mai 02, 2024, 01:52:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Gjenging i blokk  (Lest 3062 ganger)
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« på: desember 01, 2008, 16:45:01 pm »

har fått detti hælvetes probleme med at je itte får stramma til skikkelig på oljesump lokket og ender med og dra over gjengene til de boltene som alt sitter der Flau så lurer egentlig på om det er noen her inne som har hatt det samme problemet og fått fiksa det ??
om det er noen her så skrik ut Glad

Bilde av Oljesump lokket
    oo
    oo
 oooooo
    oo
     o


* gjengingiblokk002.JPG (115.44 KB, 2040x1530 - vist 184 ganger.)
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #1 på: desember 01, 2008, 16:46:17 pm »

det er skruene som holder lokket oppe det dreier seg om( bare så det er sagt) Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 01, 2008, 17:26:08 pm »

er det ikke nok når det er rett før de hopper over?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #3 på: desember 01, 2008, 17:35:37 pm »

desverre er de alt dratt over Flau
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 01, 2008, 17:47:54 pm »

the i dont know...
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 01, 2008, 19:46:29 pm »

Ta det med ro!  Glad  Dette er ganske vanlig og kan fikses med time-sert gjengesats. Dette krever selvsagt at du tar av lokket og da tømmer olja, + at du må kjøpe et slikt sett. Eventuellt få "bomme" en stk. av en som har et slikt sett. Du borrer overdim og gjenger og setter inn denne time-sert greia og vips så er saken i orden. Sånne helicoilgreier går oxo, men det er mer en nødløsning.

Denne løsningen er samme greie som case-savers for pinnebolter. Har selv gjort dette på en T1 blokk og det funka fint, faktisk kanskje bedre enn originalt..  Blunker

Om du da bruker studs og mutter eller om du bruker skruer er jo et valg...
« Siste redigering: desember 01, 2008, 19:50:00 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #6 på: desember 01, 2008, 22:41:27 pm »

Ta det med ro!  Glad  Dette er ganske vanlig og kan fikses med time-sert gjengesats. Dette krever selvsagt at du tar av lokket og da tømmer olja, + at du må kjøpe et slikt sett. Eventuellt få "bomme" en stk. av en som har et slikt sett. Du borrer overdim og gjenger og setter inn denne time-sert greia og vips så er saken i orden. Sånne helicoilgreier går oxo, men det er mer en nødløsning.

Denne løsningen er samme greie som case-savers for pinnebolter. Har selv gjort dette på en T1 blokk og det funka fint, faktisk kanskje bedre enn originalt..  Blunker

Om du da bruker studs og mutter eller om du bruker skruer er jo et valg...

takk for svar Glad men du sier time-sert gjengesats? er det en gjengetapp som man bruker når man gjenger opp igjen du meiner. i så fall så meiner du at det bare er og borre overdim og gjenge opp igjen og sette i nye "studs" og muttre som vanlig ? Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: desember 01, 2008, 22:42:52 pm »

Unneberg kjøpte jeg av når jeg hadde same problemet. bolter hvor ene halvparten er en overdim, og andre halvparten er vanlig size.. perfekt .. bare å gjenge opp en dim så er problemet løst.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #8 på: desember 01, 2008, 22:46:41 pm »

Unneberg kjøpte jeg av når jeg hadde same problemet. bolter hvor ene halvparten er en overdim, og andre halvparten er vanlig size.. perfekt .. bare å gjenge opp en dim så er problemet løst.

Og de har delenr n01-447-81/S/S
Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #9 på: desember 01, 2008, 23:22:08 pm »

takk for svar igjen Glad men må bare slenge ut en egen ide mens je fortsatt husker den Osteaktig om man gjenger opp til en overdim og gjenger opp en passende størelse og finner bolter som passer til den størelsen gjenger, er det da itte bare og skru de oppi og "lime" de med locktight. (et middel som låser skruen i gjengene) og bore opp hulene i olje lokk, sil og pakninger til samme dim som boltene og finne muttre som passer....dermed så blir  boltene under som holder sila mye sterkere og man kan dra til hardere uten at det skjer noe slikt dritt en gang til.

eller er je helt på jorde ? å trur dere?? Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: desember 02, 2008, 07:36:39 am »

Det er ikke styrke i pinneboltene som er problemet, men gjengene i blokka. De er skåret i en myk legering = draes over av stål pinnebolten.

Husk at om du borer gjennom inn i blokka kan du få spon i olja. Og en av pinneboltene har en mutter som låser den på oversiden for å sikre oljepickupen. Så er den løs er det en god del pirk.

Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #11 på: desember 02, 2008, 09:38:33 am »

men om man benytter bolter av større dim, så blir det vel itte så lett og dra dem ut av gjengene og med en mutter på toppen blir det vel nesten umulig Glad i tilegg kan je "lime" dem fast i blokka med locktight så da burde de jo holde Glad
å trur dere? er det en fornuftig ide som kan gjennomføres? Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #12 på: desember 02, 2008, 09:51:57 am »

jeg ville gjort "det vanlige", helicoil eller en overdim pinnebolt, også passet på å ikke trekke til for hardt ved oljeskift.

Husker jeg ikke feil skal disse boltene ha 5Nm.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: desember 02, 2008, 18:02:51 pm »

takk for svar igjen Glad men må bare slenge ut en egen ide mens je fortsatt husker den Osteaktig om man gjenger opp til en overdim og gjenger opp en passende størelse og finner bolter som passer til den størelsen gjenger, er det da itte bare og skru de oppi og "lime" de med locktight. (et middel som låser skruen i gjengene) og bore opp hulene i olje lokk, sil og pakninger til samme dim som boltene og finne muttre som passer....dermed så blir  boltene under som holder sila mye sterkere og man kan dra til hardere uten at det skjer noe slikt dritt en gang til.

eller er je helt på jorde ? å trur dere?? Glad
Jeg maskinerte noen delikate deler hvor kunden beskrev hellicoil fremfor gjengeinnsats. Årsaken var at det for lite gods igjen om du satte inn gjengesats. (Måtte borre større høl)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #14 på: desember 02, 2008, 18:41:57 pm »

har brukt wurt gjengeinnsatser på ei blokk engang det var det beste fordi det er så lite gods i blokka det blir lite igjen til gjenger,låste det fast med loctite også
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #15 på: desember 03, 2008, 08:35:03 am »

takk for gode svar folkens Blunker
har fått tips av en annen her på forumet om at det kan være muttrene som har gått over gjengene og boltene kan reddest. foresten skal je prøve dette i kveld etter skolen Glad så får se da om det er nød for oppgjenging. Men i så fall så anbefaler dere meg og bruke helicoil?
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #16 på: desember 03, 2008, 21:08:07 pm »

bruk wurth gjengeinnsatser
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #17 på: desember 05, 2008, 14:52:16 pm »

jaja...i efta skal je nedpå jobben og da skal je prøve og "snike" med meg et par muttre så je får prøvd ideen om at det bare var muttrene som kamma over Glad tid will sjow Gliser
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!