mai 14, 2024, 22:00:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp til elektrisk  (Lest 1364 ganger)
Danny
Seniormedlem
****
Innlegg: 323
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« på: juni 23, 2014, 21:54:27 pm »

Etter å ha fått alt på plass etter oppgradering til 12V i -64 rallybobla mi Glad har jeg montert stereoanlegg. Fått strøm, og det er kjekt med litt radio/musikk når jeg er ute å cruiser. Men kunne ønske meg at strømmen ble kuttet når jeg slår av tenningen... Har prøvd meg frem, men får det ikke til Hæ

Har også kjøt en konverter/motstand til viskermotoren, da den fremdeles er 6V og full av ADHD når den får dobbelt opp med strøm Glad kikker på ledningen fra viskermotoren, og finner 3, en svart, en brun og en svart/lilla, regner med det er den svarte og brune som skal brukes (motstanden har 2 in/2 ut)

Har også en "buzzer" som skal minne meg på å slå av lysa når tenning slåes av, får ikke dette til heller, enten er det lyd hele tiden, eller så er den død Hæ

Noen som har mere peiling på elekrisitet enn meg her? SvenT, er du her   Gliser

Danny
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #1 på: juni 23, 2014, 23:31:44 pm »

Hei,

Koblingsskjemaet er her: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_62.jpg.

Etter å ha fått alt på plass etter oppgradering til 12V i -64 rallybobla mi Glad har jeg montert stereoanlegg. Fått strøm, og det er kjekt med litt radio/musikk når jeg er ute å cruiser. Men kunne ønske meg at strømmen ble kuttet når jeg slår av tenningen... Har prøvd meg frem, men får det ikke til Hæ
Det du er på jakt etter er en terminal med nummer 15 (kontrollert av tenningslåsen, svart ledning). I dag er den koblet til en merket 30 (alltid 12V fra batteri, rød ledning). Du finner strøm med 15 flere steder, men kan koble deg til sikring nr 1. Som du ser av skjemaet er det tre ledninger ut fra denne: Blinklys, horn og viskere.


Sitat
Har også kjøpt en konverter/motstand til viskermotoren, da den fremdeles er 6V og full av ADHD når den får dobbelt opp med strøm Glad kikker på ledningen fra viskermotoren, og finner 3, en svart, en brun og en svart/lilla, regner med det er den svarte og brune som skal brukes (motstanden har 2 in/2 ut)
. Det er strøm inn som skal konverteres, så da skal den på den svarte ledningen, nr 15. Men vet ikke noe som helst om 6 til 12 V-konvertering, så hvordan motstanden virker kan vel andre forklare mer om.

Sitat
Har også en "buzzer" som skal minne meg på å slå av lysa når tenning slåes av, får ikke dette til heller, enten er det lyd hele tiden, eller så er den død Hæ
Avhenger vel av koblingsskjemaet på dingsen, men en måte å gjøre dette på er å skaffe et standard rele med terminal 87a:



- koble den ene buzzer-ledningen til parklys eller baklys
- koble den andre ledningen på buzzeren til releets #30
- #87a til jord

Da blir det lyd i buzzeren når lysene slås på. Men det er jo kjekt at det ikke hyler hele tiden, det ordnes slik:

Man må koble spolen i releet til tenningen, slik at når den får strøm så brytes buzzeren

- 12V til rele #85 fra tenningen
- #86 til jord

Da bryter altså releet kontakt til jord når tenningen slås på
Loggført
Danny
Seniormedlem
****
Innlegg: 323
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #2 på: juni 24, 2014, 16:48:46 pm »

Thank you Glad da prøver jeg Gliser
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: juni 24, 2014, 18:57:31 pm »

Er her av og til, vet du  Osteaktig

Buzzeren kan normalt kobles med rød til en parklyssikring, og den sorte til en "15" sikring med pluss når tenning er på. Da vil den få to plusser ved normalkjøring, og holde fred. Med en gang du slår av tenning vil det bli null volt på 15 sikringen og fremdeles pluss viss parklys står på = lyd  Glad

Siden motstanden til visker har to inn og to ut, vil jeg tro du kan legge både den sorte og den sort/lilla innom motstanden. Regner med den ene av de er til parkeringen og den andre til normal drift.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!