VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: lassie på august 29, 2013, 17:48:54 pm



Tittel: vw boble 1303 1974
Skrevet av: lassieaugust 29, 2013, 17:48:54 pm
Hei :) vet ikke om dette er rett sted, men bare spørr her jeg. Er det noe spesielle forskjeller med 1974 modellene fra de tidligere boblene? Takk for svar :)


Tittel: Sv: vw boble 1303 1974
Skrevet av: Bj?rnaugust 29, 2013, 18:59:16 pm
Hei :) vet ikke om dette er rett sted, men bare spørr her jeg. Er det noe spesielle forskjeller med 1974 modellene fra de tidligere boblene? Takk for svar :)

Hvis du mener forskjeller på en 1303 fra 1974 kontra eldre 1303 (1973), så er det bredere forstilling på 74 mod, trekantgjennomføring til støtfangere foran og firekantet hanskeromsknapp.

Hvis du mener forskjeller på en 1303 fra 1974 kontra eldre bobler så er det meste annerledes.
- Mcpherson forstilling, IRS hjuloppheng bak, (dette kom på 1302 i 1970) buet frontrute, stort dashbord, +++


Tittel: Sv: vw boble 1303 1974
Skrevet av: lassieaugust 29, 2013, 21:03:31 pm
Er dette fordeler eller har det kommet dårligere ting også?


Tittel: Sv: vw boble 1303 1974
Skrevet av: jubalubaaugust 29, 2013, 22:27:09 pm
Etter min mening er dette bare fordeler. Boble med McPherson forstilling og IRS bakstilling er flotte biler å kjøre.
Men hvis man skal senke mye eller ha på skikkelig brede felger foran, så blir forstillinga fra 1974 litt kronglete å holde på med.


Tittel: Sv: vw boble 1303 1974
Skrevet av: lassieaugust 29, 2013, 22:30:43 pm
Det hørtes lovende ut, nei er ikke planen, vet ikke om jeg har forstått riktig, men kom det i 72 eller rundt der, noe nytt med elektronikken som er problematisk?


Tittel: Sv: vw boble 1303 1974
Skrevet av: hauganfotoaugust 30, 2013, 07:07:03 am
Nå er det ikke akkurat mye elektronikk på bobla sånn i utgangspunktet, så det er egentlig ikke så veldig mye å holde styr på. Jordingsfeil kan dukke opp. Dette skyldes dårlige jordinger der ledninger er skrudd i karosseriet og lignende. Rust og dritt kan da gjøre at det blir dårlig kontakt. Dette fører til feilfunksjon eller at ting ikke virker i det hele tatt. Ta en rask sjekk. Virker alle lys? Går motoren? Virker varmetrådene i bakruta? (neppe...) og lader dynamoen som den skal? Mål gjerne på batteriet også. Med og uten motoren i gang.


Tittel: Sv: vw boble 1303 1974
Skrevet av: lassieaugust 30, 2013, 08:47:50 am
Tusen takk, ja jordingsfeil er jeg godt kjent med :)


Tittel: Sv: vw boble 1303 1974
Skrevet av: jubalubaaugust 30, 2013, 11:12:03 am
Tror det var i 1972 at VW begynte med det beryktede "data-diagnose" systemet.


Tittel: Sv: vw boble 1303 1974
Skrevet av: Panaugust 30, 2013, 11:25:27 am
Tror det var i 1972 at VW begynte med det beryktede "data-diagnose" systemet.

Skjønt om dette ikke funker i dag, så betyr det ingenting. Er så allikevel ingen verksteder nå som har kompatibelt datautstyr å koble dette diagnosesystemet til :)


Tittel: Sv: vw boble 1303 1974
Skrevet av: lassieaugust 30, 2013, 15:01:39 pm
Hehe nei kanskje ikke så rart, hvordan fungerte egentlig dette diagnosesystemet? Er vel ikke noen hjerner på disse bilene?


Tittel: Sv: vw boble 1303 1974
Skrevet av: hauganfotoaugust 30, 2013, 15:44:00 pm
Jeg har en 73 mod og har også diagnosesystem. Har aldri brydd meg om å teste... Det er forresten bare de
Siste åra som har varmetråder i bakruta. Koblingsskjema med fargekoding finnes enkelt på nett, ved behov. Det viktigste da er kanskje at det ikke har vært så mange å fikla med ledningene før deg  ;D ;D ;D


Tittel: Sv: vw boble 1303 1974
Skrevet av: lassieaugust 31, 2013, 08:40:38 am
Når jeg nevner boble for noen over 40 så sier de alltid at det er en dritt bil på vintern pga av manglende varmeapparat, men hvordan er dette egentlig? Er det mulig og sette inn en 12 volts kupevarmer av noe slag, og hvordan kommer disse bilene seg frem på vintern? Går det bare sidelengs?


Tittel: !
Skrevet av: VW 181august 31, 2013, 09:00:46 am
Jeg har også hørt at varmeapparatet skal være dårlig, det er bare TULL!!
I min 1302 kommer det varme fra åpningene nede ved gulvet etter ca 1,5 - 2 km kjøring.
Alt henger sammen med vedlikeholdet og tilstanden på varmeboksene.
Da jeg hadde min første boble for ca 25 år siden var tipset at slangene fra viftehuset måtte byttes hver høst, dette fordi slangene av papp råtnet pga fuktighet. Nå er det problemet borte, da slangene er av metall og mange av dem er laget slik at de ser ut som papp.
Sørg for at slangene er OK og at varmeboksene er iorden, da har du et supert varmesystem.
Du kan selvfølgelig montere ekstra varme, hvis du føler at du har bruk for det. 12V kupevarmer er jo en enkel løsning. Mange av de siste boblene har jo i tillegg en bensinvarmer montert.

Når det gjelder fremkommelighet på vinteren så trenger du gode vinterdekk, da har du få problemer på vinterføre.
Smale dekk med vekten over drivhjulene er en god kombinasjon. Og boblene starter jo alltid..


Tittel: Sv: vw boble 1303 1974
Skrevet av: Panaugust 31, 2013, 10:29:51 am
En 12 volt kupevarmer vil ikke gi noen merkbart høyere temp inne i bilen. I beste fall får du kanskje litt lunk på f.eks frontruta.

Dette er enkel fysikk. 12 volt gange for eksempel 10 ampere blir 120 watt. Til sammenlikning genererer kroppen din kanskje ca. 100 watt. En hårføner trekker lett 1500 watt...

Er alle varmluftslanger hele og kanalene ikke opprusta innvendig, får du plenty varme fra varmeapparatet i ei Boble. Legg til en bensinvarmer, så kan du bli så stekt du bare vil :)


Tittel: Sv: vw boble 1303 1974
Skrevet av: Panaugust 31, 2013, 10:40:51 am
Er dette fordeler eller har det kommet dårligere ting også?

Og angående dette spørsmålet, så er dette veldig smak og behag. Rent objektivt sett er Boblene fra 70-tallet med McPherson-fjæring foran og IRS bak litt mer moderne biler. De har bedre kjøreegenskaper, bedre bagasjeplass foran og er antagelig litt tryggere i en smell også (mindre sjanse for å få rattstammen i brystkassa). Noen synes disse bilene er steinkule, andre foretrekker 60-tallsboblene som har den mer klassiske stilen, men mindre bagasjeplass foran og kjøreegenskaper som ikke tilgir dumme avgjørelser bak rattet i like høy grad.

Merk også at Bobla først fikk 12 volt elektrisk anlegg med 1968-modellen (men bilene med 1200-motor fortsatte med 6 volt langt inn på 70-tallet). 6 volt funker det også, men er mye mer sårbart for spenningstap pga. irrete/dårlige kontakter. Noe som jo gjerne er et problem på såpass gamle biler.

Skal du kjøre om vinteren, så rustbeskytt opp og ned i mente. Salt spiser gamle biler.


Tittel: Sv: vw boble 1303 1974
Skrevet av: lassieaugust 31, 2013, 11:17:47 am
Wow dette var bra respons, ja takk dette besvarte mange spørsmål. Apropo bensinvarmeren så har jeg hørt at disse tar fyr i ny og ne og det er jo kanskje ikke helt heldig. Er dette myte eller fakta? og er de vanskelige og ettermontere? :)