mai 06, 2024, 18:34:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trakter på spjellhus  (Lest 2113 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: september 27, 2013, 19:07:31 pm »

Heisan

Jeg er i ferd med å få ferdig min 211cc0 oxybokser, og landet på å bruke de såkalte SP1-spjellhusene fra VW Speed Shop.

Disse har ett hull til hvert sylinderpar, og ikke ett til hver sylinder:

* mockup-w-intake.jpg (147.54 KB. 600x569 - vist 160 ganger.)


Tanken er at jeg skal ha turbo på denne motoren ved neste korsvei, men skal altså bruke disse spjellhusene "as is" nå i første omgang.

Spørsmålet er da om det er ok å bare kline et luftfilter rett på spjellhuset, eller bør jeg bruke trakter slik det er vanlig på spjellhus med individuelle løp?

Noen som har noen tanker om dette?

Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: september 27, 2013, 19:58:26 pm »

Tomi Seppala har sett store forskjeller i lengder på trakter på hans EFI bil. Jeg skjønner ikke hvorfor innsugslengde skulle være mer eller mindre viktig om du har gasser eller sprut?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: september 27, 2013, 20:02:58 pm »

poenget var ikke hvorvidt jeg har gasser eller sprut, men på om det er "like" viktig som ellers når disse suger gjennom ett hull i motsetning til hvert sitt på andre gassere/spjellhus
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #3 på: september 28, 2013, 20:34:38 pm »

Jeg var innom denne tråden tidligere i dag..
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=15&t=122047
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: september 28, 2013, 20:39:28 pm »

poenget var ikke hvorvidt jeg har gasser eller sprut, men på om det er "like" viktig som ellers når disse suger gjennom ett hull i motsetning til hvert sitt på andre gassere/spjellhus

Da er jeg med.
Men du har vel fremdeles samme pulsene som er oppe og snur på toppen av innsugslengden, så man skulle tro at det ikke er en vesentlig forskjell med sepatate spjeldhus eller ett for hver sylinder?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: september 28, 2013, 21:06:58 pm »

poenget var ikke hvorvidt jeg har gasser eller sprut, men på om det er "like" viktig som ellers når disse suger gjennom ett hull i motsetning til hvert sitt på andre gassere/spjellhus

Da er jeg med.
Men du har vel fremdeles samme pulsene som er oppe og snur på toppen av innsugslengden, så man skulle tro at det ikke er en vesentlig forskjell med sepatate spjeldhus eller ett for hver sylinder?

Kanskje ikke vesentlig forskjell, men som det snakkes om i tråden tmatre linket til, så har jo solex-gasserne i et kadron-oppsett en plenumsfunksjon, så vil jeg tro mine spjellhus har det litt på samme måten. Her er et bilde ned i toppen:

* sp1 bore split.jpg (25.38 KB. 278x286 - vist 125 ganger.)


så slik jeg har tenkt så er ikke behovet for lange trakter for å unngå at luft/fuel blanding blir spredd ut i motorrommet så stort, siden det er et lite plenum-kammer nede i spjellhuset, så da suger neste sylinderen denne blandinga inn igjen.

Ser vi på det diagrammet som lå i den samme tråden, er jo utforminga på inntaket inn i spjellhuset ganske avgjørende:

* vs.jpg (36.02 KB. 429x600 - vist 133 ganger.)


Så da er det kanskje verdt et forsøk å finne noen trakter eller noe som kan passe. Som det sies: "Anything with a radius over about 1/8 inches is with a 99% chance of working"

Så takk for den linken tmatre Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: september 28, 2013, 21:19:50 pm »

en kjapp runde på eGay og to trykk på PayPal knappen, så kommer et par sånne i posten om en ukes tid:

* duct.jpg (14.49 KB. 493x392 - vist 107 ganger.)

Så får vi se hvordan det funker Glad

Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #7 på: september 28, 2013, 21:33:26 pm »

Er du i garasjen?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: september 28, 2013, 21:45:50 pm »

nei sitter i stua Glad
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: september 29, 2013, 07:00:17 am »

Jeg brukte noen timer på mine manifolder av samme type som dine. Blant annet rundet jeg kanten på spjellhuset, skjerpet kanten du ser nede manifolden, matchet dem til toppene, glattet ut finishen i kanalen og rundet de skarpe kantene rundt injectorhullet. Om det hjalp eller ikke må gudene vite.

Ser at Paul har kommet med nye sjellhus med IDF mønster som ser kjekke ut. Blir slike på stormotoren tenker jeg.



-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: september 29, 2013, 12:26:24 pm »

Trakt utformingen på disse innsugene er revnede likegyldig, pulsene snur der "plenumet" begynner.
De er nok laget for turbo, hvor ramcharging ikke er viktig.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #11 på: september 29, 2013, 14:31:27 pm »

Trakt utformingen på disse innsugene er revnede likegyldig, pulsene snur der "plenumet" begynner.
De er nok laget for turbo, hvor ramcharging ikke er viktig.

Jeg kan til dels være enig. Paul (produsenten av disse) holder på å bremse en AN motor hvor han sammenlikner 1 singel spjell, 2 dobbel spjell (de over) og de som Grelland har (2 singel spjell). Det blir spennende å se hvor forskjellen.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: september 29, 2013, 17:39:34 pm »

Ramcharging vil selvfølgelig inntreffe med disse innsugene også, men man får ikke påvirket turtallet ved å bytte trakter.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #13 på: september 29, 2013, 21:14:11 pm »

Trakt utformingen på disse innsugene er revnede likegyldig, pulsene snur der "plenumet" begynner.
De er nok laget for turbo, hvor ramcharging ikke er viktig.
Jeg er medd på at ram charge effekten blir bote i plenumet. Men flowet inn i spjellhuset påvirkes vel av utformingen uansett. Derfor prøver jeg meg med disse traktene for å unngå de skarpe kantene inn i spjellhuset.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!