Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)

<< < (12/12)

Kjell Roar:
Tar meg friheten til å kopiere inn dette innlegget her, så det er lett å finne seinere.  La inn en kommentar i rødt. :)

Sitat fra: JFP på april 17, 2017, 22:48:25 pm

Jeg har strevd så mye med å få motorene til å gå perfekt, spesielt på tomgang, at jeg har laget meg en "sjekkliste". Helt subjektivt vil jeg si at det nesten alltid er ett eller annet med forgasseren som er trøbbelet når motoren ikke går som en drøm.

JUSTERING:

1. VENTILER: 0.15 mm på kald motor  Ventiler må være riktig stilt for å få justert forgasser riktig.

2. TENNING:
   Stiftåpning 0.40 mm
   Tenningstidspunkt (stroboskoplampe, "V" hakket på reimhulet i flukt med senter av blokken)
   Tennplugger (åpning på pluggstiften, avhenger av type plugg)

3. FORGASSER :
   Fast Idle Adjuster (sku inn til den berører kammen, deretter ½ omdreining til)
   Bypass Screw (tomgangsskruen, 850-900 RPM)
   Volume Control Screw (sku ut til turtallet ikke øker mer, deretter inn til det så vidt synker. Tomgang til 850-900 RPM igjen)
   Choke (speldet så vidt lukket på kald motor ved normal lufttemperatur for årstiden)
   Flottørkammer (veskenivå 18-20 mm fra øvre kant)
   Akselerasjonspumpen (34PICT-3 = 1.3-1.6 ml pr pump)


FEIL PÅ KOMPONENTER:

1. FORGASSER:
   Skitt i forgasseren (rens)
   Tomgangssolenoiden (test og eventuelt bytt den. Kan være ustabil)
   Slitte pakninger i forgasseren (kjøp reparasjonssett og bytt pakningene)
   Blanding: Ikke for mager (se på pluggene. Skal være litt sot bare. Bytte til litt større hoveddyse?)
   Dyser: Er de riktige for denne forgassertypen?
   Falsk luft 1: Slark i spjeldene (overhaling, sett inn messingforinger)
   Falsk luft 2: Forgasseren er ikke festet, løse bolter, slitt pakning
   Falsk luft 3: Sjekk gummipakningene på inntaksmanifolden
   Falsk luft 4: Sjekk festingen av inntaksmanifold mot toppene
   Falsk luft 5: Vakuumslangen opp til luftfilteret (1302/1303)

2. BENSINTILFØRSEL:
   Bensinpumpen (membranen OK? Evt bytt pumpe)
   Bensin-gummislanger (servicepunkt, kinaslanger morkner)
   Separat bensinfilter under tanken (servicepunkt, bytt)
   Integrert bensinfilter (hvis VW orginalpumpe, rens silen)
   Skitt i tanken (rens)
   Tette bensinrør (blås rent)
   Gammel bensin fra i fjor, vann/kondens på tanken

3. TENNING:
   Plugger (nye plugger blir aldri feil)
   Kondensator (indikator: det bygger seg opp grader på stiftene. Bytt)
   Fordeler (slitt eller feil type i forhold til forgasseren?)
   Fordelerlokk/rotor (rens og puss kontaktpunktene, evt bytt)
   Vakuum-klokken (sug i slangen: OK? Sjekk vakuum-slangene)
   Pluggledninger (gamle, bytt til dyreste Bosch eller annet ikke-kinesisk merke)
   Coil (blir den glovarm? bytt)
   Tenningsrekkefølge: Går pluggledningene til riktig sylinder?

4. LUFTFILTER:
   Papir-typen (bytt filterinnsats hvis den er skitten)
   Oljebad-typen (bytt olje)
   1302/1303 Thermostatic Valve: Sjekk på kald/varm motor at den virker
   1302/1303 Vakuum-klaffen i innsuget til luftfilteret, virker den?

5. FORVARMING:
   Forvarmingsrør OK? (det venstre skal bli raskt varmt. Hvis ikke, rens ut koksen i rørene med vaier og drill)
   Luftslangen opp til forgasseren (er den hel og tett?)

6. KJØLESYSTEMET:
   Fungerer termostaten?
   Beveger speldene inne i "doghouse" seg lett?
   Er alt kjøleblekket riktig montert? Tetter gummipakningen i motorrommet godt?

7. EKSOSANLEGG:
   Er det tett? (hvis ikke påvirker det gangen på motoren, feil motstand)
   Eksosrørene (står de for langt inn, feil motstand)


Hvis alt dette her er i orden og den fremdeles ikke går ganske greit kan det være mer alvorlige saker, f eks ødelagte stempelringer=dårlig kompresjon, slitt oljepumpe, brente ventiler, slarkete motor, sprekte topper, osv, osv, osv.


JFP:
Luftfilteret - temperaturregulering

Forgasseren kan justeres etter alle kunstens regler, men hvis forvarmingen ikke fungerer sliter du med å få den til å gå pent på tomgang.

Luftfilterne på de seneste boblene har temperaturregulering. I kaldt vær suges varm luft opp fra sylinderne til luftfilteret. Når motoren har blitt varm, eller på varme dager, stenges varmluften av og forgasseren trekker kald luft direkte.


Mekanisk regulering av forvarmet luft (opp til 1971):

Frem til 71 er luftfilteret koblet mekanisk med en wire til spjeldene nede i viftehuset. Disse står igjen i forbindelse med termometeret på undersiden av motoren. Etter hvert som temperaturen i motoren stiger blir varmluften stengt av.




I en periode var det også en mekanisk termostat som regulerte spjeldet i luftfilterinntaket:



JFP:
Vakuumregulering av forvarmet luft (fra 1972):

Den mekaniske reguleringen fungerte ikke spesielt godt, og fra 1972 kommer en smart dings som løser problemet. Spjeldet inne i luftfilteret styres med vakuum som hentes nede fra innsuget eller fra selve forgasseren. En liten termostatventil regulerer når speldet lukker og åpner.

Fungerer slik:

Når temperaturen inne i luftfilteret er kald er ventilen åpen. Vakuum slipper da helt frem til klaffen, som suges opp til øvre stilling. Dermed kommer forvarmet luft til i forgasseren:





Når temperaturen inne i luftfilteret blir varm, åpnes en kuleventil i Thermostatic Valve. Det gjør at klaffen i innsuget mister vakuum og faller tilbake til nedre stilling. Da stenges varmluften av og motoren trekker kald luft fra utsiden:


JFP:
Thermostatic Valve:

Termostatventilen er fiffig laget. Den har to ventiler, en kuleventil og en stempelventil, og to bimetalliske fjærer som styrer disse. Det er viktig at slangene er koblet riktig, her er vakuumflyten:




Det interessante er at Thermostatic Valve faktisk ikke stenger eller åpner for vakuum, den slippen inn luft for å regulere undertrykket.

I kald luft er den øverste bi-metalliske fjæren rett. Den presser da kulen opp i ventilhuset slik at den tetter. Når den blir varm, ved ca 21-27 grader Celsius, bøyes fjæren nedover slik at kulen frigjøres. Vakuumtrykket bløs av, som igjen fører til at klaffen i luftfilteråpningen faller ned.





Det er en ventil til, en stempelventil i messingrøret. Det er en returventil, når stempelet er i nedre stilling stenger den hvis det er undertrykk i messingrøret, dvs i slangen som er i forbindelse med klaffen i luftfilteret. Men dette gjelder bare i kaldt vær. Når enheten blir varm løfter den nederste bi-metalliske fjæren stempelet opp og den åpner og klarer dermed ikke lenger å holde på undertrykket.



Hva er greien med dette? Jo, hvis den ikke hadde vært der hadde klaffen ‘hengt’ på vakuumtrykket, som følger omdreiningene på motoren - på tomgang er det nesten ikke vakuum. Da ville forgasseren ha trukket kald luft på tomgang, ikke bra.



Test og justering:

For at forgasseren skal fungere optimalt på tomgang og på kald motor må Termostatic Valve fungere 100%. Det er mye oljesprut og skitt inni luftfilterhuset og ventilen har vært der i 40-50 år. Anbefaler en liten runde med test og justering:

1. Demontere Thermostatic Valve fra luftfilteret

2. Stempelventilen: Kjøl enheten ned til godt under 20 grader (i kjøleskapet, lenge). Sug i messingrøret slik at stempelventilen lukker. Den skal holde på vakuumet. Hvis den lekker, bruk WD40 eller 5.56 eller noe annet og rens røret.

3. Kuleventilen: Enheten skal fortsatt være kald. Sug i tuten oppå enheten. Er det tett? Det skal det være. Hvis ikke er det skitt nedi der og da må det renses. Skru ut ventilen og kulen og bruke en Q-tips eller liknende til å få ut skitt. Egentlig, gjør det uansett, det er garantert skittent der.

4. Justering: Nå må ventilen bli varmet opp til mellom 21 og 27 grader, dvs god romtemperatur. La den ligge i flere timer så du er sikker på at begge fjærene er varmet opp. Skru inn kuleventilen igjen til den tetter så vidt. Blås og sug. Prøv frem og tilbake med 1/4 og 1/8  omdreininger til du finner punktet. Da er den justert.

5. Test: Varm opp enheten til godt over romtemperatur (bruk hårføner, lenge). Nå skal begge ventilene være åpne når du suger, både stempelventilen og kuleventilen. Deretter monterer du den i bilen og starter den på kald motor på en kald dag. Spjeldet inne i luftfilteret skal nå åpne seg. Det er litt vanskelig å sjekke, men hvis du har papirfilter er du heldig, det en liten indikator på plastakslingen som forteller deg hvordan spjeldet står. Kjør en god tur så motoren blir varm og sjekk igjen at klaffen er kommet i nedre stilling.

Navigering

[0] Oversikt

[*] Forrige side