661
|
Forum / Problemløseren / Sv: Liten vandring mellom gira.
|
på: mars 22, 2010, 16:51:32 pm
|
Det er vel ikke tidligere eier som har montert forkorter? Høres ut som om det er ganske tettsteget giring. Uansett, justering kan gjøres både ved å skru løs gristangen og justere plata under. Ellers må du til å justere under baksetet.
|
|
|
662
|
Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: Rar sak
|
på: mars 19, 2010, 20:51:07 pm
|
Iflg teksten er dette er av 24 stk som ble bygget hos karosserifirmaet Auweiler i Hamburg. Denne ble bygget som hotel-buss. Interiøret er i god stand, ombygget til 12V og med en 1600 DP-motor. Jeg syntes den var tøff!
|
|
|
663
|
Forum / Problemløseren / Sv: Rengjøring av motor
|
på: mars 17, 2010, 18:47:18 pm
|
Prøvde å vaske en brukt "ekstra bunnpanne" i oppvaskmaskinen, men dronningen gikk selvfølgelig en raskere tur en vanlig akkurat den dagen, og kom hjem før beregnet. Nå bruker jeg ikke oppvaskmaskinen lengre. Sover kanskje på badet også??
|
|
|
665
|
Forum / Problemløseren / Hjelp på Stord nå...
|
på: mars 17, 2010, 15:57:55 pm
|
Tom Ivar Schei fra SRVWK er på vei til Bergen for å gå på kurs, kjører selvsagt boble. Stoppet med et ødelagt hjullager på Heiane på Stord! Trenger hjelp til å få av skiven fremme! Noen som har utstyr og kan hjelpe?? Har nytt hjullager. Ring ham på tlf 959 43 661!! Haster litt!!
|
|
|
670
|
Forum / Krigsmodeller / Sv: Litt ABC kunnskap om kubel, 181 ?
|
på: februar 01, 2010, 17:49:13 pm
|
Kübelwagen er den originale som tyske styrker brukte under krigen. 181 heter egentlig 181 Kürierwagen, og ble opprinnelig bygget for det tyske forsvaret fra 1968 til slutten av 70-tallet. Etterhvert ble det bygget en sivil utgave for bl a det tyske postvesenet, og den ble også solgt til sivile. Den var til og med tilsalgs i Norge! Forskjellen mellom militær og sivil utgave bestod i at den militære utgaven hadde en "kapslet" motor, slik at den skulle tåle fuktighet bedre, dette pga bruk i terrenget. Alt det elektriske bak er beskyttet mot fukt. Vadedybden på milutgaven er oppgitt til ca 60 cm. Bunnen er ferdig hullet, slik at vann som kommer inn, også går ut. :-) Den sivile har også annet eksosanlegg, og andre brytere. Bilen er bygget på en Karmann Ghia bunnplate, med mye deler direkte fra hyllene hos VW. Har bakaksling med reduksjonsbokser fra T2. Ble svært populær i USA, der den kalles "Thing", har egne klubber og treff der. I UK ble den kalt "Trekker".
Hvor mange det er i Norge pr idag er vanskelig å anslå, men en del er det nok...
|
|
|
672
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: For de som klager på manglende garasjeplass..
|
på: januar 27, 2010, 15:35:37 pm
|
Jeg kjenner lusa på gangen. Han er av typen som sparer på alt og beregnet nok dette når han bygde garasjen. Sparte sikkert noe tusinger på å bygge den litt smalere
For ikke å snakke om hva han sparte da han kjøpte bil....
|
|
|
677
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Innkjøpt prosjekt 59/60 mod.
|
på: januar 17, 2010, 19:02:55 pm
|
snakker vi 30 hk, 155/15dekk og ikke en mm senk?
Orginalt skal det være diagonal 5.60x15, ikke 155r15! Skal det først være orginalt så skal det være orginalt, ikke nesten Får man tak i denne dimensjonen idag?
|
|
|
688
|
Forum / Krigsmodeller / Sv: HVA SKJEDDE MED VW LIKE ETTER KRIGEN ?
|
på: november 18, 2009, 14:45:03 pm
|
"Dessverre er det ikke mulig å få denne hentet opp, da området er fyllt opp med mange tonn steinmasse."
Er dette den som ligger utenfor Håkonsvern marinebase, på militært område?
Ifølge damen så er det den, ja. Dessverre... Kübelen ble videresolgt, men hun vet ikke hvor den ble av. Bilder av Schwim'en hadde hun ikke.
|
|
|
689
|
Forum / Krigsmodeller / Sv: HVA SKJEDDE MED VW LIKE ETTER KRIGEN ?
|
på: november 16, 2009, 17:10:33 pm
|
Kjører taxi her i Bergen, og kom i kontakt med en eldre dame som hadde følgende historie å fortelle: Mannen hennes, som nå er falt fra, hadde kjøpt 2 stk Kübler og en Schwimm fra noe som kaltes "Direktoratet for fiendtlig eiendom". Han drev etter krigen et velkjent verksted for klassiske biler, og var litt av en tusenkunstner. Har selv sett traktoren han bygget, med 7 gir fremover og 3 gir bakover.... Snadder. Den ene Kübelen ble brukt som daily driver, og den andre som donorbil, ved behov. De reiste en del rundt i Norge på ferie, 2 voksne og 2 barn. Barna sov på tvers bak i bilen og de voksne sov foran. Kan vel ikke ha vært særlig komfortabelt, men men.. Bilen ble etterhvert solgt, og hun vet ikke hvor den ble av. Schwim'en ble brukt som "gårdsbil" til guttene ble store nok til å kjøre. Da ble bilen tatt ut på fjorden og SENKET, for at guttene ikke skulle ta seg turer på egenhånd. Dessverre er det ikke mulig å få denne hentet opp, da området er fyllt opp med mange tonn steinmasse. Bildet er fra en av ferieturene. Jeg fikk kopiere noen av bildene hun har, kjekk dame!
|
|
|
|