september 21, 2024, 03:43:21 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Prosjekt brannpumpemotor til 912en!  (Lest 1833 ganger)
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 405
Bosted: Kragerø



Vis profil
« på: mars 04, 2021, 15:09:05 pm »

Her må det jo først spoles noen år bakover...
67 912 prosjektet ble kjøpt på Lillehammer(Øyer) vinteren 2013 etter annonse på finn.no.
Bilen var komplett men med en T1 motor montert med forgassere med stag og dynamo fra 912 motoren. Og så fulgte det med endel motor deler fra en Porsche industrimotor.

Det er denne motoren jeg har som basis til ny "riktig" motor til 912en.
Jeg har vurdert de fleste alternativer som T1, T4, oxybokser og ikke minst sekser. Samtlige av disse alternativene er nok billigere, enklere og mer fornuftig til forholdet effekt/pris enn valget jeg har landet på men det er jo litt deilig når motorfester, deksler mm er originalt og passer samt er mer riktig til bilen. Det er, og blir, en 912 så 616 motor blir det. Altså 356/912 type motor med 3-delt blokk og org 1600cc med to doble Solex forgassere som gir 90hk i 912, (95hk i 356SC) mens 356C hadde 75hk ned Zenith forgassere og lavere komp og snillere kam.

Min basis er blokk, veiv(uten motvekter=litt lettere) og topper fra en industrimotor, mest sannsynligvis vannpumpe fra Sivilforsvaret. Disse er stort sett gått veldig lite så bra utgangspunkt.
Det aller mest vanlige er å bruke "Big Bore" syl/stempler som er 86mm mot org 82,5mm. Dette gir 1720cc og med en litt mer sporty kam og evt Weber 40IDF pleier dette å gi ca 100hk.

Jeg har tenkt å strekke strikken litt til og har kjøpt 91mm syl/stempel sett mm fra Willhoit racing i USA. Dette gir 1925cc med org 74mm slag og vil gi ca 110-120 hk med bra dreiemoment og uten å tyne for langt ut på turtall. Jeg har i tillegg kjøpt råder fra Carillo som er sterkere og lettere enn org selv om de siste org rådene også er veldig bra.

Syl større enn 86mm betyr at man må dreie større hull i blokk og topper, som på VW. Dette er jo en av grunnene til at ikke så mange gjør dette da bra 616 blokk og topper ikke akkurat vokser på trær.

Men etter mye fram og tilbake har jeg landet på denne set up.
Prismessig blir det nok omtrent dobbelt så dyrt som et T1 bygg, så jeg har solgt unna mye deler i det siste kan man si Glad Glad Glad

Blokk, topper ol er rengjort og klare for maskinering og det er nå det neste på programmet samt prepping av kjøleblekk, service av forgassere og fordeler mm

* A532BD26-63F9-45C8-B024-F57ECAF0DE0F.jpg (88.57 KB. 800x600 - vist 213 ganger.)


* 7035076C-91A9-4B9F-ACE9-935CA3F53A75.jpg (102.66 KB, 800x599 - vist 203 ganger.)
« Siste redigering: mars 04, 2021, 15:14:41 pm av 91167coupe » Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe
 '67 912 Targa (Pågående prosjekt)
 ’67 911S (STORT Prosjekt…)
´13 Sharan og '08 Transporter og ‘16 Golf 7 1,2
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 13, 2021, 09:34:20 am »

Dette blir gøy å følge! Spennende og kult valg av motor 👍👍
Loggført
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 405
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #2 på: august 26, 2024, 13:17:10 pm »

Sparker i gang denne tråden, har jo skjedd litt siden sist… Osteaktig

Oppsummering: Høsten ‘21 ble blokk og topper levert til Jørn Tangen for maskinering av større sylindere samt komplett veivparti med svinghjul og clutch for balansering. Han monterte også på Carillorådene da de skulle trekkes til med strekk og ikke moment…
Dette ble utført 100% og motor var nå klar for prøvemontasje.

MEN, så er det jo slik at man har jo noen bilprosjekt i kikkerten som plutselig kan komme når man minst aner det…
Og dette nye prosjektet hadde jo plass høyere opp i næringskjeden enn hotrod 912-motor så etter noen intense grublerunder så ble det besluttet at 1925 motorprosjekt skulle selges og erstattes med et rimeligere alternativ. Som sagt så gjort og en svært hyggelig entusiast kjøpte dette til sin 356!

Så tilbake til min 912 uten motor… Da begynte jakten på en ny basis for 616 motor. Jeg gikk igjennom gamle og nye kontakter, tråder, annonser mm og fikk først napp på en 616-33 pumpe motor fra ‘63. Denne var jo i bra stand og startklar og til en helt ok pris. Men min nevø Jonas har en ‘67 T1 med 1300 og ønske om noe mer så denne gikk til han.
Jeg fortsatte jakten og ca i midten av februar ‘22 kom over en delvis nedplukket 616-33-1 pumpemotor fra ‘68 i Oslo. Denne mangler sylindere og mye annet men blokk med innmat og topper var med og bra så egentlig helt perfekt basis da jeg jo tenker å skifte mye deler uansett. Henting, sjekk og demontering ble gjort og alt så ok ut. Litt irr i topper der sylindere ligger an men ellers ser det bra ut. Deler ble vasket og klargjort for minimum maskinering av toppene samt balansering av veiv, svinghjul, clutch, reimskive og levert til Mr Tangen. Fortsettelse kommer!
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe
 '67 912 Targa (Pågående prosjekt)
 ’67 911S (STORT Prosjekt…)
´13 Sharan og '08 Transporter og ‘16 Golf 7 1,2
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 405
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #3 på: august 26, 2024, 13:22:24 pm »

Bildet av 616-33-1 som jeg kjøpte den.


* BA1F07A7-74AE-4F83-98DD-28101EF7953F.jpg (73.67 KB, 450x600 - vist 33 ganger.)

* E07A1B1D-A8D4-4F02-8FDA-4EC6697994E4.jpg (73.67 KB, 450x600 - vist 28 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe
 '67 912 Targa (Pågående prosjekt)
 ’67 911S (STORT Prosjekt…)
´13 Sharan og '08 Transporter og ‘16 Golf 7 1,2
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7224
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4 på: august 26, 2024, 13:42:06 pm »

YES Glad Elsker prosjekttråder Glad
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4090
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #5 på: august 26, 2024, 14:25:07 pm »

Her må der følges med ja  Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 405
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #6 på: august 28, 2024, 10:03:36 am »

Mens delene var på maskinering og balanseringsferie foretok jeg en liten oppsummering på det jeg hadde:
-Blokk, veiv, svinghjul, råder, topper, endel deksler, Solexgasserne (PII 40) m innsug, fordeler (031) samt litt pakninger mm. Og et ubrukt 1720 Shasta sylindersett med JE smidde stempler som går for å være av de beste settene på markedet.
Det jeg da i hovedsak trenger er:
-Kamaksel
-Nye ventilfjærer
-Støtstenger og smidde løftere fra 356SC/912
-Viftehus med braketter til forgasserstag
-Varmepotter US type(gasskammertypen)
-Eksospotte
-Oljefilter full flow

Jeg fikk tak i en bra ubrukt kam fra en i 356-klubben. Dette er en Neutec SX2 som er bittelitt vassere enn org 912 men fortsatt en gatekam.
Ventilfjærer kjøpte jeg nye(standard type) hos Motorcenteret i Sandvika. Oljefilterholder (som erstatter oljepumpelokk), teleskopiske støtstangrør, block off bensinpumpe mm kjøpte jeg hos Precision Matters(356/912 guru) i USA.
Løftere, støtstenger, varmepotter, Viftehus og div annet ble kjøpt brukt på eBay og på 912 Registeret i USA.
Jeg ville også gå for elektrisk bensinpumpe for å slippe å kinne fram bensin så da kjøpte jeg en Facet "Bendix" pumpe på Gasolin. Disse er like de 911 brukte ‘64-‘68, i hvertfall etter litt dekaltrimming og jeg tenkte å bruke det samme oppsettet med 911 brakett med pumpe, coil og laderele’ samt et bensinfilter/trekkventil fra Filterking.
Da begynner oppsette å bli klart!

* A8E9612D-FBA7-4909-8835-1CEEA3C05FC4.jpg (70.95 KB. 640x480 - vist 26 ganger.)

Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe
 '67 912 Targa (Pågående prosjekt)
 ’67 911S (STORT Prosjekt…)
´13 Sharan og '08 Transporter og ‘16 Golf 7 1,2
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 405
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #7 på: august 28, 2024, 12:00:21 pm »

Da delene var ferdige balansert og maskinert var det bare å brette opp armene og andre ting og begynne å jobbe. Veiv var forresten i 0, første gang Jørn hadde opplevd det så må nok ha skjedd en feil i produksjonen Osteaktig, eller at Porsche på tampen av produksjonen av 616 motorene begynte å ta balansering på alvor?
Blokk, topper, veiv mm ble avfettet flere ganger, skylt med varmt vann, høytrykkspylt, blåst og tørket.

Første prøvemontering: Veiv ble påmontert råder og lagt i blokka med de originale lagrene. Kam fikk på drev og lagt i sammen med løftere. Så ble blokk boltet sammen. Alt gikk fint rundt heldigvis.

Jeg gikk så i gang med å montere ventiler i toppene igjen for å måle CC. Jeg hadde lånt litt utstyr til dette, en plastskive med to hull til å legge i toppen og en alu blokk til å skru fast på sylinder for å måle total CC i sylinder. Inog med det var tatt av 0,25 i toppene ble denne kanten som oppstår slipt litt samt at jeg slipte for å få så lik CC som mulig. Jeg brukte rødsprit som medie og vekt for å måle volumet samt en plastsprøyte fra apoteket. Det ble mange målinger og endel sliping  men fikk etterhvert en følelse at det nærmet seg.
Så ble total CC målt i sylinder med alublokka. Uten sylindershims kom jeg da fram til ca 9,8:1 i komp. Det er i overkant så jeg satt på en 0,25 shims på sylinder og komp havnet da på ca 9,5:1 som er dit jeg ville. Vendehøyden til stempel er ca 1,2mm.
Mye måling, regning og prøving her men med kommunikasjon med hjelpsomme entusiaster i inn- og utland løste det seg greit. Men dette er vel den mest tidkrevende og kompliserte delen sb dette prosjektet.
Motor ble montert sammen stort sett komplett for å sjekke at alle klaringer ol var sim de skulle. Det er veldig liten klaring mellom kamlober og bunn av råder i disse motorene (som har arkitektur fra 25hk…) men all klaring er god klaring som brura sa Gliser
Så var det bare å rive ned alt igjen, vaske ned igjen og gjøre klar for hovedmonteringen.


* 1E477393-7665-4247-B349-D03995E92A72.jpg (61.79 KB, 640x480 - vist 29 ganger.)

* 9F1C4C27-22C1-4BEE-8CD5-941573D0379D.jpg (62.58 KB, 800x599 - vist 28 ganger.)
« Siste redigering: august 28, 2024, 14:10:28 pm av 91167coupe » Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe
 '67 912 Targa (Pågående prosjekt)
 ’67 911S (STORT Prosjekt…)
´13 Sharan og '08 Transporter og ‘16 Golf 7 1,2
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 405
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #8 på: september 13, 2024, 18:03:11 pm »

Jeg følger org Porsche manual samt dekekatslog mm for guiding. Her er sprengskisser, liste over alle bolter, skiver og muttere samt tiltrekkingsmoment. Jeg fikk også en monteringsanvisning av John Willhoit da jeg kjøpte kitet til 1925 motoren. Jeg bruker "Driven" monteringsfett på alle lagerbaner og motorolje ellers på de andre delene.
Delene ble lagt utover klare for montering i blokk. Veiv fikk på råder med nye muttere(bør visst alltid gjøres på en 616) trukket til med riktig moment og lagt i blokka med de originale brukte lagrene da disse ser og kjennes bra ut. Så er det kam med det originale drevet(fra VW)og løftere som blir montert. Mer er det jo egentlig ikke mellom de to hoveddelene i blokka og denne lukkes etter pakningsingsmasse er smørt på skjøter og muttere er trukket til med riktig moment.
Stempel og sylindere blir montert og man må passe på at stempel blir satt riktig vei med lomma til eksosventilen (som står på skrå) kommer på riktig side. 1stk shims mellom sylinder og blokk. Jeg smører sylindere med motorolje før de monteres på stempler.
Så er topper som skal monteres. Ventiler (de originale) er slipt inn i setene.
De nye (standard) ventilfjærene blir testet på spenn ved en viss lengde (med søylebormaskin, en vekt og en metallbit med riktig lengde). To stk har endel avvik så to mye blir kjøpt inn og de er innafor heldigvis. Disse blir shimset opp til riktig høyde i toppen og låser satt på.
Høyde og vendehøyden på sylindere dobbeltsjekkes før topper monteres. Jeg smører et tynt lag med egnet  og anbefalt pakningsmasse på toppen av sylindere før topper settes på. Støtstangrør med o-ringer, Støtstenger og vippestell monteres og ventilklaringer stilles inn.
Den bakre blokkdelen blir modifisert for det nye oljepumpelokker som har holder for oljefilter. Her må det files litt på tursiden for et lite oljerør som kommer fra filter. Oljepumpedrev monteres og det sjekkes at lokk ikke kniper.  Det interne oljerøret monteres og fordelerdrev monteres sammen med fordeler så drevet ikke kan falle ut hvis jeg snur på motor. Simringer på begge sider blir slått forsiktig inn og reimskive monteres. Svinghjul blir prøvemontert med en shim og endeslakk sjekket. Det var litt tight så da er det bare å slipe shimsen til jeg får ønsket endeslakk. Heldigvis har jeg herr Torque Dude som hjelper meg med av- og påskruing av svinghjul.
Så ny Sachs clutch og lamell.
Da er motor klar for sylindere, stempler og topper!


* IMG_3264.jpg (88.54 KB, 800x600 - vist 23 ganger.)

* IMG_3214.jpg (109.5 KB, 800x600 - vist 18 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe
 '67 912 Targa (Pågående prosjekt)
 ’67 911S (STORT Prosjekt…)
´13 Sharan og '08 Transporter og ‘16 Golf 7 1,2
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 405
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #9 på: september 13, 2024, 18:05:07 pm »

Litt flere bilder


* IMG_3228.jpg (111.58 KB, 800x600 - vist 21 ganger.)

* IMG_1039.jpg (134.88 KB, 800x600 - vist 23 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe
 '67 912 Targa (Pågående prosjekt)
 ’67 911S (STORT Prosjekt…)
´13 Sharan og '08 Transporter og ‘16 Golf 7 1,2
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 405
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #10 på: september 13, 2024, 18:07:14 pm »


* IMG_2212.jpg (97.99 KB. 800x600 - vist 25 ganger.)
Og noen til


* IMG_2252.jpg (96.57 KB, 800x600 - vist 24 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe
 '67 912 Targa (Pågående prosjekt)
 ’67 911S (STORT Prosjekt…)
´13 Sharan og '08 Transporter og ‘16 Golf 7 1,2
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4527
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: september 17, 2024, 10:28:47 am »

Lekkert!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!