mai 21, 2024, 12:28:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1640 med 6 volt: Forkjell kontra 12v?  (Lest 1458 ganger)
Jan-Henrik
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: Bergen

Vw Luftmacht Bergen, Norway #1


Vis profil

« på: april 02, 2012, 01:32:22 am »

Hei!

Skal sette i 1640cc i 6volt bil, men ønsker ikke å bygge om til 12volt om dette ikke har noe å si for effekten.

Evt. hvor mye effekt forsvinner ved bruk av 6volt system?

JH
Loggført

1966 T-1 1300 - Ludwig
1974 T-1 1303s "Rongved Edition" - Bergsprekken.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: april 02, 2012, 11:37:36 am »

Forsvinner ikke effekt, men da en 6V i praksis gir mindre watt (effekt), vil du miste mer effekt på motoren ved å bruke 12V (men dynamoen yter mer).

Men det er nok ikke merkbart....
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: april 02, 2012, 16:42:38 pm »

Forsvinner ikke effekt, men da en 6V i praksis gir mindre watt (effekt), vil du miste mer effekt på motoren ved å bruke 12V (men dynamoen yter mer).

Men det er nok ikke merkbart....
Liker tankegangen  Osteaktig
Er vel rundt 100W i forskjell på det dynamoene kan levere. Det gir vel et tap på rundt 0,14Hk til dynamoen.

Det som kan bli et lite problem er vel svinghjulet. Det er forskjellig diameter på 6V og 12V svinghjul og dermed vil ikke starter passe viss du bruker 12V svinghjulet mot en 6V starter. Bruker du et 6V svinghjul må det shimses opp riktig, men du får vel uansett bare 180mm clutch.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #3 på: april 02, 2012, 19:50:25 pm »

er jo mange som har hupmet rundt med 6v starter i en 12v bil(ombygget så klart)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: april 03, 2012, 07:08:51 am »

er jo mange som har hupmet rundt med 6v starter i en 12v bil(ombygget så klart)
Har selv gjort det.
Men da har jeg beholdt 6V svinghjulet på motoren og bygget om resten til 12V. Her skal det helst ikke bygges om til 12V, men motoren skal bygges om til 6V.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Jan-Henrik
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: Bergen

Vw Luftmacht Bergen, Norway #1


Vis profil

« Svar #5 på: april 03, 2012, 18:16:25 pm »

Man får idag 12 volt startere med 6 volt tannhjul. Så ikke noe problem lenger med startere som går på speed!!

Uansett; Altså, ingen forskjell i hk ved bruk av 6 volt kontra 12 volt?
Loggført

1966 T-1 1300 - Ludwig
1974 T-1 1303s "Rongved Edition" - Bergsprekken.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: april 03, 2012, 19:37:33 pm »



Uansett; Altså, ingen forskjell i hk ved bruk av 6 volt kontra 12 volt?

Jo, som Svein skriver, ca 0,14 hk i 6V's favør...
 Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #7 på: april 27, 2012, 20:42:10 pm »

Ser jo her at du ønsker å bruke "6 volt" m større 12 voltmotor...men må også da si at eg har satt inn 69 mod. motor i 1200 gearkasse og bygd om bilen til 12 volt. ganske enkle inngrep og reint mekanisk så behøvde eg kun en liten foring til 12 v starteren. Brukte kløtsjen og samme svinghjulet til 69 modellmotoren, slipte av litt på kulen til godset rundt motorboltene (innv. for svinghjulet). Så dersom eg skulle bygge om f.eks. en 1600dp motor til en gammel bil m 1200 motor å gearkasse, så ville eg gjort det samme igjen.
« Siste redigering: april 27, 2012, 20:47:37 pm av ovalt » Loggført
Jan-Henrik
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: Bergen

Vw Luftmacht Bergen, Norway #1


Vis profil

« Svar #8 på: mai 19, 2012, 01:41:23 am »

Jeg er veldig grønn når det kommer til teknikken, men er er higen på å lære.
Pluss, trenger få litt ting inn med teskje Øyerulling

Som sagt, skal sette inn 1640cc og ønsker beholde 6v.

I første omgang ønsker jeg å bruke girkassen som står i, bilen er en `66 1300.
Jeg vet ikke om girkassen er skiftet ut av tidligere eiere, men klarer "fint" 110 km/t på motorveien med 1300cc. (ihvertfall på speedo Kult)
(men dette var vell et av kriteriene for boblen, da den ble designet?!)

Hva må jeg skaffe mellom motor og girkasse for at dette lar seg gjøre?
Hva gjør lamellen?
Loggført

1966 T-1 1300 - Ludwig
1974 T-1 1303s "Rongved Edition" - Bergsprekken.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: mai 19, 2012, 10:01:55 am »

sett på eit 6v svinghjul (trur da er 109 tenner) og problemet er løyst, men då har du altso 180mm clutch. bør vera nok til 1640 motoren din, men skal du ha 200mm clutch må du bruka 12v svinghjul som betyr att du må ha ein startar som er 6volt, men som har bendix drev med tenner for 12v svinghjul. med andre ord ein 67modell startar(one year only)

1300 kasso di held nok plenty den. lamellen ligg på svinghjulet og utanpå den kjem trykkplato. lamellen har splines i senteret og er forbunet med girkasso. da er lamellen som skapar kontakten mellom motor og girkasso ved friksjon som kjem når trykkplato pressar lamellen mot svinghjulet. når du trør inn clutchen so pressar utløysarlageret mot trykkplato og frigjer presset på lamellen som dermed gjer att motoren ikkje har kontakt med kasso
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!