mai 04, 2024, 03:10:13 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motorvarmer med varmekabel?  (Lest 4519 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: desember 17, 2009, 21:35:08 pm »

Blei kaldere enn -6 i morges, da startet ikke Lydia på tross av to stk toppladet paralellkoplede 50AH batterier.
Har bestilt nye Autolite Racing plugger AR53, men ville hatt på motorvarmer. Mulig jeg setter tilbake choken på gasserne.
Nå kjører jeg med 6,5 liter olje på motoren, og dermed lav panne og senking, så jeg tar ikke sjansen på å sette motorvarmer der den pleier å stå.

Spørsmål: Har noen prøvd, hørt om, eller tenkt på å kveile noen varmekabler rundt sylindre og bunnpanne? (Som jeg kan ta vekk om sommeren)

Eller: Sette en studenthybelkomfyrsteikeplate under motoren? (Som står på garasjegulvet)

Som vanlig, er jeg sikker på å få høre mye pepper for forslagene. Bring it on  Rekker tunge
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Isak
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Ottestad



Vis profil
« Svar #1 på: desember 19, 2009, 22:16:19 pm »

Søk litt på nettet etter motorvarmere til flymotorer, så finner du noe som likner det du er ute etter. Det er systemer både for varming av sylindre, sump og topper. Eller ta kontakt med et flyverksted, for eksempel Aeromech på Kjeller.

God jul!

ISAK
Loggført

Type 1 1950
Type 1 1968
Type 2 1966 ambulanse
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: desember 19, 2009, 23:36:02 pm »

Er vel en fare for at varmekablene ville blitt litt for varme og smeltet når motoren startes og får full varme. Måtte nok fjernes før hver tur i så fall.

Men jeg har sett en løsning med en gammel kokeplate, men to hjul og en motvekt på. Denne ble trillet under motoren (på en traktor  Øyerulling ) og motvekten sørget for at kokeplaten ble presset opp under bunnpannen. Mulig det går med et gammelt strykejern?  Gliser

Men startproblemet ditt skyldes vel ikke kald/tykk olje? Choken hadde nok hjulpet betraktelig.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: desember 20, 2009, 11:55:59 am »

Trur nok den kokeplata er enklest. Og syntetisk olje. Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #4 på: desember 20, 2009, 14:49:39 pm »

Skal jammen ut å se om jeg får gang på gamle svarten som står utenfor her i 25 cm snø. -3 her og 6V. Ikke brukt siden SCC. Starter den så er jeg imponert....
Loggført

1961 T1 - Custom
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #5 på: desember 20, 2009, 14:59:07 pm »

Starta den. 6V funker det altså... Men problemet ditt er nok stor motor og doble gassere ...

Kaldere i Egersund ja. Her er det sånn passe men mye snø. Fint til jul. Håper du finner på en reodor felgen løsning.
Loggført

1961 T1 - Custom
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: desember 21, 2009, 10:37:58 am »

Har ei kokeplate, men vil ha litt styring på den så den ikke blir for varm.
Har sett en sånn termostatstyrt bryter beregnet for varmeovner.. Mener å ha sett en ledning på denne på ca. 1 meter, med temp.føler på..
Da kunne jeg gjerne ha satt tempføleren på siden av dypsumpen så den koplet ut og inn ved ca. 40 grader.. Hmm.
Må innom St.Claus Ollssen og kikke...

Tenkte ikke på det med varmen på varmekablene, men om jeg skjermer dem fra eksosen, blir ikke temp. særlig over 80 grader.
Da måtte jeg sjekket ut forskjellige kabler først..

Men, det enkleste er kokeplata. Regner med at aluminiumen tåler en del før deformering?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: desember 26, 2009, 22:10:50 pm »

Har funnet en elektrisk grill i boden, med termostat.
Skal teste denne ut i romjula.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #8 på: januar 11, 2010, 11:57:06 am »

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=579042

Korleis gjekk det med prosjektet ditt?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: januar 11, 2010, 17:33:04 pm »

He he...

Mener det er betydelig forskjell å bruke en elektrisk grill med termostat.
Hadde ikke turt å bruke uten termostat.

På minste innstilling blir overflaten "berøringsvarm"

Tror nok med en kokeplate at de kan bli røde, og DET tror jeg ikke en oljedryppende bensinstinkende 37 åring tåler...

Jeg prøvde, klarte å få flyt på 20W50 med 30% effekt på 2000w grill. Det var det som måtte til for at bilen skulle starte.
Og så lenge motoren er bygget for luftkjøling, er den også egnet for luftvarming.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: januar 11, 2010, 17:40:23 pm »

Her om dagen var det noen som klarte å sette fyr på bilen sin fordi de forsøkte å varme opp motoren med en varmeovn (som attpåtil var beregnet for innendørs bruk). Så... vær forsiktig.

Har en litt ukjent blanding av olje på motoren for tida, men det er en del 5W 50 oppi der, som jo egentlig burde være rimelig tynn også i kulda. Men starteren jobber tungt når det er minus tjue. Snart tid for full service, igrunn.
Loggført
nord
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Finnsnes



Vis profil
« Svar #11 på: januar 11, 2010, 20:52:52 pm »

Tydeligvis ikke alle som har like god erfaring.. Sjokkert
http://www.abcnyheter.no/node/103013
Loggført

1200 spareboble
Porsche 928 S4
1958 Plymouth
Harley Sportster "Ironhead"
Moto Guzzi V7R
T2-Vandal
Supermedlem
*****
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron



Vis profil
« Svar #12 på: januar 11, 2010, 22:52:04 pm »

Har du tett motor og alt er rent og fritt for oljesøl og bensin så er ikke kokeplata dum, setter du den på minste hakket i denne kulda så blirden aldri rød. Jeg har en gammel far som har vert bilmekaniker i 43år, han snakker mye om kokeplata når jeg irriterer meg over ting som ikke starter. Har nok vert mye brukt før i tida...

Men den må stå helt inntil bunnpanna så vidt jeg har skjønt..
Loggført

29 Chevrolet AC Phaeton
47 Farmall A
66 T1
70 T1 (German look)
78 Corvette sachs 380
77 T2 (Vandalbussen)
72 Eldorado cab
08 Alfa Romeo 159 Ti
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!