|
sandvik996tt
Gjest
|
|
« Svar #751 på: mai 27, 2012, 10:13:31 am » |
|
Single grade vs. multigrade : ved 95-100 grader ca. 2 bar ved kjøring på e- oljefilter og oljekjøler. Har byttet olje og filter tre ganger etter at motoren ble bygget. Kjører med mineral 20w-50 olje.
Jeg har en nybygd motor som er bygd av Rallybugs, jeg har blitt anbefalt å bruke en helsyntetisk olje ELF 5-50 .
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #752 på: mai 27, 2012, 10:36:41 am » |
|
Oljekjøler "termostat" systemet på våres motorer er bygget for singel grade oljer, det at vi bruker multi grade nå gir bedre smøring på kald motor men gjør at oljen bli seinere varm da den ikke klarer å boikotte oljekjøleren pga for liten trykkforskjell mellom kald og varm olje.
Eg setter en finger på at det er pumpen og/eller lokket til Putte som ikke er bra nok. Jeg har selv av og til hatt litt blinking i lampen når eg har kjørt lenge og tomgangen faller under 700 rpm, men regner med det forsvinner helt ved planslipt pumpelokk. BTW: eg kjører Redline WT40 (15W40) esterbasert racing olje så altså tynnere olje når den er varm.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #753 på: mai 27, 2012, 10:55:19 am » |
|
Det store spørsmålet her er vel hva som forårsaker det store trykk tapet, siden trykket er bra når motoren er kald. CSP lokket er ikke planslipt så det kan vi sjekke ut Eivind, og også teste uten pakning på lokket. Pakningen som sitter der nå er av den tynneste hvite typen.
Planslipt csp lokk og sjekke klaring mellom lokk og pumpe gjør nok susen. Skulle bytte olje i helgen. Men glemte at putte var lav i hekken. Ikke lett å komme under uten jekk og bukk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #754 på: mai 27, 2012, 12:34:07 pm » |
|
Jeg Hadde studert lokket med rettholt i motlys før jeg begynte å slipe det. Det er jo tross alt maskinert, jeg er ikke helt overbevist om at slipe papir på glass er en mye bedre måte å få noe slett. Av hva jeg har sett tar denne metoden alltid kantene først og det får meg til å tro at metoden har sine mangler. Med rettholt og bladsøker finner man om tolleransene for pumpa krever pakkning.
Med justerbart stempel ved svinghjulet kan man sjekke om ventilen faktisk slipper av trykk ved blinkende olje lampe.
Hadde vel også kjørt full synt siden den er mye mer stabil i viskositeten ved ulike temeraturer.
|
|
« Siste redigering: mai 29, 2012, 20:08:33 pm av JHU »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #755 på: mai 28, 2012, 09:04:59 am » |
|
Jøss, er vi enda på en single vs multigrade, mineralsk vs syntetisk diskusjon? Slik jeg forstår oljesystemet på våre motorer har vi 3 alternativer: 1 alt må tilsvare orginalt, alle klaringer, pumpe, lokk, kjøler og oljestempler, samt singlegrade 40 olje. 2 bygge om alt og ta styringa sjøl med valgfri olje. 3 ta sjansen og se om slik man har bygget det fungerer.
Mine 3 erfaringer: 1 32mm pumpe, med ekstern kjøler og orginal overtrykksventil. Lekkasje i alle retninger. 2 26mm pumpe med Berg relief cover og resten orginalt. Blink i oljelampa ved hard start på stripa, dvs fra høyt turtall til brått lavere turtall når klutsjen dumpes. 3 type 4 pumpe resten orginalt. Lavt trykk på tomgang ved varm motor, altså samme problem som det her snakkes om. Jeg holder en knapp på lekkasje i oljesystemet...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #756 på: mai 29, 2012, 15:49:00 pm » |
|
Jøss, er vi enda på en single vs multigrade, mineralsk vs syntetisk diskusjon? Slik jeg forstår oljesystemet på våre motorer har vi 3 alternativer: 1 alt må tilsvare orginalt, alle klaringer, pumpe, lokk, kjøler og oljestempler, samt singlegrade 40 olje. 2 bygge om alt og ta styringa sjøl med valgfri olje. 3 ta sjansen og se om slik man har bygget det fungerer.
Mine 3 erfaringer: 1 32mm pumpe, med ekstern kjøler og orginal overtrykksventil. Lekkasje i alle retninger. 2 26mm pumpe med Berg relief cover og resten orginalt. Blink i oljelampa ved hard start på stripa, dvs fra høyt turtall til brått lavere turtall når klutsjen dumpes. 3 type 4 pumpe resten orginalt. Lavt trykk på tomgang ved varm motor, altså samme problem som det her snakkes om. Jeg holder en knapp på lekkasje i oljesystemet...
Mener du at du tror jeg har en lekkasje i oljesystemet? Jeg kan ikke se at det lekker noe olje under bilen fra motoren. Den eneste flekken jeg har i garasjen er en liten flekk olje fra girkassa. Prøver med et nytt oljeskift først, nytt filter og Gulf SAE 50.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #757 på: mai 29, 2012, 17:22:00 pm » |
|
Har i dag testet ut Team Bug Rent sitt nye videokamere: Contour ROAM Så for de som har lyst til å ta en titt. Se her:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TURBO
Gjest
|
|
« Svar #758 på: mai 29, 2012, 17:37:27 pm » |
|
Tøft Du "parkerte" et par stykker 6.30 ut i filmen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #759 på: mai 29, 2012, 18:51:35 pm » |
|
Nei jeg tenkte mer på intern lekkasje, f.eks i pumpedekselet som andre har nevnt. Det kan jo også være relatert til, som du sier selv, at motoren rett og slett bruker mer olje enn pumpa klarer å levere på så lavt turtall også, f.eks ved at det jo går bort noe trykk i det eksterne opplegget og at klaringene er større enn på en orginalmotor. Du har dessuten ett uorginalt filter som helt klart lager ett trykkfall.
Det er derfor jeg ga mine tre forståelser av oljesystemet. så fort det ikke er 100% orginalt er det ikke greit å vite hvordan det fungerer lenger.
Husk også at selv med 20W-50 olje er olja ganske tyktflytende ved 75'C og du vil derfor ha ett annet oljetrykk på 75' enn på 80-90'C hvor olja er mer på riktig arbeidstemperatur. Den flyter tregere i alle ledd og du får lettere ett høyt trykk. Så trykket ved de høye temperaturene er nok det som er riktig. Dermed kan vi gå utfra at enten lekker det internt i systemet i eller etter pumpa, eller så er pumpa rett og slett for liten til det ekstra utstyret som er påhengt.
Hvordan er det med 30mm pumpe? Eller ett annet lokk på den pumpa som sitter der?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #760 på: mai 29, 2012, 21:53:50 pm » |
|
Da har jeg bytte olje og filter. Med SAE 50 olje så lyser ikke lampa på tomgang. (80 grader olje og ca. 0.7-0.8 bar). Fikk dessverre ikke høyere oljetemp. Det det virker som problemet er løst for nå. Nå Er det fokus på å få kjørt max før vinteren kommer. Takker for alle tips og råd.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #761 på: mai 30, 2012, 00:29:02 am » |
|
Nei jeg tenkte mer på intern lekkasje, f.eks i pumpedekselet som andre har nevnt. Det kan jo også være relatert til, som du sier selv, at motoren rett og slett bruker mer olje enn pumpa klarer å levere på så lavt turtall også, f.eks ved at det jo går bort noe trykk i det eksterne opplegget og at klaringene er større enn på en orginalmotor. Du har dessuten ett uorginalt filter som helt klart lager ett trykkfall.
Det er derfor jeg ga mine tre forståelser av oljesystemet. så fort det ikke er 100% orginalt er det ikke greit å vite hvordan det fungerer lenger.
Husk også at selv med 20W-50 olje er olja ganske tyktflytende ved 75'C og du vil derfor ha ett annet oljetrykk på 75' enn på 80-90'C hvor olja er mer på riktig arbeidstemperatur. Den flyter tregere i alle ledd og du får lettere ett høyt trykk. Så trykket ved de høye temperaturene er nok det som er riktig. Dermed kan vi gå utfra at enten lekker det internt i systemet i eller etter pumpa, eller så er pumpa rett og slett for liten til det ekstra utstyret som er påhengt.
Hvordan er det med 30mm pumpe? Eller ett annet lokk på den pumpa som sitter der?
I den gamle Putte motoren testet vi ut med 30 mm pumpen. Men da fikk vi alt for høyt trykk (8-10 bar ved pådrag). Dette var uten csp lokk med retur. Med CSP lokk med retur fikk vi følgende oljetrykk: Oljetrykk ved oppstart, tomgang (kald motor, tomgang) 4-4.5 bar. Varm motor og tomgang ca. 1,5-2 bar. Max oljetrykk ved pådrag 6 bar.
|
|
« Siste redigering: mai 30, 2012, 12:45:39 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #762 på: mai 30, 2012, 00:32:50 am » |
|
Tøft Du "parkerte" et par stykker 6.30 ut i filmen Tok det ganske pent på denne turen Ingar. Kan ikke legge ut en film med grisekjøring
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #763 på: mai 30, 2012, 00:40:09 am » |
|
Det var da ytterst hensynsfull kjøring Blir det en ny film på kveldstid med litt tung høyrefot?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #764 på: mai 30, 2012, 09:15:45 am » |
|
Det var da ytterst hensynsfull kjøring Blir det en ny film på kveldstid med litt tung høyrefot? Er litt skeptisk til å legge ut film med råkjøring på offentlig vei. Men det blir filming på treffet til helgen: Herbie Memorial Run, Våler i Østfold 2. og 3.juni.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #765 på: mai 30, 2012, 11:21:27 am » |
|
Getaway in Moss featuring Putte and mr.X
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #766 på: mai 30, 2012, 12:01:45 pm » |
|
så ut til at det var godt bilde og god dynamikk i kameraet, Eivind! Kanskje jeg må ha noe sånt selv også
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #767 på: mai 30, 2012, 12:14:23 pm » |
|
så ut til at det var godt bilde og god dynamikk i kameraet, Eivind! Kanskje jeg må ha noe sånt selv også Et veldig bra kamera til en hyggelig pris. Dessverre så er filmen på youtube hard komprimert. Løp og kjøp kompis!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
scardeep
Supermedlem
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
|
« Svar #768 på: mai 30, 2012, 12:27:50 pm » |
|
Var dette tatt med GoPro eller? Lurer om det er fortsatt nok tid å få kjøpt en sånn før helgen... Sikker leveringstid på disse
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
flatfour
|
|
« Svar #769 på: mai 30, 2012, 12:32:48 pm » |
|
Var dette tatt med GoPro eller? Lurer om det er fortsatt nok tid å få kjøpt en sånn før helgen... Sikker leveringstid på disse Ser ut som de har på 16 lager nå på FotoVideo i Møllergata 4 i Oslo.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
TURBO
Gjest
|
|
« Svar #771 på: mai 30, 2012, 17:20:30 pm » |
|
Hvordan og hvor festet du kamera under kjøring Eivind?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #772 på: mai 30, 2012, 17:25:14 pm » |
|
Hvordan og hvor festet du kamera under kjøring Eivind? Jeg klemten den mellom nakkesstøtten og ryggen.
01.jpg (27.53 KB. 483x637 - vist 303 ganger.) Har bestilt sugekoppfeste. Men denne får jeg ikke før i morgen.
Screen Shot 2012-05-30 at 17.24.09.jpg (43.81 KB. 202x336 - vist 273 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1910
Bosted:
|
|
« Svar #773 på: mai 30, 2012, 20:00:32 pm » |
|
Skjønner ikke hva folk skal med 5-50 olje ? Oljetrykket skal ligge ved siste innlegg til Putte .. Kjører 0-40 Mobil 1 og funker like bra på porschen som på VW ... til gatebruk ... Kjører hverken vinter eller høst .... Får du ikke akseptablt trykk som ligger på 4-6 Kg på kald og 0,8-1,8 på varm ...er det noe annet galt ...Kanskje stort oljesystem og feil termostat , eller lite oljesystem og ingen termostat ...!!! Lokket med redusering (tilbake i blokk ) er blitt mandatory .. Trimmet VW her en tendens til høyt trykk ved kalstart ...Full flow , event tørrsump løser jo dette .. Mvh Erich
|
|
« Siste redigering: mai 30, 2012, 20:07:09 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #774 på: mai 31, 2012, 00:24:08 am » |
|
Så flott...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #775 på: mai 31, 2012, 13:53:10 pm » |
|
Så flott... Så lenge det fungerer med SAE 50 olje så kjører jeg ut sesongen med dette. Skal gå over motoren til vinteren. Så da skal jeg se nærmere på oljepumpe/lokk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #776 på: mai 31, 2012, 14:55:55 pm » |
|
Så flott... Så lenge det fungerer med SAE 50 olje så kjører jeg ut sesongen med dette. Skal gå over motoren til vinteren. Så da skal jeg se nærmere på oljepumpe/lokk. Kjøre hele sommeren med mulig lavt oljetrykk Minimum 1 bar pr. 1000 o/min er nå min mening... , og 80 grader oljetemp er vel i minste laget, jeg ville ha prøvd å ha i overkant av 90, men 80 grader er ikke veldig galt da..
|
|
« Siste redigering: mai 31, 2012, 15:03:00 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #777 på: mai 31, 2012, 15:30:22 pm » |
|
Så flott... Så lenge det fungerer med SAE 50 olje så kjører jeg ut sesongen med dette. Skal gå over motoren til vinteren. Så da skal jeg se nærmere på oljepumpe/lokk. Kjøre hele sommeren med mulig lavt oljetrykk Minimum 1 bar pr. 1000 o/min er nå min mening... , og 80 grader oljetemp er vel i minste laget, jeg ville ha prøvd å ha i overkant av 90, men 80 grader er ikke veldig galt da.. Som jeg skrev over er oljetrykket nå ok. Lampa lyser ikke på tomgang. Har rundt 0.7 bar på ca. 750 rpm. Har ikke montert turteller enda så jeg må gjette på rpm og VDO meteret er kanskje ikke verdens mest lette instrument å lese av pga skalaen. Men den går noe for lavt på tomgang etter mitt gehør.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #778 på: juni 04, 2012, 18:36:43 pm » |
|
Bilder fra KNA Varna. Takk til Svein Sander for fine bilder!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #779 på: juni 04, 2012, 18:37:58 pm » |
|
Filmsnutter fra KNA Varnar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|