mai 18, 2024, 01:47:06 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vurderer biltralle.  (Lest 8487 ganger)
zapperx (Glenn Andersen)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1103
Bosted: Kråkerøy


CoolCruisers Medlem


Vis profil
« på: november 03, 2009, 09:10:23 am »

Etter en del tusen kroner i leie til bensinstasjoner rundt på østlandet vurderer jeg å handle meg biltralle. Er et problem at de koster noe så inn i....., samt at mange ikke er spesielt egna for lave biler.
Noen som har noen erfaringer ang små, lette traller for primært boble?
Pris er en faktor, men også ting som at det faktisk er mulig å åpne dører mens bilen står på, tipp/ikke tipp+++
Og om noen skal selge eller vet om ei tralle så fint om dere gir meg et hint. Forutsetter at prisen er lavest mulig og gjerne traller med defekter som lar seg fixe.
Om noen vil poste bilder av smarte/ikke smarte løsninger, boble på tralle ol. hadde det også vært fint.
 
Loggført

1974 "Fake Jeans" SOLGT...
1966 Rat-look SOLGT...
1982 Autohomes T3 Camper
2003 T4 Transporter (selvbygd camper) SOLGT...

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: november 03, 2009, 13:27:03 pm »

Eg har ein plan om å laga meg tralla! Det går vist an å få godkjent hengarar og få biltilsynet til å stemple chassisnr etc Glad

Billigt, og du kan laga den nett som du vil!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: november 03, 2009, 13:47:04 pm »

Eg har lyst å få tak i, eller byggje ein lukka hengar for biltransport. Då kan den nyttast til lagring av objekt eller deler når den ikkje er i bruk. Har sett mange løysningar, men dei er relativt kostbare.



* Car_Trailer_with_Concession_Door.jpg (82.74 KB, 640x480 - vist 376 ganger.)
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1904
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: november 03, 2009, 15:05:20 pm »

Hadde samme "problemet " i sommer da jeg besøkte SCC (kun 120 Mil !!)
Satte meg ned og funderte ..
Løsningen ble ; bestillte ny båthenger fra Tredal (Felleskjøpet , Lindesnes) , Modell 20-1500
Prisen på denne var 27000,- u/båtutstyret 17500,-
Da denne var reg på totalvekt 1500 kg , nedregget jeg denne på BT til 1200 Kg (du har ikke lov å dra større last enn bilen veier ) , Nyttelast ble da hele 900 Kg . Denne er i tillegg 6,5 m lang slik at du faktisk kan ha et telt !!! oppslått foran bobla . (SCC men regn og dårlige kampingforhold ) .
Reg avgift 430,-
Jeg lagde deretter 2 stk kjørebruer i alu på denne . Løsningen fungerer bra for meg nå .. og kostnaden ble ikke avskrekkende for ei ny vogn ..
Da slipper jeg leie , for tung vogn og tidspress for tilbakelevering  Gliser
Mvh     
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: november 03, 2009, 15:09:06 pm »

Hvordan ned-registrerte du den, i Tønsberg sier de at jeg må gjøre hengeren dårligere for å kjøre bare 1200 kg... (som jo må bety at den ikke er godkjent å kjøre med når den er tom)
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: november 03, 2009, 15:14:38 pm »

Hadde samme "problemet " i sommer da jeg besøkte SCC (kun 120 Mil !!)
Satte meg ned og funderte ..
Løsningen ble ; bestillte ny båthenger fra Tredal (Felleskjøpet , Lindesnes) , Modell 20-1500
Prisen på denne var 27000,- u/båtutstyret 17500,-
Da denne var reg på totalvekt 1500 kg , nedregget jeg denne på BT til 1200 Kg (du har ikke lov å dra større last enn bilen veier ) , Nyttelast ble da hele 900 Kg . Denne er i tillegg 6,5 m lang slik at du faktisk kan ha et telt !!! oppslått foran bobla . (SCC men regn og dårlige kampingforhold ) .
Reg avgift 430,-
Jeg lagde deretter 2 stk kjørebruer i alu på denne . Løsningen fungerer bra for meg nå .. og kostnaden ble ikke avskrekkende for ei ny vogn ..
Da slipper jeg leie , for tung vogn og tidspress for tilbakelevering  Gliser
Mvh     

Takk Sonic. Jeg har vurdert å gjøre det samme selv.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
per
Medlem
***
Innlegg: 248
Bosted: Telemark



Vis profil
« Svar #6 på: november 03, 2009, 15:57:05 pm »

Hadde samme "problemet " i sommer da jeg besøkte SCC (kun 120 Mil !!)
Satte meg ned og funderte ..
Løsningen ble ; bestillte ny båthenger fra Tredal (Felleskjøpet , Lindesnes) , Modell 20-1500
Prisen på denne var 27000,- u/båtutstyret 17500,-
Da denne var reg på totalvekt 1500 kg , nedregget jeg denne på BT til 1200 Kg (du har ikke lov å dra større last enn bilen veier ) , Nyttelast ble da hele 900 Kg . Denne er i tillegg 6,5 m lang slik at du faktisk kan ha et telt !!! oppslått foran bobla . (SCC men regn og dårlige kampingforhold ) .
Reg avgift 430,-
Jeg lagde deretter 2 stk kjørebruer i alu på denne . Løsningen fungerer bra for meg nå .. og kostnaden ble ikke avskrekkende for ei ny vogn ..
Da slipper jeg leie , for tung vogn og tidspress for tilbakelevering  Gliser
Mvh    

Finnes det bilde av denne tralla ?

Per.
Loggført
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #7 på: november 03, 2009, 16:21:59 pm »

Da denne var reg på totalvekt 1500 kg , nedregget jeg denne på BT til 1200 Kg (du har ikke lov å dra større last enn bilen veier ) ,

Er vell ikke helt riktig, min Pathfinder veier da langt fra 3500 kg som er tillatte hengervekt.
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #8 på: november 03, 2009, 17:25:33 pm »

Eg har ei Brenderup tralle m tipp...vurderte å selge denne i haust, (p.g.a. eg har hentet meg prosjekt for reisten av livet trur eg Øyerulling men lot det være då den er så super til å kjøyra andre store ting på og.
Tralla er heilt i orden, m nytt drag, bremser godt, har gode dekk og alle lysa iorden. Den har dessutan stor aluplate mellom kjøyrebruene og er derfor egnet til masse anna tansport enn berre bilar.
Totallast ca 2000, herav nyttelast ca 1300kg.

Meinte eg ville selga denne for 20k en kan gi eit novembertilb. på 18000,-

Bilde følger:


* 027.JPG (102.47 KB, 640x480 - vist 369 ganger.)

* 023.JPG (114.29 KB, 640x480 - vist 384 ganger.)
Loggført
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #9 på: november 03, 2009, 18:27:57 pm »

Da denne var reg på totalvekt 1500 kg , nedregget jeg denne på BT til 1200 Kg (du har ikke lov å dra større last enn bilen veier ) ,

Er vell ikke helt riktig, min Pathfinder veier da langt fra 3500 kg som er tillatte hengervekt.

Selv om bilen kan dra mer enn sin egen vekt kan du ikke gjøre det med et klasse B-sertifikat. Da må du i så fall ha en E i tillegg.
Loggført
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #10 på: november 03, 2009, 18:50:44 pm »

Da denne var reg på totalvekt 1500 kg , nedregget jeg denne på BT til 1200 Kg (du har ikke lov å dra større last enn bilen veier ) ,

Er vell ikke helt riktig, min Pathfinder veier da langt fra 3500 kg som er tillatte hengervekt.

Selv om bilen kan dra mer enn sin egen vekt kan du ikke gjøre det med et klasse B-sertifikat. Da må du i så fall ha en E i tillegg.

Og det burde man ta før man skafffer seg henger. Min E havnet på ca 5000,- for 2,5 år siden.
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #11 på: november 03, 2009, 19:36:10 pm »

Da denne var reg på totalvekt 1500 kg , nedregget jeg denne på BT til 1200 Kg (du har ikke lov å dra større last enn bilen veier ) ,

Er vell ikke helt riktig, min Pathfinder veier da langt fra 3500 kg som er tillatte hengervekt.

Selv om bilen kan dra mer enn sin egen vekt kan du ikke gjøre det med et klasse B-sertifikat. Da må du i så fall ha en E i tillegg.



Og det burde man ta før man skafffer seg henger. Min E havnet på ca 5000,- for 2,5 år siden.

Min havnet på ca 6500 for ett år siden.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 03, 2009, 19:40:28 pm »

Min E kostet litt over 4000 for en drøy måned siden og var unnagjort på 3 lunsjpauser. Med 900 Kg nyttelast "låser" man hengeren til VW folket, og det er jo bra  Blunker Forøvrig smart løsning Sonic. Skjønner ikke helt BT JHU hvis man ikke kan ha for gode bremser, men de skal jo være litt sære.

(Hvis du legger til de 4000 jeg fikk i bot i fjor for å ikke ha E, så kostet den drøyt 8000, bedre føre var?)
« Siste redigering: november 03, 2009, 19:42:31 pm av Knechten » Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #13 på: november 03, 2009, 19:41:13 pm »

Skal du lage eller kjøpe ny tralle. Kjøp/lag en med helt gulv, og ikke bare kjørebruer. Med bare kjørebruer så er den ubrukelig til det meste annet. Har du helt gulv kan du flytte møbler, kjøre stilase og litt av hvert med den.

For den aktive dragkjører



http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19029810
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1904
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: november 03, 2009, 19:52:15 pm »

Ingen problem å lage til denne for andre ting . Men det var ikke det som var målet !!!!
Må vi skyte lang over målet HæHæ
Mvh 
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #15 på: november 03, 2009, 19:57:10 pm »

Ingen problem å lage til denne for andre ting . Men det var ikke det som var målet !!!!
Må vi skyte lang over målet HæHæ
Mvh  

Jeg la inn bilde og link som en fleip. Skjønte du ikke det, so be it Glad

Vet om en slik henger til for salg. Til den nette sum av 1,3mill. Den har bodel på ca 35m2 og markise/telt med vegger, på til sammen 180m2. Det hadde vært noe å hatt med på SCC Glad


edit: kanskje jeg som misforsto innlegget. Og i så tilfelle var ikke jeg ute etter å hetse hengeren din fordi du kun har kjørebruer. Poenget var å få frem at helt gulv gjør hengeren veldig mye mer anvenlig til annet enn å kjøre bil på Glad
« Siste redigering: november 03, 2009, 20:10:32 pm av Pål » Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #16 på: november 03, 2009, 20:33:25 pm »

HE he, eg treng ikkje å selja hengaren min...men dersom eg sko hatt meg ein hengar att seinare, so sko det vere ein same slaget som eg no tilbyr, og eg hadde betalt mykje meir for,an også. Gliser Gliser
Loggført
RSA (nitewlkr)
Juniormedlem
**
Innlegg: 69
Bosted: Skedsmo


for lite fritid


Vis profil
« Svar #17 på: november 03, 2009, 21:36:49 pm »

Da denne var reg på totalvekt 1500 kg , nedregget jeg denne på BT til 1200 Kg (du har ikke lov å dra større last enn bilen veier ) ,

Er vell ikke helt riktig, min Pathfinder veier da langt fra 3500 kg som er tillatte hengervekt.

Er forskjell på vanlige personbiler (stort sett aldri mer enn 1900kg på nyere biler og ikke mer enn bilens vekt) og såkalte "SUV"`er....  Tiguan f.eks kan jo dra 2000-2500kg selv om den ikke veier i nærheten av 2000kg selv men det er en "SUV" og da får man godkjent høyere hengervekt
Loggført

-63 1200
Mr.Bubblehead
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Bodø


Vis profil WWW

« Svar #18 på: november 03, 2009, 22:47:25 pm »

Tralla er heilt i orden, m nytt drag, bremser godt, har gode dekk og alle lysa iorden. Den har dessutan stor aluplate mellom kjøyrebruene og er derfor egnet til masse anna tansport enn berre bilar.
Totallast ca 2000, herav nyttelast ca 1300kg.

Meinte eg ville selga denne for 20k en kan gi eit novembertilb. på 18000,-

----------------------------------------------------------------------------

Regner med den er lik min og da har den 2 tonn totalvekt og 1480 i nyttelast.
18000,- er en kjempepris. Har en som er på jakt etter en. Tipser han da han skal
til oslo i helgen.

K1t
Loggført

Member of The Split Cruisers.
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #19 på: november 03, 2009, 22:55:58 pm »

Tralla er heilt i orden, m nytt drag, bremser godt, har gode dekk og alle lysa iorden. Den har dessutan stor aluplate mellom kjøyrebruene og er derfor egnet til masse anna tansport enn berre bilar.
Totallast ca 2000, herav nyttelast ca 1300kg.

Meinte eg ville selga denne for 20k en kan gi eit novembertilb. på 18000,-

----------------------------------------------------------------------------
Regner med den er lik min og da har den 2 tonn totalvekt og 1480 i nyttelast.
18000,- er en kjempepris. Har en som er på jakt etter en. Tipser han da han skal
til oslo i helgen.
K1t
[/quot
Javisst Kent, me møttest jo på Hamar då eg fekk Ovalen min.  Gliser
Loggført
JEJ
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #20 på: mai 21, 2010, 10:05:55 am »

OK, gammel tråd men men...

Sjekk: http://www.woodfordtrailers.com/trailersa_024.htm

Kjører selv en slik lightweight henger med 1300 kilo totalvekt/1000 kilo nyttelast med en autobianchi A112 ræserbil på (tomvekt 600 kilo + verktøy, dekk, engangsgriller mm.)
Den drar jeg lovlig med en MB C-klasse som kan dra 1465 kilo, og vogntogvekten er innenfor 3500 kilo, altså vanlig førerkort holder.

Meget stødig og lett henger som fint henger fjellstøtt etter bilen i motorveishastigheter.

Kjøp den i UK for rundt 1100 pund + moms, kjøp en ekstra som du lemper oppe på den første og selg nr. 2 når du har kommet hjem, og du har fått deg nesten gratis henger og en fin tur på kjøpet.

JE
« Siste redigering: mai 21, 2010, 10:09:33 am av JEJ » Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #21 på: mai 21, 2010, 14:36:52 pm »

Kjører selv en slik lightweight henger med 1300 kilo totalvekt/1000 kilo nyttelast med en autobianchi A112 ræserbil på (tomvekt 600 kilo + verktøy, dekk, engangsgriller mm.)
Den drar jeg lovlig med en MB C-klasse som kan dra 1465 kilo, og vogntogvekten er innenfor 3500 kilo, altså vanlig førerkort holder.

Det kommer vel an på hva totalvekten for MB C-klasse bilen din er. Da det ikke er tillatt hengervekt, men totalvekt på bilen + totalvekt på henger som ikke må overstige 3500.

sitat: "Hvis du har førerkort klasse B, dvs. førerkort for personbil/varebil, kan du kjøre bil og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt kan ikke overstige motorvognens egenvekt med fører.

Hvis du har en tung personbil, som veier rett under 3.500 kg, kan du trekke en tilhenger med tillatt totalvekt på inntil 750 kg, slik at grensen på største tillatte totalvekt på 3500 kg ikke gjelder.
"

Jeg kjører en Touran som har egenvekt på 1599(og tilatt hengervekt 1500), MEN siden den har totalvekt på 2240 så kan jeg kun lovlig med B sertifikat trekke en henger med totaltvekt på max 1260kg(3500-2240). Ergo å kjøre den henger over her på 1300 ville ikke vært lov, selv om bilen veier og kan trekke 1500.
Dersom Touranen hadde hatt en totalvekt på 2200 eller mindre så ville det gått akkurat. Så hva er totalvekta på Mercedesen? Er du sikker på at du kjører lovlig? hehe
« Siste redigering: mai 21, 2010, 14:42:34 pm av Trond Dahl » Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
JEJ
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #22 på: mai 25, 2010, 13:17:53 pm »

Jepp, totalvekta på bilen er 1950 cirka, så begges totalvekt samlet blir i underkant av 3300 kilo...

JE
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!