Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1320 på: november 08, 2012, 22:29:23 pm » |
|
Nå er jeg litt usikker. Ser vi på klokka/instrumentet til johannes så står det: 0,01x10mm Er ikke det tiendedel.
1.jpg (134.77 KB. 1000x750 - vist 307 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1321 på: november 08, 2012, 22:30:43 pm » |
|
Nei kalle, men jeg tror de jevner seg ut.
Sjekket f.eks Johannes diameter på sylindrene på mange steder?
Måler du og får 94mm 2 steder, og 93,98mm 2 andre steder tror jeg at det jevner seg ut ved torquing.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1322 på: november 08, 2012, 22:33:22 pm » |
|
Nei kalle, men jeg tror de jevner seg ut.
Sjekket f.eks Johannes diameter på sylindrene på mange steder?
Måler du og får 94mm 2 steder, og 93,98mm 2 andre steder tror jeg at det jevner seg ut ved torquing.
Det tror jeg. Men jeg er vel ikke den som skal betvile hans kunnskaper.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1323 på: november 08, 2012, 22:35:06 pm » |
|
22,2 hundredeler? Det er mye..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1324 på: november 08, 2012, 22:36:04 pm » |
|
22,2 hundredeler? Det er mye..
Da er vi enige.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1325 på: november 08, 2012, 22:38:09 pm » |
|
Tja.. Måleren står på litt over 22, og ser ut til å gå til 100 (1ekstra runde) Who knows
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1326 på: november 08, 2012, 22:39:14 pm » |
|
Tja.. Måleren står på litt over 22, og ser ut til å gå til 100 (1ekstra runde) Who knows Google måleren. tror den er produsert av limit
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #1327 på: november 08, 2012, 22:44:23 pm » |
|
Har litt ymse målestæsj på jobben, Eivind. Vi kan sikkert måle en runde til Normalt sett blir en sylinder eggeformet når man setter på toppen og trekker til.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1328 på: november 08, 2012, 22:46:00 pm » |
|
Har litt ymse målestæsj på jobben, Eivind. Vi kan sikkert måle en runde til Normalt sett blir en sylinder eggeformet når man setter på toppen og trekker til. Skal til Erik i morgen. Så det blir minst en måling ekstra. Mahle/Cima Sylinderen (94 mm) blir i følge Johannes firkantet når man setter på toppene å trekker til
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
|
« Svar #1329 på: november 08, 2012, 22:50:10 pm » |
|
ja kansje sylynderene har krympet på hjem turen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #1330 på: november 08, 2012, 22:58:12 pm » |
|
Man vet aldri, de har jo tross alt vært på lang reise. Jeg hadde nok hatt litt dårlig klaring etter 450km jeg også Evt kan man justere skjørtene på stemplene om det er der klaringen er feil. Jeg hadde sikkert ikke målt de engang xD
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
|
« Svar #1331 på: november 08, 2012, 23:23:39 pm » |
|
Nei kalle, men jeg tror de jevner seg ut.
Sjekket f.eks Johannes diameter på sylindrene på mange steder?
Måler du og får 94mm 2 steder, og 93,98mm 2 andre steder tror jeg at det jevner seg ut ved torquing.
Johannes målte i "bunnen" av sylinderen, der stempelet ville ligge å gnikke. og en 1/2" opp på stempelet fra skjørtekanten. Dette var stedet man skal måle da stemplet var konisk. Han mente på at man mistet ca 20HK ved bruk av disse stemplene. Da jeg ikke er noen motorbygger skal jeg ikke si at dette er rett eller feil men etter å ha sett hva han har i sin bil så har jeg ingen grunn til å ikke tro på han. Takk for turen til deg også Eivind.
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #1332 på: november 08, 2012, 23:37:56 pm » |
|
Det stemmer, Lars. Man kødder ikke med en som lever av å bygge motorer
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1333 på: november 09, 2012, 00:12:09 am » |
|
Da har jeg brukt en time på å måle 4 målepunkter per sylinder og stempel. Tok gjennomsnittet av hvert mål: 1: 1,6 hundredel 2: 1,6 hundredel 3: 1,8 hundredel 4: 1,7 hundredel I don't care Men nå har jeg iallefall målt, og hadde ikke planlagt å gjøre det
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1334 på: november 09, 2012, 00:20:55 am » |
|
Ble litt rot for hodet mitt nå. Oppsummert: Klaringen skal være 0.01 mm men er 0.22 mm. Dette gjør at du taper 20 hk selv om stempelringene er gode. Høres mye ut med så stort tap, men så er også det veldig mye slark i forhold til ønsket.. Blir dyrt dette Eivind...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #1335 på: november 09, 2012, 00:23:31 am » |
|
Da har jeg brukt en time på å måle 4 målepunkter per sylinder og stempel. Tok gjennomsnittet av hvert mål: 1: 1,6 hundredel 2: 1,6 hundredel 3: 1,8 hundredel 4: 1,7 hundredel I don't care Men nå har jeg iallefall målt, og hadde ikke planlagt å gjøre det Hva har du målt med?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #1336 på: november 09, 2012, 00:24:18 am » |
|
Godt å få det unnagjort
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1337 på: november 09, 2012, 00:37:08 am » |
|
Digitalt mikrometer (innvendig) og digitalt skyvelær.
Vet ikke hvorfor jeg gjorde det egentlig. Det gir jo bare ett tall når stempler og sylindre er kalde og ligger på benken..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #1338 på: november 09, 2012, 00:50:15 am » |
|
For mer "diy fun" hva med å varme de og se hvor mye de utvider seg ved arbeidstemperatur?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #1339 på: november 09, 2012, 01:00:13 am » |
|
og ikke minst måle på toppen for å se hvor mye mindre de som regel er der (smidde er vel ganske mye mindre enn cylinderborringen)
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1340 på: november 09, 2012, 01:30:49 am » |
|
og ikke minst måle på toppen for å se hvor mye mindre de som regel er der (smidde er vel ganske mye mindre enn cylinderborringen)
På mine mahle skiller det endel ja
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1341 på: november 09, 2012, 01:32:55 am » |
|
Er du sikker på at veiven ligger 100% sentrert i blokken? Kammen likeså.. Er veiven skeiv? Altså høyere/lavere foran enn bak? er alle delene som roterer eksakt like tunge? Har du helt likt løft på alle 8 ventilene? Flower alle innsug og eksosporter helt likt? Flower alle eksosdelene helt likt? Har du like mye gnist i alle tennplugger?
Jada. Seff litt tull, men allikevel.
Mahlestempel er vel 93,95 i diameter mens sylinderen er 94mm. Det er 5 hundredeler det..
Jeg forstår hva du vil formidle men du kan ikke nekte for at det er en fordel med tette sylinderne. Basic knowlegde. Måtte sjekke instruksjonene til JE og Wiseco og begge anbefaler 0,04" klaring. Mine wiseco sier 0,002 til 0,004".. Mangler du en "0"?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1342 på: november 09, 2012, 08:05:15 am » |
|
Er du sikker på at veiven ligger 100% sentrert i blokken? Kammen likeså.. Er veiven skeiv? Altså høyere/lavere foran enn bak? er alle delene som roterer eksakt like tunge? Har du helt likt løft på alle 8 ventilene? Flower alle innsug og eksosporter helt likt? Flower alle eksosdelene helt likt? Har du like mye gnist i alle tennplugger?
Jada. Seff litt tull, men allikevel.
Mahlestempel er vel 93,95 i diameter mens sylinderen er 94mm. Det er 5 hundredeler det..
Jeg forstår hva du vil formidle men du kan ikke nekte for at det er en fordel med tette sylinderne. Basic knowlegde. Måtte sjekke instruksjonene til JE og Wiseco og begge anbefaler 0,04" klaring. Mine wiseco sier 0,002 til 0,004".. Mangler du en "0"? Inch ikke mm.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #1343 på: november 09, 2012, 09:08:02 am » |
|
og ikke minst måle på toppen for å se hvor mye mindre de som regel er der (smidde er vel ganske mye mindre enn cylinderborringen)
I toppen av stempelet er det mye mer Alu som blir varmt og utvider seg enn lenger ned, det blir og varmere der. Derfor måler vi de koniske kalde. Under drift er nok forskjellen borte. Regner med at de fleste vet dette, men det er greit å ha med likevel.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #1344 på: november 09, 2012, 09:21:12 am » |
|
Digitalt mikrometer (innvendig) og digitalt skyvelær.
Vet ikke hvorfor jeg gjorde det egentlig. Det gir jo bare ett tall når stempler og sylindre er kalde og ligger på benken..
Uten ur og vuggefunksjon tror jeg ikke jeg ville satt min lit til hundredelsmåling av borr. Du ser riktig verktøy liggende på benken i innlegg 1305. Det er det samme som brukes til måling av lagrene i blokka når du har prøvemontert den. Tools har de ikke i katalogen men de kan skaffe, tips: polakkene på Ekeberg.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1345 på: november 09, 2012, 15:59:37 pm » |
|
Da har Jee sett på delene. Fasiten er at de ikke har krympet eller vokst på veien hjem fra JPM. Men at det fortsatt er for stor klaring mellom sylinder og stempel.
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1346 på: november 09, 2012, 16:04:59 pm » |
|
0,22 eller 0,022mm?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1347 på: november 09, 2012, 16:05:55 pm » |
|
0,22 eller 0,022mm?
0,22 mm
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #1348 på: november 09, 2012, 16:07:40 pm » |
|
Da har Jee sett på delene. Fasiten er at de ikke har krympet eller vokst på veien hjem fra JPM. Men at det fortsatt er for stor klaring mellom sylinder og stempel.
Se på han du Han er så rå at han tar det på gehfylen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1349 på: november 09, 2012, 16:08:46 pm » |
|
Da har Jee sett på delene. Fasiten er at de ikke har krympet eller vokst på veien hjem fra JPM. Men at det fortsatt er for stor klaring mellom sylinder og stempel.
Se på han du Han er så rå at han tar det på gehfylen Jee The Jedi Master!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|