VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: oddi på mai 11, 2013, 17:54:09 pm



Tittel: tennplugger
Skrevet av: oddimai 11, 2013, 17:54:09 pm
hei
Jeg har en bernie bergman motor 2387cc.
Skal skifte plugger.i papirene til motoren står det at jeg skal bruke bosch w7cc.
Men i motoren så står det NGK d7ea. noen som har en formeining om hva som er best og bruke?
Har også hørt at iridiums plugger er tingen,hvilken iridiums plugg kan jeg bruke?


Tittel: Sv: tennplugger
Skrevet av: Dewilmai 11, 2013, 18:04:10 pm
Holde seg langt unna plugger med tilsetninger som iridium og lignende på trimmede motorer. Skaper trøbbel og koster mer.
Jeg ville gått for den samme pluggen du har brukt om den ser god ut og har fungert godt, evt den som anbefales av motorbyggeren.
Her er en link ang lesing av plugger som er gull verdt til deg:
 http://www.4secondsflat.com/Spark_plug_reading.html


Tittel: Sv: tennplugger
Skrevet av: oddimai 11, 2013, 18:12:19 pm
ngk pluggen som var i motoren synes jeg var noe svart og sotet.
Får lese litt på linken :)


Tittel: Sv: tennplugger
Skrevet av: Dewilmai 11, 2013, 18:22:21 pm
Fet blanding, mulig for stor tomgangsdyse eller feil justering.
Men les i linken, den gir hjelp til å få justert motoren riktig. Finnes også de med rullende landevei, godt verktøy og gode kunnskaper om dysing av forgasser/tuning av motor.


Tittel: Sv: tennplugger
Skrevet av: oddimai 11, 2013, 18:27:55 pm
Takk for hjelpen,skal nok få orden på dette  :)


Tittel: Sv: tennplugger
Skrevet av: Kjell Roarmai 11, 2013, 22:03:06 pm
Prøv evt DP7EA (med P for powertip), får gnisten lengre ut i forbrenningsrommet (så lenge du ikke har så høy komp at plugg og stempel krasjer).
Merket bedre gassrespons på Kawa'n, og på bobla (med originale 30hk) har powertip også fungert bra. Ser også at enkelte VW-aktører i det store utland anbefaler powertip.


Tittel: Sv: tennplugger
Skrevet av: Turbo Haraunemai 11, 2013, 22:24:49 pm
Dersom pluggene er litt sotet kan du prøve litt varmere plugger for å brenne de rene.

I min motor har jeg gått vekk fra superduper iridium og platina plugger fordi de er for dårlige. (virker bra i std motorer)
Jeg bruker helt vanlige std kopperplugger med riktig varmeverdi til motoren og liten gapp pga høyt ladetrykk.(og e85)
Bytter heller litt oftere når pluggen koster 40kr stykket.
Du kan sikkert bruke opp mot 1mm gapp på pluggen. og sjekk det før du monterer. (det er ofte feil)

Plugger er ikke noe hokuspokus og du skader ikke motoren din ved å prøve deg frem til noe som fungerer godt for deg.

Bosch super 4 har mange trimmere brukt med god erfaring.




Tittel: Sv: tennplugger
Skrevet av: oddimai 12, 2013, 17:01:47 pm
jeg får teste ut litt forskjelligt ser det ut som :) tror jeg prøver med hakket varmere plugg og ser hvordan det blir


Tittel: Sv: tennplugger
Skrevet av: Granummai 15, 2013, 18:56:05 pm
Jeg har kjørt med irdium til ngk i fem sesonger på min rcn motor og det har funka
utmerket :)

Så vil heller si at feil dysing og tenning kan være årsak til at en knekker plugger.


Øyvind


Tittel: Sv: tennplugger
Skrevet av: nimemai 15, 2013, 23:03:09 pm
Får vel kaste inn min erfaring også...

Byttet til Denso Iridium på original 1200 6V motor i fjor (har også blå Bosch coil), og fikk en langt jevnere og penere gange, med lettere start. Ikke mye dyrere hvis man handler disse på eBay.


Tittel: Sv: tennplugger
Skrevet av: Trygvemai 20, 2013, 20:08:44 pm
har du resten av specs. på de pluggene Nime?