mai 14, 2024, 16:37:01 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 16 Valve Volkswagen Heads (Type1)  (Lest 1457 ganger)
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« på: juli 10, 2010, 07:28:00 am »

http://www.araoengineering.com/VWheads.htm
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: juli 10, 2010, 19:16:42 pm »

Hmm, ser ut som en lobe på kammen driver to ventiler? Ser for meg det stiller høye krav til støtstenger, løftere og kamaksel... Og ikke minst overføringen mellom vippearmen og den halve vippearmen som åpner den andre ventilen.

Og åpner ikke ventilene på forskjellig tidspunkt på vanlige biler med flere enn to ventiler per sylinder? Altså de to innsugsventilene åpner ikke på likt, i motsetning til innretningen i linken.

Litt skeptisk ja!
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 10, 2010, 22:19:11 pm »


Og åpner ikke ventilene på forskjellig tidspunkt på vanlige biler med flere enn to ventiler per sylinder? Altså de to innsugsventilene åpner ikke på likt, i motsetning til innretningen i linken.

Litt skeptisk ja!

Øhh, nei.  Dem åpner nok likt ja. Hvordan ville du ha gjort det da feks på en 20V 4 syl motor?  Hva skulle hensikten være med å åpne på forskjellig tidspunkt?

Feks. VVTI -motorene til Toyota har såkaldt variable valve timing, men begge innsug og eksosventilene åpner likt, men det varierer når begge skal åpne/lukke.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kamaksel
« Siste redigering: juli 10, 2010, 22:39:12 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 11, 2010, 23:24:31 pm »

Fett med 16V, mangler bare variable kamtider nå... Gliser
Bare å handle Eivind Blunker
« Siste redigering: juli 11, 2010, 23:34:49 pm av Dewil » Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: juli 12, 2010, 17:35:32 pm »

Hmm, ser ut som en lobe på kammen driver to ventiler? Ser for meg det stiller høye krav til støtstenger, løftere og kamaksel... Og ikke minst overføringen mellom vippearmen og den halve vippearmen som åpner den andre ventilen.

Og åpner ikke ventilene på forskjellig tidspunkt på vanlige biler med flere enn to ventiler per sylinder? Altså de to innsugsventilene åpner ikke på likt, i motsetning til innretningen i linken.

Litt skeptisk ja!

Flere motorer har hatt problemer med 2 ventiler på samme knast på kamakselen. Det stiller store krav til sterk oljefilm, hvis hensikten er å få ut mer effekt. Honda hadde store problemer med dette på V4 motorene, fra 82-85. Dessuten Opel, Mazda m.m. på 12 V motorer på 80-tallet.
En løsning vi brukte var å bruke Motul 300V Competition, som har en meget sterk oljefilm (22 tonn pr cm2 mot 6-700 kg for mineralolje).
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #5 på: juli 13, 2010, 07:44:34 am »

Fett med 16V, mangler bare variable kamtider nå... Gliser
Bare å handle Eivind Blunker

Hehe.
Tror ikke dette er noe for Putte. For holde oss til "vanlige" topper ;-)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!