt", tenker ikke på at den nye delen kanskje ikke er perfekt...
eller faktisk har dårligere kvalitet eller tilpassning.

Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: september 04, 2014, 18:02:51 pm »

Er egentlig enig, men på min hadde det lekket i mange år, og var vanskelig å se hvor lekkasjen var.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

coupe-69
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Fauske



Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 06, 2014, 00:53:18 am »

Takker så mye for svarene dere har gitt Glad
Men jeg skiftet simring på motor, clutch, lamell, trykkplate, utløserlager og gummitettning på girkasse før i sommer pga dårlig clutch og oljelekkasje på motor. Men i ettertid har girkassa begynt å lekke, kanskje pga dårlig kvalitet på den nye tettningen jeg satt i. Som noen sa, man vet hva man har men ikke hva man får Glad
Eller pga lageret i svinghjulsbolten......
Snakket med Hotshop gutta, som ga følgende løsning/svar på problemet.
Hvis lageret på svinghjulsbolten er dårlig/ødelagt, så forplanter dette problemet seg, og slakken på aksel vil mest sannsynlig da spise opp og utvide tettningen på girkassa, og gi lekkasje.
Hørtes logisk ut, så da bestilte man seg ny tettning og ny bolt.
Samt at man setter inn nyrenovert DP1300 (ikke gjort noe med innmat) som igjen har fått ny simring, o-ring og papirpakning bak svinghjul og nytt clutchsett, så nå må dette fungere og bli tett, håper jeg Glad


* image.jpg (122.62 KB, 755x548 - vist 221 ganger.)
Loggført

-69 Oval Bastard

Doningen er ikke tidsriktig - heller ikke original, og det vil den aldri bli..... Glad
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #9 på: september 06, 2014, 07:58:20 am »


Samt at man setter inn nyrenovert DP1300 (ikke gjort noe med innmat) som igjen har fått ny simring, o-ring og papirpakning bak svinghjul og nytt clutchsett, så nå må dette fungere og bli tett, håper jeg Glad


Men har du O-ring inni svinghjul, skal du normalt ikke ha papir eller noe annen pakning mellom veiv og svinghjul. Var vel opprinnelig bare gamle 1200 uten O-ring som brukte pakning der?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
coupe-69
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Fauske



Vis profil WWW
« Svar #10 på: september 07, 2014, 04:32:49 am »

Har o-ring ja, og satte inn papirpakning for å være på den sikre siden. Har spurt om dette før, og fikk til svar at det gjorde ingen ting. Papirpakningen var sikkert ikke mer enn 0,2mm tykk Glad
Men har det noe å si at den sitter der, vil dette gi utslag på o-ringen inni svinghjulet eller annet?
Vet det snakkes om chims/chimse ut svinghjulet ankelte ganger, og med et slikt moment det skal dras til med, så har vel ikke tykkelse på papirpakningen så mye å si, eller?
Gjorde dette for at denne motoren forhåpentligvis skulle holde tett og vare noen år, kanskje dumt avlikevel....  Rekker tunge
« Siste redigering: september 07, 2014, 04:47:04 am av coupe-69 » Loggført

-69 Oval Bastard

Doningen er ikke tidsriktig - heller ikke original, og det vil den aldri bli..... Glad
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #11 på: september 07, 2014, 07:28:27 am »

Var derfor jeg skrev "normalt ikke", for jeg har også hørt at noen shimser ut svinghjulet for å få plass til de tre andre shimsene med riktig klaring. Har heller ikke hørt om at det har gått galt, og med 1300ccm er det jo ikke de største kreftene ute og går  Glad
Det viktigste er jo at aksialslakken er riktig når alt er satt sammen. (0,07-0,13mm)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
coupe-69
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Fauske



Vis profil WWW
« Svar #12 på: september 07, 2014, 08:01:26 am »

Var derfor jeg skrev "normalt ikke", for jeg har også hørt at noen shimser ut svinghjulet for å få plass til de tre andre shimsene med riktig klaring. Har heller ikke hørt om at det har gått galt, og med 1300ccm er det jo ikke de største kreftene ute og går  Glad
Det viktigste er jo at aksialslakken er riktig når alt er satt sammen. (0,07-0,13mm)

Ja det var noe sånt jeg ble fortalt da jeg snakket med hotshop, gjorde ikke noe å sette denne på plass, men var vel ikke helt etter boka Glad
Men håper bare det ikke gjør noe, at mere blir værre, men det gjenstår å se.
Akselslakken, mener du da aksel fra gir, eller slakk på svinghjul?
Loggført

-69 Oval Bastard

Doningen er ikke tidsriktig - heller ikke original, og det vil den aldri bli..... Glad
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: september 07, 2014, 08:11:54 am »

Aksialslakk betyr i lengderetning, veiva sin slakk i lengderetning i forhold til blokka. Svinghjulet ja.
Også kallt endeslark
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #14 på: september 07, 2014, 08:15:55 am »

Det er når du beveger ut og inn svinghjulet det skal være 0,07-0,13mm slakk i forhold til blokka. Den kan blitt endret en del siden papirpakningen er 0,20mm. Men urenoverte motorer sviver også greit selv om slakken er mye større.
Jeg foretrekker et måleur med magnetfot som festes i svinghjulet, men man får også spesialverktøy for å bruke bladsøker til å måle slakken med.


* 1.JPG (64.59 KB, 800x600 - vist 198 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
coupe-69
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Fauske



Vis profil WWW
« Svar #15 på: september 07, 2014, 08:26:22 am »

Det er når du beveger ut og inn svinghjulet det skal være 0,07-0,13mm slakk i forhold til blokka. Den kan blitt endret en del siden papirpakningen er 0,20mm. Men urenoverte motorer sviver også greit selv om slakken er mye større.
Jeg foretrekker et måleur med magnetfot som festes i svinghjulet, men man får også spesialverktøy for å bruke bladsøker til å måle slakken med.

Ok skjønner, misforstod totalt. Ja så nettopp om dette på bugme videoene Glad
Ja kanskje man bare skulle fjerne den papirpakningen da, så slipper man ihvertfall den ekstra tykkelsen. Heldigvis ikke montert motor ennå, venter på et par smådeler.
Men utrolig bra repons, lærer så lenge man lever Glad
Ut i garasjen om noen timer og sjekke slakk i svinghjul og fjerne pakkning Glad
Hjertelig takk for hjelpa Glad
Loggført

-69 Oval Bastard

Doningen er ikke tidsriktig - heller ikke original, og det vil den aldri bli..... Glad
coupe-69
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Fauske



Vis profil WWW
« Svar #16 på: september 11, 2014, 20:42:28 pm »

Og til de som er int. i hva løsningen var og hva man gjorde.....

Det første jeg gjorde var å fjerne papirpakningen som ble anbefalt her inne, så sjekket jeg etter slakk i svinghjul - men ingen slakk her.
Sjekket så svinghjulsbolt, denne var gåen ja, mye slakk. Så antagelig denne som medførte til at gummitettningen røyk i girkassa.
Så nå er det satt inn ny gummitettnig på kassa, ny simring og o-ring på motor, og ny svinghjulsbolt.
Blir spennende å se om dette holder seg tett nå, eller om det er noe annet som gjør at det blir lekkasje.
Så nå er "nymotorn - DP1300" satt inn med alle nye deler, blir en spennede tid fremover om dette holder mål, og om man får justert motorn og gassern rett Glad

Takk til de som leste tråden min og kom med innspill Glad
Loggført

-69 Oval Bastard

Doningen er ikke tidsriktig - heller ikke original, og det vil den aldri bli..... Glad
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #17 på: september 15, 2014, 22:03:56 pm »

Husk å trekke til skikkelig da. Den svinghjulsbolten skal trekkes til med 350nm, gjerne mer.
Bolten med stor skive er å foretrekke.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
coupe-69
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Fauske



Vis profil WWW
« Svar #18 på: september 16, 2014, 01:35:09 am »

Husk å trekke til skikkelig da. Den svinghjulsbolten skal trekkes til med 350nm, gjerne mer.
Bolten med stor skive er å foretrekke.

Håper det blir rett Dewil, har ny bolt med stor skive. Satt fast svinghjul med svinghjulslås og trakk til med muttertrekker.
Kjørte bra på med muttertrekkeren, så tror nok jeg var oppe i 350nm, den har moment på 450nm, så jeg håper det holder Glad
Loggført

-69 Oval Bastard

Doningen er ikke tidsriktig - heller ikke original, og det vil den aldri bli..... Glad
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #19 på: september 19, 2014, 21:57:35 pm »

Dagens triks:
Hvis du veier 80kg kan du bruke en latmannsarm som er 50cm lang og stå på enden av den, da vil du få et moment på 400nm (ca 40kg)

« Siste redigering: september 20, 2014, 06:57:03 am av BeetleBug » Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #20 på: september 20, 2014, 06:57:32 am »

Dagens triks:
Hvis du veier 80kg kan du bruke en latmannsarm som er 50cm lang og stå på enden av den, da vil du få et moment på 400nm (ca 40kg)


Bruk 1 meter arm og stå på den. 80kg eller 800nm om du vil. Ikke si det til noen.. Men jeg prøvde 200kg på en original bolt. Det gikk fint. Prøvde også 280kg på en Scat bolt. Det gikk også helt fint. Kunne ikke måle noe strekk eller se deformering på gjengepartiet.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #21 på: september 20, 2014, 08:52:03 am »

..og hvis du ikke har kompiser på 280kg kan du bruke en lengre arm.
Skal du være nøye, kan du regne 9.82nm pr kg rundt Oslo området, og legge til halve vekta av stanga?
Men du bør vel bruke ny bolt hver gang..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #22 på: september 20, 2014, 16:13:10 pm »

..og hvis du ikke har kompiser på 280kg kan du bruke en lengre arm.
Skal du være nøye, kan du regne 9.82nm pr kg rundt Oslo området, og legge til halve vekta av stanga?
Men du bør vel bruke ny bolt hver gang..

Eller enda enklere, bruk Torque Master  Blunker

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: september 21, 2014, 18:21:36 pm »

 Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!