mai 06, 2024, 12:36:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lette svinghjul på en 30 hester.... hvor går grensen?  (Lest 2153 ganger)
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« på: september 25, 2013, 09:24:52 am »

Vurderer å lette svinghjulet på 30 hesteren min. Motoren er fra ei brannpumpe. Planen er at den skal oppgraderes til to forgassere men beholde singelport toppene. Skal med andre ord bygge innsug selv (ikke kjøpe Okrasa kit fra Wolfsburg West). Er det noen som vet hvor mye det er fornuftig å lette svinghjulet på en slik motor? Eller om det i det hele tatt er fornuftig?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 25, 2013, 10:46:15 am »

Først, hva ett svinghjul gjør på våre luftkjølte motorer:

Moment bank. Dvs effekt blir lagret i tung roterende masse.
Gir ett godt og stødig anlegg for klutsj.
Og sist, gir en stor radie til å montere startkrans på.

Fordeler med lettet svinghjul:

Bedre gassrespons. Motoren vil kjappere opp og ned i turtall. Fint i rally hvor turtall endres opp og ned hyppig. Høres kult ut.
Lavere vekt på roterende masse.

Ulemper med lettet svinghjul:

Mer nervøs motor som krever mer gass ved igangkjøring/engasjering av klutsj.
Hvis lettet feil vil svinghjulet bøye seg når trykkplaten blir montert.

Hvor matriale kan fjernes:

På en 30 hester kan det lettes mye. Det kan både freses, hullborres og dreies. Men fjern så lite som mulig eller helst ingenting på baksiden, innsiden og rundt senteret. Her vil du ha så mye gods som mulig for å få ett stabilt svinghjul som ikke skal bli konkavt når trykkplata monteres. Med andre ord, fjern gods på utsiden av ytre radie til klutsjanlegg.

Slik jeg ser det..

Til normalt gatebruk. Ikke lett.
Rallye og bakkeløp. Lett så mye som mulig. (det er også en viss gyro effekt på ett svinghjul som kan holde igjen bilen ved hyppig retnings endring. Hvor mye dette spiller inn skal jeg ikke uttale meg nevneverdig om)
Aktiv kjøring på vei. Lett moderat.
Får å få en hissig skrytemotor. Lett så mye som mulig.
Dragrace. Ikke lett. Greit å ha opplagret moment ut fra startplata for å forhindre "bogging".

Men viktigst av alt. Balansering må utføres etter maskinering. Da det er på de store radiene forskjeller spiller mest rolle.

Loggført

Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #2 på: september 25, 2013, 14:28:50 pm »

Interessant tema.

Mulig dumt spørsmål JEE; dersom man har fått dilla og en halv på
å kjøre stut på asfaltbane, vil man lette da også, samme som i rally?

Har kjørt en eneste gang på asfaltbane, og følte at det var moment
ut av svingene jeg manglet....på nåværende motor vel og merke...

Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: september 25, 2013, 15:31:22 pm »

Nå er jo ikke akkuratt min motor en 30 hester (får eg nå håpe).
Men ang dette med letting av svinghjulet så kan eg fortelle at ja hvis du kjører små baner og svingete veier så er det merkbar forskjell.
Jeg har lettet svinghjul og lenge kjørt et Gene Berg equalizer reimhjul som er bly tungt.

I det jeg bytter fra det tunge til et lett reimhjul så kunne eg umiddelbart merke stor forskjell.
Pga den kraftig forbedringen i responsen så kunne eg mye lettere få bilen ut i sladd ved å trykk raskt på gassen, noe som før var vanskeligere pga treghetsmomenter ga en mykere endring i "Rykk".

Så fortalt på en annen måte, hvis den kjøringen du ønsker å gjøre krever mange raske forandringen i hastighet, gasspådrag, ratting osv så er det å anbefale.
Du fjerner rett å slett en forsinkelse/treghet, noe som ellers er godt å ha med dårlig clutching, drag starter osv.. Blunker
Loggført

Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #4 på: september 25, 2013, 15:40:46 pm »

Ble litt trådkupping dette gitt, men da spør jeg på vegne av trådstarter og
meg selv:

hvor mye skal man lette svinghjul med?
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #5 på: september 25, 2013, 15:45:51 pm »

Tenker du grusrally til neste år Johan?
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: september 25, 2013, 16:39:06 pm »

Har hørt om noen som har letta svinghjulet et par kg eller mer på original 30hk, de angret. Man mister den motorkarakteristikken som gjør bobla bra til vanlig bruk. Akkurat som Jee nevner.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #7 på: september 26, 2013, 08:04:10 am »

Morn.

Ved letting av svinghjul, mister man i teorien, en del bånndrag, men
vinner en motor som raskere bygger opp og ned turtall.

Bånndrag er det vel ingen som vil miste for mye av, men vil noe
av bånndraget man mister, kunne bli "erstattet" av kam og løftere...lizm?
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 26, 2013, 08:29:06 am »

Det er ikke noe bånndrag som forsvinner. Motoren gir samme effekt uavhengig av svinghjul som henger i enden. Man henter heller marginalt med effekt på hele turtallsområde grunnet mindre roterende masse.

Grunnen til utsagnet om at det forsvinner effekt i lavere turtallsområder, kan skyldes enn missoppfatning av att det kreves litt mer jobbing med gasspedal for å opprettholde den samme kjørbarhet ved igangkjøring og girskift. Mens dette i virkeligheten skyldes at "moment-banken" har vanskeligheter med å holde på innskudd  Blunker
Loggført

Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #9 på: september 26, 2013, 09:01:28 am »

Beklager, men da er trådkuppingen fra min side et faktum...

Takk for svar JEE.

Så - dersom jeg letter svinghjulet (1-1,5 kg), vil banekjøring med
mange svinger og opp- og nedgiringer bli, om mulig, enda
morrore og enklere?
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #10 på: september 26, 2013, 09:34:10 am »

Ja!

Men ikke regn med underverker. En slapp strikk blir ikke strammere med ett lett svinghjul  Blunker
Loggført

Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #11 på: september 26, 2013, 09:43:07 am »

Takk for svar gutter, og takk for lånet av tråden.

Nei - jeg venter ikke underverker jeg JEE, men mange bekker
små, osv...

Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!