mai 02, 2024, 13:16:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ulemper med turbo?  (Lest 10616 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« på: desember 01, 2008, 08:18:12 am »

Hva er ulempene med å sette en turbo på en T1 eller T4-motor? Jeg ville tro det passet bra for eksempel på en bruksmotor i en relativt stor og tung buss, men det er sjelden jeg hører om folk som har det. Så er det ulemper med turbo jeg ikke vet om? Forkorter den motorens levetid/slitasje, eller er det andre gode grunner for å holde seg unna?
Loggført

1969 Militær-buss
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: desember 01, 2008, 08:59:04 am »

Norske fartsgrenser - men det er neppe turboen sin feil.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2 på: desember 01, 2008, 10:18:43 am »

En av ulempene med en turbo motor i en buss er at det ligger i menneskets natur at vi gjerne bruker noe av den kraften som blir gitt oss.
I en buss vil du alltid ligge å lade, dvs turbo'n vil alltid jobbe. Det gir mye varme i et allerede varmt motorrom.
Dette er hva Johannes på JPM fortalte meg når vi lurte på en turbo motor til SCC bussen.

Personlig tror jeg at dette kan fikses med intercoolere og scwhære oljekjølere med vifte... men jeg har aldri prøvd...
Det kan også hende at JPM har en helt annen standard for hva som er "ok" enn oss andre...
« Siste redigering: desember 01, 2008, 14:18:16 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 01, 2008, 10:59:34 am »

turboen vil  ikke lade hele tiden .
det er jo avhengig av hvordan motoren er konstruert anng exsoshus str, kamvalg , volum etc.
har du en liten motor lite exsoshus  , som trenger mye belastning for å dytte bussen forover , vil turboen slå inn, men igjen avhengig av oppsettet.
stor sterk motor som går lett og vil ikke spinne opp turboen før du gir mye gass.
hvor mye veier en buss....??
monterer du turboen utenfor motor rommet skal det ike bli noe spesiselt varmere inni der.
intercooler er alltid å foretrekke.
noe mer jobb med exsos og innusgsrør...men det får du igjen i bøtter og spann når det gjelder moment..som automatisk gir  deg mere hester.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: desember 01, 2008, 11:03:19 am »

Så en stor sprek motor på 2,5 til 3 liter er å foretrekke... og en turbo på toppen som kommer inn når du gir litt skikkelig gass.
Høres ut som i pose og sekk... og det er jo ikke feil
Loggført

Speed is no substitute for direction
Kormi
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 01, 2008, 11:13:34 am »

Nåja.. trenger vel ikke 2,5-3,0L motor for å ha litt trøkk. 2L T4 Turbo tror jeg er et meget godt utgangspunkt for en god buss-traver som har godt med power når du ønsker det. Men som KUK (!) sier, så kommer alt ann på oppsettet av turbo. Ikkeno problem å finne en turbo som begynner å lade fra 800 rpm på en 2L, men veldig lite hensiktsmessig.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: desember 01, 2008, 11:24:01 am »

Er det ikke slik at en turbo som begynner å lade på 2000, slutter på det dobbelte... dvs 4000?
Dette er barnelærdom for meg, så jeg er ikke overbevist om at det stemmer...

Da vil jo dette ha litt med giringen å gjøre, hvis bussen cruser på 4500 i hundre, og den ikke skal lade noe på det turtallet så må jo turbonens arbeidsområde enten ligge under eller over?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #7 på: desember 01, 2008, 11:32:36 am »

jeg har vurdert sterkt turbo i bussen min å der sitter det en 2 liter T4. men jeg kan jo ikke bygge Hæ rører til innsug å utblås er jo ikke noe prob. men jeg veit ikke hva slags gasser jeg skal bruke eller hvordan jeg skal sette denne. har lest om sugeoppset, men veit ikke så mye om hva jeg trenger.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 01, 2008, 12:51:51 pm »

Det finnes ingen ulemper med turbo... Men ting blir bare litt mer avansert. Flere betar, Mer å holde styr på. Og ennå dyrere når det raser :-)

Loggført

Kormi
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 01, 2008, 13:17:22 pm »

Er det ikke slik at en turbo som begynner å lade på 2000, slutter på det dobbelte... dvs 4000?
Dette er barnelærdom for meg, så jeg er ikke overbevist om at det stemmer...

Da vil jo dette ha litt med giringen å gjøre, hvis bussen cruser på 4500 i hundre, og den ikke skal lade noe på det turtallet så må jo turbonens arbeidsområde enten ligge under eller over?

Nja, ikke helt enig i den påstanden, men kan fungere som et ca. mål Blunker Dette med eksakt utregninger av riktig turbo-trim og arbeidområde er ganske avansert. Mange faktorer som spiller inn. Volum, turtall, kam +++

Turbo'n spinner som kjennt etter hvor mye eksos som kommer/eksostrykk. Ligger man på motorvei i 90 kmt så regner jeg ikke med at alle buss-eiere har flatt jærn!? Man har vel kanskje tråkka ned pedalen ca 30-40 %... om man går utifra at dette er en 2L i god stand. Da har motoren liten motstand og genererer heller ikke store eksostrykket. Møter du motbakke og klemmer inn pedalen genereres det mer eksostrykk og turbo'n lader...

Enig med Jee.. ingen ulemper  Osteaktig
« Siste redigering: desember 01, 2008, 13:29:33 pm av Kormi » Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 01, 2008, 20:04:55 pm »

Hvis dette er i en buss med brukbar plass baki´, så hadde jeg gått for en annen løsning som funker mye bedre.... KOMPRESSOR! 
Jeg har hatt biler med både turbo og kompressor, og jeg er IKKE i tvil om hva som fungerer best.... En kompressor begynner å lade fra tomgang og slutter ikke før motoren ikke gidder mer. Saken her er jo å finne en bra kompressor. Har selv en sprengt kompressor liggende på hylla, men det var pga. dårlig overhaling og jeg fikk en ny i erstatning...
 
Skal se om jeg ikke klarer å finne igjen kurvene fra bremsinga på denne motoren (Corrado G60), men noen tall her er :

208 drivhjul hk ved 6500 o/min. 225 nm allerede ved 2000 o/min maks moment ved 4100 o/min og da 332 nm. Dette på en 4 syl, 1784 ccm med kun 8 ventiler....  Denne dro som et tog!
Er du flink til å skifte olje og har et bra luftfilter, er kompressor minst like holdbart som turbo. De historiene du har hørt om G-ladere som har gått dukken, skyldes hovedsaklig mislighold av en eller annen sort..

For ikke å snakke om mye mindre behov for kjøling, du kan bruke eksosanlegg som du har og er heller ikke SÅ avhengig av intercooler som med turbo.
« Siste redigering: desember 01, 2008, 20:08:17 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #11 på: desember 01, 2008, 20:24:28 pm »

Hvordan er prisene på en kompressor i forhold til turbo? Overhalte G60 kompressore må vel være en grei sak å oppdrive?


hmmm, 2,7 liter T4 motor med G60 lader og CB sprut hadde sikkert vært saker Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #12 på: desember 01, 2008, 21:26:57 pm »

Matt "Turbo" Keene i Volksworld har vel bygget en god del turbomotorer for buss og anbefaler dette spesielt til busser. Kanskje mer uvanlig her hjemme men i england er det etterhvert blitt nokså vanlig. Et godt profilert eksempel er bussen til Nigel Isted fra "Camper van crisis" som fikk turbo - sjekk ut den og du får gjerne noen ideer. Han var gjennom noen turboer før han fant en som faktisk fungerte, mye flett nye (men kasserte) turboer å få på eBay.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: desember 01, 2008, 22:16:41 pm »

Jærva: Nå har ikke jeg sjekket prisnivået på verken turboer eller kompressorer, men jeg har fått inntrykket av at kompressorer er mye dyrere..?
« Siste redigering: desember 01, 2008, 23:02:00 pm av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: desember 01, 2008, 22:19:14 pm »

Hvis dette er i en buss med brukbar plass baki´, så hadde jeg gått for en annen løsning som funker mye bedre.... KOMPRESSOR! 
Jeg har hatt biler med både turbo og kompressor, og jeg er IKKE i tvil om hva som fungerer best.... En kompressor begynner å lade fra tomgang og slutter ikke før motoren ikke gidder mer. Saken her er jo å finne en bra kompressor. Har selv en sprengt kompressor liggende på hylla, men det var pga. dårlig overhaling og jeg fikk en ny i erstatning...
 
Skal se om jeg ikke klarer å finne igjen kurvene fra bremsinga på denne motoren (Corrado G60), men noen tall her er :

208 drivhjul hk ved 6500 o/min. 225 nm allerede ved 2000 o/min maks moment ved 4100 o/min og da 332 nm. Dette på en 4 syl, 1784 ccm med kun 8 ventiler....  Denne dro som et tog!
Er du flink til å skifte olje og har et bra luftfilter, er kompressor minst like holdbart som turbo. De historiene du har hørt om G-ladere som har gått dukken, skyldes hovedsaklig mislighold av en eller annen sort..

For ikke å snakke om mye mindre behov for kjøling, du kan bruke eksosanlegg som du har og er heller ikke SÅ avhengig av intercooler som med turbo.
Hva gjør du med wastegate på disse? Og fester du kompressor på dynamofoten? Og lager dobbelt reimhjul? Holder det med èn gasser? Brukbart på god 1600?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #15 på: desember 01, 2008, 22:46:03 pm »

Flere som tenker tanker om dette, bruke en Dick Landy, kanskje:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=24190
http://www.openroad.ca/volkswebbin/viewtopic.php?id=82321
http://www.volksrods.com/forum/archive/index.php/t-6258.html
Generelt kan en vel si at reimdriften gir litt mer effekttap enn turbo?

"A Dick Landy supercharger and a 650cfm Holley four barrel carb. I'm using these on a Type 1 2387cc engine for a road going 1303."
Dave Forder sin motor
http://www.johnmaherracing.co.uk/intheworks_oct98june99.htm
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: desember 01, 2008, 23:13:29 pm »

Så en stor sprek motor på 2,5 til 3 liter er å foretrekke... og en turbo på toppen som kommer inn når du gir litt skikkelig gass.
Høres ut som i pose og sekk... og det er jo ikke feil

Når det gjelder motorstr er jo alt relativt 2,o L er relatvit stort. fordi det er relativt.
Jeg må ta  et par exsempler som jeg har hatt i praksis
2,1L wbx med org kam. T3 turbo fra SAAB 9000. fullt ladetrykk ved 2800. Dro til ca 6300. da var det turtallstopp.
er vel greit arbeidsområde
da er det 0,85 ladetrykk som er vel medium trykk  for gatebiler mye.

Som også kormi sier er det kun når man belaster motoren , dvs nok eksosflow til å spinne opp turboen.
Men hva er galt med att turboen går ofte?? Nesten alle moderne dieselbiler går jo med turbotrykk nesten konstant.
nå er jo diesel mindre påvirket av innsugsluft enn benzin..men
Hva er bekjymringene?? levetid på turbo? 150.000km for en god turbo er jo vanlig
eller innsugstemp?? tempen på innsugslufta øker jo kun betraktlig under ladtrykk og høyere ladetrykk gir høyere innsugstemp.
Klarer man seg med 0.4-0.5 bar i ladetykk har man kjapt 40-50% moment/effektøkning.
i en litt frisert 2.0L type 4 med ca 100hk i utgangspunktet (med innsprut, 1800 topper og litte bitt høyere komp. 8.5-9.0 , .98 oktan
) er det fullt
mulig, har man 140-150hk....og ett bredt effektregister2500-2800- 5500-6000rpm samtidig somman holder innsugstemp nede.
på turbo motoren i varianten har jeg logget litt insugstemp. På SCC etter børnings, 1,25-1,3bar i ladtrykk og bånn gass ned hele stripa , er det oppi ca 55 grader.
Det er vel ikke så værst sammenlignet med støvsuger gassermotorer som suger innsugsluft rett fra motorommet
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #17 på: desember 02, 2008, 18:21:44 pm »

Jeg kommer også til å gå for turbo etterhvert,men har for lite greie på det enda.Må sette meg mer inn i sakene,men det er jo utvilsomt at det funker bra på en 2 liter.Så noen tall på Thesamba en gang,std motor 0,6 ladetrykk,112hk på hjula,med en Holly gasser med 1 mengde skrue,det vil jeg ha Gliser
Loggført

Alt MÅ ned!!
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #18 på: desember 02, 2008, 19:22:16 pm »

Største ulempen må vel være at du lurer motoren til å tru at den er helt værst....
Blir litt som å stupe i badekaret, i den trua at det er ett basseng.. Blunker Osteaktig Øyerulling
« Siste redigering: desember 02, 2008, 19:51:14 pm av H-MEK » Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #19 på: desember 02, 2008, 19:48:05 pm »

Sto vel noe om sjåføren her oppe... Osteaktig er vel helst der problemene ligger!
Loggført
V-111
Medlem
***
Innlegg: 123
Bosted: Grong



Vis profil
« Svar #20 på: desember 02, 2008, 23:01:17 pm »

En kompressor begynner å lade fra tomgang og slutter ikke før motoren ikke gidder mer.

For ikke å snakke om mye mindre behov for kjøling, du kan bruke eksosanlegg som du har og er heller ikke SÅ avhengig av intercooler som med turbo.

En kompressor lader vel heller ikke maks i hele registret. er vel varierende grad av effektivitet her også.

Bortsett fra det åpenbare med større overflate på varmeavgivende flater i forhold til kompressor, vil man ha samme varmeutvikling som med turbomotorer
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #21 på: desember 02, 2008, 23:24:27 pm »

En kompressor begynner å lade fra tomgang og slutter ikke før motoren ikke gidder mer.

For ikke å snakke om mye mindre behov for kjøling, du kan bruke eksosanlegg som du har og er heller ikke SÅ avhengig av intercooler som med turbo.

En kompressor lader vel heller ikke maks i hele registret. er vel varierende grad av effektivitet her også.

Bortsett fra det åpenbare med større overflate på varmeavgivende flater i forhold til kompressor, vil man ha samme varmeutvikling som med turbomotorer

En kompressor lader progressivt med turtall, dvs. jo høyere turtall, jo høyere ladetrykk. Den G60´en jeg hadde lada ca. 0,5 bar ved 2000 o/min og ca. 1,2 bar ved 7000 o/min. En kompressor blir ikke varmere enn at du kan ta på den etter kjøring, prøv det på en turbo  Osteaktig
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: desember 02, 2008, 23:35:05 pm »

cluet er att luften blir oppvarmet når den komprimeres.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #23 på: desember 03, 2008, 17:31:34 pm »

cluet er att luften blir oppvarmet når den komprimeres.

Med all type trykkmating så vil lufta bli varmere pga. komprimering, men alikevel mindre på en kompressor enn på turbo. Med kompressor så er det en bypass-ventil på samme måte som wastegate , sånn at motoren vil kun få overlading ved behov, akkurat som på turbomotor.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: desember 03, 2008, 17:47:23 pm »

smart
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #25 på: desember 03, 2008, 21:43:10 pm »

Satte i 1985 ett "bolt on" turbosett fra IHI til min opel rekord -77 2,0 med komp 9:1. (Monterte det mens dama mi satt i bilen å venta en søndag..)
Desverre "bolta jeg det off" en 2,0 med komp 7:1. Gikk som et uvær med lastebil eksos jeg fant i kontaineren ved siden av, stempelet ble satt fri 3mnd senere..
Har funnet ut at det kan være en god plass å begynne å senke komp om du skal overlade. (Om ikke maskinen er kjent for å være spesielt solid)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #26 på: desember 03, 2008, 23:09:52 pm »

Staisk kompresjon er bare ett tall som egentelig har noe relevans, før man setter det i sammenheng med bl.a kamvalg, tennings styring , oktanvalg ,ladtrykk etc.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #27 på: desember 03, 2008, 23:27:09 pm »

Jeg har ikke kompetanse på dette. Vet bare at motoren yter mer med tvangsmating. Og " i like". Kult
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #28 på: desember 03, 2008, 23:30:08 pm »

me2!!   Rekker tunge

Turbo er sterkt vanedannende
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #29 på: desember 04, 2008, 07:21:09 am »

Jeg lurer litt på, hvis man skal ha "sugeturbo" med forgasser, er det da noen begrensning på avstand forgasser <->turbo<->innsug? Eller for å spørre på en annen måte, kan man ha turboen liggende utenfor motorrommet hvis man skal bruke forgasser?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!