mai 15, 2024, 07:53:19 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvem er god på elektronikk?  (Lest 8585 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« på: februar 18, 2010, 23:42:14 pm »

Må ærlig innrømme at økonomiutdannelse og elektronikk ikke går hånd i hånd.. klarer det meste, men har kommet til full stopp..

skal montere lysrelé etter 12volt konvertering og har svidd sikkert 20 sikringer på å koble feil..

hva kobles hvor?

* P18-02-10_23.26[1].jpg (91.36 KB. 839x590 - vist 491 ganger.)


30 : er strøm (+) inn
85 : nær/fjern ??
86 : nær/fjern ??
87 : fra bryter dashbord ??
87a: fra hendel ??


håper noen har peil Glad


Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: februar 18, 2010, 23:44:37 pm »

Nei....
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: februar 18, 2010, 23:49:15 pm »

Det er vel et vekselrele du har.
30 er vel strøm fra batteriet,  som da vil gå ut via 87(på) eller 87a(av), når du kobler styrestrømmen (altså fra hendelen og bryter dash).
Styrestrømmen bruker 85 og 86 (inn på den ene, og ut på den andre).
30 er+
87 er til lyset
85 er vel styrestrøm inn
86 styrestrøm ut.
87a brukes ikke i ditt tilfelle

Litt krøkkete forklart i OL-rus... Osteaktig

Hendel og bryter skal vel stå i serie og gi styrestrøm til releet, er litt rusten på dette...
« Siste redigering: februar 18, 2010, 23:55:41 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: februar 18, 2010, 23:49:31 pm »

http://www.teamrocs.com/technical/pages/relay_basics.htm
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Lars Rosenquist
Supermedlem
*****
Innlegg: 1098
Bosted: Tønsberg

Telefon 90148565


Vis profil

« Svar #4 på: februar 18, 2010, 23:53:56 pm »

Hei.
ikke så god på dette  Glad
Men denne da? http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_67.jpg
Det er jo også i fargene du skal ha original til  releet.
Lars
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #5 på: februar 19, 2010, 00:27:32 am »

Det er vel et vekselrele du har.
30 er vel strøm fra batteriet,  som da vil gå ut via 87(på) eller 87a(av), når du kobler styrestrømmen (altså fra hendelen og bryter dash).
Styrestrømmen bruker 85 og 86 (inn på den ene, og ut på den andre).
30 er+
87 er til lyset
85 er vel styrestrøm inn
86 styrestrøm ut.
87a brukes ikke i ditt tilfelle

Litt krøkkete forklart i OL-rus... Osteaktig

Hendel og bryter skal vel stå i serie og gi styrestrøm til releet, er litt rusten på dette...

Et vanlig venderele har ikke styrestrøm ut og inn. Kun inn. Og hva med jord? Blunker

85 er jord, 30 er + fra batteri, 87(a)er ut til lampe, 86 er styrestrøm. Noen releer har snudd om på 87(a) og 30. Så 30 er ut til lampe og 87(a) er konstantstrøm.

Men så lenge du ikke har koblet opp jord, så får du ikke rele til å fungere.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 19, 2010, 00:45:19 am »

problemet er at orginalt er det 6 kontakter.. nå 5. en må bort. regner med at det er den lille tampen som er koblet sammen med 30.

fant dette på thesamba "This is the ground signal from the dimmer switch in the turn signal. A momentary ground on this post will toggle the headlights between hi & low. " snakk om fra hendelen.. er ikke den jorden som trengs da?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #7 på: februar 19, 2010, 09:40:53 am »

Må ærlig innrømme at økonomiutdannelse og elektronikk ikke går hånd i hånd.. klarer det meste, men har kommet til full stopp..

skal montere lysrelé etter 12volt konvertering og har svidd sikkert 20 sikringer på å koble feil..

hva kobles hvor?
[ Vedlegg ]

30 : er strøm (+) inn
85 : nær/fjern ??
86 : nær/fjern ??
87 : fra bryter dashbord ??
87a: fra hendel ??


håper noen har peil Glad



Du har feil rele. Begynne med å skaffe ett slikt. http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=2414
Kikk så på koblingskjema http://vintagebus.com/wiring/bug-65+66.jpg som er for din bil. kan sammenligne med med dette som er for 71 med 12 v.
http://vintagebus.com/wiring/1302_from_August_1970_with_test_central_socket.jpg   Dette er koblingskjema for for det releet linket til ovenfor.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 19, 2010, 10:28:17 am »

takk for det Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 19, 2010, 11:53:23 am »

nytt spørsmål.. har byttet til treratt, men får ikke tuten til å gå uten å koble den brune ledningen inni rattstammen direkte til gods i rattet. overledning? eller må jeg ta en ledning fra den ene koblingen på hornknappen og til gods?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: februar 19, 2010, 11:55:25 am »

Rattet må sluttes til jord for at tuten skal fungere - det er den kretsen du åpner/lukker med hornknappen.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #11 på: februar 19, 2010, 12:05:30 pm »

Rattet må sluttes til jord for at tuten skal fungere - det er den kretsen du åpner/lukker med hornknappen.


så hvis hornknappen har to kontakter tar jeg en mot brun ledning og en mot gods?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: februar 19, 2010, 12:12:01 pm »

Det høres riktig ut ja.

Når du da trykker sluttes jordkretsen og hornet skal virke - kjapp sak å teste.

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #13 på: februar 19, 2010, 13:52:34 pm »

da var horn, blinklys og cdspiller montert og testet Glad

sprakte godt når plussledningen fra generator kom i kontakt med gods Rekker tunge
skal dette skje hvis jeg har koblet meg vekk fra ekstern regulator? dvs de tre tjukke ledningene under setet???
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #14 på: februar 25, 2010, 17:20:14 pm »

har fortsatt problemer med relé til fgjernlysene. har fått 4stk 5kontakters reléer av veteranservice.

kontaktene er:

30
S
56b
56a
56

finner fortsatt ikke ut hvordan dette skal fungere :S

* Uten navn.jpg (15.55 KB. 391x286 - vist 312 ganger.)


56a og b er vel til lys
30 er strøm +
S er jording fra hendel
56 er fra bryter

Hæ?

kjipt å stå fast!!

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Lars Rosenquist
Supermedlem
*****
Innlegg: 1098
Bosted: Tønsberg

Telefon 90148565


Vis profil

« Svar #15 på: februar 25, 2010, 19:16:25 pm »

 Hæ
Nå burde du vel klare dette?
30 : er strøm (+) inn (rød)
85 : nær/fjern ??
86 : nær/fjern ??
87 : fra bryter dashbord ??
87a: fra hendel ??
Og du har vel også fått fargen på ledningene på alle pinnene på releet?
Hvis du ikke har dette for hånden ,ring meg imorra Glad
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_6869.jpg
Btw ,firmaet heter VW Veterandeler Osteaktig
Mvh Lars

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #16 på: februar 25, 2010, 19:47:03 pm »

har koblet slik det for eksempel blir forklart på thesamba. men problemet er at bryteren på hendelen ikke veksler mellom fjern/nær.. kontakpunktene på det nye reléet samsvarer heller ikke 100% med det 12volts releet :S
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #17 på: februar 25, 2010, 19:55:54 pm »

fikk nettopp svar på thesamba:http://www.oldvolkshome.com/headrelay.pdf

sjekker imorgen;)

ringer deg Lars imorgen når jeg har fått sett på de Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: februar 25, 2010, 19:56:13 pm »

Vekslingen skal skje ved å jorde - det gjør hendelen.

Start med å sjekk om releet klikker når du trekker jord direkte fra releet utenom bryteren.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #19 på: februar 25, 2010, 20:00:48 pm »

koble alle unntatt jordingen og bare sjekke med en kabelsnutt til karosseriet?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: februar 25, 2010, 20:05:01 pm »

Ja - da får du sjekket om feilen ligger i hendelen.
Loggført
VentOle
Nybegynner
*
Innlegg: 1
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: mars 15, 2010, 08:21:04 am »

Hei Glad
Det ligger en veldig god brukermanual på torshov's hjemmeside som jeg alltid bruker når jeg setter på ekstralys.
http://torshovbil.no/sider/Veiledning/montereekstralys.html

 Gliser
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!