mai 12, 2024, 20:18:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Der røyk skiltene mine......  (Lest 8172 ganger)
slowbug
Medlem
***
Innlegg: 227
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« på: juni 01, 2009, 21:46:12 pm »

Pokker, var ute å lufta bobla ei lita runde i stad, kom rundt en sving og der der står det ei dame som febrilsk vifter meg inn til siden. Hadde på meg belte og kjørte sikkert under fartsgrensa så dette går greit tenkte jeg, men neida var ikke onkel som hadde kontroll, men biltilsyenet. Kom en kar med 2 digre bjelker/bukker, en under hvert hjul i kryss mønster, opp på disse og sjekke at joda her subber det foran. Enden på visa er at han tar skiltene mine og jeg må gå hjem....
Skal på ferie i morgen og dette passer mildt sagt dårlig inn i ferie planene, problemet er at bilen ikke står trygt og den kan ihvertfall ikke stå der i over en uke.
Ja jeg skal indrømme at bilen er lav (puma og spinder), men ellers vil jeg påstå at den er i god stad så jeg syntes dette var litt drøy kost. Når jeg kom hjem så fikk jeg i tillegg en ny skyllebøtte av frøkna fordi jeg tidliger på dagen hadde vært ute å lufta sønnen på 3 i den bilen (med barnestol og belte).........
Gjort er gjort, hva mener dere er fornuftig og lovlig senking ??
Forresten noen som har 4 orginal felger med dekk + orginal eksos å selge  Glad
Loggført

rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #1 på: juni 01, 2009, 21:50:12 pm »

den var lei... første gang jeg har hørt de får deg å kjøre oppå en sak for å sjekke under. Kunne  i det minste latt deg kjøre den hjem da
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2 på: juni 01, 2009, 21:55:23 pm »

Dekk som tar i karosserideler ved sving er hverken fornuftig eller lovlig. Det er vel alle enige om?
Det passer alltid dårlig å bli tatt i kontroll... Enten det er fart eller BT. Men kjører man bil som man vet ikke er godkjent i den stand man kjører den tar man jo valget selv.
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #3 på: juni 01, 2009, 22:10:31 pm »

Dekk som tar i karosserideler ved sving er hverken fornuftig eller lovlig. Det er vel alle enige om?

Da må det en smalna forstilling til, men det er jo heller ikke lov Tvilende Kjipt at det kun er monster truck høyde som er lovlig.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
slowbug
Medlem
***
Innlegg: 227
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 01, 2009, 22:17:42 pm »

Dekk som tar i karosserideler ved sving er hverken fornuftig eller lovlig. Det er vel alle enige om?
Det passer alltid dårlig å bli tatt i kontroll... Enten det er fart eller BT. Men kjører man bil som man vet ikke er godkjent i den stand man kjører den tar man jo valget selv.

Skal være enig i det, men den bukkesaken som de bruker som test er en ganske ekstrem,(all last fordelt på 2 hjul og fult rattutslag) vil påstå at mange her på forumet vil slite ved en eventuell sjekk.
Hva er så godkjent senk Hæ??

Lobo: har smalnet forstilling, må denne av før kontroll ??
 
Loggført

LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #5 på: juni 01, 2009, 22:20:48 pm »

Er vel bare puma med TUV papirer som egentlig er godkjent, men du kan jo gjøre et forsøk!
Med meg subber det kraftig om jeg svinger i en liten dump, så nå skal jeg på med 4". Da skal den bli tryggere, men det er vel bare enda mer ulovlig. Piss
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
66 Cab
Supermedlem
*****
Innlegg: 619
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« Svar #6 på: juni 01, 2009, 22:30:08 pm »

Spottet denne forbi Rando i dag, men da var det skilter på Sjokkert Hørtes ur kjipt ut å miste skiltene langs veien... Kan det være du som jobber med Tore? Hørt han har snakket om boble med surfbrett...
Loggført

http://www.typ15.com/                      

slowbug
Medlem
***
Innlegg: 227
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 01, 2009, 23:09:10 pm »

Er vel bare puma med TUV papirer som egentlig er godkjent, men du kan jo gjøre et forsøk!
Med meg subber det kraftig om jeg svinger i en liten dump, så nå skal jeg på med 4". Da skal den bli tryggere, men det er vel bare enda mer ulovlig. Piss

Takk for svar, har ikke tuv papirer på forstillinga så da er det vel bare å få på en orginal.
Min bil subber minimalt/ikke ved normal bruk, men har ikke sjangs ved slik testing som de driver med her.
4" høres herlig heftig ut Glad, jeg elsker lave bobler men ønsker jo at det skal være sikkert og lovelig også, virker som det er vanskelig få til begge deler!
Loggført

slowbug
Medlem
***
Innlegg: 227
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 01, 2009, 23:22:20 pm »

Spottet denne forbi Rando i dag, men da var det skilter på Sjokkert Hørtes ur kjipt ut å miste skiltene langs veien... Kan det være du som jobber med Tore? Hørt han har snakket om boble med surfbrett...

Stemmer bra det, var ute en tur med poden som ville kjøre i pappa's ræserbil  Glad.
Ble stoppa nå i kveld, kontrollen var ved mølla i gjellen.
Jobber med Tore ja, han har nevnt cab'en din, hadde vært moro å sett på bilen din engang.

Fikk henta bilen som nå står trygt og godt i garasjen dog uten skilter  Trist
Loggført

Kristian N.
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Skien



Vis profil
« Svar #9 på: juni 02, 2009, 00:07:54 am »

He,he flere som har blitt stoppa der de siste dagene Osteaktig. Jeg ble stoppa der på fredag kveld med min 59 mod og endte opp med et forelegg på
500 kr for å ha glemt vognkortet hjemme. Fikk ikke problemer med senkinga og de bredda bakhjula men til gjengjeld tar ikke hjula i noen plass og var
heller ikke oppå disse klossene de bruker. Er vel alderen på bilen som gjør at jeg slipper trøbbel.
« Siste redigering: juni 02, 2009, 01:15:56 am av 1959vwhulken » Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #10 på: juni 02, 2009, 11:42:21 am »

He,he flere som har blitt stoppa der de siste dagene Osteaktig. Jeg ble stoppa der på fredag kveld med min 59 mod og endte opp med et forelegg på
500 kr for å ha glemt vognkortet hjemme. Fikk ikke problemer med senkinga og de bredda bakhjula men til gjengjeld tar ikke hjula i noen plass og var
heller ikke oppå disse klossene de bruker. Er vel alderen på bilen som gjør at jeg slipper trøbbel.


Må nok ha en pre-64 bil hvis det skal gå bra Blunker Spøk til side....
Huff. Dette får meg til å tenke på min egen bil.... Hadde nok ikke vært noe problem ved full sving og subbing på min bil lengere, men selve senkingen i seg selv er jo ikke kodkjent på noe vis. Tanken om å lage noen 4-4,5" stålfelger som gjør sporvidden på bilen riktig i forhold til det som er orginalt har slått meg slik at jeg kan heise den opp til bilen er i "vater" og prøve å få den godkjent på den måten. Vel og merke med tilnermetorginale  Med spindler og innkorting, bare uten å nevne det..... Det står jo i puma papirene at bilen skal senkes like mye foran som bak. Og papirene fra møller der de godkjenner bruk av pumaforstilling er jo litt rare. For det er jo ikke, så vidt meg bekjent, mulig for BT å finne ut om forstillinga er laget av vw i brasil, csp i england eller Ola Norman i norge så lenge det er "factory finish" på delene som er benyttet. Det er vel ikke noe nummerering eller lignende på en pumaforstilling?
Når det er sagt så har jeg målt forskjellen i sporvidde foran på min og fatters boble. Det skiller ikke stort mere enn ca 1-2 cm. Foreløpig bare grovmålt. Han har orginalforstilling og orginalfelger med diagonaler og jeg har senkespindler og 5" innkorting, 4,5" MWS brm's med 165 bredde på dekka. Mulig dette er inenfor, men da ender det vel med at BT skal ha papirer på disse felgene og da er jeg vel tilbake til utgangspunktet?
Det skal også tilføyes at bilen min går lett som en lek langs veien, mens fatters orginalbil trekker "alle veier" og den er faktisk lovlig slik den er nå Sint
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
mats thorsen
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #11 på: juni 02, 2009, 11:49:47 am »

OI! Sjokkert

Tror jeg skal ligge lavt noen dager jeg (og det blir ikke med bobla) ! Har kjørt mye rundt den siste tiden og ikke ofret BT en tanke, nå blir det cruising med bismak og nerver Tvilende Tvilende

Så bilen din parkert igår ikveld, tydeligvis etter at BT hadde pakket sammen.

Vi Grenlandsfolk får være Obs på kontroller vi da, så fort det er noe får vi skrive en oppdatering her på forumet!
Loggført

If you run your fingers over my bug, i will run my bug over your fingers!

Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #12 på: juni 02, 2009, 13:39:55 pm »

Vi Grenlandsfolk får være Obs på kontroller vi da, så fort det er noe får vi skrive en oppdatering her på forumet!



Eller legge oss i selen som gode eksempler ved å forsøke å godkjenne bilene våre..... Jeg har lekt med tanken i flere år men aldri fått ut fingeren. Men så gjør jeg det heller ikke lettere for meg selv ved å montere senkespindler uten godkjenning og smal forstilling.





Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
mats thorsen
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #13 på: juni 02, 2009, 14:08:13 pm »

Om man evt klarer å få til at hjulene ikke subber gjør det vel ikke saken bedre at det er slått hull i reservehjulsbrønnen pga senkinga. Hjula mine subber ved fullt rattomslag i feks rundkjøringer men er aldri et problem ellers.

Får vel holde meg unna hovedveiene på øst og vestsiden en stund og krysse fingra! Tvilende
Loggført

If you run your fingers over my bug, i will run my bug over your fingers!

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #14 på: juni 02, 2009, 14:23:34 pm »

Hva er det som forebygger slik subbing?
Hadde det problemet på min gamle 61 og
den var moderat senket og hadde 165/65 foran
og bak.
Loggført

Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #15 på: juni 02, 2009, 14:24:21 pm »

Om man evt klarer å få til at hjulene ikke subber gjør det vel ikke saken bedre at det er slått hull i reservehjulsbrønnen pga senkinga. Hjula mine subber ved fullt rattomslag i feks rundkjøringer men er aldri et problem ellers.

Får vel holde meg unna hovedveiene på øst og vestsiden en stund og krysse fingra! Tvilende


Min forskning på dette området tilsier at subbing ved sving problemet opphører ved en riktig innkorting. Og hvordan skal BT kunne oppdage dette hvis arbeidet er pent utført?
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #16 på: juni 02, 2009, 14:27:46 pm »

For å svare på det du egentlig spør om. Når jeg ble avskiltet for mange år siden, for samme ting stå det i den tykke boken at ved maks foraksellast skal det være min 3 cm til nærmeste karosseridel. Så da er vi vel egentlig avskiltet alle:)
Loggført

Mvh

Marius
Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #17 på: juni 02, 2009, 15:56:22 pm »

minimum 3 cm fjæringsvei ja og lik senking foran som bak. med puma.
puma skal dessuten vær sveiset fast etter justering. 

då va vel det helt oppklart?


fjæring? jau i lufta i dekket  Gliser
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #18 på: juni 02, 2009, 17:17:36 pm »

har ingenting med fjæringsvei å gjøre.
Loggført

Mvh

Marius
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #19 på: juni 02, 2009, 17:26:30 pm »

har ingenting med fjæringsvei å gjøre.
jodda har det Blunker
Loggført

1 up
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #20 på: juni 02, 2009, 18:27:22 pm »

Jeg gikk på en smell på EU kontrollen med bobla mi...puma...FYYYYY...forskjellig hjulbredde foran og bak..FYYYYY....senket bak.....FYYYY." Du får få skrevet det inn i vognkort,så komme tilbake på etterkontroll"
Skulle hatt skilt i sommer men blir vel å dytte den tilbake på lagring...orker ikke....er så oppgitt av at alt skal være så jævli farlig og FYYYYY.....
Spare penger å kjøpe meg en 59- Mod med skilt...
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #21 på: juni 02, 2009, 18:57:04 pm »

Dersom du har puma og den er senket bak er det vel bare å vise den på biltilsynet da.
Loggført

1961 T1 - Custom
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #22 på: juni 02, 2009, 19:00:47 pm »

Ja for jeg husket på å si fra at den ikke var godkjent senka når du kjøpte den vel.....
Loggført
monica82
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Steinkjer


boblemodus....


Vis profil
« Svar #23 på: juni 02, 2009, 19:13:26 pm »

Heisann..
Du må ha bilen din på ein 4 hjuls kontroll på verkstad, godkjente papirer på senkesettet.. tuv eller decra..
og så må du på Myndighetskontroll på vegvesenet. Da koste deg 430 kr.
Og ha med deg vognkort del 2 ...
Jobber på statens vegvesen som vikar i sommar :-)
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #24 på: juni 02, 2009, 19:49:28 pm »

He,he flere som har blitt stoppa der de siste dagene Osteaktig. Jeg ble stoppa der på fredag kveld med min 59 mod og endte opp med et forelegg på
500 kr for å ha glemt vognkortet hjemme. Fikk ikke problemer med senkinga og de bredda bakhjula men til gjengjeld tar ikke hjula i noen plass og var
heller ikke oppå disse klossene de bruker. Er vel alderen på bilen som gjør at jeg slipper trøbbel.


Må nok ha en pre-64 bil hvis det skal gå bra Blunker Spøk til side....
Huff. Dette får meg til å tenke på min egen bil.... Hadde nok ikke vært noe problem ved full sving og subbing på min bil lengere, men selve senkingen i seg selv er jo ikke kodkjent på noe vis. Tanken om å lage noen 4-4,5" stålfelger som gjør sporvidden på bilen riktig i forhold til det som er orginalt har slått meg slik at jeg kan heise den opp til bilen er i "vater" og prøve å få den godkjent på den måten. Vel og merke med tilnermetorginale  Med spindler og innkorting, bare uten å nevne det..... Det står jo i puma papirene at bilen skal senkes like mye foran som bak. Og papirene fra møller der de godkjenner bruk av pumaforstilling er jo litt rare. For det er jo ikke, så vidt meg bekjent, mulig for BT å finne ut om forstillinga er laget av vw i brasil, csp i england eller Ola Norman i norge så lenge det er "factory finish" på delene som er benyttet. Det er vel ikke noe nummerering eller lignende på en pumaforstilling?
Når det er sagt så har jeg målt forskjellen i sporvidde foran på min og fatters boble. Det skiller ikke stort mere enn ca 1-2 cm. Foreløpig bare grovmålt. Han har orginalforstilling og orginalfelger med diagonaler og jeg har senkespindler og 5" innkorting, 4,5" MWS brm's med 165 bredde på dekka. Mulig dette er inenfor, men da ender det vel med at BT skal ha papirer på disse felgene og da er jeg vel tilbake til utgangspunktet?
Det skal også tilføyes at bilen min går lett som en lek langs veien, mens fatters orginalbil trekker "alle veier" og den er faktisk lovlig slik den er nå Sint

Kjøper du Tuv godkjent forstilling på CSP får du papirer med chassisnummeret på bilen din innskrevet. Men jeg TROR ikke forstillingen i  seg selv er nummerert. Det kan sikkert noen andre her inne svare på.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #25 på: juni 02, 2009, 21:52:46 pm »

Jeg kunne aldri tenke meg å senke bobla så mye at jeg ikke kan bruke den som jordebil.... Gliser

Bare gode minner om boble og jorder, jeg. Og skauveier....
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #26 på: juni 02, 2009, 23:37:05 pm »

.
« Siste redigering: februar 05, 2011, 15:03:52 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #27 på: juni 03, 2009, 05:47:05 am »

CSP sin Senke forstilling har merket CSP og et nummer som følger papiret fra TUV.
Da er det planke kjøring å få den godkjent,ja den er meget bedre en ei PUMA fra Brasil.
Jøran selger disse.
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Silver (Kristoffer Lindh)
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 378
Bosted: Sarpsborg



Vis profil
« Svar #28 på: juni 03, 2009, 06:47:41 am »



Kjøper du Tuv godkjent forstilling på CSP får du papirer med chassisnummeret på bilen din innskrevet. Men jeg TROR ikke forstillingen i  seg selv er nummerert. Det kan sikkert noen andre her inne svare på.
[/quote]

Puma fra Brasil har ikke nummer stemplet inn i forstillinga.
Godkjenningspapirene har heller ikke noe nummer og er i seg selv bare noen linjer med tekst fra Harald A.Møller.
Loggført



kristoffer(at)lindh.no
Tlf: 92806127
slowbug
Medlem
***
Innlegg: 227
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #29 på: juni 11, 2009, 22:05:08 pm »

Tilbake etter ferie, på tiden med boble skruing for å få skilt på børsa nå! Takker for alle tips og innspill i tråden her, jeg har grublet litt på dette og tror jeg velger den "enkle veien" dvs, bygge om bilen til orginal høyden. Grunnen til dette er først og fremst fordi jeg vil ha bilen på veien igjen så fort som mulig, ser for meg at det kan bli bli mye styr og fremskaffe papirer som jeg ikke har osv og at hele sommerens boble kjøring ryker pga dette.
Så nå er fokuset å få den tilbake til orginal stand og få igjen skilta, så får jeg se etter dette om det blir CSP forstilling etc, skal ihvertfall ha en dialog med BT om dette med senking og høre med hva de mener om saken.


Så noen spørsmål.
Har fått tak i en forstilling til bilen som ser slik ut:



Hvis man ser bort ifra det staget som er montert i midten, passer denne bolt on på min 66 modell? Tror denne er denne er av nyrere dato, men jeg aner ikke modell på forstillinga.
Også lurer jeg på regler om baklys og speil, har helrøde bakglass og kun speil (ikke orginal) på den ene siden, er dette noe BT henger seg opp i?

Jo også trenger jeg orginal eksos, noen som har dette til salgs ??
« Siste redigering: juni 11, 2009, 22:07:10 pm av slowbug » Loggført

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!