mai 12, 2024, 07:42:41 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sylindersett AA vs Mahle Brazil  (Lest 2554 ganger)
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« på: februar 26, 2009, 21:18:55 pm »

Har tenkt og bestille meg et sylindersett, men ser at nye sylindersett fra Mahle er produsert i brazil og har støpte stempler og ikke smidde. Er det noen som har erfaringer med disse kontra de billigere AA settene. Skal bygge en 1914, men vil ha en solid bunn som jeg kan bygge videre på når jeg har lagt meg opp penger til skikkelige topper osv. Synspunkt på kam mottas også med takk, motoren skal stå i en buggy som skal brukes til autoslalom, cruising og et og annet lyskryssrace Glad
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 26, 2009, 23:10:54 pm »

Jeg gikk for Mahle - men får du tak i noen som er smidde så er det jo topp. Er jo mange fine tråder på temaet både her og på agderklubben sine sider. Spørsmålet er vel om du ikke bør ha en motvektsveiv og få balansert hele veivpartiet med svinghjul først, gitt at du skal trekke denne motoren endel i turtall. For kvass kam og det blir vel lett slitsomt i lengden til gatebruk, men det er sikkert noen som har sine favoritter her?
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 27, 2009, 00:02:44 am »

Erfaringer ja...

Sylinderne er like bra/dårlig begge deler. Litt myke i godset. Så riper oppstår lett om fremmedelementer kommer nedi. Men noe annet er ikke å få kjøpt i denne prisklassen. Orginale Vw sylindre er noe hardere og mer holdbare. Men sprøere. Og fåes jo ikke større enn 85,5. 
De JayCee sylinderene jeg har hatt lankene mine i, har vært identiske som AA. Når AA byttet design... gjorde visst JayCee det også. Sikkert bare tilfeldigheter.

Stemplene derimot er noe helt annet. Mahle lager sine med og uten grafitt belegg.... litt ubestemmelig hva man får når man bestiller. Har fått begge deler litt om hverandre. Dette er det som blir mest brukt. Og er ikke smidde.. men støpt under trykk. Tunge greier som har visst seg funke fint under de fleste påkjenninger.... Men dør fort ved ekstrem tilfeller. Skiller litt i vekt mellom hvert stempel. Så de krever litt forarbeide.

AA har 3 forskjellige typer stempler. "normale" tunge. Samme gamle design som Mahle (Har ingen erfaring med disse). Og lettere slipper-skirt stempler i både press-støpte og smidde. De pressstøpte har jeg kun erfaring med til normalt bruk... og har ikke gjort meg noe galt. De smidde har et mer frynsete rykte p.ga en dårlig selger på The samba. Og at de er noe feilprodusert til de medfølgende sylinderne. Det virker som om de har blitt produsert uten å ta hensyn til varmeutvidelse i det smidde aluminiumet kontra de press-støpte. Noe som fører til varmskjæring og avrevede stempler ved oljeringen. Ligger endel bilder runt om på nettet av disse. Stemplene i seg selv er nok mer enn bra nok... om bare sylinderne blir honet til spec før bruk.
Loggført

Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #3 på: februar 27, 2009, 00:08:25 am »

har sett litt på motvektsveiver, men bestemte meg for og droppe siden det går endel penger i det.. Har så mye bra om de orginale veivene så tenkte det får duge.. men har lekt litt med tanken om og sveise motvekter på en orginal veiv , har jo tilgang til endel utstyr på jobb. Noen som har vært borti dette forresten?
Bilen skal jo brukes mest på vei og minst på bane, så det vil jo bli prioritert ved valg av kam men noe mer spesifikt har jeg ikke sett på. Ser engle 110 er mye brukt..
Loggført
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #4 på: februar 27, 2009, 00:16:27 am »

svarte samtidig der ja Glad Da er det gjerne safest og gå for Mahle da, var litt skeptisk siden de var støpt og produsert i brazil.. vil ha motoren så solid det lar seg gjøre, men til gjengjeld skal den jo stå i en buggy og ikke en daily driver så vil jo ikke gå mange mil i løpet av året. Bor jo og i bergen og det er jo som kjent ikke buggyvær her hver eneste dag Glad
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: februar 27, 2009, 00:31:02 am »

De vanlige støpte mahle settene holder fint til langt over det turtallsområdet og antall hk som du kommer til å få. Bare å handle.
At VW deler er laget i Brasil er i seg selv ikke noen katastrofe mht. kvalitet.
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #6 på: februar 27, 2009, 00:42:39 am »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 03:17:55 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 814
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #7 på: februar 27, 2009, 14:11:58 pm »

svarte samtidig der ja Glad Da er det gjerne safest og gå for Mahle da, var litt skeptisk siden de var støpt og produsert i brazil.. vil ha motoren så solid det lar seg gjøre, men til gjengjeld skal den jo stå i en buggy og ikke en daily driver så vil jo ikke gå mange mil i løpet av året. Bor jo og i bergen og det er jo som kjent ikke buggyvær her hver eneste dag Glad

"Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær"....Kle deg riktig og kjør på!!  Osteaktig
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #8 på: februar 28, 2009, 20:09:13 pm »

Da blir det nok et AA sett når jeg bestiller , de er jo endel billigere så da har jeg penger og bruke et annet sted! Takk for hjelpen.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!