mai 02, 2024, 01:30:56 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 219 220 [221] 222 223 ... 225
6601  Forum / Type 1 1968-1979 / Sv: Formula Vee stripesett? på: desember 24, 2008, 00:07:36 am
For $44 inkludert frakt, er det lite sannsynlig at jeg hadde fått dem tilskåret i folie bedre/billigere her til lands...
(Regner med toll og mva kommer utenom)

Er det noen som kjenner noen som fikser det uten at jeg trenger å legge mye arbeid ned i det, kjøper jeg heller her hjemme?
Men det må bli bra, raskt og til rett pris...
6602  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt påbegynt i dag kl. 06:10 ferdig i dag kl. 13:00 Høyttalerkasse T1 på: desember 23, 2008, 23:51:21 pm
Hei hei.. Jeg tåler mye konstruktiv kritikk Blunker
Tegningen til alask er nærmest det jeg skal gjøre for å få lyden bedre.

Artig å se at vi har kommet på NM nivå.. Mitt nivå er kr. 1500.- ingen kompetanse på lyd, og 5 timers kosejobb.

Allikevel har det kommet frem nok synspunkter til at jeg har fått en plausibel grunn til å endre en del ting. Gleder meg til å høre forskjell.

Jeg vet ikke hva slags dass dere andre har Hæ, men lyden i bilen min høres bedre ut en i min dass. Tvilende

Utgangspunktet var at med åpne filter og sportseksos, var det vanskelig å høre originalradioen Rekker tunge

Ipod funker helt bra. Kjørte opp 90% volum på ipod, og da passet det greit med ca. 90% gain på begge forsterkerne. Lagde en egen splittkabel så jeg har 4xphono i ene enden og 3,5mm jack i andre enden. Nå har jeg bestilt svart ipod og sugekoppholder. Ble feil med hvit...

Og ja, har bestilt frontsett, men ønsker ikke å lage hull i dørene eller sparkeplata. Lager to kasser til 5" mellomtone og setter på bambushylla, og to diskanter i hjørne på frontruta. Kobler disse gjennom delefilter til den forsterkeren som er "xover high".
6603  Forum / Type 1 1968-1979 / Sv: Formula Vee stripesett? på: desember 23, 2008, 17:49:02 pm
Fant dem på samba nå.

Må bare ordne litt opp i paypalen. (Lenge siden har vært i bruk)
6604  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt påbegynt i dag kl. 06:10 ferdig i dag kl. 13:00 Høyttalerkasse T1 på: desember 23, 2008, 15:23:54 pm
Jeg kjøper argumentene til KUK(!) Ser at det burde vært plater ihvertfall opp langs fronten av subben, så kassen blir tett bak elementet.
Deretter lage små kasser bak 6x9. Tror ikke de trenger store kasser, de skal ikke flytte luft. Da får jeg en held del volum igjen til subben.
Gleden er stor ved å tenke på at det er forbedringspotensiale:-)

Tar opp igjen kassen i romjula. Nå må jeg legge pinnekjøttet i vann. Takk for alle innspill!

Og jeg tar mål av alle delene når jeg først er i gang. Så er det lettere for dere andre om der føler dere fristet til å gjøre det samme.
6605  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt påbegynt i dag kl. 06:10 ferdig i dag kl. 13:00 Høyttalerkasse T1 på: desember 23, 2008, 15:17:47 pm
Har egentlig ingen peiling på stereobygging, men synes i allefall at dette ser ut som en grei løsning både praktisk og utseendemessig. Håper det kommer noen flere meninger om denne og løsning på hvordan bassen bør monteres/bygges inn. Mon tro om det ikke blir en slik en på meg etterhvert og =)
Og så er det enkelt å montere alle elementene under plata og legge på tynt originalstoff så alt blir usynlig...
6606  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt påbegynt i dag kl. 06:10 ferdig i dag kl. 13:00 Høyttalerkasse T1 på: desember 23, 2008, 15:15:22 pm
burde det ikke være en form for bass reflex  i denne`?

Hullet i midten trodde jeg fungerte som en slags bassreflex, men jeg er klar over at det finnes tabeller, utregninger, og konstruksjoner som sikkert vil vise at det jeg har gjort er "feil".

Men det tar jeg ikke så høytidelig, da mine mål er nådd.

greit nok det , men slik jeg forstår den konstruksjonen så vil nesten ikke den 12" inne i kassa gi noe extra bass , den er der nesten bare for "Pynt", da den i praksis  ikke har noen kasse.
mestepartenav av det du opplever av bass må komme fra 6x9"

Hvis bassen kommer fra 6x9, så må det være for at de er slaver for 12". De er faset likt, (+/-) og subben går under 200HZ, 6x9 går over. Og selv om jeg ikke har greie på lyd, kjenner jeg at det kommer trykk ut i fra luftehullet.

Men er rådet å sette opp skillevegger slik at det er "tett" bak høytallerne? Gjerne ikke lett å se det, men det er faktisk en del volum i kassen, så det er rom for mods. Øyerulling
6607  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt påbegynt i dag kl. 06:10 ferdig i dag kl. 13:00 Høyttalerkasse T1 på: desember 23, 2008, 14:58:56 pm
Intresangt!

Målet på kassa er lik målet på ei hattehylle som passer perfekt minus 10mm??

Må laga meg ei sånn eg og Glad

Ikke la det lure av hjulbrønnen! Kassa må være ca. 900mm lang for å komme i mellom hjulbrønnen bak.

Og så bør du lage kassen smalere enn topphylla, og la topp-plata stikke ut rundt 10mm bak mot brannveggen.
Dette fordi den veggen går ikke 90 grader, men er litt skrå.

Men topp plata, er 10mm mindre en hylla ja. (Test selfølgelig hylla i bilen før du limer den fast på kassen  Gliser
6608  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt påbegynt i dag kl. 06:10 ferdig i dag kl. 13:00 Høyttalerkasse T1 på: desember 23, 2008, 14:55:18 pm
burde det ikke være en form for bass reflex  i denne`?

Hullet i midten trodde jeg fungerte som en slags bassreflex, men jeg er klar over at det finnes tabeller, utregninger, og konstruksjoner som sikkert vil vise at det jeg har gjort er "feil".

Men det tar jeg ikke så høytidelig, da mine mål er nådd.
6609  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt påbegynt i dag kl. 06:10 ferdig i dag kl. 13:00 Høyttalerkasse T1 på: desember 23, 2008, 14:52:23 pm
Enkel konstruksjon. To like langsider, to kortsider som går i mellom, en bunn som går utenpå, og toppplata som beskrevet.
Luftehull i midten er for Subben. Innvending skråplate til sub må tilpasses etter at sidene er montert sammen.

6610  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt påbegynt i dag kl. 06:10 ferdig i dag kl. 13:00 Høyttalerkasse T1 på: desember 23, 2008, 14:45:51 pm
Skal se. Vent et par minutt,,
6611  Forum / Prosjektgarasjen / Prosjekt Høyttalerkasse T1 "Rev.1.1" Ombygget etter råd på forum... på: desember 23, 2008, 14:34:10 pm
Tenkte det kunne vært greit å ha litt go`lyd i bilen. Har lurt på hva jeg burde gjøre, har sett et par tråder her før, men hadde lyst å prøve noe "mitt eget".

Målet var å lage en kasse som tok opp mest mulig plass bak baksetene(Mest Volum) som lett kunne taes ut, var sikker, og som kunne skjules av original hylla som ligger ned bak baksetene.

Første utfordring kom når jeg skulle ha i en 12" sub, og så var det ikke plass mellom baksetet og brannveggen. Ikke gikk den på høyden heller.
Resultatet ble å feste den diagonalt i midten av kassen, Det var allikevel god klaring til et par 6x9" på hver side av den.

Jeg brukte 20mm MDF som topp plate, sider og bunn i 18mm OSB plater. Diagonal innfestning til sub lagde jeg av 18mm BBX finèr, da jeg måtte ha noe sterkt pga de tynne kantene som ble igjen etter hullet til subben.

For å ha mulighet til å bytte element uten å rive kassen, brukte jeg Nordsjø 6x10mm ES profil pakning i bunnen, og festet bunnen med 30 stk ESSVE 4,2x55mm skruer.  Brukte moment innstilling på drillen for å få jevnt trykk mot pakningen. (komprimert fra 6 til 1mm)

For å skjære til toppplata så den skulle passe, la jeg ned baksete, la et pappstykke under den originale "hattehylla" og tegnet rundt denne. Siden den er i papp og tekstil, og plata skal være 20mm MDF, la jeg inn 10mm klaring rundt hele så det ikke skulle bli vanskelig å vippe opp seteryggen etterpå.

Jeg brukte to forsterkere, en brokobla til subben, xover på ca. 200HZ og under, den andre kobles til 6X9 og med high filter instilling på ca 200HZ og over.

Da bilen har originalt Sapphire XTV radio, valgte jeg å ikke montere stereo. (Bruker hanskerommet til andre ting) Så jeg koplet en Ipod Nano 8GB direkte til begge forsterkerne. Har også montert en "vintagelook" bryter i midtkonsollen til power remote control for forsterkerne.

Alt i alt spiller det vanvittig bra, ble sykt billig, og jeg synes det ser greit nok ut. NB! Det tar meg 2 minutter å vippe ned seteryggen, ta frem originalhylla å legge denne over. Noe diskant forsvinner, men det er i hvertfall lett å få det til å se originalt ut.

Når jeg sier sykt billig, tror jeg hele prosjektet kom meg på under kr. 1.500.- Platerestene fikk jeg på jobb, og resten hadde vår alles kjære Finn(.no) rett i nabolaget..
6612  Forum / Problemløseren / Sv: Hvilke forgassere skal jeg gå for? på: desember 21, 2008, 00:48:23 am
Jeg har 1300S -73 selv, bruker 2xdoble weber 40mm. Skal søke hjelp til å justere dem, synes bilen går godt med std mexico topper og bedre eksos.
Det som er synd, er klaringen mellom motorrommet og gasserne. Vanskelig å komme til airmixen på sylinder 1 og 3, og umulig å komme til for å justere aks-pumpa.

Så for å gjøre dette skikkelig, tror jeg at jeg må ta av gasserne, ta ut motoren, sette på gasserne og justere maskinen skikkelig inn før jeg monterer igjen. (Kan ikke se det er plass til å ta motoren "hel" inn og ut)
6613  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Forseter m/høy rygg til 1303 Cab selges på: desember 20, 2008, 18:05:56 pm
Mener at de skal passe på den ja, er vel samme seteinnfestning som 1303 i 1300S... Glad
Klarer du å få dem til Rogaland?
6614  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Forseter m/høy rygg til 1303 Cab selges på: desember 19, 2008, 12:13:28 pm
Passer disse rett inn i min 1300S -73?
6615  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Er det noe jeg kan lage, som dere trenger? på: desember 18, 2008, 21:26:02 pm
Trur _egentlig_ det BeeBee meinar er at desse kostar deg squat å få tak i fra Junaiten i forhold til å produsere _eitt_ sett hos Formula Vee..

Men hey, eg har tatt feil før.

Veit ikkje om det er foreslått her, men ei serieprodusert vogge/grillstativ til VW's hadde vore go'knall!

Spacerne er nok like gjerne greit å bestille fra "junaiten".
Jeg kunne lagd dem like billig og bra, men minimumsinnkjøpet av material i den dimensjonen, gjør at jeg ligger igjen med et par tusen i material jeg ikke får brukt om jeg ikke lager flere:-)... Og det bildet... viser ikke det fem hull til fem hull eller er det jeg som ser feil?

Grillstativet - bør vel festes i støtfangerfestet?  Og om de festes der, er det nødvendig å kople fremre og bakre del sammen? Ser for meg å la det stikke ut ei "bremseskive" i bakkant av akslingen som kan låses med f.eks. ei griptang.. Og stativet bør selvfølgelig være høydejusterbart?
6616  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: Norsk VW dokumentar på DVD - BESTILLING & BETALING på: desember 17, 2008, 12:17:48 pm
PM sendt
6617  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Er det noe jeg kan lage, som dere trenger? på: desember 17, 2008, 07:51:38 am
hei eg trenger spacere fra 4x130 til 5x120. 3 cmtykk. noe du kan lage .trenger 4 stk:) i alu .. ca på noe slikt.?
Jeg må vite hvordan de ser ut, og hvilke krav som stilles til dem. Skrur du spacerne fast til skiva, og felgen fast i spaceren?
I såfall, er holdfastheten i 30mm aluminium godt nok til å feste hjula i?
6618  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Er det noe jeg kan lage, som dere trenger? på: desember 16, 2008, 10:20:27 am
Ikke for å virke negativ, men mener du å holde driften oppe i firmaet ved å lage vw deler?
Driver selv i samme yrket, og jeg kjøper heller delene ferdig enn å lage de selv.
 Enkelte ting går greit til eget bruk, men trur markedet er slik at du ikke sitter igjen med noe annet enn utgifter.
 

Nope.. Men alt er med å bidra.. Maskinene og folkene står her, så jeg kan like gjerne bruke dem til noe.. (De som er igjen)
Får jeg dekket material og lønn er ikke det så verst..

Ellers takk for tips. Har kontaktet dem du foreslo.
6619  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Vinteren kommer før du aner: bensinvarmere og varmepotter på: desember 16, 2008, 10:17:46 am
Hei.

Kan du svare på om den er komplett? Har ikke vært montert varmer i min 1300s -73 før, så jeg trenger gjerne mange tilleggsdeler?

Og hva må vi opp i pris før du kan selge?

Byr gjerne mer om jeg vet hva jeg byr på:-)
6620  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Topper til lett trimmet 1600motor. på: desember 15, 2008, 18:31:29 pm
Helt enig. Prisen er ikke for høy, men jeg tar meg heller ikke råd til disse enda.. Du kan jo vurdere å bruke dem du har, gjerne andre løftere, porte dem og høvle av litt for høyere komp? Tror det er det jeg kommer til å gjøre.
6621  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Er det noe jeg kan lage, som dere trenger? på: desember 15, 2008, 18:22:07 pm
Hva med noe så enkelt som messingforinger til standardgasserene for å bytte ut de plastforingene som hele tiden blir slitt og som resulterer i at gasseren trekker falskluft ved gass-spjelakselen. Kan gi folk muligheten til å holde den gamle, originale Solexen i stand i mange år. Bestillte et par av en på eBay som hadde maskinert opp noen sett. Fungerer glimrende. Tror dette kan gå hjem hos mange som kjører originalt og som ikke vil gi 150$ eller 2000 kr. for en uoriginal ny gasser...
Da ville jeg helst hatt en styrt dreiebenk. Har bare en manuell. Blunker
6622  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Steve Tims Topper på: desember 15, 2008, 12:09:19 pm
Jeg  har standard mexico topper til min 1600. Har 2xweber 40 og god eksos, passer da dine topper rett på? Har standard kam
6623  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Er det noe jeg kan lage, som dere trenger? på: desember 15, 2008, 11:21:38 am
Med tanke på alle våre kjære bobler, type3, type 4, splitt- og baybusser som sliter med rust så er det klart at om noen kan reprodusere KVALITETS-deler til rustsveising for en gunstig pris så finnes det et marked for dette. Hvor lukrativt det er aner jeg ikke, det er flere og flere som produserer i småskala på dette nå.
Felles for alle er at de bruker skikkelig kvalitet i stålet nå - og klarer å få på plass riktige lengder og kurver.
Også felles er at ingen av dem kan kreve copyright på delene siden det vel teknisk sett er deler som er utgått fra VW-delesortimentet, og om i såfall noen har rettigheter der, så er det VW sine..?
Gerson (Klassicfab) har en idé om å levere "standardpakker" til splittbusser med alle de nødvendige delene for "standard" oppsveising av splittbusser - nedre frontblekk indre og ytre, doglegs, utriggere, tophats, kanaler, osv.
Samlet kommer nok en sånn pakke ferdig levert på nærmere 10K enn 6-7, gjetter jeg. Noe tilsvarende kunne også vært interessant for Type 1. Type 3 og 4 er langt sjeldnere, men de ruster jo definitivt disse også. Forskjermer til 411 og 412 er jo umulig å få tak i annet enn glassfiber, og har vært det i alle fall i tyve år.
Om platetilpasning er et mulig område så kan jo dette sjekkes ut?

Bobler:
http://www.hookyspanelshop.com/
http://www.wolfparts.com/
http://www.autocrafteng.co.uk/
Splittbusser:
http://www.klassicfab.com/
http://www.autocrafteng.co.uk/
Bay-busser:
Her finnes mye brasil-deler og veng/klokkerholm som passer greit, litt/delvis og/eller må tilpasses. Mye lurvete stålkvalitet etter det jeg har sett, men noe bra også...
Jeg har desverre ingen presser til karrosserideler.
6624  Min klubb / Screwdrivers / Sv: Gratulerer JHU! på: desember 13, 2008, 08:12:36 am
Gratulerer!
IDA var det første jeg og tenkte på... Jeg stemmer på det.
6625  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Er det noe jeg kan lage, som dere trenger? på: desember 13, 2008, 08:08:37 am
Finnes jo veldig gode markedsføringskanaler som
www.cal-look.no og
www.cal-look.com og
www.thesamba.com
www.shoptalkforums.com
www.germanlook.com
osv, alt etter hva man produserer
I tillegg til klubbene, SCC og de maaange treffene rundt om
Lager du noe som kan brukes på Splitt-busser (bærearmer, dropspindler, etc.) som er konkurransedyktige så er f.eks. forumet på www.ssvc.org.uk genialt.
En ide er å kjøre et sammarbeid med en testbruker som omtaler dette i en diskusjonstråd - er det nyttig og brukendes er det potensial til å nå mange.

Det var noe slikt jeg tenkte på ja. Når jeg tidlig nevnte premiering for idèr som ble realisert, så jeg for meg at de mottok diverse deler for test og synspunkter, og beholdt dem etterpå. Og selvfølgelig drive kontinuerlig forbedringsarbeid til delene "er blitt det beste det kan bli"
Veldig bra linker. Det blir trinnet etter at jeg har funnet noe å begynne å produsere. Kunne sikkert fått masse idèr der og, men jeg har fått så mange gode idèr gjennom dette forum at jeg vil prøve ut noen av dem først.

6626  Forum / Problemløseren / Sv: Kompressor på: desember 13, 2008, 08:02:37 am
16A x230V = 3680 watt
men man skal ikke belaste sikringen fullt ut
i praksis da ca 3000watt ved 16A


hadde du hatt 3 fas 16A så ganger man med tilegg 1,73
3680w x 1,73= 6366 Watt


Ja, men da kan du også bruke stjerne/trekantvender så du hadde sluppet den høye startstrømmen...
6627  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Vinteren kommer før du aner: bensinvarmere og varmepotter på: desember 11, 2008, 15:16:15 pm
Byr 1000 for 12v varmer om den er komplett og virker
6628  Forum / Problemløseren / Sv: Kompressor på: desember 11, 2008, 15:12:27 pm
Lurer på en ting som kanskje de mer elektrokyndige kan svare på.

Jeg har den største Biltema kompressoren, og den er jo tre-fas. Er det mulig å gjøre noe for å få den til å fungere på 1-fas?
Tror det går å laske den om. Sikkert andre her som har mer greie på det. Er det 400V eller 220V?
6629  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Er det noe jeg kan lage, som dere trenger? på: desember 11, 2008, 15:00:14 pm
Nå er det en lang ønskeliste over store og små ting folk gjerne vil ha produsert i Norge og mye av det kan du åpenbart produsere. Men kan du si litt om hvor store serier du ser for deg at det produseres for at det skal bli økonomi i det for deg? Det er vel kanskje umulig fordi det er avhengig av hva som skal lages, men kan du gi oss en pekepinn?

Jeg antar at volum er nøkkelen for å få gode priser og Norge er jo et veldig lite marked, og det er nok grunnen til at mye av det vi nevner i denne tråden ikke produseres her - rett og slett fordi det i mange tilfeller er billigere å produsere i lavkostland, selv om det må importeres til USA eller UK og så kjøpes/sendes til Norge.

Er serier på f.eks. 10-20-30 stykk nok? Og er du villig til å produsere en stor serie og selge fra lager? Eller ser du for deg at du stort sett tar opp bestillinger og lager det som er bestilt? Kan det være en idé å ta kontakt med f.eks. Unneberg eller Vdub2you og høre hva de opplever det er mest etterspørsel etter og som blir urimelig dyrt å importere?

Jeg har et par nye forslag til ting du kunne produsert, endog et som du kunne solgt internasjonalt, men det kunne vært greit å vite litt mer om antall enheter du ser for deg og hvilken type produkter osv. Må legge til at hvis denne tråden ender opp med at det blir litt VWdel-produksjon i Norge, så er det rått Glad



Jeg må kalkulere antall timer for omstilling/jigger/programmering ganger en timesats, fordelt på antall produkter. I tillegg kommer materialer, produksjonslønn, faste kostnader og fortjeneste.
Det vil si at om jeg skal lage ett blindlokk for bensinpumpe, og bruker kr. 1000.- i omstilling, 40.- i arbeid og 10.- i material, koster det ene lokket kr. 1050,- i variabel tilvirkningskost.
Lager jeg 10 stk, vil det koste kr. 150.- og om jeg lager 100stk, vil det koste kr. 60.-
Jeg er ikke så redd for å starte opp små serier med prøveprodukter for å se om det selger, men lager ikke 10 forstillinger med kr. 100.000.- i prosjektering/omstilling, og 10.000.- i produksjonskost uten nærmere undersøkelser.
Det som jeg er litt skeptisk til, er eksterne krav fra veimyndigheter, åndsverksloven og patenter. Ser for meg at jeg må selge "Må ikke brukes på offentlig vei" eller "kun for racing" på en del produkter.  Men jeg har vært saksøkt før, i forbindelse med design på ei hjemmeside, som jeg gikk klar fordi designet var endret såpass at det gikk som "et nytt, eget åndsverk"  Blunker
6630  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Er det noe jeg kan lage, som dere trenger? på: desember 10, 2008, 18:54:35 pm
Noe som er veldig enkelt og som jeg ikke tror man får kjøpt er MASKINERTE skiver til svinghjulsbolten. Det man får over disk er bare ei klipt plate... fullt anlegg er alfa og omega så at skiven er helt flat og spres klem kraften over hele det tilgjengelige området er et mål.
Jeg har fått laget en slik, mener den er ca 3-4 mm tykk...
Med en slik skive kan man bruke org bolt, som faktisk har litt strekk.
Ja, platene vi kjøper inn er sikkert flate nok, men jeg tror jeg forstår hva du mener, at omkretsen er maskinert ut i stedet for å stanse den ut.
Klart, det er veldig enkelt. Hvilket mål burde den ha? Ha hva tror du folk ville ha betalt?
Sider: 1 ... 219 220 [221] 222 223 ... 225
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!