mai 09, 2024, 16:41:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor mange VW82 i Norge?  (Lest 5078 ganger)
kett
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted:


Vis profil

« på: oktober 14, 2010, 14:09:11 pm »

Hei!

På vw166-forumet er det i gang en undersøkelse rundt antall bevarte biler, også vrak som fins
verden rundt. Derfor spørsmålet: Hvor mange her? 50-100?
Hvem har (tror de har) best greie på det?

Einar: 1 stk
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 14, 2010, 14:24:52 pm »

Ikke over 50 kubler, tror jeg, men i underkant. Skulle tro rundt halvparten av dem som er i gjen er kjørbare. Når det gjelder schwimmwagen er det vel rundt 12 hvorav ca. halparten er kjørbar.

Når det gjelder diskusjonen på 166 forumet så er det orginalbiler de prøver å telle. Dette vil de få store problemer med da det etter hvert har blitt en salig inn blanding av replika men også såkalte orginalbiler med en masse miks og triks.

Jeg synes en presantert orginalbil bør fremstå stort sett slik de ble produsert også med de produksjons nr. som er opprinnelig fra produsenten. Det kunne være interesant å se om en ble ening om hvor mange % orginalt det må til for en kaller bilen orginalbil og ikke en god kopi?

Mange av disse kopiene er så godt laget at det må en ekspert til for å se etter om det er feik. Men med all repekt tror jeg at de fleste eiere presanterer kjøretøyet sitt som det det er, vi får håpe det.

På opslagsiden av 166.com ser du en Norsk orginalbil.

« Siste redigering: november 13, 2010, 22:20:59 pm av svenole » Loggført
kett
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: november 12, 2010, 23:36:29 pm »

Jeg tror Sven Ole er altfor konservativ i anslaget her. Snakket med en fra Florø her om dagen. Bare der var det 5 stk. 82 og 1 stk. 166.
Minst 100 i Norge? Da mener jeg inkludert de urestaurerte, selvfølgelig.
Einar
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: november 13, 2010, 10:25:25 am »

He,he. Jeg har aldri snakket om de som har vært men de som er nå. Når det gjelder krigsmodeller så er det to i Norge som har peil. Den ene bruker ikke data men gikk grundig gjennom arkivet for fientlig eiendom, salg og eventuell registrerig i etterkrigstiden for mange år siden. Han reiste Norge grundig rundt.

Når det gjelder de VW som er så er den andre på nett, han er eksperten på det som er. Forsåelig nok så holder han kortene tett. Noe jeg kan være ening i da landet ble trålet på 60-70 tallet av kjøpelystene utlenninger og andre kremmere.

Jeg har lyst fred over de som er i gjen og om vet jeg av noen så er de faktisk helt sikkert glemt. Det at disse bilene har fått stått i fred er og har vært redningen deres. Også for fremtiden tror jeg.

Men når det er sakt så er det noen som jobber med prosjekt/kjøp og jeg har lovet taushet om saken, det blir også overholdt.      Blunker

« Siste redigering: november 13, 2010, 22:28:30 pm av svenole » Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #4 på: november 13, 2010, 13:19:26 pm »

Bare i "min" garasje står det 3 stk i tillegg til min egen. En har vært under "restaurering" i mange år og står delvis i deler, de to andre er hele, men har så vidt jeg vet ikke vært ute på veien på svært lenge.
Jeg for min del skulle ønske disse bilene fikk nye norske eiere som fikk bilene fram i lyset igjen. Tenk om vi kunne vært 10-15 biler på treff her i Norge, det hadde blitt en fin kolonne!  Glad

EspenN
« Siste redigering: november 13, 2010, 13:24:23 pm av EspenN » Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #5 på: november 13, 2010, 13:41:04 pm »

Lækkert Espen, håper de gjør som flere av oss. Vi finner gode eiere som er egnet med med tanke på kompetanse, klausul om bevaring og bruk i Norge.

Det er ikke noe problem å få en VW opp å gå i dag, faktisk u-ansett tilstand. Vi har jo alle mye og stor glede av et sosialt miljø der vi er flere. Det er også viktig å dele erfaring og kunnskap innefor et interesseområde.
For egen del kan jeg ikke kjøre flere kjøretøyer på en gang og det er en glede å se at mine x,er lever der ute.
Vi har jo et miljø nå som vi må ta godt vare på, så bra har det ikke vært på en mannsalder. Nå er forholdene så vel til rette at vi kan delta på veiene i flertall med flere etter hvert.

Bilde. Hva med tilvekst, denne leveres nyprodusert med motor optil 140 hk. Blir veteran om 100 år.   Blunker


* kubel_01[1].jpg (68.58 KB, 517x338 - vist 286 ganger.)
« Siste redigering: november 13, 2010, 22:30:11 pm av svenole » Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #6 på: november 13, 2010, 19:57:37 pm »

hmmm, denne her da?? http://www.vwnorge.no/index.php/topic,30438.0.html
hadde vært no for meg dette  Glad
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #7 på: november 13, 2010, 20:15:45 pm »

Dette nr. er ikke kubelwagen. Produksjons nr. 1- er boble. Nummeret forteller videre at det har stått boblekaroseri på dette understellet.
Det går an å fastslå om det er krigsproduksjon men da må det granskning til, eventuelt med gode detalj bilder.

Krigsproduksjon nr.
Boble karoseri 1-  Nb. svært få laget.
Alle orginale kubelwagen nr. begynner på 2-
Schwimmwagen er 7-
Industrimotor er 6-

Orginal merking.
På motor/gearboks er det innslått ei spesiell stjerne før nr.
Karoseri nr. = VW ferdigstillings skilt har inslått et waffenamt merke med eget nr. vanligvis i høyre hjørne.
« Siste redigering: november 13, 2010, 22:32:19 pm av svenole » Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #8 på: november 13, 2010, 20:27:30 pm »

lærer hver dag jeg  Glad
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Gaute (alutig)
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Florø



Vis profil
« Svar #9 på: november 13, 2010, 20:49:15 pm »

Jeg tror Sven Ole er altfor konservativ i anslaget her. Snakket med en fra Florø her om dagen. Bare der var det 5 stk. 82 og 1 stk. 166.
Minst 100 i Norge? Da mener jeg inkludert de urestaurerte, selvfølgelig.
Einar

He he hvis du har snakket med en fra Florø som vet om 5 kubler og 1 schwimm her så tro eg du har pratet med julenissen..
Er fra Florø og har ALDRI sett noe i nærheten av  hverken kubler eller schwimmvagens her..
Mener eg har rimelig god kontroll på veteraner her i kommunen, og er nok rimelig sikker på at en eller annen har slått i deg ei skrøne her..
Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #10 på: november 13, 2010, 21:35:38 pm »

Godt å få opp gamle favoritt-tema igjen...her er det jo en del drøfting:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,460.0.html
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #11 på: november 13, 2010, 21:38:33 pm »

Bare i "min" garasje står det 3 stk i tillegg til min egen. En har vært under "restaurering" i mange år og står delvis i deler, de to andre er hele, men har så vidt jeg vet ikke vært ute på veien på svært lenge.
Jeg for min del skulle ønske disse bilene fikk nye norske eiere som fikk bilene fram i lyset igjen. Tenk om vi kunne vært 10-15 biler på treff her i Norge, det hadde blitt en fin kolonne!  Glad

EspenN

Driver du i låven ute i Asker/Billingstad?
Loggført

SCREWDRIVER #2
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #12 på: november 13, 2010, 22:39:56 pm »

Jeg tror Sven Ole er altfor konservativ i anslaget her. Snakket med en fra Florø her om dagen. Bare der var det 5 stk. 82 og 1 stk. 166.
Minst 100 i Norge? Da mener jeg inkludert de urestaurerte, selvfølgelig.
Einar
He he hvis du har snakket med en fra Florø som vet om 5 kubler og 1 schwimm her så tro eg du har pratet med julenissen..
Er fra Florø og har ALDRI sett noe i nærheten av  hverken kubler eller schwimmvagens her..
Mener eg har rimelig god kontroll på veteraner her i kommunen, og er nok rimelig sikker på at en eller annen har slått i deg ei skrøne her..
KJÆRE JULENISSEN
No har æ vært å feid pipa med tannkost helt ned i garasjen, den skin som ei barnerompe. Æ ska også montere kollonnelys på pipa så nissen itt bomme innen julkvelden.
Æ ønske mæ siden æ e en utrolig snill gut: Boble 4xw, boble 2xW, kubelwagen og ræsten tar e i mot etter hvert som dæm dale ned.  Øyerulling Æ garantere at Æ ska værra snill gutt i hvert fall ut januar, og for all del, itt levver Ford denne gangen.


* santa-claus-car-600x431[1].jpg (78.67 KB, 600x431 - vist 268 ganger.)
« Siste redigering: november 14, 2010, 09:55:29 am av svenole » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!