EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #60 på: mars 05, 2008, 14:55:37 pm » |
|
Jeg får vel minne om den første posten i denne tråden Jeg er helt amatør, så det kan likevel bli noen morsomme poster og tabber som dukker opp her
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
Jon T
Supermedlem
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #61 på: mars 05, 2008, 15:07:06 pm » |
|
20 V eller 200 V og husk at den også skal stå på DC. Ta en "pinne" på hver pol.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
|
« Svar #62 på: mars 05, 2008, 17:29:56 pm » |
|
da bør du he rundt en ca 14V på batteriet når du ruser opp.Har du vekselstrøms dynamo eller likestrøm?? kan jo vær en diode i dynamoen visst du har vekselstrøm som tapper ut batteriet.vilken type batteri har du?billig dritt eller dyrt kvalitetsbatteri? det skal la seg ordne ikke gi opp
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #63 på: mars 08, 2008, 16:43:40 pm » |
|
Da har jeg fått målt litt. Målte spenningen fra pol-pol med motoren i gang. Batteriet jeg brukte var nyladet, men kanskje litt ødelagt, målte 12.2V før bruk. På tomgang 12.6V opp til 12.8-12.9 når jeg ruset opp. Målte så fra det jeg tror var regulatoren til gods, fikk da jevnt 13.6V målinger uansett rusing. Legger ved et bilde hvor jeg målte, i tilfelle jeg har bomma. Er det noen som kan lese noe ut fra disse målingene eller har forslag til flere målinger?
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
Jøran Larssen
Supermedlem
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #64 på: mars 08, 2008, 17:55:03 pm » |
|
Et lite tips.
Åpne regulatoren din (skrue på toppen under det hvite). Sjekk om kontaktorene (ser ut som stifter) er irret. Det er veldig vanlig på eldre regulatorer. Er det irr, puss det vekk med litt fint sandpapair.
Ofte skal det ikke mere til for å få denne til å virke optimalt. Du kan jo måle etterpå, og se om du kommer over 14V.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #65 på: mars 08, 2008, 21:45:12 pm » |
|
Takk for tipset Jøran, det blir første post på programmet imorgen. Oppdaget forresten i dag at regulator-arbeid ikke egner seg for kjevhendte
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
manics
Seniormedlem
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo
|
|
« Svar #66 på: mars 09, 2008, 01:26:04 am » |
|
DET HETER VENSTREHENDTE!!! mvh hårsår venstrehendt.....
|
|
|
Loggført
|
LateBugLover; 1968 VW 1300 1974 VW 1303S Big
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #67 på: mars 09, 2008, 02:49:49 am » |
|
Sorry, sorry! Michelangelo, Leonardo da Vinci, Napoleon, Albert Schweitzer, Jay Leno, Mark Twain, Jimi Hendrix, Paul McCartney, Kurt Cobain, Robert de Niro, Robert Redford, Keanu Reeves, Mat Dillon, Tom Cruise, Angelina Jolie, Nicole Kidman, Julia Roberts, Maradona, John McEnroe... Alle er venstrehendte... eller retthendte Bortsett fra at vi får blekk på ringfingern når vi skriver, at sakser kan være kjipe og at regulatorer er på feil side av bilen, så er vi jo født feilfrie....
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
manics
Seniormedlem
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo
|
|
« Svar #68 på: mars 09, 2008, 09:39:16 am » |
|
Det er vel et kvalitetstegn, er det ikke?
|
|
|
Loggført
|
LateBugLover; 1968 VW 1300 1974 VW 1303S Big
|
|
|
1303SS
Supermedlem
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
|
« Svar #69 på: mars 09, 2008, 11:23:49 am » |
|
ser du har dette ekstra utstyret som er levert på utrykningsbiler masse kondensatorer og greier som er til for støyskjerming jeg har koblingsskjema på det visst du trenger.Det kunne vore en ide å koble bort dette utstyret for å ver sikker på att det ikke lager krøll.Men uansett så skal du ha litt over 14V når du måler rett på batteriet når du ruser opp.Ser og av regulatoren att du har likestrømsdynamo.Jeg har en sånn liggende visst du trenger.Tror ikke du skal begynne å rote inni regulatoren selv.det krever en viss kunnskap.du kan jo ta deg en tur til Drammen så skal jeg se på det. Jeg har tlf.41698688
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #70 på: mars 09, 2008, 23:51:32 pm » |
|
Da var (forhåpentligvis) strømproblemet historie! Takket være 1303SS/Per som sto på i tre-fire timer så ble feilen funnet. Det var noe jeg definitivt ikke ville kunne fikset på egenhånd. Det viste seg at den litt morsomme løsningen med at man måtte tute for å få på fjernlyset ikke akkurat var slik det var påtenkt. Istedet var det en løs ledning i rattstammen som ble jordet til gods hver gang man trykket ned hornknappen Den samme ledningen har tydeligvis også skapt en periodevis strømtyv. Av og til har den ikke vært nær noe, men så har jeg kjørt over en hump eller slått kneet borti rattstammen og vips så har strømtyven skrudd seg på. Dette kan sikkert Per forklare bedre enn meg, men det er sånn jeg forsto det Lurer på om det også var en strømtyv i koblingsboksen til sirenene (?). Utrolig digg å ha fikset opp i problemet, men ølgjelden min på sommerens treff bare øker og øker Tusen takk for hjelpen Per!
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #72 på: mars 10, 2008, 10:26:07 am » |
|
Kjekt å høre at du fant ut av problemet... nå kan du fokusere på viktigere ting som en senking. Få den ned på jorden nå
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #73 på: mars 10, 2008, 12:19:29 pm » |
|
Hehe, njaaa... Å senke bilen er litt som når godt voksne Hollywood-damer tar en liten ansiktsløfting. Plutselig blir trynet stramt, men halsen er skrukkete. så må man operere det også, men da står ikke hengepuppene i stil, så man må operere inn nye, men da blir jo rompa veldig slapp i forhold...
Hvis jeg bare skal ta en liten senking, så må jeg jo gjøre noe med felgene. Og når jeg allerede har senk og fete felger, hvorfor ikke bygge r'n'r-seng, og hvis jeg skal gjøre det, så må jeg jo ha vegg-paneler, men det ser rart ut uten et skikkelig gulv....
Jeg KAN jo gjøre det, men da er det jo ikke noe av den originale bilen igjen. Så foreløpig er planen å beholde den akkurat sånn den er, litt høy og skabbete i lakken, med original-felgene og en litt sliten grå grunningsfarge innvendig. Det er tross alt bare en gang brannbussen er original.
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #74 på: mars 10, 2008, 13:47:49 pm » |
|
Gå heller for større dim enn originalt og hold den så høy som mulig! Meeeget tøft!!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
manics
Seniormedlem
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo
|
|
« Svar #75 på: mars 10, 2008, 15:26:28 pm » |
|
Syntes planene dine for brannbilen er midt i blinken - hold den som den er. Knalltøff! Og nå ruller den kanskje litt lenger av gangen også, nå som batteriene holder mer enn fjorten dager av gangen...
|
|
|
Loggført
|
LateBugLover; 1968 VW 1300 1974 VW 1303S Big
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #76 på: mars 10, 2008, 23:03:22 pm » |
|
Gå heller for større dim enn originalt og hold den så høy som mulig! Meeeget tøft!!
Jeg liker vinterdekkene så godt (solide mud terrain dekk) at planen er å kjøpe sommerdekk av samme type. Jeg synes de dekkene "fyller" hjulbuene mer enn vanlige dekk. Men problemet er at det nesten ikke finnes 14-tommers offroad-dekk lenger og at de heller ikke ser så "aggressive" ut som gamle offroad-dekk gjør. Utvalget er bedre for 15-tommer, men jeg vet ikke hvilke konsekvenser det får. Nok et område jeg vet alt for lite om...
|
1969 Militær-buss
|
|
|
1302R
Seniormedlem
Innlegg: 283
Bosted: Stord
|
|
« Svar #77 på: mars 10, 2008, 23:32:18 pm » |
|
LAV brannbil med bredda 15 tommere hadde jo ikkje vert heilt feil......
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6233
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #78 på: mars 11, 2008, 01:50:22 am » |
|
Jeg tror jeg hadde holdt denne høy. Følger JHU...Litt store hjul vil gjøre seg...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #79 på: mars 11, 2008, 02:19:01 am » |
|
Gå heller for større dim enn originalt og hold den så høy som mulig! Meeeget tøft!!
Jeg liker vinterdekkene så godt (solide mud terrain dekk) at planen er å kjøpe sommerdekk av samme type. Jeg synes de dekkene "fyller" hjulbuene mer enn vanlige dekk. Men problemet er at det nesten ikke finnes 14-tommers offroad-dekk lenger og at de heller ikke ser så "aggressive" ut som gamle offroad-dekk gjør. Utvalget er bedre for 15-tommer, men jeg vet ikke hvilke konsekvenser det får. Nok et område jeg vet alt for lite om... Det finnes 15" felger som ser ut eksakt som de har 14" den har. Men jeg tror vel kanskje at du må bredde dem litt for å få på større dekk. Tror det hadde sett helt konge ut!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #80 på: mars 12, 2008, 23:34:01 pm » |
|
Har aldri hørt om Kumho-dekk før eller om det selges i Norge, men her begynner vi å nærme oss riktige dekk http://www.discountedwheelwarehouse.com/Store_Detail.cfm?ID=154501&InfoID=4278&ShowLarge=TrueKlarer ikke å finne kalkulator som regner ut inches til metric på dekkstørrelsen, men jeg har sett en Bay med BFG-dekk i samme 27.8.50R14-størrelse så da er det kanskje håp om at de passer.
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
Bjørnar
|
|
« Svar #81 på: mars 13, 2008, 00:52:07 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jon T
Supermedlem
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #82 på: mars 13, 2008, 01:07:09 am » |
|
kumho selges i norge..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #83 på: mars 17, 2008, 23:02:05 pm » |
|
Takk for kalkulatoren Bjørnar. Kult å kunne se hvordan dekkdimensjonene endrer seg.
Knurren, du har rett, men dekktypen jeg er ute etter selges ikke i Norge. Jeg har snakket med importøren og det viser seg at Kumho-dekket jeg vil ha trolig kun er produsert for det amerikanske markedet og ikke er E-godkjent i Europa. Han advarte sterkt mot å kjøre et mud terrain-dekk kun på asfalt fordi den da vil slites ujevnt og det raskt vil bli "trapper" i dekket.
Jeg får gå litt i tenkeboksen igjen, men jeg må bestemme meg fort for jeg kan ikke akkurat kjøre rundt med piggdekk særlig lenger. Jeg lurer på om eneste vei å gå er å satse på all terrain-dekk i 15-tommer hvis jeg finner noen innenfor toleransegrensene. Får man 15-tommers standardfelger i samme 5-boltsmønster som standard 14-tommers, forresten? Noen som vet?
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
OTO
Supermedlem
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
|
« Svar #84 på: mars 18, 2008, 10:25:08 am » |
|
kumho selges i norge..
Lurer på om det er på superdekk kjeden
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #85 på: mars 18, 2008, 10:32:40 am » |
|
kumho selges i norge..
Lurer på om det er på superdekk kjeden Johs Bjerke Rekvisita forhandler Kumho, Auto Grip importerer ihvertfall, men er kanskje fler også.
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
Martin
Supermedlem
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
|
« Svar #86 på: mars 18, 2008, 11:50:53 am » |
|
den sjappa ligger i larvik den Espen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #87 på: mars 18, 2008, 12:22:17 pm » |
|
Jeg tror Kuhmo uansett er uaktuelt. Er ikke så fristende å kjøpe dekk som importøren selv fraråder...
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #88 på: mars 22, 2008, 14:51:06 pm » |
|
Now you see it. Now you dont.
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
HaraldL
Seniormedlem
Innlegg: 250
Bosted:
|
|
« Svar #89 på: mars 22, 2008, 15:06:07 pm » |
|
Brukt photoshop nå?
|
|
|
Loggført
|
x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs' x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
|
|
|
|