mai 04, 2024, 22:41:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: SuperFlow-topper - Kjøler de godt nok for gatebruk?  (Lest 1808 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: desember 05, 2011, 09:35:21 am »

Ønsker input fra erfarne brukere på hvordan disse er å bruke på gata/motorveien med std.-kjøling.

Har et par på hånden, men ønsker litt input før jeg ev. kjøper.

Snakk om topper fra 80-tallet med 42/37.5-ventiler.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: desember 05, 2011, 09:44:22 am »

Alt avhenger av komp og fuel.

En av mine absolutte favorittmotorer var Arto Vatja sin 2276ccm med Supeflo. Rundt 13 i komp, 99 oktan, 255hk, tettstega kasse og gatemil. Han kjørte 11.03 - 192 kmt (!) før en cheap`o rådebolt sa takk for seg ved ca 8000 omdr. Toppene overlevde og de benytter han fortsatt.

-BB-



Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 05, 2011, 10:36:15 am »

Har kjørt med super flo på 2276, 11,5 i comp, type4 kjøler i doghouse viftehus. Fungerte brukbart på gate, men slet litt med varme ved køkjøring. Resulterer i at varmen går opp i innsugene og bensinen koker i flotørkammeret. Hvis bilen skal brukes mye på gate, hadde jeg gått for noen andre topper. Du blir fort stressa av å være redd for varmegang...
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 05, 2011, 10:40:26 am »

Koking blir vel ikke noe problem da han skal ha innsprut. Men er vel mulig å rense opp alle kjølefinnene. Dremle de til de er fine uten for mye støpeskjegg.

er vel eksosportene disse sliter med?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: desember 05, 2011, 10:42:32 am »

Men er vel mulig å rense opp alle kjølefinnene. Dremle de til de er fine uten for mye støpeskjegg.

Eller øke kjøleflaten ved å borre hull i dem.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 05, 2011, 10:47:18 am »

Etter hva jeg har hørt så er problemet med toppene at de kan slippe ventilseter ved for høy varme. Aldri opplevd det selv men..
En annen ting er at ventildekslene aldri blir tette...
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 05, 2011, 10:48:12 am »

hva med bakelitt lignende innsugs "foringer" for å hindre varmen å gå opp i innsuga?
WBX har dette på innsprutmotorene for å hindre for varme innsug/dyser da dysene sitter rett ved toppene.
med programerbar tenning kan du jo ha litt mere kontroll på temperaturer i toppene og prøve deg frem der også.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: desember 05, 2011, 10:50:53 am »

E85 og du slipper alt dette  Glad

Bakelitt er en god ide, byttet ut papiret med bakelitt på mine Comp Eliminator topper og ble kvitt koking når jeg slo av motoren på de varmeste sommerdagene.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 05, 2011, 11:28:18 am »

Koking i gassere = null problem jfr. EFI Glad

Da tolker jeg innleggene sålangt dithen at jeg fint kan kjøre med SF på gata bare jeg passer på tenning og blanding.
Jeg ønsker mulighet for 95-oktan til daglig, og dette bør vel gå greit med lavere tenning. 1915 gikk jo med 10,6:1 på 95, og maks 23 grader ved WOT (mer tenning hadde ingen gain i effekt) - null stress.

Da får vi se hvordan seter osv. ser ut. Blir ikke rare dealen hvis jeg må legge ned masse arbeid/penger i en ny sete- og ventiljobb før toppene kan brukes Blunker

Takk for alle innlegg sålangt, og kom gjerne med flere erfaringer/meninger!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: desember 05, 2011, 11:32:33 am »

Superflow har tykke kjøleribber, det er ikke noe annet feil med dem.
Om du er engstelig er det bare å få mer kjøleoverflate på dem, kan gjøres på mange måter.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #10 på: desember 05, 2011, 12:05:46 pm »

Ikke noe problem, bare å kjøre på Blunker
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 05, 2011, 12:13:40 pm »

Jeg kommer til å bruke mine til gatebruk.
Går det i California går det hvertfall her, det er jeg helt sikker på.
Toppdekslene går det an å gjøre en "Berg" på, lage adapter til vanlige ventildeksler.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: desember 05, 2011, 12:15:55 pm »

SF ventildeksler må planes (pinnefres), og ideelt sett bør de settes fast med bøyle... men de lekker pga de er sandstøpt.
Loggført

Speed is no substitute for direction
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 05, 2011, 12:29:56 pm »

Kalle snakker om å borre hull i kjøleribbene. Har noen testet dette med suksess eller forbedret kjøling?

Ja, planfresing av dekslene bør vel ikke være noe problem egentlig Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: desember 05, 2011, 12:34:22 pm »

Om du kjører fresen på tvers av ribbene så får du pigger i stedet for ribber... som en CPU kjøler...
Med tynnere fres enn tykkelsen på ribbene så øker overflaten.

Hull blir et regnestykke... og jeg tror hullene må være små for å lage mer overflate enn boret fjerner.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #15 på: desember 05, 2011, 12:35:16 pm »

Kalle snakker om å borre hull i kjøleribbene. Har noen testet dette med suksess eller forbedret kjøling?

Ja, planfresing av dekslene bør vel ikke være noe problem egentlig Blunker

Her er mer info om hull:

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,4130.0.html
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!