VWNorge

Forum => Type 1 1946-1957 => Emne startet av: pgb57 på januar 19, 2008, 09:59:29 am



Tittel: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje?
Skrevet av: pgb57januar 19, 2008, 09:59:29 am
Hei.
Driver å restaurerer min-57 oval.Ønsker egentlig 12volt på den ,men
motoren er av typen med dynamofot støpt i blokka.
Da passer vel ikkje 12 volt dynamoen,og eventuell 12v starter.
Kan da bytte både girkasse og motor men tenker egentlig at org.motor er heftigere.
Hva tenker dere ?Kjører dere 6Volt/1200
Motor har nummer: A001007XR   Dette finner jeg ikkje i tabellene.






Tittel: Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje?
Skrevet av: T2manjanuar 19, 2008, 10:06:02 am
Hva behøver du 12V til?
6V fungerer da utmerket det så sant alt er i orden :D
Girkassen din har synkronisering på 2-4. gir. Eneste minuset her er at du må stoppe for å sette den i 1. gir, men det er vel bare litt av sjarmen med en gammel bil ;)


Tittel: Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje?
Skrevet av: pgb57januar 19, 2008, 10:29:10 am
Det har du egentlig helt rett i.
Har vel bare hørt/tenkt at 12v er bedre.Det samme gjelder splitkasse/1200
Men det er vel ganske greit med deler til disse nå.
Sjarmen er definitivt størst med orginalen ja :)


Tittel: Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje?
Skrevet av: Varjjanuar 19, 2008, 15:34:49 pm
Jeg kjører 6v, fungerer utmerket + ingenting slår lyden av å rulle i førstegiret.  ;D


Tittel: Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje?
Skrevet av: Rocket-Racingjanuar 19, 2008, 22:46:08 pm
Bare alt er i orden og man har skikkelig kontakt over alt er 6V helt suverent.
Jeg kjørte en original 61 med 6V som bruksbil hele vinteren i fire år. Hadde ikke problemer EN gang! Nå ble den riktignok brukt hver dag, det hjelper.
25 minus, bare å vri på nøkkelen, no probs.
57'n jeg bruker om sommeren nå er også 6V, helt problemfritt. Den eneste grunnen jeg ser til å bygge om til 12V er stereo.


Tittel: Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje?
Skrevet av: pgb57januar 19, 2008, 23:16:29 pm
Sant nok ,men stereo får vi fra eksosen :D
Det blir nok 6V,splittkasse og 1200 forsatt i denne!


Tittel: Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje?
Skrevet av: LOBOjanuar 20, 2008, 01:15:40 am
6V funker utmerket. Tar litt tid å starte min 54, men det er vel ganske vanlig?


Tittel: Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje?
Skrevet av: Oval57januar 20, 2008, 09:07:01 am
Det finnes til og med egne "klubber" for oss med lidenskap for ikke å bygge om til "feil-volt".

www.outlaVWs.blogspot.com

6 Volt fungerer suverent og det er det som er på disse bilene, og er man interessert i å ha en gammel bil skal vel spenningen være slik den var?

VW leverte etterhvert 12 V biler også - så det er å få.

Stereo har jeg aldri savnet. Det har hendt at jeg har hatt med en liten radio/CD-spiller i bilen på lange turer.



Tittel: Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje?
Skrevet av: Splitboyfebruar 13, 2008, 10:47:39 am
Bare støtter opp om at 6V funker så fint som bare det.... ;-)

Noen av oss tar faktisk en 12V motor og bygger den om til 6V for å beholde mes mulig "nostalgia" i bilen. Kassa di tåler også helt fint en litt større motor, om det skulle bli et ønske etterhvert. Jeg kjører en 75hk motor i min -56, uten problemer...


Tittel: Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje?
Skrevet av: RZR-Andyfebruar 20, 2008, 09:40:45 am
Motor har nummer: A001007XR   Dette finner jeg ikkje i tabellene.
Skulle ikke forundre meg om dette er en "Austausch"-motor, altså en fabrikkoverhalt byttemotor.
Du må lage en prosjekttråd på denne! Bilder er alltid artig å se.


Tittel: Sv: 6 eller 12volt,synkronisert gir eller ikkje?
Skrevet av: JSfebruar 20, 2008, 19:10:36 pm
Jeg har beholdt 6V i min 58, selv med uorginal motor og kasse.
Synes faktisk 1300S kasse er mye mer behagelig å kjøre med, mindre ulyder og lettere å skifte gir. Også på 30hk.
Men det er en sjarm med alt.  ;)