mai 02, 2024, 00:31:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Skifte bremseklosser fremme 1300s -73  (Lest 2125 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: desember 03, 2008, 21:09:43 pm »

Noen som vet hva jeg trenger for å skifte klosser fremme? (Har klossene)
Anbefales repkit f.eks til stemplene, eller pleier det å holde å skyve dem tilbake, eller pusse dem? Noe spesialverktøy? Kjente problemer?

Jeg spør fordi jeg må kjøre vekk til et "skrulokale" og må KJØRE hjem igjen for egen maskin, helst med bremser...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: desember 03, 2008, 21:44:24 pm »

Ingen som har peiling? Sjokkert (Jeg HAR søkt først)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: desember 03, 2008, 22:24:46 pm »

Til slike små vedlikeholdsjobber er en Haynes manual eller lignende gull verdt, jeg anbefaler deg å skaffe en bok som er korrekt for din bil. Der står alt enkelt forklart, og det meste forklares også hvordan en kan få til uten bruk av spesialverktøy.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: desember 03, 2008, 22:32:51 pm »

Har bestilt Haynes ja, men kjører stål mot stål og venter på boka..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

frodeah
Medlem
***
Innlegg: 158
Bosted: Krokstadelva, Buskerud



Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 03, 2008, 22:40:29 pm »

Har du en mailadresse kan du få et pdf-dokument av meg som kanskje kan hjelpe...
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: desember 03, 2008, 22:42:18 pm »

Har du en mailadresse kan du få et pdf-dokument av meg som kanskje kan hjelpe...
post@webtec.no
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

frodeah
Medlem
***
Innlegg: 158
Bosted: Krokstadelva, Buskerud



Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 03, 2008, 22:57:57 pm »

mail sendt
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: desember 03, 2008, 23:00:07 pm »

mail mottatt. Takk Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: desember 03, 2008, 23:20:45 pm »

dvs
1 Ut med brakepad retaining pins (14)
2 Ut med padspreader spring (5)
3 Ta ut èn klosse om gangen, for å presse stempel tilbake. (Tar du ut begge kan du risikere at det andre stempelet kjører ut av kalippperen)
4 Sett i ny klosse, så ta ut den andre gamle og press dennes stempel tilbake, sett i den siste nye klossen.
5 montèr tilbake padspreader og retaining pins.

(Om ikke stempelet lekker i pakningen eller sitter fast/går tregt)

Og om jeg har forstått dette rett, er det da ikke nødvendig med lufting av bremsesystemet? Fordi bremseveska blir skjøvet opp i beholderen igjen?


* bremser.jpg (65.58 KB, 650x392 - vist 119 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

frodeah
Medlem
***
Innlegg: 158
Bosted: Krokstadelva, Buskerud



Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 04, 2008, 12:55:23 pm »

Nei, du trenger ikke å lufte så lenge du kun presser stemplene tilbake. Bremsesystemet har jo da ikke vært "åpnet".

Men når det er sagt er det jo fryktelig enkelt å lufte da når man først er i gang. Kan være greit å ha gjort det hvis du akkurat har fått bilen. man vet jo ikke hva som er blitt tatt av tidligere og hva som er blitt gjort da. Pass bare på at bremsenippelen til bremsesylindrene kan være veldig skjøre hvis de er gamle. Du kan risikere å måtte skifte en bremsesylinder eller to i samme slengen...
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: desember 04, 2008, 20:02:51 pm »

Ok.
Satser på uten lufting. Er aleine uten "bremselufteverktøy"
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!