mai 04, 2024, 21:13:30 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: lekker girolje ut i trommel?  (Lest 4233 ganger)
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« på: april 26, 2012, 21:12:31 pm »

hei!
på min 67' lekker det girolje ut i trommelen,
er det bare ytterpakningen bak trommelfeste som må skiftes?
skal skifte hele lageret, men hvor kan det lekke?
fant ut at det skulle være girolje i akslingen for å smøre innerste lageret, men det skal jo ikke lekke Glad

åsså må jeg jo fylle på girolje igjen, hvor fyller jeg på og hvor mye evt?

Joachim Glad
Loggført
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #1 på: april 26, 2012, 21:22:24 pm »

det er en simer ring og en O-ring som tetter, så det ikke kommer olje ut gjennom lageret

http://www.unneberg-bil.no/product/190817

det skal vere ''bakaksel oje'' ikke gir olje, det fylles i et hull på siden av girkassa, plugg med 17mm innvendig umbraco , skal fylles opp til det renner over

http://www.unneberg-bil.no/product/88264 syntetisk kombi gir / bakaksel olje
http://www.unneberg-bil.no/product/88268 mineral olje for bakaksel / transaksel

begge oljene kommer i 1-liters flaske med ''fylle tut'' til å trekke ut av korken
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: april 26, 2012, 21:28:06 pm »

Ikke glem den her http://www.unneberg-bil.no/product/9321  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: april 26, 2012, 22:16:42 pm »

Dessuten, hvis du har fått olje på bremsebanda, kaster du de og kjøper nye.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #4 på: april 29, 2012, 16:42:12 pm »

ligger simmerringen bak lageret?
eller inni det huset?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 29, 2012, 17:05:45 pm »

I lokket som holdes av 4 bolter.

Skru ut de 4 boltene, og press ut pakkboksen (simringen)

Rens, og press inn den nye.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #6 på: april 29, 2012, 18:15:21 pm »

okei, da fikk jeg svar på det Glad

har enda ikke fått ut den ene delen av hjullageret, prøvde litt i går med å slipe og mesle den ut. men sitter fortsatt.
Loggført
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 29, 2012, 20:52:32 pm »

Men man bruker vel girolje på girkasse til Irs bakstilling...?
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #8 på: april 29, 2012, 20:56:36 pm »

Men man bruker vel girolje på girkasse til Irs bakstilling...?
ja
Loggført
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #9 på: april 29, 2012, 21:03:51 pm »

Da har jeg gjort rett...Blunker
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #10 på: april 30, 2012, 13:02:51 pm »

Men man bruker vel girolje på girkasse til Irs bakstilling...?
ja
her må jeg oppklare litt siden jeg sov når jeg svarte. Øyerulling
det er som unneberg skriver... alle gear kassene irs /sving bruker samme olje (sae 90 hypoid)el lign
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #11 på: april 30, 2012, 13:33:26 pm »

Sov du?  Glad

Bobler har ikke "girkasse" på fag språket, de har "Transaksel" dvs. gearkasse og differensial bygd sammen til en enhet, så oljen må tåle behandlingen til ring og pinjong og funke for girkasse komponentene.
Loggført

Speed is no substitute for direction
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 30, 2012, 14:55:09 pm »

Her lærte jeg noe nytt. Trodde man på en vanlig 1500 girkasse kunne bruke vanlig mineral girolje som man får kjøpt på Meconomen, Biltema etc....
Hvis man allerede har fylt på girolje da? Hva kan skje, smører den dårligere, er den tykkere eller mer tyntflytende enn sae 90 hypoid?
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #13 på: april 30, 2012, 15:43:51 pm »

Ikke for at jeg gjær riktig men jeg har alltid brukt 80-90 mineral gearolje og jeg har ikke hatt noe problem tross all herjinga jeg har utsatt kassene for. Glad
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #14 på: april 30, 2012, 17:36:34 pm »

80/90 olje sier kun hvor tykk olja er

hypoid olje er for drev med ''glide'' bevegelse itilleg til att de griper i hverandre, ( pinjong / kronhjul )

gir olje inne holder tilsetningsstoffer som IKKE skal brukes i en bakaksel

hypoid oljer inneholder tilsetnings stoffer som i værstefall setter i gang tæring på synkro ringer og bronze/messing lagere

som jeg skrev tidligere, transaksler ( vw T1alle år, T2-> 90, T3alle år og T4 alle år )  skal ha ''bakaksel'' olje 
( hypoid )  disse girkassene har synkro ringer og lagere som er beregnet på denne typen olje, det er også hypoid gir pinjong / diff 
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Golfblau
Medlem
***
Innlegg: 111
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #15 på: mai 01, 2012, 16:59:21 pm »


Eller bruk en skjøtemutter (tror M10 har 17mm utvendig), og vanlig 17mm pipe - Langt billigere, og funker fint...
 Glad
Loggført

1960/61 T1
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #16 på: mai 03, 2012, 15:02:05 pm »

hadde en 17mm umbrakopipe på jobb Blunker

men altså, hva kom vi fram til, hvilken olje skal jeg bruke på kassa/bakakslingen?
er det kun et påfyllingshull? til både kassa og akslingen? Glad
Loggført
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #17 på: mai 03, 2012, 17:26:16 pm »

Kun ett hull på venstre side av kassen... Da er det visst transaksel olje som gjelder...fyllte på ny vanlig girolje i fjor...den forblir inntil videre...Blunker
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #18 på: mai 03, 2012, 18:01:24 pm »


Eller bruk en skjøtemutter (tror M10 har 17mm utvendig), og vanlig 17mm pipe - Langt billigere, og funker fint...
 Glad

Og hvis du ikke har skjøtemutter, bruk en M10 bolt med 2 muttere  Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!