mai 14, 2024, 22:01:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motorlager, hvilke typer anbefales?  (Lest 853 ganger)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« på: november 14, 2013, 14:06:49 pm »

Heisann!
Sjekka litt rundt i det siste angående lager, og så tenkte jeg å spørre dere også, hvilke produsenter anbefales?
Jeg kjøpte noen KS (som jeg ventet på i en evighet, )og de er vanvittig lette i forhold til originale med stål innlegg. Så det virker bare som tull...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 14, 2013, 14:37:28 pm »

Det er en jungel med masse produsenter, nye og gamle produksjoner du beveger deg inn i  Osteaktig

De nye KS lagerne har gode og dårlige egenskaper. Det positive er at de ikke kliner seg slik normale lager gjør. De lever uten varmegang med negativ lagerklaring. Det negative er att de ikke har stålinnlegg. Og som kjent beveger lagerbukkene på type 1 seg en hel del. Og uten stålinnleggene blir midtre lager slitt bort i endene. Noe som over tid gjør lageret trangere.
Så min konklusjon er at jeg ikke hatt betenkeligheter med å bruke de i en motor med veldig hyppige åpningsintervaller. Da snakker jeg maks 100 mil mellom hvert lagerbytte. I en motor som skal leve evig er de NO GO!

Ellers ville jeg satt kriteriene til at midtre lager skal være med stålinnlegg. Og ha oljesporet mot veiven. Slik at rådene ser konstant trykk. Mahle har oljesporet mot lagerbukken. Og oljen kommer bare gjennom til rådene da smørehullene ligger på linje.

De som har produsert slike lager (som jeg har vært borti) er:

KS
Klemex
Silverline
Metal leve
Glyco

Hva trenger du? Jeg har pr i dag 197 lagersett av eldre årgang på hylla. Men det meste er for slipte veiver dessverre.
Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 15, 2013, 13:39:50 pm »

Takk for godt svar!
Det var dessverre det svaret jeg var redd for...  Glad
Da får jeg ta en titt på veiver for å se hva jeg finner. Hvem sliper veiver om dagen og er til å stole på? Og hva ligger det på i pris?
Og hvem selger hva? Det er ikke alltid det står i nettbutikken.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 15, 2013, 13:41:28 pm »

Tror ikke jeg har noen slipt original veiv...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 15, 2013, 18:39:21 pm »


Ellers ville jeg satt kriteriene til at midtre lager skal være med stålinnlegg. Og ha oljesporet mot veiven. Slik at rådene ser konstant trykk. Mahle har oljesporet mot lagerbukken. Og oljen kommer bare gjennom til rådene da smørehullene ligger på linje.


Fines det noen bilder som illustrerer forskjellene her?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!