mai 14, 2024, 21:06:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor "dauer" når jeg gir på, 2.0 liter T4 med DRLA++  (Lest 2421 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: juni 16, 2010, 12:33:36 pm »

Har bygd meg 2.0 liter Type 4-motor med trimkam, doble 40mm DRLA og litt annet snæks. Når jeg gir gass føles det som om motoren dauer litt, dvs. den går enda, men kraften bare forsvinner. Det merkelige er at det ikke er noe problem å ruse motoren når bilen står i ro, altså det er bare når motoren har motstand problemet er.

Kan dette komme av feil justert tenning? Bruker original fordeler, med vakum koblet til den ene forgassere. Tenninga er forsøkt justert til ca 30 grader ved 3000 rpm (men dette må jeg undersøke igjen om jeg fikk til riktig).

Gasserne er synkroniserte på tomgang, men kan problemet komme av at de ikke åpner likt når jeg gir gass? Har CB Performance cross-bar, og har lest at folk har problemer med å få disse til å åpne likt over hele linja.

Dysene skal være sånn noenlunde ihvertfall, for motoren har gått mye bedre enn den gjør nå, med samme dyser.


Begynner å bli litt oppgitt på hele motorprosjektet nå, har hatt såpass mye problemer... Tror enda ikke den har gått helt 100% slik den skal! Noen som vet om en "guru" i Rogalandsområde som kan ha mulighet til å få orden i det? Mot betaling selvsagt!
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: juni 16, 2010, 13:20:27 pm »

En kjapp oppdatering: Var ute en tur og prøvde å koble av vakumslangen på fordeleren, for å prøve en teori om at den fikk for mye fortenning ved pådrag (husket selvsagt å tette vakumslangen til forgasseren). Men den oppførte seg helt likt, så jeg tror ikke tenninga er problemet.

Den dauer altså når jeg gir mer enn kanskje 1/4 gass, uavhengig av turtall. Så min neste tanke er synkronisering av gasserstag..?

Går forøvrig å sikler på split cable pull linkage'n til slowtwitch på STF:


http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=109159&start=105
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: juni 16, 2010, 13:23:16 pm »

Syncer du på tomgang, bør du også holder du bare turtallet på 3000 og syncer da. Om gasserne fremdels trekker like mye, har du ihvertfall elliminert ett problem. På begge min gassersett måtte jeg sveise fast kula på gass spjeldet pga slark. Da virker sync fint på tomgang, og dårlig når du begynner å gi gass. Før du syncer gassere, må du vite at AF, dyser og ventiler er justerte, og at det for all del ikke er noen vacumlekkasjer. Hvis ikke er det ikke bryet verdt å synce.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #3 på: juni 17, 2010, 22:48:23 pm »

Sjekk at alle aks dyser gir bensin når du gasser, ellers kan det skyldes for lav tenning, prøv å stille den litt opp.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 17, 2010, 22:55:04 pm »

hadde du vacum frakoplet da du justerte tenning på 30 grader??


Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: juni 18, 2010, 12:37:19 pm »

Har ikke hatt tid til å gjøre så mye med denne enda dessverre, men
 - alle akselerasjonsdyser spruter når jeg gir gass
 - tenninga er justert uten vakum på fordeleren
 - ventiler er justert

Jeg skal prøve å se hvor godt synkroniserte gasserne er rundt 3000rpm, så får vi se om det hjelper. Har tenkt litt på om den får for mye fortenning når jeg gir gass også (og vakumet drar opp tenninga), burde jeg kanskje justert tenninga ved 3500 eller 4000 rpm? Usikker på hvor langt oppover fordeleren fortsatt vrir tenninga.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #6 på: juni 18, 2010, 13:16:12 pm »

Det blir ikke mer vakum til fordelere, jo mere gass du gir, men mindre. mest vakum har du ved cruising ved kun litt pådrag.
vektene slår vel ut maks ved mellom 3- 3500 rpm.

Om du har noenlunde 30 grader, så skal i hvertfall ikke tenningsinstilling resulter i flat spot's

Dyser da ? Rett dysing med norsk handelsbensin er
  ved 34 halsring-
140 til150 hoved dyse,
180 luft, og 60 lavfart
Loggført
Blyfot
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Våler-Hedmark



Vis profil
« Svar #7 på: juni 18, 2010, 14:34:14 pm »

Bensintrykk & leveringsmengde?
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: juni 18, 2010, 14:53:15 pm »

Det blir ikke mer vakum til fordelere, jo mere gass du gir, men mindre. mest vakum har du ved cruising ved kun litt pådrag.
vektene slår vel ut maks ved mellom 3- 3500 rpm.

Om du har noenlunde 30 grader, så skal i hvertfall ikke tenningsinstilling resulter i flat spot's

Dyser da ? Rett dysing med norsk handelsbensin er
  ved 34 halsring-
140 til150 hoved dyse,
180 luft, og 60 lavfart
Du valgte dyser til meg når jeg kjøpte gasserne av deg, så de bør være i orden Blunker Har ikke skrevet ned hva de er, men mener de skal ligge rundtom det du nevner.

En flat spot betegner vell vanligvis et turtallsområde hvor motoren drar dårlig? Problemet mitt skjer jo uavhengig av turtall, med en gang jeg gir en del gass.


Jeg har ikke regulator eller måler på bensintrykket, men jeg bruker en elektrisk bensinpumpe som skal levere rett trykk til DRLA. Men angående bensin, vil trykket påvirke hvordan motoren går, selv om flottør-kamrene er fulle?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #9 på: juni 18, 2010, 15:13:10 pm »

for høyt trykk fører til at flottørhøyden kan bli litt høy, er det sånn at brått pådrag er problemet uavhegig at turtall, så er veg aks. systemet antagelig problemet, hvis det ikke er for lav tenning.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: juni 29, 2010, 13:43:44 pm »

Det er ikke brått pådrag som er problemet, kraften forsvinner bare jeg gir "for mye" gass. Omtrent uavhengig av turtall og hvor fort jeg trør inn pedalen. Har god sprut fra alle aks.dyser.

Skal dobbeltsjekke stiften og justere tenninga igjen i dag, og sjekke synkroniseringa rundt 3000 rpm.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #11 på: juni 29, 2010, 13:53:22 pm »

Drar motoren hvis du holder gassen i bunn lenge? Eller er det bare at den "visner" litt akkurat når du øker spjeldåpningen?
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: juni 29, 2010, 14:03:09 pm »

Nei da bare "brøler" det i gasserne, hele bilen rister og står i.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #13 på: juni 29, 2010, 14:21:47 pm »

Høres vel ut som den ikke får bensin? Skulle vel trekke bra ved full gass selv om synk og tenning er litt på "tur"
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #14 på: juli 01, 2010, 14:36:27 pm »

Ja jeg har jo tenkt tanken at den burde gå sånn noenlunde ihvertfall. Har dobbeltsjekket tenninga og ventilene, og alt var slik det skulle der. Lot motoren stå å gå en stund også, med litt gassing innimellom og så at flottørkammeret (?) hadde godt med bensin i seg når jeg skrudde toppene av forgasserne. Så da burde det vell være nok bensin til når jeg gir på? For problemet kommer uansett hvor lang/kort tid jeg har kjørt rolig på forhånd.

Frykter dette og de andre problemene jeg har hatt med motoren er på grunn av interne problemer... Men det har ikke vert nødvendig å justere ventilene siden den ble bygd, så kan ikke helt forstå det heller..! Ødelagte/veldig dårlig innkjørte stempelringer?!
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: juli 03, 2010, 09:21:28 am »

Ser ut for at jeg har funnet årsaken til problemet; aks dysene i ene forgasseren spruter ikke når jeg gir gass. Var sikker på at jeg hadde sjekket dette, menmen!

Har sjekket dysene, og de er ikke tette. Så hvordan går jeg frem for å få løst dette?

EDIT: Etter en rask titt i Dellorto-boka skrudde jeg ut skruen i bunn av flottørkammeret, og inne i lag med den kula var det et insekt eller noe som gjorde at kula ikke fikk lukket, slik at bensinen fra aks pumpa gikk rett i kammeret igjen. Så nå spruter alle fire bra, så håper problemet er løst nå.
« Siste redigering: juli 03, 2010, 10:11:11 am av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!