mai 14, 2024, 22:07:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 33
211  Forum / Problemløseren / Sv: Diode delenummer 1N4005 på: april 15, 2013, 20:29:13 pm
Hva slags turteller? Jeg har en VDO Vision i 1303en. Flaksingen opphørte helt med den dioden.

212  Forum / Problemløseren / Sv: 1300 ab motor, trenger pustepause ved gasspådrag, skyter i eksos på: april 11, 2013, 14:00:48 pm

Mer enn 21 millioner bobler ble levert uten elektronisk tenning...

"Harking" og lugging ved gasspådrag kan også skyldes bensinpumpen. Et lite hull i gummi-membranen inni der gjør at du ikke får bensin nok til full gass. Host-host. Har opplevd dette selv.

Ville justert ventilene som de skal, men vet ikke hva 0.2 betyr. Tror ikke motoren oppfører seg sånn på så lite forskjell. Må være noe annet (i tillegg).

Ellers er jo tenningsfeil eller ventilfeil typisk for de symptomene du har (skyting = etterbrenning av bensingass i eksosen). Alt OK med tenningen? Plugger? Plugghetter? Pluggledninger? Fordeler? Rotor? Kondensator? Vacuum-suget i SVDA-fordeleren?
213  Forum / Problemløseren / Sv: Dobbelt forvarmerør, hvordan løse dette? på: mars 21, 2013, 00:15:27 am
Anbefaler å beholde doble forvarmingsrør!

Det er en forbedring som kom på de siste modellene - ikke uten grunn. Mye raskere oppvarming av innsuget = bedre gange på kald motor.
214  Forum / Problemløseren / Sv: Boble med ujevn tomgang på: mars 19, 2013, 01:03:52 am
Høres ut om du har funnet feilen. Når falskluften er tettet justerer du opp forgasseren på nytt (fast idle-skruen, bypass, volume control, choke).

Dette med pakningslim er jeg personlig ikke så sikker på. En god pakning skal være nok, men det er vel ikke feil å smøre guffe på pakningen heller.

Messingforinger er tingen, uten tvil. De originale plastforingene blir slitt etter nesten 40 års bruk.
215  Forum / Problemløseren / Sv: Boble med ujevn tomgang på: mars 17, 2013, 22:23:38 pm
Takk for innspillene!

Forgasseren har nylig vært hos Forgasser Service til overhaling og bypass-/volumskruene er justert så tror ikke problemet ligger der. Hvis ikke falsk luft testene avdekker noe må jeg nok få den inn på verksted, bare jeg klare å spore opp noen som kan gamle bobler...

Hvis forgasseren er justert av Forgasser Service, gjorde de det med forgasseren påmontert motoren din? "Fabrikkinnstilling" gjør at maskinen går rundt, men den må alltid justeres individuelt til motoren.
216  Forum / Problemløseren / Sv: Boble med ujevn tomgang på: mars 17, 2013, 01:12:30 am
Problemet er "bare "at 1303 ikke ble produsert i 1977 Hæ?? Mewn shit vi kan jo late som..

Man trenger ikke late som Glad. Saken er at S'en forsvant fra 1303S-skiltet på motorlokket i 1975. Fra da av ble alle 1303ene levert med 1600-motor, så VW så vel ikke poenget med S'en lenger.


Til saken: Min erfaring er at boblen tilgir mye dårlig tenningsjustering, men forgasseren må være 100%. Tomgangsproblemer har jeg hatt på alle boblene, og det var alltid forgasseren som var synderen.

Falsk luft-test: Ja.

Det finnes noen quick-fixes også: Sjekk alle vakuumslanger, også de til luftfilteret. Ta ut tomgangsdysen (den store i messing øverst på høyre side) og rens den. Et annet triks er å ta av luftfilteret, ruse opp motoren og så blokkere hullet øverst i forgasseren med hånden. Da skapes høyt undertrykk som kan løsne skitt i dyser og kanaler inni der hvis du er heldig.

Ellers er neste stopp å justere Bypass og Volume Control-skruene. Du kan google deg til prosedyren for å justere forgasser.

Blir det ikke bedre bør den overhales (rense, skifte pakninger, skifte foringer til gasspjeldet).

217  Forum / Problemløseren / Sv: Kobling av vindusvisker motor på: mars 10, 2013, 00:12:38 am
Regner med at du har sjekket ut denne siden:
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php

Ingen av sjemaene viser tallene på viskermotoren (W), men bryteren (E) har jo tallkoder, selv om det står 54 og ikke 53 på dem. Er ikke helt usannsynlig at forrige eier(e) har byttet til en annen viskermotor, og da hjelper jo ikke skjemaet.

Tror jeg bare ville prøvd meg frem for å finne riktig kombinasjon. Det verste som kan skje er at det ryker en sikring.
218  Forum / Problemløseren / Sv: Kobling av vindusvisker motor på: mars 08, 2013, 18:29:57 pm
Jeg tror "316" er "31b" eller "31", det er jo små tall...

Hvilken årsmodell er det? Det var forskjellige vinduspussermotorer i bruk, litt avhengig av bryteren også. På senere modeller er 53A konstant 12V. Når du sier fire ledninger, teller du med jord da?

219  Forum / Problemløseren / Sv: blinklys, brems og visker funker. horn har ikke lyst! -62 T1 på: februar 16, 2013, 23:11:21 pm
"Horn wiring hell" kan kreve litt studier. Kan være en ide å måle volt på hornet. Har opplevd at det det er dårlig kontakt som gjør at det bare kommer 8-9 volt frem, og da virker det ikke. Sjekke alle kontakter.



http://www.thebugshop.org/bsfqhorn.htm

http://www.vw-resource.com/horn.html#wiring
220  Forum / Problemløseren / Sv: Glødeplugg i en bn2 på: januar 13, 2013, 21:03:39 pm
Ittno vann i filter..
Men skal det sprute på glødepluggen, eller bare sive inn?
Iflg trykk på dysa så er det mest logisk at den dusjer pluggen..men det skjer altså ikke når dysa er skrudd inn att..

Det skal bare så vidt dryppe bensin inn i brennkammeret.
221  Forum / Problemløseren / Sv: Glødeplugg i en bn2 på: januar 13, 2013, 21:01:50 pm
Synes å huske at glødepluggen har en formotstand. Kan brenne opp direkte på 12 volt.

Riktig. Den skal ha 4V, ikke 12V.

Når du har kjørt en oppvarmingssekvens kan du ta av gummihetten og kjenne på toppen av pluggen om den er varm - da har den glødet som den skal.
222  Forum / Problemløseren / Sv: Renovering av VW motor på: januar 13, 2013, 20:57:00 pm
Her er en kjempegod tråd:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=451260&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=9a746c81697f9a555794cfac4c7679c5
223  Forum / Problemløseren / Sv: Lugging på lavt turtall (kald motor) på: desember 17, 2012, 18:20:01 pm
Hei folkens

Jeg opplever at bobla lugger på lavt turtall når motoren er kald. I tillegg virker det som om jeg da også får litt "backfire", altså at jeg får litt små-smell og "puffing" i forgasseren.
Dette gir seg når motor er blitt varm. Er det noen som har forslag ? Kan det være at forgasser må justeres ?

Jeg regner da med at jeg skal kjøre motor varm, sette forgasser (30-PICT2) til grunninnstilling (helt inn, og 2,5 runder ut). For så å sku volume-adjust skruen inn til motoren begynner å droppe i turtall. . . eller er det noen som har andre forslag ?

-Thomas

Falsk luft er kjekt å ikke ha, og forvamet luft til forgasseren bør det være! Noen tips i tillegg:

Kald motor: Choken. Ta en justering av den til "vinterposisjon"?

Halvvarm motor: Lugging skyldes gjerne for mager blanding. Typisk falsk luft eller forgasser som er litt ute av justering

Tette forvarmingsrør, bensindampen kondenserer i det lange kalde innsuget og blandingen blir uryddig.

Ventiljustering!

Ellers er riktig stilt tenning og gode tennplugger, ledninger, stifter, kondensator og coil skjeldent feil... I og med at den "skyter" kan det være indikasjon på at tenningen kunne trenge litt service.
224  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: fersking lurer på forskjellen på europeisk og US cab på: desember 14, 2012, 00:21:05 am
Njaa.. når eg ser bilde av us cab so trur eg kanskje da er verdt strevet, vist ikkje so har du jo ein praktisk hagebenk både foran og bak på bilen i passlig knehøgde:) treng forsovidt ikkje byta skjermane om du har sveiseapparat heller

"Hagebenk"?

Ikke la deg lure av ensrettingen her, arnepmb. Å bevare noe som er originalt er verdifullt i seg selv!

Heller en velholdt original veteranbil i topp stand, uansett type, enn en "moteriktig" boble som følger trendene. Ville heller prøvd å bevare bilen som den er (respekt!), enn å prøve å få den til å se ut som noe annet (teit!).
225  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: fersking lurer på forskjellen på europeisk og US cab på: desember 12, 2012, 21:28:12 pm
Forskjellen på US og europeisk cab er flere:

  • For- og bakfanger er kraftigere, har buffere og er innfestet høyere oppe i karrosseriet (som nevnt over)
  • Følgelig har også skjermene annerledes hull
  • Tommelbremser på alle hjul (EUR har skiver foran)
  • Fuel Injection for alle som ikke ble levert til California
  • Blinklysene på skjermene foran har markeringslys i sidene
  • Andre frontlys (annet system for parklys)
  • Baklyktene er har separate pærer for lys og bremselys +litt annen utforming av glassene
  • Fasten Seat belts-varsel, andre hendler for varmeboksene og belysning av disse, annen speedo (miles/km), 2-pkt belter bak
  • Ofte utstyrt med air condition, som normalt ikke virker lenger
  • På motorluken står det "Fuel Injection" ("1303S" på de europeiske
  • + andre mindre ting (chassisnummerplate på dash'en, diverse warning-labels, annen innfesting av frontruten, osv)

Alle cab'ene er laget på Karmann-fabrikken, det er en tysk bil. Mange her hjemme mener at de europeiske er "edlere", men deet er vel smak og behag. Sjansen for å få en rustfri ikke-overhalt cab som har gått i Europa er veldig liten. I de "tørre" statene i USA er det mange veldig bra biler uten rust fortsatt. Håper din er bra - det er ikke umulig at den er rustfri.


Dette er en Europeisk cab:


Dette er en US cab:


Det er stort sett bare ihuga VW-eksperter som ser forskjellene, og dem trenger du ikke la deg bli trukket ned av. De er stort sett opptatt av senking og cal-look og lar seg ikke imponere av originale 1303-cabrioleter uansett...(nå blir det bråk her Blunker)

Den viktigste ytre endringen er støtfangerne, og skal du gjøre dem om må du altså bytte selve fangerne (vanskelig å få tak i gode repro), bytte alle fire skjermer, sveise inn nye fester, og sette på nye blinklys. Neppe verd strevet, vil jeg si.
226  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: desember 09, 2012, 21:18:30 pm
Fra Texas: Min bror bor i Houston og var ute og kjørte her om dagen:

[attachment=1]
227  Forum / Problemløseren / Sv: Eberspacher på: desember 09, 2012, 19:31:04 pm
Hei!
Ja den trenger seg en ordentlig gjennomgang.
Må vell klare og få en god av de to jeg har. Forstår det slik at deler ikke er tilgjengelig..?


Ikke så mye å få kjøpt av deler i butikken, men noe er det. Det er noen spesialister som ligger og selger deler på thesamba, og der jeg fikk tak i det jeg trengte, fra en kar i Polen som hadde annonse der. Og så er det jo forumet her, da.

228  Forum / Problemløseren / Sv: Eberspacher på: desember 09, 2012, 12:46:05 pm
x2!!!

Anbefaler litt mer profft utstyr enn de biltema-greiene.

Søk på e-bay etter crimping tool.



Spade Connectors får du også kjøpt på nettet i mindre kvanta (Tools, Wurth, Tess, osv selger bare store kvanta - dyrt)
229  Forum / Problemløseren / Sv: Eberspacher på: desember 08, 2012, 22:35:54 pm
Ser ut som det har vært jobbet en del med Bilitema-koblinger på denne, ja. Ville spandert en runde med koblingsskjema-studier, så fyrer den sikkert!
 
Lykke til - verste jobben er kutting av hull, og så lenge det er gjort allerede så er jo resten ren kvalitetstid!
230  Forum / Problemløseren / Sv: Eberspacher på: desember 07, 2012, 23:40:46 pm
Her er ledningene på min. Det er typen med ekstern pumpe, så det er kanskje litt forskjell på oppsettet:



231  Forum / Problemløseren / Sv: Eberspacher på: desember 07, 2012, 21:26:00 pm
Hei. Koblingsskjemaet finner du nederst, men du trenger det ikke med mindre du har noen ledninger som har hoppet av. Det er ganske rett frem å koble den til. Den røde på 12V, den brune til jord. Mer at du må ha god kontakt og nok strøm - det påvirker ytelsen veldig under oppstart.

Noen momenter:

  • Du trenger komplett sett før du monterer. Det er en god del plastrør, braketter, slanger, pakninger, eksosrør og lignende som du må ha
  • Det skal bores totalt fem hull i karroseriet, og til det trenger du maler. De er forskjellige fra 1302, 1303 og standard-boble
  • Du bør teste eberen i benk før du monterer
  • Hvis den ikke virker er det som regel enten på grunn av elektrisk feil (dårlige kontakter), dårlig glødeplugg, eller kaputt bensinpumpe (membranen) - eller kombinasjon av disse
  • Med mindre du er 100% sikker på at den virket sist den sto i en bil bør du plukke den fra hverandre og sjekke alle kontaktene. Skift de som er slakke. Test glødepluggen - den skal ha 4V (ikke 12)

Artig prosjekt å jobbe med! Jeg monterte i min bil, og ble litt overrasket over hvor mye jobb det er med det. Men når den først er på plass og virker, er det fantastiske saker. Bilen blir varm på noen minutter!







232  Forum / Problemløseren / Sv: Eberspacher på: desember 07, 2012, 18:26:56 pm
Dette er en BN2, ja, og er den modellen som ble levert til 1302 "originalt". Du har den eldste typen her, ettersom den har bensinpumpe som sitter montert på enheten. Senere modeller har ekstern pumpe.

Varmereguleringen er grei å få oversikt over. Den har hele to forskjellige innstillinger: Av og på  Glad
233  Forum / Problemløseren / Sv: Bilde av plassering av baklukefjær på 1302 på: desember 06, 2012, 20:42:57 pm
234  Forum / Snikk-snakk / Sv: VW knallskudd - fototråd. på: desember 01, 2012, 13:40:15 pm






235  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bytte av cabriolet. på: desember 01, 2012, 01:39:00 am
Denner her er det en del bilder i. 70-modell, men prinsippet er det samme.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=508902

236  Forum / Snikk-snakk / Sv: Vegtrafikkloven fra 1944. Noen som vet hvor jeg skaffer den?? på: november 17, 2012, 00:19:42 am
Det er sikkert ikke veitrafikkloven du da skal ha, den er overordnet, men "Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil" 
http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20120705-0817.html.

Den bestemmelsen du liker er:

§ 21. Forholdet til gamle og nye bestemmelser
Når det ved endring i denne forskrift iverksettes nye og strengere bestemmelser, skal tidligere bestemmelser på området fortsette å gjelde for bil og tilhenger til bil som allerede er godkjent og registrert samt for deler/utstyr som er tatt i bruk eller omsatt, med mindre noe annet er spesielt fastsatt.


Det vil si at du trenger typegodkjennelsen for bilen. Så hvis bilen er original skal det ikke være noe problem. Men hvis du har ombygginger av forstillingen må du ha godkjenningspapirer.
237  Forum / Problemløseren / Sv: 1600 i trøbbel. Hjelp ønskes ! på: november 14, 2012, 00:36:14 am
Innsugene skal ikke bli spesielt varme - her suges jo kald bensinblanding gjennom. Kan du forklare mer? Hvor på innsuget blir det varmt?
238  Forum / Type 1 1968-1979 / Sv: Info om Jeans på: november 08, 2012, 22:51:38 pm
Får lyst på Jeans igjen når jeg lese dette her... Sjarmerende bil, som er verd å ta vare på!

Stoff og Stil selger jeans-stoff i metervare, var innom butikken i Drammen for en tid tilbake (butikk i Bergen også). Bør være mulig å få sydd nye trekk for de som er kyndige. Mener å ha lest på jeansbeetles-siden at det går med 10 meter, så det blir ikke allverden. Jeg kom meg aldri så langt før jeg solgte bilen, men var på vei...

http://www.stoffogstil.no/Katalog/Mode.aspx?group_id=4814&articleid=16942



239  Forum / Problemløseren / Sv: H4 innsatser i 68 mod? på: november 03, 2012, 23:23:18 pm
I min 72 løste jeg dette med H4-pære med "gammel" sokkel. Enkelt og greit, og kunne beholde de originale reflektorene. Kjøpte på Biltema om jeg ikke husker feil, de har de andre steder også.

240  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Eberspacher pumpe til bensinvarmer på: oktober 30, 2012, 22:15:21 pm
Prøv han her: http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=867175

Har kjøpt fra ham - flink med Ebere og har mye på lager
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 33
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!