Hei,
Ja ta 'low hanging fruits' først. Her ville jeg begynt med stifter og tenningsjustering. Deretter fuel. Hvis du skrur av de fem skruene oppe på forgasseren og tar av lokket skal det være nesten helt fullt med bensin i kammeret. Hvis ikke, nesten tett bensinfilter eller bensinpumpen er kaputt. Videre: Mulig tette dyser.
Hvis dette ikke fikset det, kan du jo krysse deg av nedover denne listen:
1. VENTILER: 0.15 mm på kald motor
2. TENNING:
Stiftåpning 0.40 mm
Tenningstidspunkt (stroboskoplampe, "V" hakket på reimhulet i flukt med senter av blokken)
Tennplugger (åpning på pluggstiften, avhenger av type plugg)
3. FORGASSER :
Fast Idle Adjuster (sku inn til den berører kammen, deretter ½ omdreining til)
Bypass Screw (tomgangsskruen, 850-900 RPM)
Volume Control Screw (sku ut til turtallet ikke øker mer, deretter inn til det så vidt synker. Tomgang til 850-900 RPM igjen)
Choke (speldet så vidt lukket på kald motor ved normal lufttemperatur for årstiden)
Flottørkammer (veskenivå 18-20 mm fra øvre kant)
Akselerasjonspumpen (34PICT-3 = 1.3-1.6 ml pr pump)
FEIL PÅ KOMPONENTER:
1. FORGASSER:
Skitt i forgasseren (rens)
Tomgangssolenoiden (test og eventuelt bytt den. Kan være ustabil)
Slitte pakninger i forgasseren (kjøp reparasjonssett og bytt pakningene)
Blanding: Ikke for mager (se på pluggene. Skal være litt sot bare. Bytte til litt større hoveddyse?)
Dyser: Er de riktige for denne forgassertypen?
Falsk luft 1: Slark i spjeldene (overhaling, sett inn messingforinger)
Falsk luft 2: Forgasseren er ikke festet, løse bolter, slitt pakning
Falsk luft 3: Sjekk gummipakningene på inntaksmanifolden
Falsk luft 4: Sjekk festingen av inntaksmanifold mot toppene
Falsk luft 5: Vakuumslangen opp til luftfilteret (1302/1303)
2. BENSINTILFØRSEL:
Bensinpumpen (membranen OK? Evt bytt pumpe)
Bensin-gummislanger (servicepunkt, kinaslanger morkner)
Separat bensinfilter under tanken (servicepunkt, bytt)
Integrert bensinfilter (hvis VW orginalpumpe, rens silen)
Skitt i tanken (rens)
Tette bensinrør (blås rent)
Gammel bensin fra i fjor, vann/kondens på tanken
3. TENNING:
Plugger (nye plugger blir aldri feil)
Kondensator (indikator: det bygger seg opp grader på stiftene. Bytt)
Fordeler (slitt eller feil type i forhold til forgasseren?)
Fordelerlokk/rotor (rens og puss kontaktpunktene, evt bytt)
Vakuum-klokken (sug i slangen: OK? Sjekk vakuum-slangene)
Pluggledninger (gamle, bytt til dyreste Bosch eller annet ikke-kinesisk merke)
Coil (blir den glovarm? bytt)
Tenningsrekkefølge: Går pluggledningene til riktig sylinder?
4. LUFTFILTER:
Papir-typen (bytt filterinnsats hvis den er skitten)
Oljebad-typen (bytt olje)
1302/1303 Thermostatic Valve: Sjekk på kald/varm motor at den virker
1302/1303 Vakuum-klaffen i innsuget til luftfilteret, virker den?
5. FORVARMING:
Forvarmingsrør OK? (det venstre skal bli raskt varmt. Hvis ikke, rens ut koksen i rørene med vaier og drill)
Luftslangen opp til forgasseren (er den hel og tett?)
6. KJØLESYSTEMET:
Fungerer termostaten?
Beveger speldene inne i "doghouse" seg lett?
Er alt kjøleblekket riktig montert? Tetter gummipakningen i motorrommet godt?
7. EKSOSANLEGG:
Er det tett? (hvis ikke påvirker det gangen på motoren, feil motstand)
Eksosrørene (står de for langt inn, feil motstand)
Hvis alt dette her er i orden og den fremdeles ikke går ganske greit kan det være mer alvorlige saker, f eks ødelagte stempelringer=dårlig kompresjon, slitt oljepumpe, brente ventiler, slarkete motor, sprekte topper, osv, osv, osv.