mai 14, 2024, 06:49:32 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forgasservalg til 1600 motor  (Lest 2418 ganger)
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« på: juli 08, 2010, 05:40:12 am »

Hei, er det noen som kan komme med tips på ett greit forgasservalg til 1600 motoren min?

Har en Pict 30/31 forgasser, og vil gjerne ha noe med mer fart.

Helst så lettjustert som mulig, pict 30/31 forgasseren er vanskelig å få til å gå jevnt/lavt på tomgang

er for eksempel EMPI Dual EPC 34 eller

EMPI Single 40 mm HPMX fra HotShop.as gode valg?


Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #1 på: juli 08, 2010, 06:38:41 am »

Mere fart betyr to forgassere eller innsprøytning. Lettjustert betyr innsprøytning eller bare en forgasser. Det er vel 34 mm PICT3 på 1600 originalt? Skal gå greit å justere den hvis den ikke er slitt og alle pakninger er hele. Du trenger også originalluftfilteret med all forvarming på plass (med en originalforgasser).
Loggført
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #2 på: juli 08, 2010, 16:44:39 pm »

Jeg har 34 på min 1600, vil ikke si det går fort og værst men kommer fra og tilbake, går jo greit når den er justert
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #3 på: juli 09, 2010, 14:10:34 pm »

Det står en uorginal forgasser på bilen nå, og jeg vil ikke bytte til dobble, da det er litt mer justering på disse.
Men Unneberg kom med tilbud på EMPI EPC 32/36 carb kit, er det noen her som har erfaring med dette?
Unneberg hadde en veldig fornøyd kunde, men vil gjerne ha litt feedback herfra.

Bilen trenger ikke gå som ett skudd, men litt meir futt enn orginalt er bare fint.

Det viktigste er at det er en så stabil og lettjusterbar forgasser som mulig =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: juli 09, 2010, 16:17:17 pm »

http://www.lowbugget.com/Kadron_carb_page.html

Tror kanskje jeg ville gått for noe slikt i din situasjon!
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
JR
Juniormedlem
**
Innlegg: 75
Bosted: Akershus


Vis profil

« Svar #5 på: juli 09, 2010, 21:40:15 pm »

Jeg har disse på en ganske standard 1600:
http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1180

Sammen med 1:25 vipper og Tri-Mil eksos har det gitt en helt annen motor. Ikke akkurat hjernekirurgi å justere heller...
Loggført

73 GTV
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 10, 2010, 09:51:01 am »

Les og lær.

http://www.aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/mods.htm
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #7 på: juli 10, 2010, 17:37:43 pm »

Jeg har disse på en ganske standard 1600:
http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1180

Sammen med 1:25 vipper og Tri-Mil eksos har det gitt en helt annen motor. Ikke akkurat hjernekirurgi å justere heller...
Ok, men har hørt at mange kutter ut xtra rom i hjulbuene for å lettere komme til dobble forgassere, vil helst slippe det.

Så for min del blir singel forgasser mest sannsynlig valget =)
Regner med forgasseren sammen med bytte av alt av pakninger, olje, filter og plugger, samt sportspotte vil gi motoren nytt liv =)

tusen takk for tips =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #8 på: juli 10, 2010, 17:38:53 pm »

Nice, skal lese gjennom den =)
Legger ut blogg når jeg får bilen hit, gleder meg til tiiiiimesvis m mekking,
sveising og banning =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: juli 12, 2010, 05:47:05 am »

Jeg har disse på en ganske standard 1600:
http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1180

Sammen med 1:25 vipper og Tri-Mil eksos har det gitt en helt annen motor. Ikke akkurat hjernekirurgi å justere heller...
En kompis har satt dem på triken sin. Skuddsikkert i forhold til weber han hadde på før...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: juli 12, 2010, 08:30:49 am »

Ok, men har hørt at mange kutter ut xtra rom i hjulbuene for å lettere komme til dobble forgassere, vil helst slippe det.

Går helt greit uten slike hull også. Du trenger jo bare få justert gasserne ordentlig en gang så slipper du tukle mer med dem Blunker
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: juli 12, 2010, 08:39:39 am »

Skal du jobbe en del med motor, kan du ta en gammal girkasse som jeg har gjort, og lage oppstartsbenk.
Så kan du prøve det ut så godt det lar seg gjøre og justere.
Kjøper du IR tempmåler fra biltema, kan du se forskjell på eksosrørtemp opp hvert rør.
Sannsynligvis får det kaldeste røret for mye bensin, og det varmeste for lite.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6115
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #12 på: juli 12, 2010, 09:07:22 am »

Er svært få som har "luker" i innerskjermen og ialle fall trolig "ingen" om man prater om 1 singel forgasser på hver side...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #13 på: juli 12, 2010, 10:56:04 am »

Min 1303 -74 mod. går så det suser med org.motor og standard gasser. Har jobbet litt med instilling, men senest idag på vei til jobb la jeg bilen lett opp i 110 Km/t før jeg måtte bremse ned for å svinge av til jobb. Må si jeg er imponert over hvor bra den går. Kunne godt tenkt meg en større motor, men foreløpig har jeg ikke behov. Originalt sviver best! Med en gang en begynner å skifte ut komponenter som ikke er standard, begynner problemene. Tror jeg ville gått for ferdigbygd motor fra noen som virkelig kan det, og heller betalt det ekstra det koster, dersom jeg skulle gått for mer enn 1600.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #14 på: juli 12, 2010, 11:09:43 am »

Min 1303 -74 mod. går så det suser med org.motor og standard gasser. Har jobbet litt med instilling, men senest idag på vei til jobb la jeg bilen lett opp i 110 Km/t før jeg måtte bremse ned for å svinge av til jobb. Må si jeg er imponert over hvor bra den går. Kunne godt tenkt meg en større motor, men foreløpig har jeg ikke behov. Originalt sviver best! Med en gang en begynner å skifte ut komponenter som ikke er standard, begynner problemene. Tror jeg ville gått for ferdigbygd motor fra noen som virkelig kan det, og heller betalt det ekstra det koster, dersom jeg skulle gått for mer enn 1600.
Jepp, samme her, men det blir en gang i framtiden.
Problemet ligger nok mye i at motoren hadde montert en pict 30/31,
som ikke er den orginale forgasseren.
Den skal byttes, så da kjøper jeg like greit ett skikkelig sett, men vil ikke ha doble forgassere.

Så planen er å bytte til en bra, og enkel forgasser, samt bytte pakninger rundt omkring.
EMPI EPC 32/36 carb kit er foreløpig det som frister mest.

Motoren har ikke gått så langt, og er en del nyere enn bilen,
så den er nok et greit utgangspunkt fram til eventuell ny motor kjøpes =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!