mai 10, 2024, 00:06:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hvor mener du det er mest relevant å måle oljetemperaturen i motoren?
I sumpen
Etter oljekjøler
Annet sted (forklar)

Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor er det mest relevant å måle oljetemperaturen?  (Lest 1916 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« på: mars 26, 2009, 09:02:36 am »

Ta utgangspunkt i en trimmet motor, og du ønsker å vite om du har nok kjølekapasitet for oljen. Hvor måler du temperaturen?
Bør man se temperaturen på oljen som er "brukt" dvs, i sumpen?
Bør man se temperaturen på oljen som er nedkjølt og "klar til bruk", dvs etter kjøleren?
Spiller det noen rolle om oljen er feks 150 grader i sumpen hvis den er 50 grader etter kjøleren?

Jeg er forvirret..  Øyerulling

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
CB
Nybegynner
*
Innlegg: 25
Bosted: Tranby



Vis profil
« Svar #1 på: mars 26, 2009, 09:04:02 am »

Ha føler før olja går inn i motor, det er den olja som er viktig. Så oljekjøler-føler-motor ville jeg gått for
Loggført

Har alltid hatt lyst på boble.. Nå selger jeg unna alt for å realisere drømmen.
HELP MEG Osteaktig
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 26, 2009, 09:06:02 am »

Dvs der den sitter org??

Lasse
Loggført

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 26, 2009, 18:24:50 pm »

Dvs der den sitter org??

Lasse

Hvor sitter oljetempføleren på en original luftkjølt motor?  Øyerulling  Tenkte vel på oljetrykkføler du nå vel Lasse?  Blunker

Mener å huske at 914/4 har tempføler, men det er den eneste luftkjølte vw-beslekta luftkjølte motor jeg vet som orig. har temp føler.

Det er jo olje som kommer i retur som skal til lagre å smøre/kjøle motor, så det er klart at den er viktig. Men i ytterste konsekvens så kan jo olja i bunnpanna være 150 grader og retur fra kjøler være drøyt 100 grader, og da hjelper det lite når olja ser ut som bunnen i stekepanna di. Den olja smører ikke bra selv om den er på 80 grader..  Blunker

Ta´n helt ut og monter føler på retur,bunnpanne og tempføler på toppene , og du har snart følelsen av å være i en flycockpit.  Gliser

Porsche garanterte at deres 911 motor skulle tåle oljetemp på 150 grader maks (på eldre 911 motorer) , problemet er vel at det er veldig få motoroljer som tåler det....   
« Siste redigering: mars 26, 2009, 18:34:12 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: mars 26, 2009, 18:34:08 pm »

Det som er interessant er vel både temperatur inn i lagrene, og når det har gjennomløpt systemet.



Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 26, 2009, 18:38:15 pm »

Det som er interessant er vel både temperatur inn i lagrene, og når det har gjennomløpt systemet.





= OLE BRUM  Glad  JA TAKK BEGGE DELER !  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: mars 26, 2009, 18:39:49 pm »

Jess... Men første er vel vanskelig å måle, pga oljekanalen fra ut av kjøleren og inn til lagrene. Kan kanskje måle i enden der overtrykket taes ut?
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #7 på: mars 26, 2009, 19:14:27 pm »

Har prøvd to VDO oljetemp-instrumenter. Det er jo ikke så veldig stor presisjon på den type målere. I praksis aner jeg ikke hva tempen er. Men instrumentet sier meg noe om endringer +/- fra det som er normal arbeidstemperatur.

Og det forteller meg når oljen har nådd driftstemperatur og det er greit å kjøre på med litt friskere rpm.

Ellers ble det sumpen på meg, med et bremserør for å hindre at ledningen henger og slenger:


* IMG_0785 [800x600].jpg (90.77 KB, 800x600 - vist 213 ganger.)
« Siste redigering: mars 26, 2009, 19:18:25 pm av JFP » Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #8 på: mars 26, 2009, 20:16:02 pm »

Jærva:
Ja, det mente jeg....Glad
Tenkte litt fort der ja.
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #9 på: mars 26, 2009, 22:13:10 pm »

jeg har den i sumpen av den enkle forklaring at det er der det er enklest å montere den...

Men jeg har fundert på det samme, og har vurdert å montere en etter kjøleren også.

En annen tanke jeg har hatt er å sette på en vifte på kjøleren, med en termostatsyring, og kople en liten lampe i parallell vifta, sånn at jeg i alle fall kan monitorere når vifta går på. Det er jo et poeng å oppdage problemer før de skader motoren for mye. Så dersom du bare har føler etter kjøleren, sjekker du jo egentlig bare hvor godt kjølesystemet ditt funker, men hvis noe oppstår i motoren som øker temperaturen, oppdager du det ikke før kjølesystemet ditt ikke klarer å holde unna, og da kan allerede tempen i motoren være alt for høy.

Så ja, Ole Brumm var en klok mann...
Loggført
1303RCN
Seniormedlem
****
Innlegg: 348
Bosted: Hedemark


Vis profil

« Svar #10 på: mars 27, 2009, 20:59:07 pm »

Og hvor bør jeg montere føleren når motoren har tørrsumpsmøring? Kan det være en ide og montere den i tanken?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!