mai 15, 2024, 12:06:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bytte bremseslanger foran..  (Lest 8633 ganger)
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: mars 30, 2009, 17:09:20 pm »

Jeg holder på å bytte bremseslanger.. For å få de løs, må man skru løs en mutter på baksiden. Men fastnøklen bare sklir, uansett hvor godt tak den har. Noen tips? Gjengene har blitt helt ødelagt på begge sider Sint


* Bilde058.jpg (193.34 KB, 1000x750 - vist 737 ganger.)
Loggført

(o\ ! /o)

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: mars 30, 2009, 17:12:06 pm »

Heilt sikker på att du har rett nøkkel? er vel 11mm på røret og 15(ikkje heilt sikker) på slangen... men vist det ikkje går så må du fram med vicegripen!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: mars 30, 2009, 17:15:52 pm »

Bruker 11 på røret og 14 på slangen. Har også prøvd vicegrip uten hell..
Loggført

(o\ ! /o)

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: mars 30, 2009, 17:20:22 pm »

Vicegrip utan hell ??

Stramm den endå meir og prøv då?!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #4 på: mars 30, 2009, 17:22:28 pm »

Du må nok bytte røret også når du er i gang. Ellers får du ikke dette tett igjen, når du skal skru på den nye slangen. Koster lite og verdt å gjøre når du holder på.
Loggført
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: april 01, 2009, 21:26:18 pm »

Jepp, skru løst røret på hovedsylinderen og bytt alt sammen, blir nok den beste løsningen Blunker

Om ikke du har utstyr til å lage bremserør, så er det vel mulig å få ferdig rør i ca den lengden som du bare kan bøye til selv.
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #6 på: april 02, 2009, 10:51:30 am »

Dette pleier å sitte godt fast. Det finnes spesielle bremserør - fastnøkler som har en åpning for røret. Disse er sekskant. Får bedre tak enn åpne fastnøkler. Kjøpes f.eks hos Biltema.
Ellers er det vel en god ide å bytte alle rør hvis de er like gamle som bilen. Pleier å ruste hull ved pedalsett inni bilen.
Loggført
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: april 02, 2009, 11:10:54 am »

Nå har jeg byttet alle slanger og rør, bortsett fra det røret som går gjennom langs tunellen.. Driver og lufter bremsene, men får veldig lite pedal.
Loggført

(o\ ! /o)

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #8 på: april 02, 2009, 20:01:40 pm »

visst du har gammel bremsepumpe å begynner å lufte med å trampe pedalen i bunn kan du vær sikker på att pakningene ryker pga.det ruster innerst i pumpa der det ikke har vært ett stempel de siste 20 30år da rives pakningene med en gang å du får ikke pedal.da er det enkleste en ny pumpe
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: april 03, 2009, 18:23:07 pm »

Ok, da prøver jeg med ny pumpe. Det er ikke sikkert at pakningene har røket, men nå får jeg hvertfall nye bremserør (som ikke er hjemmemekk) og ny 2-krets bremsepumpe. Så blir det bra:)
Loggført

(o\ ! /o)

Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: april 14, 2009, 16:40:34 pm »

Da sitter jeg her med ny 2-krets hovedsylinder, og har et lite spørsmål..

Den gamle 1-kretsen har til sammen 4 utganger. 3 til bremserør, og et til bremselysbryter. 2-kretsen har 5 utganger, hva gjør jeg med det siste hullet? Kjøper enda en bremselysbryter og skjøter ledningen (så det til sammen blir 2 og 2 seriekoblet)?


* Bilde058.jpg (85.98 KB, 800x600 - vist 343 ganger.)
Loggført

(o\ ! /o)

Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #11 på: april 14, 2009, 16:59:52 pm »

Da sitter jeg her med ny 2-krets hovedsylinder, og har et lite spørsmål..

Den gamle 1-kretsen har til sammen 4 utganger. 3 til bremserør, og et til bremselysbryter. 2-kretsen har 5 utganger, hva gjør jeg med det siste hullet? Kjøper enda en bremselysbryter og skjøter ledningen (så det til sammen blir 2 og 2 seriekoblet)?

Jepp... Der skal det sitte en bryter til....
Loggført

Mvh
Reiel
Even
Medlem
***
Innlegg: 196
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: april 14, 2009, 18:27:05 pm »

Man trenger vel ikke å koble til begge bremselysbryterne?
Bakdelen med dette er jo at om noe ryker så kan man risikere å ikke ha bremselys, selv om man har bremser foran eller bak.
Hvor og hvordan har du tenkt til å montere bremsevæskebeholderen?
Loggført

T1 1966 Seablau -            På veien
T1 1966 Seablau -  Bodil   SOLGT
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: april 14, 2009, 20:52:25 pm »

Så jeg trenger ikke en ny bremselysbryter? Kan man bare proppe igjen hullet?

Jeg stripsa den fast.. Pent ble det ikke, men det er vel ikke der det ligger..

De blå slangene jeg kjøpte fra Cip1 var for trange i forhold til tuppen av bremseveskebeholderen. Brukte heller silikonslanger.. Hvordan er disse mtp. bremseveske? Holder det?


* Bilde059.jpg (171.79 KB, 800x600 - vist 473 ganger.)

* Bilde060.jpg (103.88 KB, 800x600 - vist 355 ganger.)

* Bilde061.jpg (144.62 KB, 800x600 - vist 344 ganger.)
Loggført

(o\ ! /o)

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: april 14, 2009, 20:55:26 pm »

Trur du bør finna deg ein bremselysbrytar vist du ikkje vil ha eit stort forbruk av bremseveske for det vil nok lekka ein del om ikkje du får satt inn ein brytar! kjøp ein brukt, er nesten gratis det! ny koster 40kr trur eg
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: april 14, 2009, 20:58:55 pm »

Ja, det er vel best.. så var det den ventetida da... har ikke fått kjørt bobla på noen uker nå Flau
Loggført

(o\ ! /o)

Even
Medlem
***
Innlegg: 196
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #16 på: april 14, 2009, 21:46:24 pm »

Jeg har to nye liggende, du kan gjerne få den gamle om du vil! Hehe
Loggført

T1 1966 Seablau -            På veien
T1 1966 Seablau -  Bodil   SOLGT
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: april 15, 2009, 21:48:16 pm »

Bump. Noen som vet hvordan silikonslanger og bremseveske kommmer overens?
Loggført

(o\ ! /o)

Silver (Kristoffer Lindh)
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 378
Bosted: Sarpsborg



Vis profil
« Svar #18 på: april 15, 2009, 22:21:32 pm »

Bump. Noen som vet hvordan silikonslanger og bremseveske kommmer overens?

Går greit for en kort periode, men slangene smuldrer opp innvendig og du får "dritt" i systemet ditt.
Anbefaler å bruke slange som tåler bremsevæske. Hydroscand og Tess selger dette i forskjellig dimensjoner.

Loggført



kristoffer(at)lindh.no
Tlf: 92806127
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: april 15, 2009, 23:18:44 pm »

Eller du kan kjøpe denne og spare prisen på slangene.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,14236.msg146746/topicseen.html#new
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #20 på: april 15, 2009, 23:19:19 pm »

Pussig dette, for da jeg måtte bytte hovedsylinder på min 68-modell med 2-krets anlegg fra originalt av, var det to bremselyskontakter på den originale pumpa, men bare én på den nye. Selv om det naturligvis er to kretser på den nye pumpa også.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #21 på: april 16, 2009, 14:55:18 pm »

Nye pumper pleier ikkje å komme med brytar
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!