mai 02, 2024, 00:36:48 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp! Skal kjøre langt og vet ikke hvordan varmeapparatet skal brukes(Sak LØST)  (Lest 2421 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: november 30, 2008, 16:21:23 pm »

Hei.

Kjøpte en -73 T1 i dag i Oslo, skal kjøre 550km i morgen tidlig. Ser det er to spaker mellom setene, og to "knotter" på dashen som jeg tror har med varmeapparatet å gjøre.

Hvordan stiller jeg dette inn for å først å fremst bli kvitt duggen? Tvilende
« Siste redigering: november 30, 2008, 19:10:29 pm av webkongen » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

uerfaren
Juniormedlem
**
Innlegg: 85
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 30, 2008, 16:29:09 pm »

kvitt og kvitt duggen, litt vanskelig å bli kvitt ALL duggen, men det beste som jeg har erfart er at du venter med å dra opp spakene til du har fått motoren ordentlig varm også har det lille trekantvinduet litt opp mens du kjører. Ellers finnes det noen antiduggkluter på f.eks biltema du også kan bruke som fungerer litt forebyggende imot duggen på rutene.
Loggført

VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 30, 2008, 18:45:18 pm »

Tar utgangspunkt i min 69 mod og regner med at det ikke er store forskjellen.
Knottne foran er for å justere om du skal ha friskluft eller ikke på frontruta di.
Spakene mellom setene: Den ene er for å åpne slik at det kommer varmluft foran (lags ved beina, hullet er rett ved dørkarmen) den andre er for å åpne for vamluft bak (hullet ligger under baksetet på hver side).

Dersom du er heldig så er varmeanlegget ganske tett og da kan du tom få litt varmluft opp på frontruta for å bli kvitt duggen. Da må du ha begge spakene nede slik at det ikke slipper ut noe vamluft hverken foran eller bak.
Du kan også ta en titt under bilen, bak. der sitter nemlig spjellene som blir justert av spakene. De justeres med en wire og dersom denne er røket får du ikke åpnet spjellene. da kan du stripse disse på vidt gap før du starter på turen din.

Jeg får ingen varme på frontruta mi og jeg kjører derfor med begge spakene oppe på maks hele tiden. da blir varmen fordelt mest mulig i bilen. Ellers så er det sant som det blir sagt her at du gjerne må starte med å ha vinduet litt åpent slik at lufta kan sirkulere, og igjen få duggfrie ruter.

Mitt tips er:
ta med deg isskrape (kan skrape innsiden av ruta)
ta med deg papir/håndkle for å tørke innsiden av ruta
ha vinduet litt på gløtt i begynnelsen og når det begynner å bli duggete
Pust med nesa og ikke rett fram med munnen i starten. da puster du dugg på ruta som på tørkes eller skrapes bort.
Ta på deg varmt tøy.

God tur
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: november 30, 2008, 19:08:37 pm »

Takk for hjelp folkens! Han jeg kjøpte den av gikk over deler av dette i går, så jeg tror det virker.
Jeg visste bare ikke hvordan jeg skulle betjene de forskjellige hendlene.
Haynes bok er nå bestilt Blunker
Og så lenge jeg er aleine i bilen, skal jeg klare å holde kjeft, puste med nesa...
Så jeg starter bilen med hendlene nede, kjører en stund til jeg forhåpentligvis har kontroll på duggen, så kan jeg åpne for å fordele varmen bedre. Ok.
(Nå har jeg juksa litt og satt bilen i oppvarma garasje så jeg får en "headstart" på event., dugg  i morgentidlig.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 30, 2008, 19:13:23 pm »

Høres bra ut. Lykke til på turen!
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #5 på: desember 01, 2008, 00:56:43 am »

Dersom du er heldig så er varmeanlegget ganske tett og da kan du tom få litt varmluft opp på frontruta for å bli kvitt duggen. Da må du ha begge spakene nede slik at det ikke slipper ut noe vamluft hverken foran eller bak.

Ble det helt riktig, da ...?

For å få maks varmluft på vindusrutene:

1. Høyre spake trekkes opp, dvs maks varme (den spaken regulerer spjeldene i varmeboksene)
2. Venstre spake skyves ned (da stenges ventilene under baksetet)
3. Hendelen for varmluftsdyser i gulvet foran skyves forover (stenges)

Dermed tettes systemet og all varmluften presses frem til frontruten med voldsom kraft.
 Blunker
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #6 på: desember 01, 2008, 11:09:32 am »

Dersom du er heldig så er varmeanlegget ganske tett og da kan du tom få litt varmluft opp på frontruta for å bli kvitt duggen. Da må du ha begge spakene nede slik at det ikke slipper ut noe vamluft hverken foran eller bak.

Ble det helt riktig, da ...?

For å få maks varmluft på vindusrutene:

1. Høyre spake trekkes opp, dvs maks varme (den spaken regulerer spjeldene i varmeboksene)
2. Venstre spake skyves ned (da stenges ventilene under baksetet)
3. Hendelen for varmluftsdyser i gulvet foran skyves forover (stenges)

Dermed tettes systemet og all varmluften presses frem til frontruten med voldsom kraft.
 Blunker

Det hørtes mer riktig ut, ja Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: desember 01, 2008, 18:27:35 pm »

Dersom du er heldig så er varmeanlegget ganske tett og da kan du tom få litt varmluft opp på frontruta for å bli kvitt duggen. Da må du ha begge spakene nede slik at det ikke slipper ut noe vamluft hverken foran eller bak.

Ble det helt riktig, da ...?

For å få maks varmluft på vindusrutene:

1. Høyre spake trekkes opp, dvs maks varme (den spaken regulerer spjeldene i varmeboksene)
2. Venstre spake skyves ned (da stenges ventilene under baksetet)
3. Hendelen for varmluftsdyser i gulvet foran skyves forover (stenges)

Dermed tettes systemet og all varmluften presses frem til frontruten med voldsom kraft.
 Blunker

Det hørtes mer riktig ut, ja Glad

Det høres fornuftig ut. Min måte fungerte i hvertfall ikke. Men jeg klarte å se ut, flise forbi en blitz boks i 110km(smilte pent) å gå tom for bensin i Gaukåstunnellen.

Men nå er vi hjemme Kult
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 01, 2008, 22:23:17 pm »

Last ned en originalbrosjyre her, smart å lære seg å bruke bilen riktig!
http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/72bug.php
Loggført
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 02, 2008, 00:34:12 am »

Gikk nok litt fort i svingene når jeg skrev dette ja. Dere får unnskylde meg. Mine varmepotter er stripsa opp på vinteren og uten strips på sommeren, så da får en ikke den nødvendige treningen i spaktrekking vettu Rekker tunge


Dersom du er heldig så er varmeanlegget ganske tett og da kan du tom få litt varmluft opp på frontruta for å bli kvitt duggen. Da må du ha begge spakene nede slik at det ikke slipper ut noe vamluft hverken foran eller bak.

Ble det helt riktig, da ...?

For å få maks varmluft på vindusrutene:

1. Høyre spake trekkes opp, dvs maks varme (den spaken regulerer spjeldene i varmeboksene)
2. Venstre spake skyves ned (da stenges ventilene under baksetet)
3. Hendelen for varmluftsdyser i gulvet foran skyves forover (stenges)

Dermed tettes systemet og all varmluften presses frem til frontruten med voldsom kraft.
 Blunker
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: desember 02, 2008, 16:07:58 pm »

Kjør forøvrig alltid med ene ventilasjonsruta på gløtt - kupeen er så tett at varmeapparatet faktisk sliter med å pumpe inn varmluft ellers.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: desember 02, 2008, 17:58:25 pm »

Kjør forøvrig alltid med ene ventilasjonsruta på gløtt - kupeen er så tett at varmeapparatet faktisk sliter med å pumpe inn varmluft ellers.
Er ikke det bare pre 70?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #12 på: desember 03, 2008, 10:38:59 am »

Nja - bilene med lufteriller bak bakrutene har bedre ventilasjon, men om den er bra nok, kan være en annen sak.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!