mai 14, 2024, 11:13:27 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: solex 34 pict 3  (Lest 2691 ganger)
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« på: januar 15, 2014, 22:46:32 pm »

Trøbbel med tomgang

Når motoren blir varm og choke går av, stopper motoren. Ikke antydning til å vil gå på tomgang.

Når bilen så blir kjørt enda mer holder den fint på tomgang. Noe høyt, men det er nok fordi skruene står på 2.5 turn ut.

Choke er justert slik at spjeldet er lukket ved kald motor.

Kan choke gå av for tidlig ? Ev. Hvordan justerer man det ?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: januar 16, 2014, 18:44:32 pm »

Her er jo normaljusteringen, men det høres ut som du har gjort det slik siden det er lukket ved kald motor.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.msg204794.html#msg204794
Er ikke litt ising på innsuget under forgasseren før alt blir varmt?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #2 på: januar 16, 2014, 19:03:16 pm »

Det vet jeg faktisk. For jeg har mest vært ute å kjørt når det skjer. Mulig det kan være ising. Jeg har låst spjeldet på luftfilter boksen idag, slik at den tar kun varmluft så jeg prøver det en stund.
Loggført
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #3 på: januar 16, 2014, 19:42:47 pm »

Jeg har også et liggnende problem på en annen motor.

Den sviver greit med choke. Når choke går av sviver den fint i 10-20sek før den begynner og hoste og dør.  Om jeg gir den litt gass rett før den dør - går den i 10-20 dek igjen. Og sånn kan jeg holde lenge.

Jeg lurte på å om bensinpumpa var begynt å bli svak, men forgasseren er er fortsatt full etter at den er stoppet.

Forvarming og varmluft til filteret er ok.

Om jeg justerer ut på den store skruen på forgasseren skjer det ingenting. Begge skruene står på 2.5turn ut
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #4 på: januar 16, 2014, 21:54:53 pm »


Det kan høres ut som om den får for mager blanding. Det kan jo skyldes flere ting:

- Falsk luft (test med startgass?)
- Tomgangsdysen er tett
- Rusk i forgasseren ellers

Har aldri opplevd at "2.5" er riktig, det er et utgangspunkt for å få den til å gå.
Skikkelig rens og overhaling av forgasseren, inkl bytte av speldforinger blir vel aldri feil.

Ellers er det de andre tingene: Tenningsjustering, plugger, pluggledninger, ventiljustering, fordeler, eksos, osv, osv. Alt må funke 100% for at en 34 PICT-3 skal gå på tomgang.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: januar 16, 2014, 22:15:34 pm »

Jeg har hatt god effekt av å ha STP injectionrens i bensina, når forgasseren er gammel og har fått endel avleiringer på steder du ikke vil ha det. Antagelig ikke hovedproblemet, men man veit aldri.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #6 på: januar 17, 2014, 10:32:22 am »

Jeg har prøvd alt du nevner JFP, bortsett fra ventil justering. Jeg får prøve det også. Begynner å bli litt lei av Solex 34 pict 3 nå :-)  Jeg kan godt prøve litt forgasser rens også, har ikke noe og tape på det
Loggført
Phlip
Medlem
***
Innlegg: 246
Bosted: Oslo/Tofte



Vis profil
« Svar #7 på: januar 17, 2014, 22:34:13 pm »

Jeg hadde akkurat samme problem for litt siden og justerte meg ihjel på forgasser, renset den grundig med trykkluft etc, nye pakninger og skiftet mellom flere bensinpumper. Etter mye knoting frem og tilbake så viste det seg at spjeldforingene var slitt (mye spill når jeg røsket i gasserarmen..)

Håper det ordner seg Glad
Loggført

Mvh. Philip

1500 1967
1300 1969 (under restaurering)
TLC BJ40 1980

Tidligere:
1303S 1973
1200 1965
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #8 på: januar 17, 2014, 23:47:29 pm »

Hmmm. Sjenke foring også. Lakk det bensin ut av foringa når den var gåen ?
Loggført
Phlip
Medlem
***
Innlegg: 246
Bosted: Oslo/Tofte



Vis profil
« Svar #9 på: januar 18, 2014, 01:21:05 am »

Hmmm. Sjenke foring også. Lakk det bensin ut av foringa når den var gåen ?

Yes. Hver gang jeg skrudde av tenningen så piplet det en del bensin ut på hver side av forgasseren. Kjøpte inn brannslukningsapparat asap. Køddet også mye frem og tilbake med flottørnålen før jeg skjønte at det var foringene.

Når jeg tok av gasserarmen så jeg at det var banket med en mikro-syl rundt hele godset ved foringene. Mulig en eldre verksted-fiks for å slippe foringsbytte? Uansett så kastet jeg inn håndklet og byttet gasseren med en jeg hadde liggende.
Loggført

Mvh. Philip

1500 1967
1300 1969 (under restaurering)
TLC BJ40 1980

Tidligere:
1303S 1973
1200 1965
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #10 på: januar 18, 2014, 02:20:25 am »

Litt forklaring på hvordan tomgangen virker på 34 PICT-3:

Når gasspedalen er helt ute skal spjeldet lukke helt. Da trekker motoren bensingass gjennom tomgangskretsen og bare derfra. Kretsen har to justeringsskruer:

- Èn for luftmengden "Air Bypass Screw"
- Èn for bensinmengden "Volume Control Screw"

Altså: Jo mer Bypass Screw er skrudd ut, jo mer mengde bensingass tillates å suges ned i sylindrene = tomgangsturtallet øker. Volume Control Screw justerer bensinmengden. Jo mer den er skrudd ut, jo fetere blanding. Hvis den er helt ute, så gis det 100% derfra.

Det er noen andre dyser som påvirker tomgangen også (nr 4,5,6 og 7 på tegningen nedenfor), men disse er det ikke justering på. (NB! Hvis noen av disse er tette får det selvfølgelig innvirking på tomgangen)
 




Du sier:


Om jeg justerer ut på den store skruen på forgasseren skjer det ingenting. Begge skruene står på 2.5turn ut


Dette kan kanskje skyldes flere ting:

1. Spjeldet er ikke helt lukket. Justeringsskruen oppe på "gassarmen" (Idle Control Screw) er kun der for choken sin del. Skruen skal ikke berøre armen når choken er av. Sjekk at den er riktig justert.

2. Forgasseren er slitt slik at spjeldet slipper forbi luft, enten på grun av at spjeldet ikke tetter helt, eller at foringene slipper gjennom luft. Da blir det likevel sugd bensin ned i sylindrene. Det sitter et lite hull i spjeldet fra før - det skal ikke være helt lufttett. Jeg har hatt hell med å tette igjen hullet på en forgasser. Du kan lodde igjen hullet eller sette i en poppnagle.

3. Annen falsk luft: Samme resultat som over. Sjekk at alle slanger er tette. Ikke glem luftfilteret. Hvis flaps-mekanismen på luftfilterinntaket er kaputt suges det luft helt derfra. Nok til å klusse til tomgangen.


En annen kilde til feil er at Volume Control Screw har vært skrudd for hardt inn slik at ventilsetet er ødelagt. Dette er en svakhet og VW plugget igjen skruen på noen modeller. Hvis det har skjedd er det vanskelig å få stilt blandingen. Jeg vet sant og si ikke hvordan man finner ut dette.

Lykke til! Jeg slet veldig med tomgang før. Det var skikkelig forgasseroverhaling som gjorde susen for meg. Men som sagt må alle de andre tingene også være 100% for at tomgangen skal fungere...
« Siste redigering: januar 18, 2014, 21:43:34 pm av JFP » Loggført
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #11 på: januar 18, 2014, 08:23:28 am »

Takk for bra svar. Nå har jeg litt å jobbe med.  Jeg har fått et nytt problem jeg må angripe først. Etter endel aktiv kjøring på snøen,er bilen begynt og hoppe ut av 1.gir.
Loggført
Phlip
Medlem
***
Innlegg: 246
Bosted: Oslo/Tofte



Vis profil
« Svar #12 på: januar 18, 2014, 11:46:24 am »

Veldig oversiktlig og lærerikt JFP. Takk  Glad
Loggført

Mvh. Philip

1500 1967
1300 1969 (under restaurering)
TLC BJ40 1980

Tidligere:
1303S 1973
1200 1965
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!